Pipon pitäminen sisätiloissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Itse lukisin työhaastattelun sellaiseksi tilanteeksi, jossa on parempi ottaa pipo pois päästä. Suurimmassa osassa yrityksissä työnantajat ovat vanhempaa sukupolvea, jolloin tapoja korostettiin enemmän eivätkä he oikein pysty vanhoina koirina sulattamaan tätä nykymuotia / elämäntapaa what eva...

Veikkaisin, että kouluissakin alkaa tässä muutamien vuosien päästä vaihe, jolloin opettajat antavat pitää yhtenään lakkeja. Juuri tämän sukupolven vaihtumisen takia. Tosin saa nähdä, kestääkö pipovillitys. Ties milloin ihquraxuteinit keksii pistää kortsut päähän ihan arkisena päähineenä :/

Eli sitä hatun käyttöä voi tosiaan miettiä tilanteen mukaan, itseäni ei häiritse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi piereskely ei ole sallittua ruokapöydässä? Mikä siitä tekee huonon tavan?

lmk sanoi:
Veikkaisin, että kouluissakin alkaa tässä muutamien vuosien päästä vaihe, jolloin opettajat antavat pitää yhtenään lakkeja. Juuri tämän sukupolven vaihtumisen takia.

Ei ala ennenkuin osapuilleen vuonna 2040. Allekirjoittanut jää silloin eläkkeelle... ;)

En oikein syty tollasille muotiilmiöille joten omassa päässäni pipo on ainoastaan kylmällä säällä. Mut mulle on kyl ihan sama jos joku haluaa käyttää pipoa muutenkin. Ja ihan omasta mielestäni pipon käyttö sisätiloissa on kyl melkoisen spede touhua, liian kuuma, jotkut huivit tms. ymmärrän paremmin.

Mä olen Littledragonin, Sam68:n ja muiden kanssa samalla linjalla vaikka nuorempaa polvea olenkin. Kyllä työhaastattelussa on osattava ihan perinteiset käyttäytymissäännöt. Ei tulis itselle edes mieleen ikinä mennä pipo päässä työhaastatteluun tai olla kättelemättä tavattaessa uutta ihmistä. Kyllä noi pienetkin asiat antavat rekrytoijalle omanlaisensa kuvan hakijasta. Vaikka tavat muuuttuvat aikojen saatossa, niin miksi pitäisi vanhat kohteliaisuudet (ovien avaaminen, kättely, kiitos, anteeksi tms.) unohtaa?

ps. varmasti toimin tulevaisuudessa kuten Littledragon, jos tulen jossain vaiheessa olemaan rekrytoijan asemassa.

ps2. kyllä pipoa mielestäni jossain voi pitää sisälläkin... (esim. kioskilla/huoltiksella pistäydyttäessä). Mua ei myöskään pahasti se muutenkaan häiritse, paitsi jos huomaan jonkun ruokailtaessa pitävän päähinettä.

Mulla unohtuu aina se pipo päähän, välillä ihan tahallaan ja välillä vahingossa :D
Kyllä mä mielummin oon pipo päässä ku ilman.

Oli miten oli, mutta minä olen ilmeisesti wanhanaikainen ja siksi haluan, että ainakin joiltain osin noudatetaan hyviä käytöstapoja. En välttämättä edes tiedä, mikä perinne joillain meille muodostuneilla käytöstavoilla on, mutta siitä huolimatta olen omaksunut ne ja minusta olisi mukavaa, että niitä noudatettaisiin.

Minun mielestäni on kohteliasta, että kun tullaan sisälle, niin otetaan hattu pois päästä tai jos kätellään jotakuta, varsinkin vierasta ihmistä. Sille, että ottaa hatun pois päästään tullessaan sisälle, ei välttämättä ole mitään järkevää perustetta, mutta ei sillekään taida olla, että se jätetään päähän. Joku voi selittää asia sillä, että hiukset ovat niin likaiset (miksi ei huolehdi itsensä pesemisestä?). Minä voin ajatella, että kuumahan tuolle tulee (toisaalta, mitäpä tuo minulle kuuluu…).

Ihmiselle on aikojen saatossa muokkautunut erilaisia tapoja, joilla he osoittavat kunnioittavansa toisiaan. Joku kumartaa, joku niiaa, joku avaa oven ja joku ottaa hatun pois päästä ilman, että niille on mitään muuta erityisen järkevää perustetta kuin kohteliaisuus.

Joissain maissa on kohteliasta syödä lautanen tyhjäksi, joissain maissa on kohteliasta jättää ruokaa lautaselle. Olen sitä mieltä, ettei kaikille kauniille ja kohteliaille tavoille edes pidä olla järkevää perustetta. Pääasia kait on, ettei niistä aiheudu mitään ihan kohtuutonta haittaakaan. Hatun poisottamisesta ei mielestäni aiheudu.

Välillä jollekin asialle on olemassa varmasti ihan hyvä ja järkevä syykin, mutta siitäkään huolimatta en esimerkiksi ymmärrä kadulle räkimistä tai piereskelyä yleisellä paikalla julkisesti, vaikka kuinka tekisi mieli tyhjentää röörejä tai suoltaan. Räkiä ja piereskellä toki saa, mutta sen voi katsoa, missä ja kenen seurassa niin tekee.

Hatun poisottaminen (lähinnä kait miehillä) juontaa oman kuvitelmani mukaan armeijasta, siis silloin kun hattu otetaan sisään tullessa pois. Kättelytilanteissa sitä ei taideta ottaa. Todennäköisesti sillä on jo pidemmät perinteet, mistä en itse tiedä.

Minulle hyvät peruskäytöstavat ovat normaalia elämää ja toivon että niitä vaalittaisiin. Minusta on mukavaa, että ihmiset huomioivat ja kunnioittavat toisiaan sekä käyttäytyvät kauniisti.

Tämä on oma mielipiteeni.

P.S. Pipon ja muiden päähineiden pitäminen ulkona on ihan jees.

Hatun poisottaminen ei tule armeijasta, vaan hatun poistaminen on itsensä näyttämistä ja naamion poistoa ihmisten lähellä. Naisten ei ole tätä tarvinnut tehdä, koska itse päähine on usein kuulunut kampaukseen.

Koska siis riisumme lakin? No kun on henkilökohtainen tapaaminen ja on kyseessä ns muodollisuus. Silloin riisutaan myös aina lakki kun otetaan kengät pois jalasta.

Kovin on vanhanaikasta mielipidettä täällä. Olen kyllä täysin Miken kannalla tässä asiassa. Ensinnäkin pipo/lippis/baretti on vaatekappale, aivan niinkuin paita, housut ja sukat. Miksi se pitäisi ottaa pois päältä kun ollaan sisällä tai ihan mitä vain? Miksette saman tien pidä sitä huonona tapana että Erkki ei riisunut sukkiaan kun astui kynnyksen yli?

Ja mitä tulee tuohon toisten "kunnioittamiseen" sillä että riisutaan päähine, niin sitten se on ihan sama kun nuolisi persettä, kun yritetään olla mahdollisimman mieliksi jonkun saatanan vaatekappaleen takia.

Se nyt on sitten jo ihan eri asia jos ei esittele itseään työhaastattelussa, tai ei kättele, tai ei katso silmiin puhuessa.

Aika voimakkaasti ajattelet tuon hatun poisottamisen, jos ajattelet sitä perseennuolemisena, mutta se on sinun mielipiteesi enkä puutu siihen sen enempää. Itse rinnastan sen samanlaiseksi asiaksi kuin sen kättelyn tai silmiin katsomisen. Mutta jokainen muokkaa itselleen sopivat käytöstavat, toivotaan että ne osuvat jollain tapaa yksiin eikä kukaan esim. pahoita liikaa toisen mieltä.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miten toiset voi pitää pipoa sisällä. Ei tulis mulla mieleenkään. Ja mun mielestä se on jotenkin epäkohteliasta. En nyt koko threadia lukenu läpi, mut näköjään porukkaa on kuitenkin sekä puolesta että vastaan.
Mua itseäni ainakin inhottaa, kun jotkut pojat (yleensä miehet ovat jo käytöstavat oppineet) syö jossain ruokalassa tai ravintolassa lippis/pipot päässä. Tekis aina mieli mennä kysymään, että jäikö koulussa jotain oppimatta. :jahas:
Ja mä kun olen jonkin verran lasten/nuorten kanssa tekemisissä ja mun tehtävänä on tietysti olla mahdollisimman esimerkillinen ja yrittää kasvattaa ja opettaa käytöstapoja, niin kyllä siellä on nämä hattuasiatkin tulleet esille. Syödessä ei pidetä päähinettä. Ulkotreeneissä saa ja usein pitääkin pitää päähinettä. Sisätreeneissä hatut jätetään mielellään naulaan.

Mutta tämä siis taas näitä minun mielipiteitä..

Eleonoora sanoi:
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miten toiset voi pitää pipoa sisällä. Ei tulis mulla mieleenkään. Ja mun mielestä se on jotenkin epäkohteliasta.
Osaatko sinä määritellä "sisällä"? Onko kauppa "sisällä"? Onko huoltoasema "sisällä"? Onko joku pyöräkatos "sisällä"? Milloin ollaan sisällä? Mä olen niinkuin uskoakseni "sisällä" nyt kun olen kotona. Ei ole pipoa päässä eikä ole tarvis laittaa, tosin ei ole housujakaan.

Itse pidän kyllä aika usein pipoa päässä, ainakin koulussa kun siellä on niin kylmä. :D Ja joskus jopa ruokailussa, itseä ei haittaa ollenkaan jos jollakin on päähine päässä, antaa palaa vain. En ole niin tärkeilevä että puuttuisin toisten asioihin noin hanakasti. Se on kyllä jokaisen henk. koht. asia, ja olihan se Mikellä päässä pipo kun viimeksi pakkiksen kaupassa olin, eikä haitannu yhtään se p-pipo on kuitenkin niin tyylikäs! :david:

edit: Mulle saa tulla vapaasti valittamaan, jos joku tulee kommentoimaan minun päähine käyttöä sisätiloissa niin ei voisi vähempää kiinnostaa, luultavasti katsoisin vain vinettäjää wtf ilmeellä ja jatkaisin vaikka syömistä.

Mike sanoi:
Osaatko sinä määritellä "sisällä"? Onko kauppa "sisällä"? Onko huoltoasema "sisällä"? Onko joku pyöräkatos "sisällä"? Milloin ollaan sisällä?

No siis eihän tommoset paikat oo sisällä. Jos Mike tulee nyt meille katsomaan Mad Max kolmosta ja nauttimaan pepsicolaa niin varmaan toivoisin, että se hattu lähtisi veke.
Mutta jos Mike tulee tohon eteiseen käymään ja ottaa multa huikan Massblastia ja lainaa sen Mad Maxin dvd:llä niin ei sitä pipoa sillon veke tartte ottaa. Kaupallakin Mikellä on pipo päässä ja senkus pitää sitä. Miken kauppa ja Miken säännöt. Lyödään vaikka Virtamollekkin se karvahattu päähän (ja paisti kainaloon).

VelttoV sanoi:
Koska siis riisumme lakin? No kun on henkilökohtainen tapaaminen ja on kyseessä ns muodollisuus. Silloin riisutaan myös aina lakki kun otetaan kengät pois jalasta.

Ah, hyvä huomio. Noinhan se yleensä menee.

Mike sanoi:
Olinko mä tavattoman epäkohtelias sulle Mömmö? Jotenkin moukkamainen?

Et, heh päinvastoin. Ei se pipon tai päähineen käyttö muuta ihmisen persoonallisuutta yhtään... Eikä muuta moukkamaiseksi tai epäkohteliaaksi. :eek:

Mike sanoi:
Osaatko sinä määritellä "sisällä"? Onko kauppa "sisällä"? Onko huoltoasema "sisällä"? Onko joku pyöräkatos "sisällä"? Milloin ollaan sisällä? Mä olen niinkuin uskoakseni "sisällä" nyt kun olen kotona. Ei ole pipoa päässä eikä ole tarvis laittaa, tosin ei ole housujakaan.

Salomaa jo vastasikin mun puolesta. Luulin, että jokainen tajuaisi mitä tarkoitan sanalla 'sisällä', enkä sen takia alkanut sitä tarkentaa.

Ja mun puolestahan sä voit kotonas pitää vaikka kahta pipoa yhtä aikaa. :D

Jimbe sanoi:
Ja mitä tulee tuohon toisten "kunnioittamiseen" sillä että riisutaan päähine, niin sitten se on ihan sama kun nuolisi persettä, kun yritetään olla mahdollisimman mieliksi jonkun saatanan vaatekappaleen takia.
.
Tämä nyt alkaa mennä jo hauskaksi yhteensattumien sarjaksi. Olin tässä välissä eräässä pikku kaffitilaisuudessa, jossa pöytäkeskustelu meni (ei minun aloitteestani) käytöstapoihin ja niiden opiskeluun kadettikoulussa. Ja en nyt millään pysty yhdistämään tuota keskustelun aloittanutta upseeria ja herrasmiestä perseennuoleskeluun.

Nuoleskelulla ja käytöstavoilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Näillä ikälisillä haistan perseennuolemisen jo hyvin kaukaa. Ja sitä harrastavat ihmiset aivan kaikissa ikäryhmissä. Ja aivan kaiken tasoisilla käytöstavoilla varustetut tapaukset herrasta narriin jos heillä nuoleskelugeeni on selkärangassaan.

Hyvät käytöstavat eivät ole koskaan nöyristelyä vaan merkki hyvästä itsetunnosta ja itseluottamuksesta. Nämä omatessaan ihminen ei menetä palasta sielustaan eikä tunne nöyrtyvänsä ottaessaan päähinettä päästään esim. astuessaan työpaikkahaastatteluun. Samoin en kamppailulajiaikoinani kokenut nöyristelyksi sitä kun kumarsin vastustajalle ennen ottelun alkamista. Itselleni kumartaminen kertoi, että kunnioitan ja arvostan vastustajaani ja että olemme tasa-arvoisia, vapaita miehiä. Samaa tahdon kertoa muille ihmisille normaaleilla, asiallisilla käytöstavoilla joka päiväisessä elämässä.

Eli minulle kova jätkä ei ole se joka uskaltaa istua lakki silmillä työpaikkahaastattelussa tai tentissä vaan se, joka pystyy kunnioittamaan muita ihmisiä ja noukkimaan hatun pois päästää. Ihan vapaaehtoisesti, ilman että kukaan pakottaa siihen. Kunnioitus vaatii suurempaa rohkeutta kuin epäkunnioituksen osoittaminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom