Pohdintaa Suomen laista, vankilaoloista yms..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Meah
  • Aloitettu Aloitettu
Meah, mees nyt lukeen sitä H&M:n kuvastoa kun ei noissa sun viesteissä ole järjen hiventäkään.
No muutaman tunnin väittely väsyttää:D

Mut anyway, mun mielest edelleen noita lakeja ja etiikkaa pitäisi opettaa enempi koulussa. :)

Kurja kuulla, että resursseja ei ole hoitaa esim. nuorten mielenterveysongelmia, vaan monesti jonot ovat tosi pitkiä. Silloin juuri saattavat johtaa tälläisiin surullisiin tekoihin. Vaikea sanoa tuosta Keravan tapauksesta oliko esim. vuosi sitten ajatellut jo tuollaisia vai tarkoittiko tuo "kauan suunnitellut" hetken mielijohteesta johtuvaa radikaalia mielipiteen vaihtoa yhteiskuntaa kohtaan. Voivoi. :(
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä,että Meah on yläasteikäisen tasolla?
Hei haist ny, eiköhän sitä kuolemantuomiota kannata muunkin ikäset!:lol2: Mä kannattaisin sitä vaan johki ääritapauksiin, katoksi pahimpaan rikollisuuteen.

Mielenkiintosta ois nähdä jos Suomeen tuliskin tälläinen jenkkityylinen sarjamurhaaja joka tappaisi yli 100 ihmistä. Mitä sitten tehtäisiin? No se ei onneks ole mun murhe vaan päättäjien.






e: antakaa te tän LAPSEN pitää omat ajatuksensa, yhteiskuntavastainen en kuitenkaa ole, ei huolta;)

Sen sijaan kun mä kyselen, te fiksummat ja isommat voitte sitten vastata kehittävästi, eikö? :)
 
Hei haist ny, eiköhän sitä kuolemantuomiota kannata muunkin ikäset!:lol2: Mä kannattaisin sitä vaan johki ääritapauksiin, katoksi pahimpaan rikollisuuteen.

Mielenkiintosta ois nähdä jos Suomeen tuliskin tälläinen jenkkityylinen sarjamurhaaja joka tappaisi yli 100 ihmistä. Mitä sitten tehtäisiin? No se ei onneks ole mun murhe vaan päättäjien.

12-14v kakkua ja sit jatkuis killing spree
 
Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä,että Meah on yläasteikäisen tasolla?

Ei, mutta olen yleensä lukemani perusteella ymmärtänyt, että nuorten joukossa kuolemantuomion kannatus on suurempaa kuin vanhempien. Sitä taustaa vasten voisi ajatella, että kymmenen vuoden kuluttua Meah olisi maltillisempi tässä silmä silmästä -ajattelussaan.
 
Saisko tähän nyt jotain tilastoa Suomessa vapautuneiden murhaajien tekemistä uusista murhista? Enkä nyt tarkoita mitään Seiskan otsikkoa jossa lukee yksi tapaus, vaan olisi kiva nähdä tilastoa pidemmältä ajalta kuinka yleistä tuo henkirikosten uusiminen vapautumisen jälkeen todellisuudessa on.

PS. Kyllä Suomessa on laitettu oikeasti sekopäisiä ihmisiä pidemmäksikin aikaa lukkojen taakse, ne vaan ovat pöpilöissä eivätkä vankiloissa.
 
12-14v kakkua ja sit jatkuis killing spree
Jep, koska tätä sarjaherrasmiestä ei varmastikaan katsottaisi mielenvikaiseksi ja täten mahdollistettaisi pidempää hoivaa vankimielisairaalassa.
 
Mut anyway, mun mielest edelleen noita lakeja ja etiikkaa pitäisi opettaa enempi koulussa. :)(

Minun mielestäni näitä asioita pitäisi opettaa enemmän kotona. Ennen kaikkea etiikkaa, hyvää käytöstä ja muutenkin ihmisarvoista tapaa ottaa lähimmäisensä huomioon. Sysäämällä vastuu kotoa kouluihin on vain niin kovin suomalainen ja sosialidemokraattinen tapa ajatella.
 
Ei, mutta olen yleensä lukemani perusteella ymmärtänyt, että nuorten joukossa kuolemantuomion kannatus on suurempaa kuin vanhempien. Sitä taustaa vasten voisi ajatella, että kymmenen vuoden kuluttua Meah olisi maltillisempi tässä silmä silmästä -ajattelussaan.

Taidan olla sit nuorekas 26-vuotias :hyvä:
 
Saisko tähän nyt jotain tilastoa Suomessa vapautuneiden murhaajien tekemistä uusista murhista? Enkä nyt tarkoita mitään Seiskan otsikkoa jossa lukee yksi tapaus, vaan olisi kiva nähdä tilastoa pidemmältä ajalta kuinka yleistä tuo henkirikosten uusiminen vapautumisen jälkeen todellisuudessa on.

PS. Kyllä Suomessa on laitettu oikeasti sekopäisiä ihmisiä pidemmäksikin aikaa lukkojen taakse, ne vaan ovat pöpilöissä eivätkä vankiloissa.
Muakin kiinnostaisi oikeat tilastot näistä asioista. Kun ei vaan oikeesti tiedä miten asiat on. Ihan iltalehden infoihin en hirveesti ehkä ala luottamaan;) Varmasti on paljon tapauksia joista ei kerrota ja se hämärtää tätä käsitystä monesta rikoksiin liittyvästä asiasta ja esim. todellisesta henkirikoksien uusimismäärästä.
 
Minun mielestäni näitä asioita pitäisi opettaa enemmän kotona. Ennen kaikkea etiikkaa, hyvää käytöstä ja muutenkin ihmisarvoista tapaa ottaa lähimmäisensä huomioon. Sysäämällä vastuu kotoa kouluihin on vain niin kovin suomalainen ja sosialidemokraattinen tapa ajatella.
No tottakai, mut kaikki ei vaan selkeesti osaa. Kaikilla vanhemmilla kun ei ole pedagogista koulutusta....
 
e: minusta Meahilla on nuoreksi naiseksi todella hieno ja suoraselkäinen maailmankuva, ainakin vrt. humanistisiin kaikenymmärtäjäsuvaitsevaistyttöihin, jotka saa mut näkemään verta ja luurankoja..;)

Tässä voisi ehkä tehdä jotain rajausta sen välillä, mitä kukin henkilökohtaisella tasolla (tunnepohjaisesti) on mieltä ja miten lainsäädäntö tehdään ja yhteiskuntaa rakennetaan. Esimerkiksi oma mielipiteeni moneenkin asiaan (esimerkiksi syntyvyyden säännöstelyyn, työttömyyteen, maahanmuuttoon ja niin edelleen) ovat uskoakseni ei-humanistisemmasta päästä, mutta käsitän järjellä oikein hyvin että niiden perusteella ei voida rakentaa toimivaa yhteiskuntaa. Samoin näissä tuomioasioissa on mahdotonta päästä mihinkään toimivaan ratkaisuun jos kaikki näkökohdat perustuvat siihen, miltä uhrin omaisista tuntuu.

En mitenkään vähättele näiden ääritapausten traagisuutta, ja olen samaa mieltä että esimerkiksi raiskaus- ja muissa seksuaalirikoksissa tuomiot eivät useinkaan kohtaa oikeustajuani, mutta kuten tuossa aiemmin joku totesi niin nämä ääritapaukset eivät näy edes piikkeinä tilastoissa.
 
Koska silloin se 4. henki olisi jotenkin eriarvoinen kolmen edeltävän kanssa. Kai sinäkin sen ymmärrät? Kuinka yleistä mielestäsi on se, että tällä hetkellä joku tappaa samalla "pari kaupan päälle kun ilman eestä saapi", jota vastaan lähdet tuolla järkeilylläsi sotimaan? Luulisin, että tappamaan kykenevä kyllä tappaa jos sen tarpeelliseksi kokee, oli continuet käytetty tai ei.

Tähän päälle tietty se näkemys, ettei kenelläkään ole oikeutta ottaa keneltäkään henkeä. Silmä silmästä johtaa kansalliseen sokeutumiseen.

No en kyllä todellakaan ymmärrä. Eihän tuossa tehdä arvotusta niiden murhattujen henkien perusteella, vaan sen murhaajan tekojen perusteella. Puhun nyt siis ainoastaan siitä miten yhteiskunnan pitäisi suhtautua yhtenä rationaalisena päätöksentekijänä ihmiseen joka on tehnyt teon x. Tällöin teko x voidaan kuuluu johonkin järjestettyyn joukkoon X jossa alkion järjestysnumero ilmaisee teon vakavuuden. Otos Y tästä joukosta X näyttää vaikkapa tältä: {50 ihmisen murha, 3 ihmisen murha, 1 poliisin murha, ihmiskauppa, veropetos, näpistys} = {y1,y2,y3,y4,y5,y6}. Yhteiskunta rationaalisena päätöksentekijänä voi siis tämän luokittelun perusteella muodostaa arvofunktion joka kuvaa X:n rangaistusasteikolle, siten että em. Y:n järjestys säilyy (y1>y2>y3>y4>y5>y6).

Voisin kysyä kääntäen, että millä tavalla edellämainitsemani luokittelu muka edustaa ihmishenkien arvottamista, eli miksi siitä niin monen mielestä joudutaan siihen "rajaamisongelmaan" jossa mukamas asetetaan neljännen murhatun henki eriarvoiseksi? Jos näin väitätte, niin silloin em. joukkoa X ei voi muodostaa niin hyvin kuin edellä on kuvattu, eli joudutaan tilanteeseen jossa esim. y1=y2.

Pakkohan yhteiskunnan on tehtävä tuo luokittelu mahdollisimman täydelliseksi jotta oikeudenmukaisuus voi toteutua?
 
No tottakai, mut kaikki ei vaan selkeesti osaa. Kaikilla vanhemmilla kun ei ole pedagogista koulutusta....

Tuolla perusteella lapsia saisi tehdä ainoastaan opettajakoulutuksen saaneet. Kai ihan tavallinenkin kansalainen osaa kertoa lapselleen, mikä on oikein, väärin, laillinen, laiton?
 
No tottakai, mut kaikki ei vaan selkeesti osaa. Kaikilla vanhemmilla kun ei ole pedagogista koulutusta....

Mistä lähtien jälkikasvun täyspäiseksi kasvattamiseen on tarvittu opettajan pätevyyksiä?

edit: HIDAAAAAAS

PS. Oliko Meah sun porukat opettajia?
 
Tuolla perusteella lapsia saisi tehdä ainoastaan opettajakoulutuksen saaneet. Kai ihan tavallinenkin kansalainen osaa kertoa lapselleen, mikä on oikein, väärin, laillinen, laiton?
no niinpä mutta sitä kun ei kukaan voi pakottaa. Niin ei aina käy. Koulussa kuitenkin on pakko opettajien opettaa jotain jos niille sanotaan. Siis jos ny hiffasit mitä haen takaa.


Siitä ei siis voi olla ikinä varma mitä on kotona opetettu ja ketkä vanhemmat luistaa siitä, mutta koulu on ainoa paikka missä ne asiat tulee varmasti opetetuks.:)
 
Eiköhän tuo ole päivänselvää että mitä enemmän tulee ikää ja myös koulutusta niin alkaa kummasti näkemään myös humaaneja arvoja asioissa, eikä ole enää syytä olla radikaali ihan omien henkilökohtaisten kiksien vuoksi. Tuskin monikaan lakia lukenut tukee minkäänlaista kuolemanrangaistusta suomen oloissa, se ei yksinkertaisesti tekisi minkäänlaista hyvää yhteiskuntarauhan ja turvallisuuskäsityksen kontekstissa.

Lisäksi taisi olla näin että suomi on sitoutunut jollain YK-tasolla kuolemanrangaistamattomuuteen ellen väärin muistele.
 
Mistä lähtien jälkikasvun täyspäiseksi kasvattamiseen on tarvittu opettajan pätevyyksiä?
No ei tarvi olla pilkunnussija, en mä sitä meinannutkaan. Vaan sitä että kaikille ei vaan yksinkertaisesti opeta noita kotona.
 
Back
Ylös Bottom