Piratebayn pojat sai ensimmäisen tuomion

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän toi tuomio yllättävä ollut, mutta katsotaan juttu nyt ihan rauhassa parin valituskierroksen läpi. Ruotsissa lienee korkeimman oikeuden päätöksillä samanlainen ennakkotapauksien asema kuin Suomessa. Tässä haisee näin maallikkonäkökulmasta moisen syntyminen.

Sinänsähän ideologiselta kannalta TPB:n ylläpitäjät käsittääkseni kiistävät koko tekijänoikeuden käsitteen. Mielestäni oli vain periaatteellisella tasolla sääli, että TPB:n ylläpitäjät eivät edes yrittäneet herättää keskustelua kyseisestä aiheesta oikeudenkäynnin aikana. Käytännön selviytymisstrategiana toi oli tietenkin semiymmärrettävä veto. Nyt tuosta jäi kuitenkin vähän oman ideologian häpeämisen ja piilottelun maku suuhun.

Kiinnostaisi kyllä nähdä nuo oikeuden perustelut. Ehkä joku taho kääntää ne joskus englanniksi, kun epäilen mun ruosteisen ruotsin takkuavan hieman liikaa :)

Perustelu on nimittäin kiinnostava siksi, että mikäli se on tekninen, pitäisi samalla perusteella todellakin voida haastaa Google ym. hakukoneet oikeuteen - ja tuomio napsuu. Tekniseltä kannalta ko. saitilla ei ole hostattu mitään laitonta, vain kasa tiedostoja, mitkä sisältävät viittauksia dataan jossakin internetin syövereissä. Mitä noiden linkkien takana voi hyvinkin olla, ja varmaan TPB:n tapauksessa valtaosassa on, on tekijänoikeuksien alaista tavaraa ainakin useimmissa länsimaissa. Toihan oli juuri se tekninen argumentti, johon TPB:n puolustus vetosi. Mielestäni syyttäjä ei tätä missään vaiheessa kyennyt kumoamaan.

Toinen melko kuuma keskustelun aihe lienee ollut palveluntarjoajan vastuu ja velvollisuus valvoa palvelunsa käyttäjien toimia. Tilanne vertautuu melko suoraan siihen, että jos laitan Pakkotoistolle linkin, joka osoittaa sivulle, jossa on luvattomasti tekijänoikeuksien alaista materiaalia. Voidaanko Mike tuomita avunannosta tekijänoikeusrikkomukseen? Mikehän ei tarjoa palvelintilaa sivulle, jossa laiton materiaali on. TPB:n kohdalla kun palvelun käyttäjiä ja varsinaisia tekijänoikeuksien rikkojia ei edes missään vaiheessa ole tuomittu.

Mikäli perustelut viittaavat taas siihen, että itse teknologia on laillista ja Piratebayn ylläpitäjillä on asenneongelma käräjäoikeuden mielestä, niin tilanne on IMO vähintäänkin huolestuttava oikeuden toteutumisen kannalta, sillä tämä asettaa palveluiden tarjoajat mielestäni eriarvoiseen asemaan oikeuden edessä. Mikäli et ole samaa mieltä nykyisen tekijänoikeuskäytännön järkevyydestä kuin tekijänoikeusjärjestöt, niin häkki heiluu. Tämähän vaikuttaa olevan keissi tällä hetkellä.

Mitä tulee noihin 800k$ vuosituloihin mainoksista, niin ei niistä paljon jää jäljelle n. 25 miljoonan yhtäaikaisen kävijän palvelun hostaamisen jälkeen. Eri asia sitten on, jäivätkö ne mainostulot tuohon oikeudessa käsiteltyyn summaan...

No onneksi tässä varmaan eletään nykyisenlaisen tekijänoikeusjärjestöjen loppuhetkiä, kun tiedostojen jakamiseen tottunut nuori polvi alkaa toivottavasti pikkuhiljaa aktivoitua mukaan politiikkaan...
 
En voi lopettaa ihmettelemistä miten kukaan koskaan voi väittää, että varetus on oikein. Varastamista se on siinä missä mikä tahansa muukin varastaminen.
Keltä se on pois jos piratebaysta waretan fall out boyn levyn? Kuka tekee voittoa kun en wareta? Entä kun kuuntelen sitä spotifystä ihan laillisesti maksamatta pennin hyrrää? Jos pöllin kaupasta keissin kaljaa niin sehän on selvä että kauppa häviää parikymppiä koska ei voi sitä varastettua kaljaa muille myydä. Se waretettu levy taasen ei häviä keneltäkään. Missä vaiheessa siis varastetaan?
 
Minkä takia kenenkään pitäisi maksaa mistään kopioitavissa olevasta tavarasta yhtään mitään? Olisikohan se keneltäkään pois. On ikään kuin ihan ok warettaa, kun jotkut muut ehkä maksavat siitä tuotteesta jotenkin ja tekijä saa korvauksen. Homma ei oikein toimi enää silloin, jos vain yksi maksaa siitä tuotteesta ja kaikki muut kopioi. Ymmärrän kyllä tämän logiikan tänä päivänä hyvin, koska se ei ole itseltä pois.
 
Musiikki- ja elokuvateollisuushan ovat saaneet tahtonsa läpi tuomioistuimissa ja yleensä kovimman mukaan. Jollekin kovan tuomion saaneelle perheenäidillehän oli näitä tahoja edustanut lakimies sanonut, että "this is what happens, when you don't settle".

Ei siis sanonut, että "this is what happens, when you download shit for free from the Net" tms, vaan nimenomaan halusi näyttää ja kertoa, kuka tässä on vallankahvassa.

Nyt kun aloin miettimään, niin vähemmän kopioitua matskua on yleensä korkeampia tuloja nauttivilla ihmisillä. Sitten kun puhutaan keskituloisista ja sen alle tienaavista, niin entistä enemmän alkaa jengillä olla sitä kopioitua kamaa.

Ei tämä tietenkään mikään oikeutus ole, mutta varmasti nuo artistit ja näyttelijät saavat entistä usemman ihmisen tietoiseksi omaksi musiikistaan/elokuvistaan, kun netin kautta levittäminen on niin helppoa.
 
Vittu noita uunoja, hirveetä pilkunnussimista. Tuohan on sama kuin antaisi umpikänniselle autonavaimet käteen ja löisi rattiin ja sitten selittäisi "en minä sillä autolla ajanut sen lapsen ylitse, se oli toi".

Siellä lakituvassa pitäisi tulkita lakia, eikä maalaisjärkeä, mitkä ovat monesti kaksi eri asiaa.
 
Jos pöllin kaupasta keissin kaljaa niin sehän on selvä että kauppa häviää parikymppiä koska ei voi sitä varastettua kaljaa muille myydä. Se waretettu levy taasen ei häviä keneltäkään. Missä vaiheessa siis varastetaan?

Jos varastat Prismasta keissin kaljaa viikossa tai vaikka kilon naudan sisäfilettä niin kuka siinä häviää mitään? Tuon verran menee tavaraa viikossa vanhaksi ja kauppa joutuu maksamaan tuotteiden hävityksestä. Oikeastaan teet kaupalle palveluksen, vai mitä?
 
Keltä se on pois jos piratebaysta waretan fall out boyn levyn? Kuka tekee voittoa kun en wareta? Entä kun kuuntelen sitä spotifystä ihan laillisesti maksamatta pennin hyrrää? Jos pöllin kaupasta keissin kaljaa niin sehän on selvä että kauppa häviää parikymppiä koska ei voi sitä varastettua kaljaa muille myydä. Se waretettu levy taasen ei häviä keneltäkään. Missä vaiheessa siis varastetaan?

Se on musiikin tuottajaketjulta pois jos waretat Fall out boyn levyn (tähän ei nyt voi vastata, että haluan kuunnella eka ja sit ehkä ostaa. Se on huono perustelu waretukselle).

Mikä tää spotify on? Jos se on joku radion tyyppinen, niin ei kai se kuuntelijan vika oo? Musiikin tuottajaketju on panostanu rahaa samalla tapaa tavaran tuottamiseen. Tässä pitäs nyt verrata levy- ja kaljakaupoista varastamista keskenään. Siinä vaiheessa varastetaan kun kopioit ne tiedostot koneellesi maskamatta niistä. Niistähän pitää maksaa, että saat omistaa ne. Sillehän me ei mahdeta mitään jos dj baarissa soittaa koneeltaan waretettuja biisejä (jotka on jo muuten kotona miksattu yhteen :D).

Ja itte en oo todellakaan puhdas pulmunen, mutta waretukset jo lopettanu vuosia sitten. Ymmärrän kyllä kuinkä kätevää se on ladata musiikit ja leffat maksamatta mitään. Mutta sitä en ymmärrä, että nykypäivänä inistään ja valitetaan jos väitetään sitä laittomaks. Sehän on laitonta.
 
Mikä tää spotify on? Jos se on joku radion tyyppinen, niin ei kai se kuuntelijan vika oo?

Ei ole radio. Testasin laittamalla hakusanaksi tuon Fall Out Boyn ja löysi 137 tulosta. Siitä vain kuuntelemaan.

E: kuva mukaan.
 

Liitteet

  • fall.JPG
    fall.JPG
    196,2 KB · Katsottu: 390
Se on musiikin tuottajaketjulta pois jos waretat Fall out boyn levyn (tähän ei nyt voi vastata, että haluan kuunnella eka ja sit ehkä ostaa. Se on huono perustelu waretukselle).

Mielestäni kuluttajalla pitäisi oikeus tutustua tuotteeseen ennen sen ostoa. Jos pidän jostain tietystä levystä niin ostan sen tukeakseni ko. bändiä ja jotta myös jatkossa sama bändi tekisi musiikkia. Tämä toimii myös palautteena bändille ja tuottajille, jotta eivät julkaisisi yhden biisin albumeita, jotka täytetään pakkohumpalla jotta saadaan edes se 40 minuuttia soittoa täyteen.

Oikeesti oon vaan vitun katkera siitä kun Metallica fanina menin ostamaan St.Anger levyn, joka olikin ihan täyttä skeidaa. Levy sisälsi DVD:n oheismateriaalina, jonka jaksoi katsoa läpi tasan kerran. Jäi sellainen "You got Fd in the A" fiilis, kun paska kääräistään hienoon pakettiin kivasti nätisti ja myydään maineikkaan bändin tuotoksena.

Jakaisin itse warettajat 3 luokkaan:
1) Koeajajat - Waretan, koska haluan tutustua tuotteeseen ennen ostoa. Tähän voisi laittaa myös ne jotka eivät malta odottaa, että sarja tulee Suomessa televisiosta.
2) Pummit - Waretan, koska haluan kaiken ilmaiseksi
3) Vapaustaistelijat - Waretan ja seedaan niin vitusti, koska levy- ja elokuvayhtiöt ovat ahneita organisaatiotia ja ansaitsevat koulutuksen.

Näistä ainoastaan 2) ja 3) ovat väärällä asialla.
 
Vittu noita uunoja, hirveetä pilkunnussimista. Tuohan on sama kuin antaisi umpikänniselle autonavaimet käteen ja löisi rattiin ja sitten selittäisi "en minä sillä autolla ajanut sen lapsen ylitse, se oli toi".

No kukas se sillon nillitti kun joku vuosi sitten käytiin keskustelua siitä kun käytit jossain mainoksessa yms. jotain disney tai vastaavaa hahmoa??? Semmonen tekijänoikeus on varmaan ihan eri asia...
 
Ja itte en oo todellakaan puhdas pulmunen, mutta waretukset jo lopettanu vuosia sitten. Ymmärrän kyllä kuinkä kätevää se on ladata musiikit ja leffat maksamatta mitään. Mutta sitä en ymmärrä, että nykypäivänä inistään ja valitetaan jos väitetään sitä laittomaks. Sehän on laitonta.

Mä ostan myös kaiken kuluttamani musiikin ja elokuvat, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisin nykyistä järjestelmää järkevänä, kohtuullisena tai oikeudenmukaisena. Uskon kuuluvani yhä kasvavaan ihmisjoukkoon. Koska lakien käsittääkseni pitäis edes jollain tasolla heijastella yhteiskunnassa vallitsevia moraalikäsityksiä, ollee keskustelu lakien muuttamisesta paikallaan.

Levyjen ja tiedostojen kopiointisuojauksista ei ole haittaa kuin oikean tuotteen ostajalle, piraattituotteissa näitä käyttöä haittaavia "ominaisuuksia" ei ole. Ääriesimerkkinä haitanteosta ovat varmaan Sonyn kuuluisat rootkit-sekoilut. http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Sony_BMG_CD_copy_protection_scandal

On lienee selvää, että yhtäkään tapahtuneen teknologisen murroksen suuruista muutosta ei ole pystytty pysäyttämään tai kontrolloimaan vanhan maailman edustajien toimesta. Kasetit tulivat, VHS tuli, elokuvat tai musiikkilevyt eivät kuolleet... Kuitenkin levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat käyttäneet silmittömiä summia viimeisen kymmenen vuoden aikana juurikin tapahtuneen teknologisen murroksen vastustamiseen sen sijaan, että ne olisivat käyttäneet saman rahan ja resurssit uusien bisnesmallien luomiseen.

Teoston ja Gramexin moneen kertaan perimistä tekijänoikeusmaksuista olisi myös hyvä päästä eroon. Esim. DJ:n soittaessa levyjä ravintolassa maksuja on peritty ensin levyn oston yhteydessä ja sitten vielä ravintolalta. Mikäli DJ-digitoi ostamansa musiikin, niin maksuja on peritty vielä uuden median hyvitysmaksun (kasettimaksu) yhteydessä, sekä erillisen, henkilökohtaisen (DJ-kohtainen) vuosittain uusittavan kopiointiluvan muodossa. Tossa oli siis Teoston maksut, Gramex perii vielä oman settinsä.

Toinen epäreilu asia nykyisten tekijänoikeusjärjestöjen toiminnassa on tekijänoikeusmaksujen jakautuminen, joka suosii tunnetumpia ja isompia artisteja. Koska esim. osa noista hyvitysmaksuista tilitetään teoston edustamien artisteille musiikin TV- ja radioesitysten ja levymyynnin perusteella. Tämä täysin riippumatta siitä, mitä tuolle hyvitysmaksun alaiselle medialle talletetaan. Loput tilitetään muihin kohteisiin mm. erilaisille etu- ja lobbausjärjestöille. Hyvitysmaksujen suuruus Suomessa vuositasolla on n. 12 miljoonaa euroa.

Kolmas seikka ovat tekijänoikeusjärjestöjen omat kulut, esim. Teoston johtaja Katri Sipilä nostaa yli 150 k€ vuosipalkkaa. Onko tämä kohtuullista? Onko kohtuullista, että Teoston vuosittain keräämästä yli 54,5 milj. euron potista kuluu Teoston omiin kuluihin 8,4 milj. euroa? Tuolla summalla pyöritetään jo melko raskasta organisaatiota...

Myös tiedostojakelusta nykyiselle musiikkiteollisuudelle koituvat haitat ovat mielenkiintoinen seikka. Ainakaan levy-yhtiöiden ja tekijänoikeusjärjestöjen monesti esittämä malli, jossa yksi ladattu levy on yksi myyty levy vähemmän ei voi pitää paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Keltä se on pois...
Ja
Mielestäni kuluttajalla pitäisi oikeus tutustua tuotteeseen ennen sen ostoa...

Mihin kaikkiin aloihin näitä periaatteita voi soveltaa? Voinko asua hotellissa ilmaiseksi, jos hotellia ei ole buukattu täyteen? Siivoamisesta toki tulee kuluja, mutta jos maksan ensimmäisestä yöstä, kai sen jälkeen voin viettää aikaa ilman maksuja, jos välisiivouksia ei tarvitse? Eihän se ole keltää pois. Entäpä, voinko mennä elokuvateatteriin, kun siellä joka tapauksessa on tyhjiä paikkoja? Eihän minun siellä oloni olisi keltään mitään pois, jos vakuutan, etten kuitenkaan tulisi ikinä katsomaan leffaa, mikäli se maksaisi.

Entä, voinko ottaa videovuokraamosta DVD:n mukaani, koska kuluttajalla pitäisi olla mahdollisuus tutustua tuotteeseen ennen sen hankkimista?

...
Kolmas seikka ovat tekijänoikeusjärjestöjen omat kulut, esim. Teoston johtaja Katri Sipilä nostaa yli 150 k€ vuosipalkkaa. Onko tämä kohtuullista? Onko kohtuullista, että Teoston vuosittain keräämästä yli 54,5 milj. euron potista kuluu Teoston omiin kuluihin 8,4 milj. euroa? Tuolla summalla pyöritetään jo melko raskasta organisaatiota...
Mitä tässä on ihmeellistä/väärin?
 
Mitä tässä on ihmeellistä/väärin?

Yritin lähinnä nostaa esiin pointtia, että tekijänoikeuskysymyksissä on myös suurelta osin kyse noiden etujärjestöjen omasta selviytymistaistelusta. Ne ovat onnistuneet luomaan itselleen varsin mukavan tilanteen, jossa rahaa tulee tai on ainakin tullut tilille kuin Manulle illallinen. Tämä on muuttumassa kiitos teknologian edistysaskeleiden ja niiden mahdollistaman ihmisten kulutuskäyttäytymisen muuttumisen. Mut ymmärtäähän sen, en mäkään haluaisi saavutetuista eduistani luopua...

Mitä tulee perinteisten jakelukanavien romuttamiseen, niin Radiohead ja NIN ovat varsin tunnettuja bändejä, jotka ovat menestyksekkäästi hyödyntäneet uusia jakelukanavia ja ansaintamalleja. Pienempien artistien joukosta löytyy lisää esimerkkejä tarvittaessa.
 
Yritin lähinnä nostaa esiin pointtia, että tekijänoikeuskysymyksissä on myös suurelta osin kyse noiden etujärjestöjen omasta selviytymistaistelusta. Ne ovat onnistuneet luomaan itselleen varsin mukavan tilanteen, jossa rahaa tulee tai on ainakin tullut tilille kuin Manulle illallinen. Tämä on muuttumassa kiitos teknologian edistysaskeleiden ja niiden mahdollistaman ihmisten kulutuskäyttäytymisen muuttumisen. Mut ymmärtäähän sen, en mäkään haluaisi saavutetuista eduistani luopua...

Mitä tulee perinteisten jakelukanavien romuttamiseen, niin Radiohead ja NIN ovat varsin tunnettuja bändejä, jotka ovat menestyksekkäästi hyödyntäneet uusia jakelukanavia ja ansaintamalleja. Pienempien artistien joukosta löytyy lisää esimerkkejä tarvittaessa.
Teosto huolehtii artistien eduista. Totta kai artistit voisivat muodostaa toisen järjestön tai valita uuden johdon. Sitten voitaisiin yrittää tulla toimeen pienemmällä budjetilla. Voitaisiin vaikka palkata joku kaveri pienemmällä palkalla R.Y.:n johtoon, ja katsoa, toimisiko homma paremmin, ts. tulisiko artistien etu paremmin hoidettua.

Jos tässä keskustelussa on tarkoitus keskustella muskiikin ym. lataamisen oikeutuksista, en oikein ymmärrä, miten keskusteluun liittyy se, mitä epäsuoria kuluja liiketoimintaan kuuluu, tai miten tulot käytetään. (Vrt. "Autokaupan epäkohta on, että auton valmistajilla menee rahaa muuhunkin kuin itse autojen valmistamiseen".)

Toki bändit voivat jakaa musiikkiaan ilmaiseksi. Sitä kukaan ei kiellä, mutta jos yksi antaa ilmaiseksi, se ei tarkoita, että muilla olisi siihen velvollisuus.
 
Kaikista eniten tässä jutussa vitutti tuo, et kerrottiin etukäteen, että jokatapauksessa valitetaan hovi- ja korkeimpaan oikeuteen, voitti jutun kumpi osapuoli tahansa. Eli taitaa mennä vielä vuosia, ennenkuin edes piratebay menee kiinni, muista torrentsivustoista puhumattakaan.

Kyllä mäkin mielelläni waretan mielenkiintoiset uutuuslevyt koekuunteluun. Jos levy on tarpeeks hyvä, niin kyllä mä sen sit aitona ostan. Tässä on aikojen saatossa menny ihan tarpeeks monta tonnia rahaa paskoihin levyihin, ettei viittis enää.

Ja kyllähän levy-yhtiöt pitkälti saa itteensäkin syyttää, jos levymyynti on laskussa. Mitäs tarjoavat sopimuksia kaikenmaailman Kallelöfströmeille ja Wellurowaltseille ja Peteparkkosille. Eikai nyt ihan kaikkea voi ostaa.
 
Teosto huolehtii artistien eduista. Totta kai artistit voisivat muodostaa toisen järjestön tai valita uuden johdon. Sitten voitaisiin yrittää tulla toimeen pienemmällä budjetilla. Voitaisiin vaikka palkata joku kaveri pienemmällä palkalla R.Y.:n johtoon, ja katsoa, toimisiko homma paremmin, ts. tulisiko artistien etu paremmin hoidettua.

Jos tässä keskustelussa on tarkoitus keskustella muskiikin ym. lataamisen oikeutuksista, en oikein ymmärrä, miten keskusteluun liittyy se, mitä epäsuoria kuluja liiketoimintaan kuuluu, tai miten tulot käytetään. (Vrt. "Autokaupan epäkohta on, että auton valmistajilla menee rahaa muuhunkin kuin itse autojen valmistamiseen".)

Toki bändit voivat jakaa musiikkiaan ilmaiseksi. Sitä kukaan ei kiellä, mutta jos yksi antaa ilmaiseksi, se ei tarkoita, että muilla olisi siihen velvollisuus.

Radiohead tosiaan antoi ihmisten maksaa levystään sen verran kuin he halusivat, NIN myy omia julkaisujaan itse nykyisin. Molemmat tekivät / tekevät uudella toimintatavallaan ihan hyvän tilin. Maksaessani 5$ NINin uudesta levystä suoraan heille, jää tuosta takuulla enemmän artistin pussiin kuin siitä 17€ levystä (mitä noi levyt nykyään maksavat?) tai 9,99€ iTunes-ostoksesta.

Teosto ja muut tekijänoikeusjärjestöt eivät ole yrityksiä vaan yhdistyksiä, joten en tiedä voidaanko niiden kohdalla oikeutetusti puhua liiketoiminnasta. Mut toi on hiusten halkomista...

Se todellinen pointti mun kirjoituksissa on kyllästymisen nykyisten tekijänoikeusjärjestöjen ja levy-yhtiöiden toimintatapoihin (pelottelu, uhkailu, valehtelu ja silmitön lobbaus) ja ahneuteen (moninkertaiset maksut samasta tuotteesta, uusien artistien todella paskat levytysdiilit jne). Nämä ovat johtaneet kuluttajan ja artistien kannalta huonoihin toimintamalleihin ja tarpeettomiin uuden teknologian läpimurron jarrutuspyrkimyksiin.

En siis jaa TPB:n ylläpitäjien käsitystä siitä, että tekijänoikeus käsitteenä täysin on pätemätön. Kannatan nykyjärjestelmästä poikkeavaa tekijänoikeuskäytäntöä, jossa artisteilla ja kuluttajilla on enemmän valtaa kuin tällä hetkellä. Esim. Creative Commons on varsin piristävä tapa ajatella asiaa. http://creativecommons.fi/

Samoin Paolo Coelho pitää kirjojensa piraattiversioita osana menestystarinaansa. http://torrentfreak.com/best-selling-author-turns-piracy-into-profit-080512/

Lataamisen oikeutuksista keskustelemisen sijaan ollee siis hedelmällisempää keskustella siitä, onko nykyinen malli hyvä ja reilu esim. musiikin (ja muun kulttuurin) kuluttamisen kannalta tärkeitä osapuolia: artisteja ja kuluttajia kohtaan. Levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt ovat tuossa yhtälössä vain tähän saakka mukana pyörineitä välttämättömiä pahoja, kun artistien mahdollisuudet saada musiikkinsa kuluttajien kuultavaksi haluamaansa korvausta vastaan on ollut lähes mahdotonta. On tarvittu laaja jakeluporras, joka nykyisin ei ole tarpeellinen.
 
"Warettaminen" tulee jatkumaan aina riippumatta piratebayn tapauksesta, aina löytyy keinot, uudet sivustot, uudet tekniikat jne.

Ostaisiko kaikki warettajat lataamansa levyt jos eivät saisi waretettua...tuskin. Käytettäsiin enemmän spotifyn kaltaisia palveluja, radiota/nettiradiota kuunneltaisiin enemmän, youtubea, my spacea, mikseriä(tai mitä vaan ilmaismusiikkia), pandoraa(toimii nykyisin vain jenkeissä) tai kuunneltaisiin naapurin jaakon tekemiä biisejä jne....

Bändejä voi tukea myös käymällä keikoilla, ostamalla t-paidan yms.

Ihan hyvin levy-yhtiöt voisivat tehdä omat sivustonsa josta voi ilmaiseksi ladata musiikkia ja hankkia leipänsä mainostuloilla. Käytännössä piratebay jäisi silloin työttömäksi. Ja jotain tällästä varmaan tulee käymäänkin....
 
Back
Ylös Bottom