Pipon pitäminen sisätiloissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Mike sanoi:
Miksei kyse olisi kunnioittamisesta? Tässähän on nyt puhuttu siitä missä tilanteessa ihmistä pitäisi kunnioittaa jotenkin erityisesti, ei siitä eivätkö pipopäät kunnioita ihmisiä. Itse pidän pipoa duunissa, ulkona, kaupoissa ja semmoisissa mestoissa kun olen kokoajan menossa. Huomaan ottavani sen yleensä pois kun rauhotun alas, vieraissa, himassa, leffassa jne. Rafael tuossa vertaa pipoa kaikkeen sikailuun, vähän ahdasmielistä.

No joopa, vähän kärjistettyä esimerkkiä tossa, mutta verrataan nyt vaikka sitten vaikka kyynärpäiden pöydällä pitämiseen, vanhempien ihmisten teitittelyyn, kiitos ja ole hyvä sanomiseen yms. Tuollaisia itsestäänselvyyksiä, joiden ei pitäisi kenellekään tulla yllätyksenä. Iteltäni lähtee pipo pois päästä ihan siellä kioskilla ja kaupassa käydessäkin. Tuskinpa kukaan siitä slaagia saa jos näkee jonkun kököttävän sisällä pipo päässä, itelleni tuo hattu nyt lähinnä on päänlämmike, joka otetaan pois kun sitä ei tarvita. Ehkä joku haluaa pitää pipoa siksi, että letti on sen näköinen ettei muille uskalla näyttää. Onko se nyt jollekin niin hirveä helvetti ottaa se myssy pois päästä kun sisään menee?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minun letti ainakin näyttää ihan munakarvoilta joten lakki pysyy päässä visusti. Ja täytyy kyllä myöntää että minusta nuo kanksteri-räppi-pipot on hienoja ja niitä voi pitää ihan muutenkin kuin pakkasen takia.

Niin ja vielä siitä lakki päässä syömisestä: ainakin se estää karvojen leijailun ruoka-annokseen.

Sellaisen periaatteen otan nyt tässä paikassa itselleni, että JOKA KERTA kun joudun tilanteeseen missä tapamoralistit edellyttävät hatun poistamista sisätiloissa, riisun kaikki vaatteet pois. Jos lakki lähtee, lähtee muukin. Vannon tämän tässä ja nyt.

Pipojakin on niin monenlaisia. On eri asia pitää lämpimikseen kuin asusteena. Monet eivät tätä vieläkään ymmärrä.

perun%20neule%20mies.jpg

craig-david.jpg

Pipon käyttö sisätiloissa kaupungilla ei haittaa minua. Pidän itsekin joskus halpis kebab-paikassa pipoa kun ei huvita kammata. Mähän se olen siellä rahaa kuluttamassa.

Työpaikalla juttu on toinen siis ainakin toimistohommissa. Pipon käyttö työhaastattelussa ottaa kuukausipalkasta heti sellaiset 1000 euroa pois, ainakin meillä.

Pipon käyttöä yökerhossa en ymmärrä. Baarin ikärajan voi laskea helposti näin: 24 miinus jokainen pipopää. Eli jos baarissa on 2 pipoa, ikäjakauma on 22 vuotta. Jos niitä on 6 niin 18 vuotta. Kokeilkaapa laskea, pitää enimmäkseen paikkansa.

Mike sanoi:
Pipojakin on niin monenlaisia. On eri asia pitää lämpimikseen kuin asusteena. Monet eivät tätä vieläkään ymmärrä.

No jos tuo deivid laittais pitkähihaisen paidan päälle ja hankkis vähän lihaa luitten ympärille niin ei tarviis palella ;)

No toi oli kyllä nopeeta toimintaa. 13 min

Käytössäännöistähän tuossa on vain kyse, tietynlaisesta yhteisestä sopimuksesta. Kenellekään ei syntyisi mitään vahinkoa siitäkään, että kulkisin ilman housuja takalisto paljaana kadulla tai etten suostuisi kättelemään ihmisiä heidät tavatessani. Ihmisten tuijottaminen tai osoittelu ei vahingoita heitä mitenkään, mutta silti näitä toimia ei pidetä hyvien tapojen mukaisina.
Pipon kuuluu periaatteessa samaa sarjaan yllämainittujen käytöstapojen kanssa. Kaikki tietävät käytössäännöt, ja niitä noudattamalla osoitetaan kunnioitusta toista kanssaihmistä kohtaan. Kun pienellä eleellä osoitetaan oma viitseliäisyys, kertoo tämä toisen huomioonottamisesta.

Kyllä se pipo lähtee päästä kun sisään tullaan, tai lähinnä silloin kun riisutaan muutkin kledjut. Mulle on ihan sama miten muut pelaa pipojen kanssa mutta itse näin. Ja ei kyllä todellakaan tulis mieleenkään mennä esim. työhaastattelunn pipo päässä.

Jimbe sanoi:
Miksi siis ette pidä sitä huonona tapana että ei riisuta sukkia pois kun mennään tapaamiseen/isovanhempien luo/tms? Vastaus: niin ei ole opetettu.
Mutta mitä jos oltaisiin? Ehkäpä juuri näin onkin jossain pienessä Guatelamalaisessa kylässä, jossa taasen sallitaan päähineiden käyttö sisätiloissa ja se on jopa suotavaa, siellä teille naurettaisiin päin naamaa. -Mutta jumalauta ne sukat lähtee kun tuut meille kylään!

Kyse on siis vain siitä mitä teille on opetettu joskus lapsuudessa, joillekkin se iskostuu päähän ja jotkut ymmärtää sen että se on vain ja ainoastaan vanha tapa jossa ei oikeastaan loogisesti ajateltuna ole paljoakaan järkeä. Joskus kuitenkin päähineen pois otto voi osoittaa kunnioitusta, näissä tapauksissa sen pois otto on suotavaa, jos siis haluaa osoittaa kunniaa esim kuolleelle sukulaiselle hautajaisisssa.
Tuossa on kysymys kulttuurillisista "geeneistä" eli meemeistä, jotka ovat aivan oma mielenkiintoinen ja suht hauskakin aiheensa.

Ja ei hätää, luonto huolehtii hommasta; parinkymmenen vuoden päästä olen manan majoilla ja konservatiivisuuteni siltä osalta historiaa... Joten koittakaa kestää siihen saakka; edustan häviävää sukupolvea :)

Ja nyt jännittämään Saulin puolesta; löytyihän sentään yksi aihe, josta Mike ja minä olemme samaa mieltä :piis:

Täytyy kyllä sanoa, että jos jou-hiphop meiningillä eksyy työhaastatteluun, niin se on jo itsestään merkki vähäisestä aivotoiminnasta. Eikä kysymyksessä ole se mikä on oikein tai väärin. Työhaastatelussa markkinoidaan itseään, joten haastattelijaa tulee miellyttää. Jos se kaatuu jo pukeutumiseen niin mitä mahtaisi olla luvassa jatkossa...

Varmasti 2% näistä kummajaisista on neroja ja maailman parhaita työntekijöitä. Tai ainakin voivat lohduttaa sillä itseään kun taas jäi duuni saamatta. Jos itse harrastaisin työpaikkahaastatteluja, niin voi olla että hakija saa tulla ja mennä samalla ovenavauksella ;) Jos joku muu palkkaisi, niin hyvä sille. Mutta minulta jäisi sopparit kirjoittamatta.

Lopputuloksena näyttää olevan, että aika moni meistä ymmärtää, että on myös olemassa tilanteita, jolloin pipo otetaan pois päästä nimeomaan toisen kunnioittamisen ja huomioimisen tähden (= hyvät käytöstavat). Erot meidän välille syntyy näköjään siinä, mihin tilanteisiin nämä rajat asettaa. Joillekin rajat ovat tiukemmassa ja joillekin löyhemmässä.

Minun mieletäni käytöstavat ovat sellaisia "sopimuksia", jotka on laadittu tiettyjen ihmisten kesken tai jotka ovat muokkautuneet tiettyjen ihmisten kesken. Näillä tavoilla ei välttämättä ole mitään järjellistä selitystä tai sitten ei edes tiedetä, mikä se on aikojen alussa ollut.

Eroja näissä tavoissa voi olla, mutta se voi johtua usein kulttuurieroista tms. asioista. En esimerkiksi ole ikinä kuullut, että Suomessa peruskäytöstapoihin olisi kuulunut toisen aikaisemmin esimerkkeinä mainitut jalkojen nuoleskelu tai edes suuteleminen poskille tavatessa. Tuota suutemistakin varmasti esiintyy, mutta se on muualta matkittua eikä perisuomalainen tapa.

Erot ajattelutapojen välillä voivat olla peräisin iästä, kasvatustyylistä, kulttuurieroista, asunpaikasta/-maasta jne...

En katso olevani "tiukkapipo", vaikka haluan että tätä vanhaa tapaa noudatettaisiin tietyissä tilanteissa.

Peace. Kuitti.

Kyllä sitä tulee ite ainakin oltua pipo päässä koulussakin sisätiloissa ja joskus kotonakin. Pipoa on vaan niin mukava pitää päässä sisälläkin, enkä näe siinä kyllä mitään valittamista.

Mömmö sanoi:
ja tuli mieleen että hyviin tapoihin kuuluu myös että nainen ottaa päähineensä pois sisällä paitsi jos se kuuluu kansallisasuun muuten se on yhtä epäkohteliasta kuin miestenkin päähineen käyttö. :zzzz:

Muuten hyvä pointti, mutta meni tädit ja sedät sekaisin. Kansallispuvun päähinettä ei miehenkään tarvitse ottaa sisällä pois. Muita poikkeuksia taitaa olla ylioppilaslakki ja tohtorinhattu. Naiset taas voivat pitää asuun kuuluvaa hattua kirkossakin.

Kyllä me vanhat tädit nää tiedetään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom