Plasma- ja LCD tv:n valinnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JH4
  • Aloitettu Aloitettu
Sun pc taitaa olla aika kivikaudelta. Tarvitset joko hdmi-, dvi-, vga- tai s-video-liitännän koneen ja tv:n välille. Kuvia noista liittimistä löytää googlella, ja piuhoja myy lähes jokainen viihde-elektroniikkaa(kin) myyvä liike, esim Gigantit.

Mikäli kyseessä on PC eikä läppäri, pystyt näytönohjaimen vaihtamaan jälkikäteen helposti. Kannattanee jättää ammattilaisen/tutun hoidettavaksi. Lähes mikä vaan markkinoilla oleva näytönohjain tarjoaa dvi/hdmi-liitännän, joten valittavaksi jää oikeaan väylään sopiva (pci/agp). Tämäkin valinta kannattaa jättää asiasta enemmän tietävän harteille.

Toivottavasti auttaa.

Mun kone ei ole kivikaudelta, vaan kesältä 2007 :D

Näytönohjain on Ati Radeon HD 3400. Sanooko mitään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun kone ei ole kivikaudelta, vaan kesältä 2007 :D

Näytönohjain on Ati Radeon HD 3400. Sanooko mitään?
Mikäli näytönohjaimesi pääty siellä tietokoneen takana näyttää tältä, niin siitä löytyy HDMI ja D-sub lähdöt. Tietokoneesi näyttö on todennäköisesti kytketty D-sub liittimeen (tuo sininen), eli HDMI pitäisi olla vapaana. Samsungin sivujen mukaan televisiostasi löytyy tuloliitäntä näille molemmille, joten suosittelen HDMI - HDMI kaapelin ostamista.

Ja kyseinen kaapelihan näyttää tältä:
Hdmicable.jpg

Pikkuhiljaa olen vaihtamassa putkitöllöä litteään. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=38795 Tuollainen ois yksi vaihtoehto, se on Cable Ready HD –hyväksytty. Joten onko toi vaan jotain lyhenne helinää vai ihan oikeesti kunnon ominaisuus. Jonkin verran luin että tommosen vaatii jos alkaa kattomaan Full HD lähetyksiä. Mitä liitäntöjä tartteisin mahdollisesti lisää/vähemmän. Tossa noita 4 x HDMI (CEC), noi ne varmaan on nykyäaikaa. Mitäköhän toi CEC meinaa? Onko Samsung muuten minkätasoinen telkkari valmistaja ja onko LG ihan susipaskaa? Saa ehotella muitakin töllöjä, liian paljon tavaraa netissä että osaisin ite sitä hakea. Aina jossain parempi joku ominaisuus ja kun ei surffaa kehityksen aallonharjalla ei oikein osaa päättää.

oisko suosituksia että minkä merkkistä telkkua kannattaa kysellä kivijalkaliikkeestä?

tilannehan on se että tyttöystävä tajusi buzzia pelatessaan että mun 24" tft-monitorista näkee lukea paremmin kuin hänen 32" 60kg kuvaputkivehkeestä. saas nähdä tippuuko toi vanha muuttotouhuissa johonkin katukivetykseen vai jaksaako kantaa perille asti..

mutta tosiaan pitää hommata vähän isompaa kodinkonetta jne samalla ja pitää kysellä pakettitarjousta joten nettikaupat ei kelpaa. ja kokoluokka 40" tai vähän päälle.

onko se ihan sama että ottaako myyjän suositteleman, halvimman (jossa liitännät riittää kuitenkin itelle) vai arpapelillä?

ossipena sanoi:
onko se ihan sama että ottaako myyjän suositteleman, halvimman (jossa liitännät riittää kuitenkin itelle) vai arpapelillä?

Kannattaa tonkia jostain uudehkosta mikrobitistä tai tekniikan maailmasta vähän vertailua esille että tietää vähän mitä on ostamassa. Tuntuu ettei kodinkoneliikkeissä niin hirveästi telkuista tiedetä.

Ja mitä hintaan tulee niin voipi olla aika siinä ja siinä, että kannattaako tilata saksanmaalta se telkku vai ostaa paketissa muiden kanssa. Vertailu kannatta.

kiitti miki vinkeistä, pitääkin hamstrata tössä kaikki tm:t ja plärätä kahvitauoilla läpi. pitänee vilkaista saksan puljuja kunhan saa tarjouksen. pitäisi saada vähän normijannua parempi tarjous mutta tuota on turha etukäteen spekuloida, viivan allehan se lopputulos jää

oisko suosituksia että minkä merkkistä telkkua kannattaa kysellä kivijalkaliikkeestä?

tilannehan on se että tyttöystävä tajusi buzzia pelatessaan että mun 24" tft-monitorista näkee lukea paremmin kuin hänen 32" 60kg kuvaputkivehkeestä. saas nähdä tippuuko toi vanha muuttotouhuissa johonkin katukivetykseen vai jaksaako kantaa perille asti..

mutta tosiaan pitää hommata vähän isompaa kodinkonetta jne samalla ja pitää kysellä pakettitarjousta joten nettikaupat ei kelpaa. ja kokoluokka 40" tai vähän päälle.

Vanha viisaus, mutta kannattaa ihan oikeasti mennä sinne liikkeeseen ja katsoa mikä näyttää parhaalta. Mulla jäi LG:n halpis 42-tuumainen hyllyyn ja ostin viereisen Sonyn 40-tuumaisen, kun se ero kuvanlaadussa oli niin merkittävä.

tuli hommattua philipsin joku 8000 mitälie superhyper 100hz ambilight. voittaa 100hz putkitöllön sata nolla. jo pelkällä nelosen perus digisignaalilla...

..tuli kalliiksi, pakko vuokrata CI -moduuli jotta saa eurosport HD:n näkymään....

Jäänee töllön päivitys loppuvuoteen, jos sitä sit ostais tollasen 3d-telkkarin. Nyt mennään 42" lcd-toshiballa, ja isompaa tekis mieli. 46" 3d-televisio vois olla asiaa, saa nähä tosin että mihin noi hinnat asettuu. Yli 2k en rupea töllöstä maksamaan. Kesällä noita rupeaa tulemaan markkinoille.

tuota 3d:tä kannattaa harkita pitkään ja hartaasti. jotta 3d:ssä kotioloissa olisi yhtään mitään järkeä, pitäisi olla ihan homona joko itellä 3d-leffoja, vuokraamokäyntejä tai sit vaan tyytyy aina vaan halpenevaan 2d:hen ja säästyneillä rahoilla käy leffassa töllöttämässä 3d:tä oikeasti isolta ruudulta.

3d vaatii ihan eri hommia kaikilta jos vertaa 2d:hen. mitkään perinteiseen tapaan kuvatut leffat ei todellakaan toimi 3d:nä (liisa ihmemaassa esim) joten läheskään kaikki 3d-mainostetut elokuvat ei tod ole nimityksen arvoisia mielestäni.

Itse möin muutama kuukausi sitten 37" Panasonicin plasman pois ja ostin pari viikkoa sitten tilalle 42" Panasonicin plasman. 600 euroa tais maksaa.
Hd-readyllä mennään edelleen, kun kyllä tuo telkkari voitti kuvanlaadussa lcd full-hd telkkarit omien silmieni mukaan.

Itse kun en jostain syystä pidä lcd-tekniikan kuvanlaadusta vs plasmaan. Jotenkin plasman kuva on miellyttävämpi katsella.
Tässä on jo 4-5 vuotta jauhettu fullhd-tekniikasta, että vain niitä kannattaa ostaa, itse olen vahvasti eri mieltä. Telkkareissa kannattaa ostaa aina sitä tekniikkaa, joka on jo hiukan vanhentunutta eli ts halpaa. Ei se kuvanlaatu siitä kovin paljoa parane vaikka onkin lähes 2x enemmän pikseleitä kuin hd-readytelkkarissa, kun kuvasignaalissa on pikseleitä 4x vähemmän mitä fullhd:n paneelissa. Kuvanlaatu koostuu monesta muustakin asiasta kuin pikseleistä. Sama juttu digikameroiden suhteen, canonin vanha 3megapixelin kamera voi ottaa parempia kuvia kuin creativen 10 megapixelin 60 euron kamera.

Itse möin muutama kuukausi sitten 37" Panasonicin plasman pois ja ostin pari viikkoa sitten tilalle 42" Panasonicin plasman. 600 euroa tais maksaa.
Hd-readyllä mennään edelleen, kun kyllä tuo telkkari voitti kuvanlaadussa lcd full-hd telkkarit omien silmieni mukaan.
Muuten sama, paitsi että panan uusi 42" full HD G20 plasma maksaa tonnin verran suurinpiirtein. Ihan heti ei tule mieleen LCD/LED telkkaria läheskään yhtä hyvällä hinta/kuvanlaatu -suhteella. Meinasin laittaa moisen tässä juuri tilaukseen, kun edellinen samankokoinen Panan HD-ready plasma jää muuton yhteydessä vanhaan kämppään.

Muuten sama, paitsi että panan uusi 42" full HD G20 plasma maksaa tonnin verran suurinpiirtein. Ihan heti ei tule mieleen LCD/LED telkkaria läheskään yhtä hyvällä hinta/kuvanlaatu -suhteella. Meinasin laittaa moisen tässä juuri tilaukseen, kun edellinen samankokoinen Panan HD-ready plasma jää muuton yhteydessä vanhaan kämppään.
Ei sekään huono valinta varmasti ole.. Itse budjetiksi olin vain päättänyt max 600€, etten edes katsonut kalliimpia.
Lisäksi ainakin JKL:ssä on todella huono valikoima plasmojen suhteen. (piti saada töllö heti, eikä viikon päästä).
Panasonicissa kuvanlaadun lisäksi hyvää on tyylikäs ulkonäkö ja hyvä kaukosäädin. (hyvä kake ei ole mikään itsestäänselvyys nykypäivänäkään).

täytyy sanoa että kuvanparannuspiiriin kannattaa satsata. 4m päästä 42" on hyvin katseltavissa huonoimmillakin bittivirroilla. parin metrn päästä näkee roppakaupalla artefakteja kontrastikkaissa kohdissa mutta ei niitä sohvalle asti erota. ja liike on yllättävän sulavaa, csi:n kuvaustyyli ei tosin toimi yhtään ja horation arskojen säädöt onnistuu vaihtelevasti ja äksönkohtaukset näyttää hassuilta kuminauhaefekteiltä.

ero blueraykamaan on yllättävän pieni. ulkoiset hd-boksit ei tunnu tuolle hilipsin sisäänrakennetulle pärjäävän mitenkään kuvanlaadussa

Ei sekään huono valinta varmasti ole.. Itse budjetiksi olin vain päättänyt max 600€, etten edes katsonut kalliimpia.
Lisäksi ainakin JKL:ssä on todella huono valikoima plasmojen suhteen. (piti saada töllö heti, eikä viikon päästä).
Panasonicissa kuvanlaadun lisäksi hyvää on tyylikäs ulkonäkö ja hyvä kaukosäädin. (hyvä kake ei ole mikään itsestäänselvyys nykypäivänäkään).
Isoin ero noihin halvempiin on paneelissa (NeoPDP) - kontrasti on parempi ja kestää hyvänä kauemmin ja töllö vie vähemmän virtaa. Itselle tärkeä feature on myös full HD resoluutio ja sitä myöten neliön muotoiset pikselit, sillä PC:n kytkeminen telkkariin helpottuu älyttömästi. Onnistui se vanhallakin töllöllä mitenkuten, sillä MediaPortal osaa ajaa mitä tahansa kuvasuhdetta, mutta muuta softaa ei sitten voinutkaan käyttää. Lopuksi 1080P@24fps moodilla saa Bluray leffat näkymään nykimättä. Kyllä mä näistä sen 400€ päälle maksan. Kaukosäätimellä taas ei ole mulle mitään väliä, kun käytän noita Logitechin ohjelmoitavia.

Verkkokaupassa tuon saatavuus on "heti" tällä hetkellä, joten ei se kotiin kannettunakaan viikkoa kestä. Tosin oma menee himassa konttiin ja näen sen täällä joskus toukokuun lopussa...

täytyy sanoa että kuvanparannuspiiriin kannattaa satsata.
En kyllä vois paljon enempää eri mieltä olla. Ennemmin satsaa kaapeli/satelliittipakettiin, missä on HD kanavia.

En kyllä vois paljon enempää eri mieltä olla. Ennemmin satsaa kaapeli/satelliittipakettiin, missä on HD kanavia.

Totta, harvemmin noi parannuspiirit mitään parantavat. Tosin ossipena taisi puhua philipsistä, joista ei kokemusta ole.

Viime viikolla tuli canaldigital tallentavalla HD-boxilla ja vaikka BD ja HD-DVD ovat kotona olleet jo kauan, on silti hämmästyttävää nähdä tv-lähetyksessä HD-kuvaa. Futistakin tuli katsottua ihan vain kuvanlaadun takia. Nyt toi 2,2 metrin päässä oleva panan 50'' fullhd-plasma pääsee vihdoinkin oikeuksiinsa myös osassa tv-lähetyksiä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom