Pipon pitäminen sisätiloissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Todellakin.Ajat muuttuvat,ei enää eletä missään 1800-luvulla,joten miksi sitä pipoa ei sisällä saisi pitää? Tietenkin kokoukset yms on asia erikseen eli järjen käyttö sallittu tässäkin.Ei sillä,että itse pitäisin pipoa pahemmin,mutta minun mielestä on ok pitää pipoa JOPA koulussa tunnilla, ala-aste ehkä poissulkien. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parempi se pipo on pitää päässä vaikkapa ruokapöydässä, niin eipähän mahdolliset irtoavat hiukset tai hilseet tipu ruokaan.. :jahas:

Pidän pipoa ensi kertaa 6 vuoteen, ja kyllä, vain ulkona.

Aaaargh... lempiaiheeni. Hyvät tavat eivät ole koskaan vanhanaikaisia ja mies joka pitää päähinettä päässään sisätiloissa on moukka.

Itse olen asian suhteen sen verran ehdoton, että olen lopettanut muutaman työpaikkahaastattelun alkuunsa kun paikanhakijakandidaatti on lompsinut sisään pipo tai lippis päässä; varsinkin silloin kun nämä sankarit eivät ole osanneet tervehtiä, kätellä ja esitellä itseään vaan ovat suoraan rojahtaneet istumaan kädet taskussa lippa silmillä.

Itse avauduin jo tuolla toisessa threadissä aiheesta, joten kantani on että aika on täysin ajanut ohi tästä 'ei hattua päässä sisällä'.
Poikkeuksia tietenkin on missä hattu näyttää hassulta jo muun pukeutumisen takia, mutta jossain mäkkärissä, koulutunnilla/luennolla/koulun ruokalassa whatever se ei voi haitata/olla epäkohteliasta jos jollain on hattu päässä. Vaikka kuuluu niihin antiikkiisiin hyviin tapoihin. Perkele sellaista törppöä ja minä-minä asennetta taas tänään auton ratissa että se niistä hyvistä tavoista stana.

Mut on muuten reputettu tentissä vain sen takia että tein sen hattu päässä enkä suostunut ottamaan sitä pois vaikka niin vaadittiin. Se vasta on herrasmiesmäistä käytöstä jos mikä.

littledragon67 sanoi:
Aaaargh... lempiaiheeni. Hyvät tavat eivät ole koskaan vanhanaikaisia ja mies joka pitää päähinettä päässään sisätiloissa on moukka.

Itse olen asian suhteen sen verran ehdoton, että olen lopettanut muutaman työpaikkahaastattelun alkuunsa kun paikanhakijakandidaatti on lompsinut sisään pipo tai lippis päässä
Tuo on mun mielestä jo todella nihkeetä. Miten helvetissä sulla on varaa tuomita ihmisiä jos jollain on päähine? Eikö herralle kelpaa ihmiset, jotka sattuvat pitämään vapaa-aikanaan jotain päähinettä? Pitäiskö munkin sanoa kassalla "sori, en myy kun sulla on lippis"?

Kyllä mä katsoisin sinuna peiliin ja vähän helvetin pitkään. Tyrmätä työnhakija jo vaikka ei ole nähnyt kuin sisääntulossa pipon. Varmaan kiva olla sulla töissä, voin vain kuvitella minkälaista nipottamista saavat kuunnella, tunnet itsesi varmaan nyt tosi herrasmieheksi :down:

Mike sanoi:
Tuo on mun mielestä jo todella nihkeetä. Miten helvetissä sulla on varaa tuomita ihmisiä jos jollain on päähine? Eikö herralle kelpaa ihmiset, jotka sattuvat pitämään vapaa-aikanaan jotain päähinettä? Pitäiskö munkin sanoa kassalla "sori, en myy kun sulla on lippis"?

Kyllä mä katsoisin sinuna peiliin ja vähän helvetin pitkään. Tyrmätä työnhakija jo vaikka ei ole nähnyt kuin sisääntulossa pipon. Varmaan kiva olla sulla töissä, voin vain kuvitella minkälaista nipottamista saavat kuunnella, tunnet itsesi varmaan nyt tosi herrasmieheksi :down:

Amen.

Mike sanoi:

Mike hyvä. Joissakin tilanteissa on käytöstavat kohdallaan. Ne kertovat ihmisestä jotain. Ja pikkulouhari kertoi jatkoa tuolle käyttäytymiselle, ei se pelkästä piposta ole ollut kiinni.

Oikeastaan mitä väliä on puhuuko ruoka suussa tai kaivaako nenää? Käytöstavat osoittavat kunnioitusta toisille ihmisille.

Mike sanoi:
Tyrmätä työnhakija jo vaikka ei ole nähnyt kuin sisääntulossa pipon.

No riippuu todellakin hieman duunista mitä haetaan. Jos johonkin asiallisempaan duuniin hakiessaan menee haastikseen hattu päällä, niin saisi kyllä mullekin tosiaan perustella mikä idea siinä on takana ja defauttina aattelisin, että tyyppi on idiootti jos ei tajua miten haastiksiin on tapana tulla.

MUTTA: oon yhden tyypin ottanu töihin joka ei tod. loistanu haastattelussa pukeutumisellaan, eikä oikeestaan muutenkaan, ja silti otin töihin (koeajallehan ne menee) ja osottautu hyväksi työntekijäksi. Jotkut ei vaan ole hyviä haastatteluissa.

Ai joo, tuohon ekaan postiini poikkeus/lisäys, eli lisää duuneja missä saa pitää pipoa tms.: aspa-hommat, missä paikan henki on rento ja pipo näin ollen sopii paikan yleismeininkiin; lisäravinneliike, urheiluliike, nuorille suunnattu vaatekauppa, rento baari/kahvila yms.

VelttoV sanoi:
Mike hyvä. Joissakin tilanteissa on käytöstavat kohdallaan. Ne kertovat ihmisestä jotain. Ja pikkulouhari kertoi jatkoa tuolle käyttäytymiselle, ei se pelkästä piposta ole ollut kiinni.

Oikeastaan mitä väliä on puhuuko ruoka suussa tai kaivaako nenää? Käytöstavat osoittavat kunnioitusta toisille ihmisille.
No hei kyllähän tommoinen ylimielinen selitys pistää potuttamaan. Pitäisikö se pipo riisua kuinka monta metriä ennen ulko-ovea ettei nyt herrojen tunteita loukattaisi? Kyllä mä pankissa sain asuntolainan vaikka sisään marssinkin pipo päässä. Olishan se hullua jos olisivat huutaneet heti oven avattua "ULOS, SULLA ON PIPO PÄÄSSÄ". Pipo otetaan sitten pois sisätiloissa ihan jo mukavuuden takia. Usein se duunissa on päässä, mutta täällä nyt vetää kun ovea auotaan kokoajan. Tommoinen konservatiivinen ahdasmielinen nipotus on ahdistavaa, onneksi en ole tuommoinen.

Ja tuo työhaastattelujuttu näyttää tekstinä siltä, että ovelta jo Herra iso Herra päätti että pipo päässä ei heidän ylimaallisen hyvään firmaan tulla.

Mike sanoi:

Kyllä Mike, ikävä kyllä tyrmään työnhakijan tuossa vaiheessa. Ihmisille pystyy opettamaan työn teknistä osaamista, mutta jos heillä ei ole perustanaan yleisiä käytöstapoja ja kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan, niin pohja on onneton. Jos rekryisin noin käyttäytyviä ihmisiä talooni ja lähettäisin heidät asiakkaiden pariin pipo silmillä ja kädet taskussa niin huolenaiheeni kyllä vähenesivät hyvinkin nopeasti: vajaan vuoden päästä ei olisi enää asiakkaita tai firmaa jossa nipottaa.

Tällä hetkellä työntekijäni näyttävät kyllä vielä pysyvän talossa sisällä ja kovasti hakijoitakin olisi tulossa pikku helvettiini. Kyllä; nipotan esim. käytöstavoista, mutta yritän tasapainottaa paskamaisuuttani asiallisella palkkauksella, työsuhde-eduilla ja ihmisten tasa-arvoisella ja reilulla kohtelulla... Sekä käyttäytymällä heitä kohtaan asiallisesti, noudattamalla noita paljon parjattuja käytöstapoja.

Ja niinkuin itsekin tiedät Mike niin yrittäminen on oman tiensä kulkemista; oman missionsa ja arvojensa toteuttamista. Siinä täytyy myös kestää se, että sinä ja jotkut muut (heitä on varmasti paljon) eivät pidä minusta ja pitävät minua totaalimulkkuna.

Mike sanoi:
No hei kyllähän tommoinen ylimielinen selitys pistää potuttamaan. Pitäisikö se pipo riisua kuinka monta metriä ennen ulko-ovea ettei nyt herrojen tunteita loukattaisi? Kyllä mä pankissa sain asuntolainan vaikka sisään marssinkin pipo päässä. Olishan se hullua jos olisivat huutaneet heti oven avattua "ULOS, SULLA ON PIPO PÄÄSSÄ". Pipo otetaan sitten pois sisätiloissa ihan jo mukavuuden takia. Usein se duunissa on päässä, mutta täällä nyt vetää kun ovea auotaan kokoajan. Tommoinen konservatiivinen ahdasmielinen nipotus on ahdistavaa, onneksi en ole tuommoinen.

Ja tuo työhaastattelujuttu näyttää tekstinä siltä, että ovelta jo Herra iso Herra päätti että pipo päässä ei heidän ylimaallisen hyvään firmaan tulla.

No se pipo otetaan pois päästä, kun ei tiedetä millaine tyyppi on vastassa. Boss luetteli jo paikat missä esim myyjillä on ihan ok pitää pipoa.

Eli ihmisten mielestä hatun käyttäminen sisällä kuuluu yleiseen käytösetikettiin ja sen pois ottaminen on hirmuinen vaiva? Eipä se minulle kuulu tai erityisemmin häiritse, kuka mitäkin pitää päässään ja missä, itse kuitenkin koen tämän kuuluvan yleisiin hyviin tapoihin, eikä senkään pitäisi ketään niin ahdistaa. Ja vaikka ei enää 1800-lukua eletäkään, kuuluu tämä mielestäni samaan sarjaan muiden yleisten käyttäytymissääntöjen kanssa, puhutellessa katsotaan silmiin, vanhempia vieraita ihmisiä teititellään yms. Mutta kukin tavallaan.

Lisätään nyt tähän vielä sen verran, että asuntolainaa hakiessasi olet asiakas; erittäin tuottoisa asiakas. Ja asiakkaat ovat edelleenkin kuninkaita. Minun asiakkaani saavat käyttää vaikka tataarihattua neuvotteluissa jos niin tahtovat.

Ja asia jota en ymmärrä on se miksi käytöstavat liitetään herroitteluun ja vanhakantaiseen herra/työmies-vastakkainasetteluun. Tuo maailma on 1800-lukua ja edustaa hyvin ahdistavaa luokkajakoyhteiskuntaa. Minulle käytöstavat kertovat vain toisten ihmisten kunnioituksesta riippumatta hänen asemastaan tai tulotasostaan. Jos olen ulkona syömässä ystävieni kanssa ja pöytäseurueeseen liittyy nainen, niin nousen pöydästä ylös siksi aikaa kun hän istuutuu riippumatta siitä onko hän nuori/vanha/varakas/köyhä/kaunis/vähemmän kaunis...

Kyllä täytyy myöntää että olen Littledragonin kans aikalailla samalla linjalla. Ollaan vähän vanhempaa vuosikertaa ja meidät on nuoruudessa opetettu eri tavoille kuin mitä nykyään näkee. Kaikki vanhat/perinteiset hyvät tavat siirtyy pikkuhiljaa syrjään ja tilalle tulee välinpitämättömyys kaikesta. Tämä näkyy niin monella tasolla omassakin elämässä että ihan hirvittää. Kyllä esim 10 vuotta sitten Tekussakin oli aikalailla erilaista kuin nykyään näkee vastaavassa talossa. Se näkyy esim. suhtautumisessa opiskeluun, pukeutumiseeen jne. Kyllä esim asiakaspalvelun työhakijan kannattaa satsata ulkonäköön.
Tää on nykypäivää ja siihen kuuluu kaikkea sellaista joka ei meillä ns. vanhemmilla mene helposti jakeluun. Ei siis kannata sotia tästä piposta koska se on nykypäivää ja sillä siisti.

Misanthrop sanoi:
Oletteko muuten huomanneet mielenkiintoisen muutoksen skidien päähinekäyttäytymisessä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana? Omana kouluaikana hamalla 80-luvulla ei kukaan suostunut vapaaehtoisesti pitämään pipoa edes ulkona vaikka olis ollu rapiat parikytä astetta pakkasta. Nykyisin pipoa ei oteta pois sisälläkään, vaikka plussaa olisi kolmekymmentä celsiusta...

Olipa sattuma! Just tultiin kaupungilta syömästä ja oli puhetta emännän kanssa että meidän nuoruudessa oltiin paljain päin tälläisellä ja paljon kovemmillakin pakkasilla ja nyt taas tuollaiset 12-18 teinit pitävät pipoa päässä ihan omasta tahdostaan jopa kesä helteellä:) Niin ne ajat muuttuvat ja tuohon pipon päässä pitämiseen ei edes ole ilmaston lämpeneminen edes vaikuttanut.

Tuosta pipon pitämisestä olen samoilla linjoilla kuin littledragon67, B.O.S.S. ja VelttoV ovat.

En voi sietää pipoja sisätiloissa, musta se näyttää aina vitun tyhmännäköseltä, ihansama millanen pipo tahansa. Pipot pois päästä sisällä! tyttökaveri oli nähny yhen kundin spiningissä pipo päässä..jotain rajaa:hyper:

littledragon67 sanoi:
Ja asia jota en ymmärrä on se miksi käytöstavat liitetään herroitteluun ja vanhakantaiseen herra/työmies-vastakkainasetteluun. Tuo maailma on 1800-lukua ja edustaa hyvin ahdistavaa luokkajakoyhteiskuntaa.

Mites olisi, kelpaisiko vaikka 1960-1970 -luku? Mikä silloin 1800 -luvulla oli muka meininkinä?

No miten on vaikka kun menee stokalle hakemaan vaikka irtolehtipisteestä lehden tai sitten r-kioskille hakemaan röökiä. Kasataanko silloin kaikki takit ja pipot nätisti tiskille että pääsee moukka-nimityksestä eroon? Kävelin justiin töistä Kampin ostarin läpi ja hui saatana, oli pipo päässä ja takkikin päällä. Olenko moukka? Määrittelisikö joku hyvätapainen nyt sisätilat minulle?

mr. perfect sanoi:
Ihan vaan uteliaisuudesta... moni sanoo ett "ok pitää pipoa sisällä mutta ei syödessä". Mikä hemmetti siitä ruokailusta tekee niin erikoista että silloin ei päähinettä saa pitää päässä jos sitä muuten sisällä käyttää? Mihin tämä kohteliaisuussääntö perustuu? Ihan vaan uteliaisuudesta.

Niin, ja itse en käytä mitään päähineitä sisätiloissa.

Aivan. Mihin helvettiin perustuu se, että naisille avataan ovia? Miks helvetissä tarttee kiittää asioista? Tsiisus...:wall:

Mike sanoi:
No miten on vaikka kun menee stokalle hakemaan vaikka irtolehtipisteestä lehden tai sitten r-kioskille hakemaan röökiä. Kasataanko silloin kaikki takit ja pipot nätisti tiskille että pääsee moukka-nimityksestä eroon? Kävelin justiin töistä Kampin ostarin läpi ja hui saatana, oli pipo päässä ja takkikin päällä. Olenko moukka? Määrittelisikö joku hyvätapainen nyt sisätilat minulle?

Hmm, etkö sä lukenut meidän muiden viestejä?

Jos ollaan ns. henkilökohtaisessa tilanteessa ja sisätiloissa, silloin on se lakin poisto päästä hyvä tapa. Tilanteesta riippuen poistetaan myös takki, mutta ei missään ärrällä tarvitse riisua. Työhaastattelu, treffit, lääkärillä käynti... Nämä ovat henkilökohtaisia tapaamisia ja näissä on hyvä osoittaa toiselle kunnioitusta hyvillä käytöstavoilla. Mielstäni se olisi oman arvon mukaista myös lainaa hakiessa ottaa se lakki pois päästä, mutta silloin se on vain oma häpeä.

Suositut

Back
Ylös Bottom