Pituuskasvu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kuinka kauan te miehet (miksei naisetkin) ootte kasvaneet pituutta? Kasvoitteko vielä armeijassa ja milloin loppui kokonaan? Meidän terveydenhoitaja kertoi mulle tänään että kasvuni on hiipumassa ja olen vasta 175 senttiä pitkä. Se ennusti et musta tulee 180 senttinen tai vähän vajaa. Luulin että minusta tulee pitempi, koska isänikin oli 183 senttiä pitkä, mutta äiti on vain 165cm. Onko minulla enää mitään mahiksia kasvaa 185 senttiseksi? Kasvoin nyt kuluneen vuoden aikana vaivaiset 3 senttiä :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuudentoista ikävuoden jälkeen en ole tainnut pituutta kasvaa. Ihan yksilöllistähän tuo on, toiset hujahtaa vielä siellä intissä sen kymmenen senttiä.

Minkä ikäinen olet? Minä kasvoin yläasteen 8-9 lk. välillä vajaat 30 cm, eli 158-185. Minun isä (isästä ei koskaan tiedä, äiti on ainut varma asia tässä maailmassa.) on 178 ja äiti 168, ja minusta piti itseasiassa tulla 10 cm pitempi kuin nyt olen ennusteiden mukaan.

Ne on vaan lukuja nuo ja pituuden hyödyt on näennäisiä. Lyhyemmässä ruodossa lihakset näyttää isommilta ja muutenkin pienemmällä painolla pärjää, kun taas 190 cm pitkänä 100 kg paino näyttää lähinnä pikkaisen puntanneelta uimarilta.

Kaminari sanoi:
Minkä ikäinen olet?
Oon nyt 16. Hitto jos pituuskasvu loppuu jo nyt. 185cm on ennustettu joskus ku oon ollu pieni mut nyt jos kasvan edes 180 senttiseks ni se on ihme. Mitä toisaalta sillä pituudella tekee? Noh, ainakin harrastuksessani jääkiekossa siitä voisi olla vähän hyötyä. Mut pituuden voi sit korvata vaikka voimalla :)

Mulla pysähty pituuskasvu kun olin 16v 183cm. ja vähempikin ois riitäny. Moni iso mies on yllättävän lyhyt.;)

Mulla loppui pituuskasvu kaiketi joskus lukion aikoihin, eli jotain 16-vuotiaana. Suurin kasvupyrähdys tuli 12-vuotiaana, ja yläasteella eroa ei enää tullut kuin muutamia senttejä.

Viimeisin virallinen mittaus 175cm lukiossa, ja seiskaluokkalaisena oli n. 170-172cm ja nämä muutamat puuttuvat sentit tuli sitten 3-5v aikana.

Joo, eipä noihin terveydenhoitajien tekemiin ennustuksiin kannata liikaa katsoa, olin koko ala-asteen ajan luokkani pisin. Yläasteelle tullessani olin 180 cm, ja terveydenhoitajan taulukoiden mukaan musta piti tulla 200-205 cm, nyt ikää on 29 ja pituutta se sama 180 cm.

Vielä vois mainita, että isä on 175 cm, äiti 155 cm, ja velipoika 198 cm. Että näin.

Enovainaa meni inttiin 180 senttisenä kun pituuskasvu oli lähes pysähtynyt ja palasi sieltä 11kk myöhemmin 197cm. Ei tiiä mitä syöttivät :D

Velipoika kasvoi 18 vuotiaaksi asti kohtuu tasaisesti ja pituutta kertyi 195cm.

Itse kasvoin tasaisesti kunnes 15 vuotiaana tärähti 15 senttiä ja numeroiksi 191.

Mä kasvoin 12 vuotiaana siihen pituuteeni missä olen nytkin, eli 165cm. Aika paljon tuli vuoden aikana senttejä, mut en ole tuon jälkeen ainakaan ylöspäin kasvanut.

Itselläni pituuskasvu on luultavasti loppunut, tai no sen näkee jos armeijassa kasvais. Tällä hetkellä pituutta karvan alle 175, mutta eipä minua haittaa vaikka tämän mitaiseksi jäisinkin. Täytyy hyväksyä itsensä sellaisena kuin on, paitsi lihas asioissa.:D

9-Luokan alkupuolella pituutta 169,5 cm, vuotta myöhemmin 170cm. Nyt taitaa olla 173cm, tuskin kasvan enää.

Leveyttä sais kyllä tulla, ja rutkasti!!:evil:

Ikää samanverran kuin aloittajalla ja hyvin todennäköisesti jään nykyiseen mittaani(178cm). Viimesen vuoden aikana tullut hikisesti sentti lisää pituutta, eli aika köyhältä näyttää. Aikaisempi pituuskasvuni on ollut tappavan tasaista, eikä minkäänlaista hurjaa kasvupyrähdystä tullut missään vaiheessa.

Itellä tuli suht aikaisin varsi valmiiksi, 6. luokalla oli jo 188cm mittarissa. Nyt 19-v. ja 196/197cm, molempia ehdotettu. Kyllähän sitä voisi vielä ne muutamat puuttuvat sentit kasvaa armeijassa. :D 200cm ois aika jees, mutta nykyinenkin kelpaa.

Kasvoin seiskalta lukion ekalle melko tasaista vauhtia 153:sta 181 cm:iin.
Sen jälkeen pituutta tuli hitaasti pari senttiä ennen armeijaan menoa.
Kasvuennuste meni rikki muutamalla sentillä.

Kasvupyrähdykset saattavat joissain tapauksissa tulla melko myöhään.
Itsekin tiedän pari henkilöä, joka kasvoivat pituutta armeijavuoden aikana huomattavasti.

oma pituuskasvuni loppui joskus 14 vuotiaana 179 senttimetriin... Ennustus oli 183 cm, mut en taida koskaan sinne asti päästä

Yläasteelta kun pääsin olin 175cm pitkä ja intin kotiutumis lääkärin tarkastuksessa taasen 178cm. Sen jälkeen en olekkaan pituutta enää kasvanut.

Btw. Eikös jonkun jalkapalloilian yksi kausin mennyt ihan perseelleen kun kasvoi niin paljon pituttaa kauden aikana. Oli niin kovia kasvukipuja, ettei pystyn kunnolla pelaamaan. Pelas ihan jossain englannin liigassa. Ikää kaverilla tais olla 20+.

Pyranha sanoi:
Enovainaa meni inttiin 180 senttisenä kun pituuskasvu oli lähes pysähtynyt ja palasi sieltä 11kk myöhemmin 197cm. Ei tiiä mitä syöttivät :D

:eek: Nimimerkillä: ~195cm ja tammikuussa inttii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom