Tupla-J sanoi:
Ai sori, mä en tiennyt, että siihen kajoaminen on tabu. Älä sytytä reinoa tuleen, ei tapahdu toiste. :D
...
Älä jaksa ottaa henkilökohtaisesti tekstiä, jolla ei ole mitään tekemistä sun henkilös kanssa.
Tulitikut pysyvät taskussa. :D
setae sanoi:
Koskeeko tämä vain muslimeita, vai kaikkia ihmisryhmiä? Vedetäänkö tuohon lainkaan rajoja? Minä kun en haluaisi huntupakkoa tai parran leikkuukieltoa. Ja porsaanleikekin maistuu minulle.
Quotettamasi kohta oli vastaus pohdintaasi, loukkaako sarjakuva muslimeita. Uutisia seuraamalla olen itse tullut siihen tulokseen, että loukkaa.
Tupla-J sanoi:
Mutta eiväthän he käytä oikeuttaan olla paheksumatta, vaan paheksuvat niin, että viikset vipattaa. Ymmärtääkseni tämä paheksunta kuitenkin on sellainen linjanveto, joka itsessään loukkaa toista ihmisryhmää - tyyppiesimerkkinä vaikkapa kuljetusala. Hänen kaltaisensa ovat (toistaiseksi) suurempi asiakasryhmä kyseisille yrityksille eivätkä he halua olla dhimmoja. Miellän yritysten toiminnan tässä tapauksessa paitsi idioottimaiseksi myös selkärangattomaksi. Kuten AKV esimerkkinä on useaan kertaan osoittanut, mä rustailen mielipiteitä enkä kirkossa kuulutettua faktaa näistä jutuista.
&
Edgar sanoi:
Noilla firmoilla tosiaan on tuo oikeus - ja meillä kuluttajilla on oikeus valita mitä firmoja käytämme. Ja poliitikoilla on tuo oikeus - ja meillä kansalaisilla oikeus kritisoida heitä sekä valita ketä äänestämme.
Sananvapaus sallii pilapiirrokset, Sananvapaus sallii poliitikoille ja yrityksille kuvien kritisoinnin. Sananvapaus sallii kuluttajille ja äänestäjille edellämainittujen kritisoinnin. Sananvapaus sallii minulle boikottien ym. kritisoinnin. Sananvapaus sallii teille oikeuden kritisoida minua jne. Hyvä! Olisiko tämä asia käsitelty?
Sananvapautta tulee puolustaa ja niin teen minäkin. Kannattaa kuitenkin kysyä itseltään, onko aina sananvapauteen vedottaessa todella kyse siitä, vai jostain muusta.
Yritän paikata huonoja verbaalisia taitojani vertauskuvalla:
Leikitään, että minulla on oma mediayhtiö. Veteraanipäivänä julkaisen jutun suomalaisista rintamakarkureista ja kirjoitan rumien naisten liittyneen Lotta-järjestöön joutuakseen sodassa vangeiksi ja saadakseen Uralin likaista munaa. Sananvapaus antaa minulle oikeuden kirjoittaa tämä artikkeli. Jos tämän jälkeen jokin hyvämaineinen yritys esim. Valio vetää mainoksensa lehdestäni pois, alatteko boikotoimaan Valiota, koska se vastustaa sananvapautta?
"No mikä siinä sarjakuvassa sitten oli pahaa?"
-Siinä oli kuva profeetasta. Se loukkaa muslimeita. Kyseiset yhtiöt eivät ole ilmoittaneet vastustavansa oikeutta julkaista sarjakuvaa.
Edgar sanoi:
Alleviivatun kohdan kokoomuksen totalitarismia kannattava äärivasemmistolainen kansanedustaja kuitenkin on ylittänyt - näin siis 2000-luvun Suomessa
Kaikki kansalaiset, poliitikot ja ei-poliitikot saavat esittää tutkintapyynnön. Se, että kansanedustaja sen tekee, ei tarkoita sivustojen sulkemista. Eikö ole oikein, että tutkitaan onko Suomen lakia rikottu?
Edgar sanoi:
Noin he saavat tehdä, ja tekevätkin omissa maissaan. He saavat tehdä, kuten ovat tehneetkin, sen myös Euroopassa. Meillä eurooppalaisilla ei kuitenkaan luonnollisesti ole mitään velvollisuutta välittää heidän tulkinnoistaan. Älkäämme tosiaan luopuko arvoistamme ja siten vajotko muslimimaiden tasolle. Paljolti sananvapauden kaltaisten arvojen ansiosta länsimaat ovat hyviä paikkoja elää, ja varmaankin juuri tuonkaltaisten seikkojen vuoksi muslimitkin tänne halajavat. Näinollen olisi melkoisen absurdia juuri heidän vuoksi luopua näistä arvoista. Tuolla tavalla Tanskan ja Suomen kaltaiset maat muuttuisivat lopulta samanlaisiksi kuin muslimimaat - sillä erotuksella ettei olisi öljyä mutta karu ilmasto kylläkin. Sellaisessa maassa ei sitten enää kellään olisi kivaa.
Osa Euroopan maiden kansalaisista on muslimeita. Vaikka islam ei olekkaan Euroopan kulttuurin perusta siinä, missä monet täysin erilaiset aatteet, en näe miksi me emme voisi kunnioittaa myös muita kulttureita ja sen edustajia. Sananvapaus
on tärkeä, mutta ei suinkaan ainoa, kulttuurimme ja hyvinvointimme pilari. Myös suvaisevaisuus kuuluu länsimaisen yhteiskunan perustaan. Tämä ei ole islmilaisessa maailmassa ollut yhtä arvostettu ja siellä en haluaisi itse asua.
Pistän oman kantani vielä varmuuden vuoksi: En vastusta oikeutta julkaista kuvia. En myöskään halua tehdä yhteiskunnastamme islamille kumartavaa. En vain innostu tarpeettomien, toisia loukkaavien kuvien julkaisusta, vaikka kannatan oikeutta julkaista ne.