Oli miten oli, mutta minä olen ilmeisesti wanhanaikainen ja siksi haluan, että ainakin joiltain osin noudatetaan hyviä käytöstapoja. En välttämättä edes tiedä, mikä perinne joillain meille muodostuneilla käytöstavoilla on, mutta siitä huolimatta olen omaksunut ne ja minusta olisi mukavaa, että niitä noudatettaisiin.
Minun mielestäni on kohteliasta, että kun tullaan sisälle, niin otetaan hattu pois päästä tai jos kätellään jotakuta, varsinkin vierasta ihmistä. Sille, että ottaa hatun pois päästään tullessaan sisälle, ei välttämättä ole mitään järkevää perustetta, mutta ei sillekään taida olla, että se jätetään päähän. Joku voi selittää asia sillä, että hiukset ovat niin likaiset (miksi ei huolehdi itsensä pesemisestä?). Minä voin ajatella, että kuumahan tuolle tulee (toisaalta, mitäpä tuo minulle kuuluu…).
Ihmiselle on aikojen saatossa muokkautunut erilaisia tapoja, joilla he osoittavat kunnioittavansa toisiaan. Joku kumartaa, joku niiaa, joku avaa oven ja joku ottaa hatun pois päästä ilman, että niille on mitään muuta erityisen järkevää perustetta kuin kohteliaisuus.
Joissain maissa on kohteliasta syödä lautanen tyhjäksi, joissain maissa on kohteliasta jättää ruokaa lautaselle. Olen sitä mieltä, ettei kaikille kauniille ja kohteliaille tavoille edes pidä olla järkevää perustetta. Pääasia kait on, ettei niistä aiheudu mitään ihan kohtuutonta haittaakaan. Hatun poisottamisesta ei mielestäni aiheudu.
Välillä jollekin asialle on olemassa varmasti ihan hyvä ja järkevä syykin, mutta siitäkään huolimatta en esimerkiksi ymmärrä kadulle räkimistä tai piereskelyä yleisellä paikalla julkisesti, vaikka kuinka tekisi mieli tyhjentää röörejä tai suoltaan. Räkiä ja piereskellä toki saa, mutta sen voi katsoa, missä ja kenen seurassa niin tekee.
Hatun poisottaminen (lähinnä kait miehillä) juontaa oman kuvitelmani mukaan armeijasta, siis silloin kun hattu otetaan sisään tullessa pois. Kättelytilanteissa sitä ei taideta ottaa. Todennäköisesti sillä on jo pidemmät perinteet, mistä en itse tiedä.
Minulle hyvät peruskäytöstavat ovat normaalia elämää ja toivon että niitä vaalittaisiin. Minusta on mukavaa, että ihmiset huomioivat ja kunnioittavat toisiaan sekä käyttäytyvät kauniisti.
Tämä on oma mielipiteeni.
P.S. Pipon ja muiden päähineiden pitäminen ulkona on ihan jees.