Pitäisikö lapsi kasvattaa uskonnollisesti vai ei?

Millä helvetin perusteella kristinuskolla/uskonnoilla on jokin monopoli inhimillisyyteen ja empatiaan?

Tuohon luonnonvalintaan voi todeta vain että ei kai meidän tarvitse sikailla toisillemme vain siksi että evoluutio on olemassa? Se pyörii sittenkin.
Kirkon propaganda on toiminut...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos joskus lapsia saan, niin en kyllä varmasti heitä "uskonnolisesti" kasvata. Voivat puolestani mennä toki uskonnon tunneille, yllättävän järkeviä perusasioitahan sielä oppii ihmisistä ja ihmiskunnasta ja kehityksestä. Mitään jumala-tuputusta en todellakaan suosi, mutta jokainenhan päättää mihin haluaa uskoa.

Meillä oli aikoinaan ala-asteella kauhea uskonnonopettaja, joka oikeen yritti käännyttää pieniä lapsia uskoon. Uskonnon tunnilla muistan hänen sanoneen moneen kertaan että homot ja lesbot ovat syntisiä ja se on sairaus. Minä fiksuna kerroin äidilleni tuon ja äiskä vihasena soitti rehtorille, että mitä helvettiä siellä opetetaan oikeen:D
 
Suomessa syntyvä on syntyy kristityksi ja Iranissa syntyvä muslimiksi. Näin ollen itse uskonnon sisällöllä ei näytä olevan merkitystä, vaan hengellisyyteen johtava Jumala arvotaan syntymäpaikan mukaan.

Niinpä. Siks se jumala-juttu onkin huijausta koko touhu;) Eiku vai hetkinen, jumaliahan voi olla monia:hyper:

Huvittavaa olisi, että jokaisen jumalalla olisi eri käsitykset oikeasta ja väärästä:rolleyes:
Vrt. kristinusko ja islam:lol2:
 
Kun ajattelee luonnonlakien taakse, on helpompi olla metafyysisessä sekamelskassa "epärationaalinen" ja uskoa jumalaan. Tai olla ainakaan kieltämättä, agnostikko mä kait olen.

Mitä tulee ketjun aiheeseen, niin kauan kuin joku taho edes yrittää olla ihmisille avuksi, haluan sen toiminnassa ainakin tuen vuoksi olla osallisena. Mikään valistuksen ajan ideaali tai new age -erottuvaisuus ei mua saa eroamaan kirkosta. Jos muksuja tulee, niin tradition vuoksi mukaan vaan. Kokemukseni mm. rippipastoristani, uskonnonopettajistani yms. hihhuleista ovat olleet sellaisia, että en ole avarakatseisempia taikka ajattelevampia ihmisiä edes tavannut. Mielestäni heidän kaltaisten seurassa on lapsen ihan hyvä kasvaa. Erotkoon sitten kirkosta jos/kun haluaa.
 
Ennemmin kasvattaisin ilman mitään jeesuksia vaikka siihen 15 vuotiaaksi ja sitten voisi kertoa että hei kuule, jotkut ihmiset täälä maanpäällä uskoo sellassiisiin asioihin kun jumalat.. jos se tuntuu susta oikeelta niin anna mennä mutta ole silti kriittinen ja mieti asioita ensin vähän itse ennekun uskot ketä tahansa hihhuleita.

Oon ollut kaikenmaailman lastenleireillä isosena ja se on kyllä ihan käsittämätöntä aivopesua mitä ne sielä syöttää kakaroille..

Toisaalta sitten taas lapsi voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi jos ei vaikka pääse rippileirille tai muille leireille jolla "normaalit/muut" lapset käy.
 
Mielenkiintoinen aihe. Tässä omia mielipiteitäni. Jumala antoi kaikille omantunnon. Meillä on vapaus tehdä joko oikein tai väärin. Ihmiset, jotka koskaan eivät ole kuulleet Jeesuksesta, tuomitaan juuri tämän mukaan.

Menet vaikka johonkin eristyksessä olevaan viidakkokylään, niin siellä on ihmisiä jotka tekevät oikein ja ihmisiä jotka tekevät väärin. Sen sanomiseen tekevätkö he oikein vai väärin ei tarvitse Raamattua tai Koraania tms. siihen tarvitaan vain puhdas omatunto. Puhtaalla tarkoitan sitä ettet ole saastuttanut sitä samalla pahuudella joita tuollaisen viidakkokansan pahat ihmiset tekevät. Esimerkkinä vaikka, että viidakkokansan pahat miehet hakkaavat naisia (suomessa niin yleistä), jos sä hakkaat itse naisia et pidä sellaista pahana. Silloin kun löit naista ensimmäistä kerran, niin varmasti kirpaisi, mutta syntiin turtuu nopeasti, koska ihminen on luonnostaan paha ja synnin saastuttama. Viidakkokansan hyvät miehet sensijaan pitävät tuollaista toimintaa pahana eivätkä itse siihen syyllisty.

Tässä siis määritelmäni omastatunnosta. Samallalailla ihminen joka on vaikka Hindu eikä ole koskaan kuullut Jeesuksesta tuomitaan sen mukaan onko hän rikkonut omaatuntoaan vastaan. Lisäksi Raamatussa mainitaan, että myös ympäristömme todistaa Jumalasta ja Jeesuksesta jonka kautta kaikki on luotu. Eli joko sä uskot, että tämä kaikki on sattumaa (eli viidakkokansalainen, vaikka että humpsis vaan ja kaikki on ilmestynyt, tai me uskomme evoluutioon, alkuräjähdykseen jne.) tai sitten uskot että joku on luonut tämän ja kunnioitat sitä jotakin tekemällä oikein omantuntosi mukaan.

Lisäksi haluan sanoa, että usko Jeesukseen ei ole uskonto. Kaikki muut uskonnot opettavat, että tekemällä oikein pelastut. Muslimit uskovat, että viimeisellä tuomiolla Jumala tulee vaa'an kanssa ja jos pahat teot painavat enemmän vaa'alla menet helvettiin ja toisinpäin jos hyvät teot painavat enemmän menet taivaaseen. Muissakin uskonnoissa on tätä samaa teet näin ja näin niin pelastut, valaistut yms.

Uskomalla Jeesukseen pelastut. Piste. Sun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kaikki hyvät teot ja muut sellaiset seuraavat perässä. Mutta USKO RIITTÄÄ! joten Kristinusko eli Jeesus usko ei ole uskonto vaan USKO, ei mitään muuta! Sanot vaan sydämestäsi, että haluan seurata Sinua Jeesus ja se riittää.

Eli jos koulussa opetetaan uskontoa voi siinä opettaa kaikkia maailman uskontoja, mutta ei uskoa Jeesukseen, koska se ei ole uskonto. Ei muuta.
 
usko.jpg
 
Niinpä. Siks se jumala-juttu onkin huijausta koko touhu;) Eiku vai hetkinen, jumaliahan voi olla monia:hyper:

Huvittavaa olisi, että jokaisen jumalalla olisi eri käsitykset oikeasta ja väärästä:rolleyes:
Vrt. kristinusko ja islam:lol2:

No eipä noilla kahdella uskonnolla niin kauheasti eroja ole. Kyseessä on kuitenkin sama jumala. Ja opit ovat hyvinkin samanlaiset. Tulkinnat taas vaihtelee. Onhan noita ihan sekoja kristittyjäkin, jotka tekee joukkoitsemurhia afrikassa jne.
 
Mitäs mieltä te pakkislaiset olette, tulisiko lapsi kasvattaa uskonnollisesti vai ei?

No ei ole käynyt edes mielessä.

Itse näen uskonnot harrastuksena muiden joukossa, ja ajattelin pojalle kyllä mieluummin junnujudoa...
 
Uskomalla Jeesukseen pelastut. Piste. Sun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kaikki hyvät teot ja muut sellaiset seuraavat perässä. Mutta USKO RIITTÄÄ! joten Kristinusko eli Jeesus usko ei ole uskonto vaan USKO, ei mitään muuta! Sanot vaan sydämestäsi, että haluan seurata Sinua Jeesus ja se riittää.

Usko riittää, eli usko tarvitaan. Uskontohan tuo on yhä.
 
Meillä oli aikoinaan ala-asteella kauhea uskonnonopettaja, joka oikeen yritti käännyttää pieniä lapsia uskoon. Uskonnon tunnilla muistan hänen sanoneen moneen kertaan että homot ja lesbot ovat syntisiä ja se on sairaus. Minä fiksuna kerroin äidilleni tuon ja äiskä vihasena soitti rehtorille, että mitä helvettiä siellä opetetaan oikeen:D

Homot ja lesbot toden totta ovat syntisiä siinä missä heterotkin ;) Vielä kun vanhasta testamentista opetetaan huorien kivitykset ym. arvollisesti oikeat teot niin ollaankin jo lähellä länsimäistä sivistyskasvatusta...
 
Päiväkodeilla ja kouluillahan on lakiin kirjattu velvollisuus "kasvattaa lapsi uskontontonsa mukaisesti", ja käytännössä tämä siis tarkoittaa pyhien kirjojen oppien opettelua virsien ja tarinoiden muodossa jo pienestä pitäen...

Harmi vaan että näissäkin taitaa jotkut kriteerit olla, voisi muuten pikku-Phobos sitten aikanaan muiden koulutoverien mennessä kirkkoon jäädä jonnekin pimeään koppiin kuuntelemaan Darkthronea.
 
Meidän perheen lapsia ei ole kovin uskonnollisesti ainakaan kasvatettu omasta mielestäni. Kirkossa käydään häissä ja hautajaisissa (+ ripari), virsiä en osaa ulkoa, en muista ulkoa tilanteeseen kuin tilanteeseen Raamatusta osuvia säkeitä ja hyvin olen pärjännyt :)

Ev.lut.
 
Minusta lasten uskonnollista kasvatusta voidaan verrata henkiseen pahoinpitelyyn ja uskon, että joku päivä se tulee olemaan vastoin lakia.
 
Mun mielestä jokaisen vanhemman oma valinta.. mulle "pakko-opetettiin" pienenä evankelisluterilaisuutta. taisin olla jotain 4-5w ja piti käydä jtn.1,5h/pari kertaa viikossa.. eipä oo oppi menny perille, en muista muuta kuin sen että sieltä uskontotunneilta sai joka kerta tarran nooan arkki-kuvaan. vihasin käydä näillä tunneilla :curs:
 
Tämä on kyllä jokaisen perheen yksityisasia miten uskonnon kanssa toimitaan, itse karsastan vain sitä jos opetetaan tyhmää ja ahdasmielistä kristinuskoa, tyyliin jotain Vanhan Testamentin "elämänohjeita". Lapselle ei myöskään kannata opettaa Raamatulla päähän lyömisen jaloa taitoa vaan korostaa että pitää käyttää omaa järkeä.

Vähän off-topic mutta väittelin kerran aikani kuluksi ev.lut. papin kanssa siitä, ketkä pääsee taivaaseen. Sain hänet lopulta verbaaliseen umpikujaan ja pappi sanoi ihan tosissaan että "joo, ei se Dalai-Lama kyllä pääse taivaaseen kun ei ole kristitty."
 
Back
Ylös Bottom