Pipon pitäminen sisätiloissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikka aika vapaamielisesti noihin pipoihin suhtaudunkin, niin olen Littledragonin kanssa siitä ehdottoman samaa mieltä, että jos tyyppi x ei saa päähinettään pois tai osaa kätellä tullessaan työhaastetteluun (vaikka paikka olisi mikä) niin samantien veks vaan. Oppiipa jotakin.

Sillä, että pitääkö jossain kaupassa tai vastaavassa pipoa päässä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

Mun mielestä se pipo kuuluu ottaa pois silloin kun otettaan takkikin päältä pois, tossa mulla menee se raja omassa pipokäytöksessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pipoa kuuluu pitää ulkona jos siltä tuntuu. Sisään se ei mielestäni sovi; hyvin hoidetut hiukset antavat paljon paremman kuvan kuvan ihmisestä kuin pipo.
Jos pipo on osa lookkia kannattaa miettiä antaako se juuri oikean kuvan teistä. Itse ajattelisin pipo, farkut, huppari -yhdistelmää käyttävästä henkilöstä lähinnä ettei hän jaksa pitää huolta ulkonäöstään ja omaa luultavasti melko kapean ajatusmaailman tai sitten hän yrittää pukeutumisellaan olla osa jotain porukkaa kuten esim. gangstoja (henkistä heikkoutta). Pukeutuminen on tietysti jokaisen oma asia, mutta tuollainen pukeutuminen on soveliasta lähinnä vapaa-aikana imo.

Ja kyllä, käytän itsekin joskus pipoa, mutta sisällä vain kun satun olemaan yksin. -10:stä pakkasasteesta lähtien saatan sen myös päähäni laittaa.

Mun mielestä on moukkamaista pitää pipoa sisällä. Toisaalta pitäkööt kuka haluaa. Mikä minä olen toisten pukeutumiseen puuttumaan.

Kyllä mä ainakin pidän usein pipoa tai lippistä koulussa. Hajotkaa siihen. Ei sinne todellakaan jaksa sen kummemmin laittautua jos käy vaan pari tuntia luennolla istumassa. Töissä ja virallisemmissa tapahtumissa/juhlissa toki pipo pois.

Jos aikuinen (20+) mies pitää pipoa päässä sisällä niin usein antaa jotenkin teinimäisen/välinpitämättömän kuvan. Ehkä olen kaavoihin kangistunut.

littledragon67 sanoi:
Hyvät käytöstavat eivät ole koskaan nöyristelyä vaan merkki hyvästä itsetunnosta ja itseluottamuksesta. Nämä omatessaan ihminen ei menetä palasta sielustaan eikä tunne nöyrtyvänsä ottaessaan päähinettä päästään esim. astuessaan työpaikkahaastatteluun.
Tähän ei ole kyllä mitään lisättävää :thumbs:

Aika samoilla linjoilla kuin littledragon sun muut. En oikeastaan itse edes ajattele asiaa, vaan se pipo nyt vain lähtee päästä, kun sisätiloihin menen. Asiaan toki vaikuttaa sekin, että käytän pipoa, jotta pää ei jäätyisi, en sen takia, että se kuuluu asukokonaisuuteen. Tollanen paksuhko windstopper-pipo päässä voi tulla kuuma. Eiköhän se samalla tavalla päästä lähtisi, vaikka olisi ohuempikin.

Ja mielestäni käytöstapoja on hyvä noudattaa, vaikka ovatkin vanhoja. Yritän muistaa sanoa ole hyvä tai kiitos, en piereskele jos lähistöllä on suurempi määrä ihmisiä, kättelen jos tilanne siltä tuntuu että pitäisi. Eihän noillekaan minkäänlaisia perusteita ole, mutta kyllähän niitä silti tuntuu moni noudattavan.

edit. Ai niin ja pöytätavat ovat myös ihan fiksu juttu...

edit2. Tosin, ei minua kyllä ahdista, jos joku koulussa tai kaupassa kävelee pipo päässä, se on kyllä iskostunut mieleen, että luennolla, ruokapöydässä jne. pipo lähtee...

Mä lukeudun suosiolla moukkiin ja epäkohteliaisiin ihmisiin jos omat tavat niin antavat niin ymmärtää. Missään ravintolassa en pipo päässä syö enkä tutuille kylään mene. Mutta otan sen kyllä pois vasta kun takinkin. Esim leffaan tulee mentyä penkeille asti ennenkuin alan riisumaan. Tämäkin on varmaan varsin moukkamaista. Ehkä kuitenkin joidenkin konservatiivien pitäisi tarkistaa itsensä 2000 luvulle sieltä 60 luvulta.

Mullakin se pipo on joskus päässä jopa sisälläkin. :eek: Jos joku haluaa mut tuomita ulkonäön perusteella niin ihan sama, sääliksi käy. Ei toisten henk.koht asioihin tartte puuttua vaikkei parempaa tekemistä olisikaan.

radial sanoi:
Itse ajattelisin pipo, farkut, huppari -yhdistelmää käyttävästä henkilöstä lähinnä ettei hän jaksa pitää huolta ulkonäöstään ja omaa luultavasti melko kapean ajatusmaailman tai sitten hän yrittää pukeutumisellaan olla osa jotain porukkaa kuten esim. gangstoja (henkistä heikkoutta). Pukeutuminen on tietysti jokaisen oma asia, mutta tuollainen pukeutuminen on soveliasta lähinnä vapaa-aikana imo.

Eli nämä ihmiset ovat kapeakatseisia? :david:

Nojoo asiasta viidenteen, kyllähän osa porukasta vetää herneet nenään vaikka mistä. Palveluksessa lekuri veti herneet nenään ja huusi päin naamaa kun mulla oli t-paita ja bokserit, eikä mitään muuta, käytävällä jossa veti ja ulkona oli kylmä talvi ja vitun kylmä muutenkin ja kuumetta. Koska siinä luki että miehet boksereissa, naiset t-paita lisäksi. Vaiva kun vaiva. Niin, olisin ottanut sen pois ennen sisään menoa mutta epeli kävi käytävällä välissä ja riehui ihan perkeleesti.

Toisaalta sama kaveri raivostui meikäläiselle myöhemmin kun kehtasin mennä laastarit jalassa sisään, tosin muuten pelkissä boksereissa. Oli tullut pahoja rakkoja, enkä ehtinyt repiä pois laastareita kun oma vuoro tuli joten huudon sattelemana käytävään repimään, 10 sekuntia aikaa, no mömmöthän siinä valui lattialle kun linkkasin takaisin sisään.

Vanhat ihmiset on joskus niin hienoja :worship:

Arvostusta saa se jonka sen ansaitsee, iästä, sukupuolesta tai rodusta piittaamatta.

littledragon67 sanoi:
Itse olen asian suhteen sen verran ehdoton, että olen lopettanut muutaman työpaikkahaastattelun alkuunsa kun paikanhakijakandidaatti on lompsinut sisään pipo tai lippis päässä; varsinkin silloin kun nämä sankarit eivät ole osanneet tervehtiä, kätellä ja esitellä itseään vaan ovat suoraan rojahtaneet istumaan kädet taskussa lippa silmillä.
Tässä olen aivan samoilla linjoilla littledragonin kanssa. Jos minä olen tekemässä työhaastattelua ja tuollainen tyyppi tulee paikalle, niin vaihtoehtoja on käytännössä kaksi:
1) Tyypillä ei ole käytöstapoja eikä edes erityistä halua saada työpaikkaa.
2) Tyyppi on alan yliguru, jonka ei tarvitse esitellä itseään, koska kaikki tuntevat hänet.
Jos kyseessä on vaihtoehto 2, mitään ongelmaa ei ole, koska tunnistan yligurun ja otan hänet samantien töihin. Todennäköisemmän vaihtoehdon tapauksessa töitä ei tipu.

Mutta eihän tuo pipo tuossa ole ongelma. Jos työnhakija ei tervehdi, ei esittele itseään ja muutenkin asenne on "vittuux siinä tölläät, ala maksaa mulle palkkaa", niin eihän sillä ole enää mitään merkitystä, onko pipo päässä vai taskussa. Minua pipo työnahakijalla ei sinällään haittaisi, mutta jos siellä pipon alla ei ole mitään, niin turha valittaa, että on joutunut syrjityksi pipon takia.

Itse en ymmärrä sitä, että jotku ottaa herneen nenään toisten pukeutumisesta. Ei minua muiden pukeutuminen ole vielä koskaan haitannut. Jos jonkun muun pukeutuminen ei miellytä, niin ei ole pakko katsoa. Tietenkin jotain poikkeustilanteita on, Esim hautajaiset joissa pukeutumisen pitäisi kunnioittaa kuolleen arvomaailmaa ja esim työhaastattelut joissa pitäisi osoittaa, että pystyy sopeutumaan työpaikan ympäristöön jne.

Ja yleensäkkin noista käytöstavoista, niin mielestäni pitäisi riittää että osaa hymyillä ja ottaa muut huomioon jne. Sellaiset luonnolliset asiat, eikä niinkään opitut tavat.

Mike sanoi:
Ehkä kuitenkin joidenkin konservatiivien pitäisi tarkistaa itsensä 2000 luvulle sieltä 60 luvulta.

Miksi ne hyvät käytöstavat nyt ihmisten mielestä vanhenee? Jokainen saa mun puolesta haistatella vanhemmille ihmisille, pitää hattua päässä sisällä, röyhtäillä ruokaillessa, tulla hautajaisiin farkuissa tms. ihan rauhassa, mutta miksi tällaisista nyt pitää väkisin yrittää vääntää hyviä ja kohteliaita tapoja. Eikö ihmisille kotona enää opeteta tapoja ollenkaan? Muksuthan tuota harrastaa opettajille kapinoidakseen, mutta miksi aikuiset miehet?

Etitketti on sellainen asia, ettei sitä suuremmin mihinkään ole kirjoitettu, vaan nämä ovat tuollaisia yleisiä sääntöjä. Ei niitä kenenkään ole pakko noudattaa, mutta tietynlaisen kuvan antaa itsestään muille ihmisille. Voihan sitä kuka tahansa vetää tästäkin esiin jonkun 1500-luvun kortin, mutta mistäpä aiheesta ei.

Mike sanoi:
Mä lukeudun suosiolla moukkiin ja epäkohteliaisiin ihmisiin jos omat tavat niin antavat niin ymmärtää. Missään ravintolassa en pipo päässä syö enkä tutuille kylään mene. Mutta otan sen kyllä pois vasta kun takinkin. Esim leffaan tulee mentyä penkeille asti ennenkuin alan riisumaan.

Tuli muuten mieleen että teen juuri samalla tavalla, ja kyllä ainakin täällä Kuopiossa melkein kaikilla on se pipo päässä sinne penkeille asti, siis kun mennään elokuviin. Riisutaan pois sitten siinä penkillä istuttaessa. Ja koulussakin näkyy olevan tapana että pipoa pidetään päässä paitsi jos opettajana on joku vanhanaikainen opettaja, kunnioitetaan vanhuksia ottamalla pipo pois päästä. Ei se kuitenkaan ketään pitäisi loukata niin paljon että oikein masennuksiin menee, ja tietenkin kun kuuma tulee niin pipo pois päästä. :)
Ja kyllähän kaikki omaa järkeään saa käyttää, ei kukaan jossakin ravintolassa pipoa pidä päässä, ja tuli mieleen että hyviin tapoihin kuuluu myös että nainen ottaa päähineensä pois sisällä paitsi jos se kuuluu kansallisasuun muuten se on yhtä epäkohteliasta kuin miestenkin päähineen käyttö. :zzzz:

Mun puolesta jokainen tekee mitälystää piponsa kanssa ja minä ajattelan asiasta tietyissätilanteissa mitä lystään. En mene huomauttamaan asiasta kuin erikoistapauksissa tai ihan läheisille. Olen pitkälle saamaa mieltä näistä hyvistä käytöstavoista kuin muutama muu täällä, jotka niitä arvostavat,ovat ne sitten jäänteitä miltä ajoilta tahansa.

Ymmärrän myös pipopuolustajien kommentit tietyiltä osin ja tietyissä tilanteissa, esim.jos käydään pikaisesti kioskissa -> ei oteta pipoa välttämättä pois tai riisutaan se pipo esim. elokuviin mennessä vasta vähän myöhemmin kuin heti oven kynnyksellä.

Tekee mieleni kuitenkin kysyä pipopäisiltä, mitkä ovat niitä tilanteita joissa otatte pipon pois tilanteen tai jonkun henkilön kunnioittamiseksi, vai onko sellaisia lainkaan?

Tai jos otatte, mutta kyse ei ole kunnioittamisesta, niin miksi otatte sen pipon tällaisissa tilanteissa pois?

Nyt ei ole kysymys omasta mukavuudesta (esim. otetaan pois suihkuun mennessä ettei tule liian kuuma ja pipo kastu).

Anonymity sanoi:
Tekee mieleni kuitenkin kysyä pipopäisiltä, mitkä ovat niitä tilanteita joissa otatte pipon pois tilanteen tai jonkun henkilön kunnioittamiseksi, vai onko sellaisia lainkaan?

Otan esim. pipon pois silloin menen kylään, jonnekin syömään, viralliseen tapahtumaan, häihin/hautajaisiin jne., ja silloin menen hakemaan kesätyöpaikkaa. Ja tietenkin menen Kalpan jääkiekko peleihin ja taustalta kajahtaa finlandia hymni. :jahas: Onhan noita tilanteita ja aina tietenkin kun katson sen "järkeväksi".

No ok, ehkä se ei ole ihan perseen nuolemista jos ottaa päähineen pois kun menee työhaastatteluun, mutta se on kuitenkin sitä että yritetään olla mahdollisimman mieliksi sille henkilölle. Lähes tulkoon siis rinnastettavissa nuolemiseen.

Miksi siis ette pidä sitä huonona tapana että ei riisuta sukkia pois kun mennään tapaamiseen/isovanhempien luo/tms? Vastaus: niin ei ole opetettu.
Mutta mitä jos oltaisiin? Ehkäpä juuri näin onkin jossain pienessä Guatelamalaisessa kylässä, jossa taasen sallitaan päähineiden käyttö sisätiloissa ja se on jopa suotavaa, siellä teille naurettaisiin päin naamaa. -Mutta jumalauta ne sukat lähtee kun tuut meille kylään!

Kyse on siis vain siitä mitä teille on opetettu joskus lapsuudessa, joillekkin se iskostuu päähän ja jotkut ymmärtää sen että se on vain ja ainoastaan vanha tapa jossa ei oikeastaan loogisesti ajateltuna ole paljoakaan järkeä. Joskus kuitenkin päähineen pois otto voi osoittaa kunnioitusta, näissä tapauksissa sen pois otto on suotavaa, jos siis haluaa osoittaa kunniaa esim kuolleelle sukulaiselle hautajaisisssa.

Ihan vain BTW, itse en käytä koskaan pipoa ja nauran niille ketkä pitää pipoa kesähelteillä mutta se on täysin niiden asia eikä mua vois vähempää kiinnostaa, se on niillä päässä joko siitä syystä että se kuuluu tyyliin tai letti on sekasin tai ihan mitä vain.

Anonymity sanoi:

Tai jos otatte, mutta kyse ei ole kunnioittamisesta, niin miksi otatte sen pipon tällaisissa tilanteissa pois?
Miksei kyse olisi kunnioittamisesta? Tässähän on nyt puhuttu siitä missä tilanteessa ihmistä pitäisi kunnioittaa jotenkin erityisesti, ei siitä eivätkö pipopäät kunnioita ihmisiä. Itse pidän pipoa duunissa, ulkona, kaupoissa ja semmoisissa mestoissa kun olen kokoajan menossa. Huomaan ottavani sen yleensä pois kun rauhotun alas, vieraissa, himassa, leffassa jne. Rafael tuossa vertaa pipoa kaikkeen sikailuun, vähän ahdasmielistä. Kyllähän terveen järjen pitäisi sanoa jo, että selkeästi toinen tilanne näistä tilanteista on täysin hyväksyttävä:

A: henkilö tulee sisään työhaastatteluun pipo päässä, mutta riisuu sen kun istuu alas.
B: henkilö tulee sisään työhaastatteluun, heittää ovella kauhean leijan ja istuu alas.

Niin, kaippa sitä joutuisi vielä nykyaikanakin suutelemaan poskelle tai suulle, jos joku sellaisen perinteen vielä suomessa muistaisi. Ja vielä kaupanpäälle nuoleskelemaan silsaiset jalat, jotta voisi osoittaa erityisen kunnioituksen arvostamaansa henkiliö kohtaan. Ei tsiisus teitä naavapartoja.....

Timba79 sanoi:
Mun mielestä se pipo kuuluu ottaa pois silloin kun otettaan takkikin päältä pois, tossa mulla menee se raja omassa pipokäytöksessä.
Samaa mieltä, ja tämä koskee myös lippiksen käyttöä. Itse tosin otan toisinaan pipon/lakin pois, vaikka en riisuisi päällystakkia, esimerkiksi, jos käyn pikaisesti kahvilla huoltsikalla.

Luin monttu auki littledragon67:n kertomusta siitä, että jotkut menee pipo päässä työhaastatteluun. Paikoissa, joissa olen käynyt haastattelussa, on kyllä ollut aina naulakko, johon on voinut päällysvaatteet ja sen piponkin jättää, mutta vaikka ei olisikaan, niin kyllä mielestäni pipo pitää riisua pois päästä jo ennen kuin astuu haastatteluhuoneeseen. Tästäkin ehkä poikkeuksen tekee joku lökäpöksyvaateliikkeen haastattelu, mutta kyllä mielestäni muuten työhaastatteluun pitää pukeutua siististi - ja ei, pipo ei kuulu siistiin vaatekertaan.

PS. Minua ei haittaa, jos Mike pitä pipoa kaupassaan, samaten pipo ei pistä silmään urheilukaupan tai nuorisovaateliikkeen myyjällä. Siinäpä ne mielestäni sopivat piponkäyttöpaikat sisätiloissa sitten taisivat ollakin. Joku muu mahtoi olla samaa mieltä.

Suositut

Back
Ylös Bottom