Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Tarina ulkomaille muutosta-muutin 7 vuotta sitten Afrikkaan eli tarkemmin Marokon Rabatiin.Muuton syynä ei ollut halu kokeilla ulkomailla asumista tai kyllästyminen Suomeen vaan yksinkertaisesti se että silloinen mieheni(marokkolainen) ei halunnut enään asua Suomessa(hän ei pitänyt kylmyydestä eikä monesta muustakaan asiasta).Ajattelin että on helpompaa jos asumme hänen kotimaassan niin loppuu ainainen valitus.Ajattelin tietysti myös että minähän toki helposti sopeudun uuteen maahan;olimme useasti lomailleet Marokossa ja muutenkin olin paljon matkustellut.No pieleen meni.Mulle olikin todella vaikeata sopeutua.Alkuhuuman (lue n.pari kuukautta)mentyä,kun koti oli sisustettu ja mies päivät(ja illat)töissä alkoi kaikki mättää.Nyt minä olin se joka valitti joka asiasta(roskia joka paikassa,liikenne kaaottinen,ihmiset ystävällisiä mutta pinnallisia jne.)enkä enään kyennyt näkemään niitä asioita jotka lomamatkoilla olivat ihastuttaneet.Asiaa ei oikeastaan auttanut yhtään että sain ystäviä;suomalainen lääkäri joka oli samassa tilanteessa kuin minä ja joukko ulkomaalaisia naisia joista useimmat olivat maassa miehensä työn vuoksi.Useita vuosia sitten pyörin näissä piireissä juosten kaiken maailman naisten kutsuilla ja aina valitellen kuinka kaikki on NIIN kauheeta.Mikään ei toimi,kaikki valehtelee ja varastaa jne.Suomessa tuli käytyä aina silloin tällöin ja oli aina yhtä ihanaa tulla takaisin Suomeen.Matkalaukussa lähti aina lehtiä,kirjoja ja suklaata joita ilman ei voinut olla.Mies kommentoi mun valituksia sillä että olen niin SUOMALAINEN että en voi asua ulkomailla:(Ilmaston kanssa oli myös ongelmia;lämmitykseen tottuneena oli järkytys kun tuli talvi ja vaikka ulkona oli lämmin +20 niin sisällä jäätävän kylmä.Siinä sitten sählättiin pattereiden kanssa ja saatiin tietysti kauheita sähkölaskuja.Toinen ongelma oli tietysti kieli;inhotti olla double stypid(ranska jota täytyy osata,olet siis sivistynyt ja arabia jota on hyvä osata niin selviät paremmin ostoksista,eikä huijata niin paljon).No menin sitten ranskan kursseille ja arabiaakin opin vähitellen ainakin ymmärtämään.
Kuitenkin pikkuhiljaa ehkä ihan huomaamatta aloin viihtyä ja olo alkoi tuntua kotoisalta.Kaupunki tuli tutuksi ja tutustuin uusiin ihmisiin ja ennen kaikkea opin toimimaan vieraassa maassa ja kulttuurissa yksin.No tässä vaiheessa tuli sitten aika lailla selväksi että eläminen miehen kanssa alkoi olla mahdotonta.Hänen elämän tapansa on niin kaukana siitä kuinka itse haluan elää että otin kamani ja lähdin.Niin ja en suinkaan takaisin Suomeen vaan vuokrasin oman asunnon ja etsin töitä.Olin löytänut oman Marokkoni:haart:Se on niin hassua että asiat joita joskus siellä inhosin ovat nyt minulle rakkaita;punainen multa ja se tuoksu jonka haistat kun astut ulos lentokoneesta,aamuinen rukouskutsu:hei vielä saa nukkua ja käännän kylkeä.Medina johon täytyy välillä päästä ostareiden jälkeen.Kirjotan tätä nyt Suomessa(töissä täällä kuukauden) ja on koti-ikävä.Mun elämä on nyt siellä;my grazy life.Suomi on kotimaa mutta mun koti on Marokossa,Rabatissa:haart:

Liitteet

• Talvi 2006-2007 162.jpg
    Talvi 2006-2007 162.jpg
    176,5 KB · Katsottu: 193
  • Talvi 2006-2007 058.jpg
    Talvi 2006-2007 058.jpg
    147 KB · Katsottu: 195
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo noista sahkopattereista. Oon joku 5 vuotta sitten kaynyt marokossa. Asustelin viikon sellaisessa pienessa hotellissa, huoneessa satuin vilkaisemaan sahkokaappiin, mitaan ei ollut maadoitettu !!

Kerran bulgarian matkalla satuin nojaamaan allasbaarin jaakaappiin, sain siita sitten sahkoiskun. Marka iho, marat jalat laatoituksella. Seuraava muistikuva kun maakaan maassa, ja kaverit nauraa taysilla etta ootpa kannissa. nooh eipa kukaan uskaltanu jaakaappiin koskea :hyper:

Noi on vaan sellasia juttuja etta saattaa lahtea henki. Tunisiassa oon heilunut ennemman kun vaimon perhe on sielta kotoisin, ja eipa siellakaan mitaan maadoituksia isommin ole. Siina on keittiossa, kylpyhuoneessa ihmettelemista.

Millaista on naisena ellella marokossa ?
Tunisiassa naisena on ihan ok paremmilla aluella, mutta metrossa jo yhdella matkalla tulee 1- 15 miesta juttutamaan, ja kaduilla katsotaan kuin karkkia, huudetaan, vihelletaan.

oon muutaman kerran kysynyt vaimolta etta pitasko nyt hujauttaa turpaan, mutta vaimo sano etta ei se paljon vaikuta. Parhaiten kuulemma vaikuttaa se etta vaimon lahentelysta tekee skandaalin ymparille sillan kaikki ymparilla olijat kuulee. heh mun arabia ei siihen ihan viela riita.
mita teet tyoksesi ?
Millainen palkkataso ?

Millaista on naisena ellella marokossa ?
Tunisiassa naisena on ihan ok paremmilla aluella, mutta metrossa jo yhdella matkalla tulee 1- 15 miesta juttutamaan, ja kaduilla katsotaan kuin karkkia, huudetaan, vihelletaan.

oon muutaman kerran kysynyt vaimolta etta pitasko nyt hujauttaa turpaan, mutta vaimo sano etta ei se paljon vaikuta. Parhaiten kuulemma vaikuttaa se etta vaimon lahentelysta tekee skandaalin ymparille sillan kaikki ymparilla olijat kuulee. heh mun arabia ei siihen ihan viela riita.
mita teet tyoksesi ?
Millainen palkkataso ?
Ihan ok just paremmilla alueilla.Asiaa auttaa tietysti vielä se että mulla on AINA aurinkolasit joten katsekontaktia muhun ei saa ja ajan autolla kaikkialle(tän takia tarviin paljon aerobista liikuntaa;))Kerran kotikadulla yks mies huusi mulle(olin farkuissa ja hihattomassa paidassa nousemassa autoon) arabiaksi että :toi on huora.No jokaisella on tietysti oma mielipiteensä.Vein yhden brittikaverini medinaan ja sillä oli tietysti minihame:eek:kaikki kundit ikään ja näköön katsomatta huuteli meille Bonjour,ca va?
Yleensä saan olla ihan rauhassa kun kävelen sen näköisenä että omistan koko maailman niin ei kukaan uskalla edes huudella mitään:)Kerran olin discossa yhden nuoren kundin kanssa joka ei tajunnut että blondia ei saa jättää yksi baaritiskille seisomaan,jutteli jossain kavereidensa kanssa.Siinä vaiheessa kun mulla oli 10 kundia ympärillä vaanimassa päätin lähteä himaan.Olin lievästi raivona ja ajoin n.30m kiellettyä ajosuuntaa discon edessä ja sain tietysti poliisit perääni.Tää kundi soitti mulle ja siinä ajaessa sitten selviteltiin asiaa,no auto meni tietysti sinne tänne ja poliisit perässä(en huomannut niitä) mutta kun kotitalon edessä nousin autosta ulos kytät ajo siihenviereen ja kysyi että menikö matka Amnesiasta (disco) mukavasti ja Bon nuit!On se eläminen siellä välillä aika kreisiä mutta oon jo niin tottunut siihen.Täytyy erikseen mainita että ulkomaalaisena mulla on siellä tiettyjä etuoikeuksia ja yleensä ihmiset on kauheen kilttejä varsinkin kun ne kuulee että oon ihan ypöyksin.
Teen siellä personal trainerin töitä(asiakkaat ulkomaalaisia) ja ohjaan spinning tunteja.Palkkaa saan enemmän kuin paikalliset(paljonkin) mutta vähemmän kuin täällä.Sitten mulla on omia bisneksiä jotka liittyy sisustamiseen:)siltä alalta on myös mun koulutus.
Mulla on tietysti se etu että paikallinen kulttuuri ja elämän arvot tuli tutuksi ollessani paikallisen kanssa naimisissa.En pahemmin mokaile tapojen suhteen.Olen vaan huomannut että usein euroopsta tai usasta tulleiden on vaikea elää paikallisten kanssa ja päätyvätkin sitten monesti omiin suljettuihin ympyröihinsä.
Siltikin olen aina SUOMALAINEN joka asuu Marokossa.

Ihan ok just paremmilla alueilla.Asiaa auttaa tietysti vielä se että mulla on AINA aurinkolasit joten katsekontaktia muhun ei saa ja ajan autolla kaikkialle(tän takia tarviin paljon aerobista liikuntaa;))Kerran kotikadulla yks mies huusi mulle(olin farkuissa ja hihattomassa paidassa nousemassa autoon) arabiaksi että :toi on huora.No jokaisella on tietysti oma mielipiteensä.Vein yhden brittikaverini medinaan ja sillä oli tietysti minihame:eek:kaikki kundit ikään ja näköön katsomatta huuteli meille Bonjour,ca va?
Yleensä saan olla ihan rauhassa kun kävelen sen näköisenä että omistan koko maailman niin ei kukaan uskalla edes huudella mitään:)Kerran olin discossa yhden nuoren kundin kanssa joka ei tajunnut että blondia ei saa jättää yksi baaritiskille seisomaan,jutteli jossain kavereidensa kanssa.Siinä vaiheessa kun mulla oli 10 kundia ympärillä vaanimassa päätin lähteä himaan.Olin lievästi raivona ja ajoin n.30m kiellettyä ajosuuntaa discon edessä ja sain tietysti poliisit perääni.Tää kundi soitti mulle ja siinä ajaessa sitten selviteltiin asiaa,no auto meni tietysti sinne tänne ja poliisit perässä(en huomannut niitä) mutta kun kotitalon edessä nousin autosta ulos kytät ajo siihenviereen ja kysyi että menikö matka Amnesiasta (disco) mukavasti ja Bon nuit!On se eläminen siellä välillä aika kreisiä mutta oon jo niin tottunut siihen.Täytyy erikseen mainita että ulkomaalaisena mulla on siellä tiettyjä etuoikeuksia ja yleensä ihmiset on kauheen kilttejä varsinkin kun ne kuulee että oon ihan ypöyksin.
Teen siellä personal trainerin töitä(asiakkaat ulkomaalaisia) ja ohjaan spinning tunteja.Palkkaa saan enemmän kuin paikalliset(paljonkin) mutta vähemmän kuin täällä.Sitten mulla on omia bisneksiä jotka liittyy sisustamiseen:)siltä alalta on myös mun koulutus.
Mulla on tietysti se etu että paikallinen kulttuuri ja elämän arvot tuli tutuksi ollessani paikallisen kanssa naimisissa.En pahemmin mokaile tapojen suhteen.Olen vaan huomannut että usein euroopsta tai usasta tulleiden on vaikea elää paikallisten kanssa ja päätyvätkin sitten monesti omiin suljettuihin ympyröihinsä.
Siltikin olen aina SUOMALAINEN joka asuu Marokossa.

Tämä kirjoitus kyllä hienosti vahvisti ainakin mun näkemystä, siitä kuinka hienoa porukkaa noi Marokkolaiset on....:rolleyes: On ku lauma eläimiä, ei paljo järki päätä pakota. Noh, onnea valitsemallasi tiellä, huomiotahan siellä varmasti saa ainakin enemmän kuin tarpeeksi.

Olen Miken kanssa täysin samaa mieltä tässä ketjussa...monessa muussa onkin ollut kinaa:)

Syksyn tuoksua ei voita mikään, Huppe ei vain osaa. Nytkin on juuri optimaalinen syksyinen ilma, voittaa palmut 100-0. Thaimaa = kanaria(siis mun mielestä)

No käy eka Osloa pidemmällä niin voit sanoa että Thaimaa=Kanaria.

suomalainen asuu suomessa, örisee ja ärisee ja kiroaa että no perkele pilkonpa puut! polttelen pesässä. niinse vain mennee. olen tyytyväinen SUOMEEN! Ja olen helvetin tyytyväinen suomalaisiin ihmisiin jotka pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä... Tälle tontille on turha tulla lässyttämään että taimaa on niin ihana, eikä tartte auttaa ja tukea Suomen veteraaneja..

suomalainen asuu suomessa, örisee ja ärisee ja kiroaa että no perkele pilkonpa puut! polttelen pesässä. niinse vain mennee. olen tyytyväinen SUOMEEN! Ja olen helvetin tyytyväinen suomalaisiin ihmisiin jotka pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä... Tälle tontille on turha tulla lässyttämään että taimaa on niin ihana, eikä tartte auttaa ja tukea Suomen veteraaneja..

No voi jumalauta...
Ja suomalaisetko juntteja :rock:

Näinpä. Tuo "sateenkaariaika" on kyllä hienoa, etenkin jos se tuikku tuolta taivaalta vielä sattuu vilahtamaan, mutta marraskuu on sitten oma murheensa. Tänä vuonna joutuu vähän cheattaamaan, ja lähtemään heti marraskuun aluksi hakemaan viikon verta valohoitoa barcelonasta :D

Onko eteläisessä amerikassa ollut pakkotoistolaisia työtoimissa pidempää aikaa? Sekin olisi kovin houkutteleva kohde, joskin espanjan osaaminen on kai aika must jos meinaa hengissä selvitä?

Se on ruska-aika :).

Olen ollut 90-luvun alussa Chilessä 9kk ja ainakin silloin espanjan osaaminen oli ainoa keino selvitä hengissä. Paikalliset ymmärsi, mitä tarkoittaa "do you speak english" (kai), koska ne osasivat vastata siihen "yes", mutta siihen se jäi. Eräskin kysyi, tiedänkö mä mitä eroa on lauseilla "you can dance" ja "you can`t dance".;) Tämänhetkisestä työtilanteesta siellä en osaa sanoa mitään, luultavasti riippuu ihan mitä työtä siellä haluaa tehdä.

Minäkin olen varmaan sairas sillä eniten pidän vuodenajoista syksystä, niin ruskasta kuin märkyydestäkin. Mikään ei voita sitä kun lähtee aikaisin aamulla lenkille tai vaikka kalaan, on noin +5 astetta kosteaa ja sumuista, ah se on hienoa. Myös pimeys on tervetullutta ja myös kipakat talvi aamut, nekin ikävä kyllä vähenemässä päin.

En kyllä missään hirveän lähellä päiväntasaajaa henkilökohtaisesti haluaisi kauaa asustella sillä pusken soijaa muutenkin ihan tarpeeksi ja kuten sanoin pidän kylmästä. Mutta kyllä sitä joskus täytyy lähteä kokeilemaan onneaan vaikka rakastamaani Irlantiin, kyllä täällä Suomessa vielä ehtii aikaansa käyttää kyllästymiseen asti.

Todetaan nyt heti alkuun, että loistava ketju kaiken kaikkiaan. Paljon voidaan perustella mutta eiköhän suurin osa ole kuitenkin aivan makuasioita. Toisia haittaa suunnattomasti jonkin maan varastamis/huijaus kulttuuri ja toiset vaan sanovat sen olevan maahan kuuluva pahe jota pitää osata varoa.

Itse olen käynyt muun muassa Sri lankassa katsomassa millaista on todellinen köyhyys ja millaista on elää valtiossa jossa ei uskalla kunnolla luottaa poliisiin eikä armeijaan. Pari viikkoa ennen kuin menin sinne siellä oli armeijan toimesta ryöstetty nuori brittiläinen häämatkalla ollut pariskunta. Morsian oli sotilaiden toimesta vielä raiskattu sulhasen läsnäollessa. Enempää puuttumatta siihen, miten tuo vaikutti heidän loppu elämään, niin tuollainen pelko siellä on olemassa.

Tällä hetkellä olen suurimman osan ajasta töissä Unkarissa ja käyn Suomessa pieniä pätkiä töissä. On ihan pakko verrata tätä maata johonkin ja mieleen tulee ehkä helpoiten väliaikais-asutus. Ihan kuin tiedät että asut vain puoli vuotta kämpässä niin ei sinne ehkä tehdä uusia suihkuja vaan ainoastaan kaikkein välttämättömin jolloin asuminen on ehkä jollain tapaa siedettävää.

Jokaisessa maassa on paljon hyviä ja huonoja puolia. Synnyinmaataan kun ei saa valita niin sen kyllä saa missä aikoo asua. Suomeen on kyllä myös mukava syntyä. Eipä ole turhan paljon järkyttäviä miinuksia eikä Kalashnikovin rätinää kaduilla. Kuitenkin jos ilmasto on Suomessa aivan liian kylmä niin täältä on ainakin mahdollista poistua "parempiin" maisemiin. Rajalta pääsee yli, eikä ole pakko metallikipolla yrittää ali rajan kuten itänaapurissa oli koittanut.

Koko ihmisen elämä on kuitenkin asennoitumista. Jos olet syntynyt hopealusikka niin syvällä ahterissa, että se pitäisi lobotomian avulla poistaa ja vieläkin ahdistaa niin saattaa olla kyse huonosta asenteesta. Majoitukseni sijaitsee noin 50-60 tuhannen ihmisen kaupungissa jossa englannilla pärjää hotellissa ja muutamassa ravintolassa. Saksaa puhuu osa ihmisistä mutta itse kun ei osaa niin siihen jää.

Olen heittänyt täällä ollessani pieniä lomamatkoja lähimaihin ja kaupunkeihin. Kummasti esim Romanian puolelta palattuani oli kuin kotiin olisi tullut. Tiet ovat järkyttävässä kunnossa, kaikki on rumaa, kaikki on köyhää ja toimivia asioita saa hakea.

Samaahan se on tässäkin kaupungissa jossa työskentelen mutta pienemmässä määrin kuin Romaniassa. (Jos jotakuta nyt enemmän kiinnostaa niin Romanian tuntemukseni jäi välille Valea lui mihai - Arad).

Kun tulen taas Suomeen takaisin (5 päivää enään :hyper: ) niin ensimmäiset asiat jotka pistävät silmään on asioiden viimeistely. Palvelun taso, joka muuten on aivan eri vuosituhannelta, sekä varsinkin ruoka. Tämä tietenkin koskien siis kun verrataan Unkariin. Onkohan Suomalaisten siinä ylimainostetussa "juroudessa" jotain tekemistä sen kanssa etteivät he ole niin pinnallisia monissa asioissa?

Käykää muuallakin kuin Tallinnassa ja Tukholmassa. Ihan vain vaikka sen takia, että on hienoa palata kotiin. Luulenpa, että yleisön osastolla koiranjätöksistä valittavat ihmiset eivät ole paljon muualla reissanneet. Alkaa kotikadun ongelmat olemaan ylitsepääsemättömiä.

Tällä hetkellä olen suurimman osan ajasta töissä Unkarissa ja käyn Suomessa pieniä pätkiä töissä.
Mitäs Sapo oot mieltä unkarilaisista?

Pari kertaa siellä joskus junnuna käyneenä, mulle jäi äärimmäisen positiivinen kuva heistä vieraanvaraisina ja iloisena porukkana, mutta saattoi johtua siitä, että tapasin lähinnä ihmisiä joilla oli jo ennestään lämpimät suhteet suomalaisiin.

Mitäs Sapo oot mieltä unkarilaisista?

Pari kertaa siellä joskus junnuna käyneenä, mulle jäi äärimmäisen positiivinen kuva heistä vieraanvaraisina ja iloisena porukkana, mutta saattoi johtua siitä, että tapasin lähinnä ihmisiä joilla oli jo ennestään lämpimät suhteet suomalaisiin.

Heh :rolleyes: , toivoin hieman ettei kukaan kysyisi. Kysäisin meinaan suomalaiselta kollegaltani joka juuri poistui takaisin suomeen muutamien kuukausien täällä olon jälkeen, että jos joku kysyy niin mitä aiot vastata? Eipä ollut hänelläkään oikein mielessä paljonkaan positiivista sanottavaa paikallisista.

Olen tietty tavannut muutamia hyviä tyyppejä ja löytyyhän täältä mukavia ihmisiä niinkuin joka paikasta. Kyllä täällä hymynkin saa joskus mutta eri asia onkin tarkoittaako se yhtään mitään sen antajalle. Itse pyrin käyttäytymään aina asiallisesti ja kohteliaasti ja siitä kaiketi johtuu muutamat ihan asialliset vastaanotot.

Toinen on asianlaita Korealaisilla kollegoilla. Heitä vihataan ja halveksutaan avoimesti. Johtuen yhtiöstä jolle he työskentelevät. Kyseinen yhtiö on median ja kansalaisten mielestä kusettanut Unkarin hallitusta lupailemalla paljon enemmän kun ovat tehtaan tänne rakentaneet. No, se kyllä kuuluu Korealaiseen kulttuuriin, että lupaillaan paljon ja pidetään osa. Siihen vaan joutuu opettelemaan.

Itse asiassa pelkäänkin hieman muutaman mukavan Korealaisen puolesta sillä monet kerrat nähnyt kuinka ilmeet muuttuvat kun kaverini (siis tämä korelainen) liittyy seuraan. Osa tilanteista on ollut tarpeettoman uhkaavia ja on jouduttu selittämään ettei hän työskentele X-yhtiölle vaan nokialle, kuten itsekin (mikä ei tietenkään pidä paikkaansa).

Enemmän täällä saattaisi olla sosiaalista elämää ulkomaalaisten ja paikallisten välillä jos heillä olisi jonkinlaista kielitaitoa. Budapestin ulkopuolella saa varautua aivan eri maailmaan. Jos jotain täältä ottaisin mukaan suomeen niin ehkä ainoastaan lyhyemmät välimatkat maan sisällä, sekä muutamiin tosi kauniisiin kaupunkeihin (esim Praha ja Wien).

^Jeps tätä mä meinasin, että mulla saattoi tulla hieman ruusuisempi kuva em. syystä.

Tuli pyörähdettyä tuolla muuallakin [kuin Budapestissä] ja todellakin voi sanoa että aikasta paljon eri meiningillä mennään. Jossain koillisessa mm. mustalaiset kävi kimppuun kadulla.

noista kirjoitusvirheista. Englantia en osaa kunnolla kirjoittaa, englanti oli peruskoulussa 6. Mun vaimo aina vittuilee mun kieliopin virheista. Tahan vastaan etta ei englantia tosiaankaan tarvitse osata kirjoittaa paremmin kuin englantilaiset. Taman ymmartavat ainakin briteissa asuneet.

Ranskassa tulee kylla vahan vaikeuksia kun en osaa yhtaan kirjoittaa. Puhun kylla jo sujuvasti, mutta kun en ole kielta ikina opiskellut, niin ei sita pysty kirjoittamaan. lukeminen ihan ok, vaikkakin mun pitaa lukea aaneen.

Mustalaisista:

Olin st tropesissa nostamassa rahaa automaatilla. Siina oli sitten 30cm paassa koko noston ajan manne kerjaamassa rahaa. noston jalkeen laitoin kortin ja rahat taskuun. Tiesin etta manne naki mun pin koodin. Lahdin kavelemaan ja manne perassa, kohta niita oli kaksi. Kaannyin ympari huusin naama punasena etta painukaa vittuun tai ma hujautan turpaan. Toinen niista rupes potkimaan hirmu korkella, ja toinen piti jotain ihme molya. ei siitna sitten mitaan isompaa. noi on vaan sellasia tilanteita etta voi saada puukosta.
Huom, tropes pitaisi olla yksi euroopan turvallisimpia kaupunkeja, mutta apinoita piisaa joka paikassa. Sanotaan etta yksinaisella naisella ei ole kovin kiva olla siina pankki automaatilla, kun on kortti sisassa, pin koodi lyoty sisaan, jne.
Ei se kaveri siina automaatilla ennen nostoa heilunu, kyttaili tietty jossa kadun toisella puolella, nain jalkeenpain ajatellen. Olis pitany pistaa kaveri nukkumaan heti kun se tuli siihen okapaan taakse kuolaamaan. Eipa tekisi sita kellekkaan toiselle vahaan aikaan.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom