Pikkukrapulassa töihin, voiko pomo irtisanoa?

Töihin ei mennä kännissä. Tosin rapsassa töihin menossakin merkkaa helkkaristi se, että mikä sen työntekijän toimenkuva on. Jos vaan istuu toimistolla eikä tee mitään järjettömän vastuullista, niin tuskin pikku rapsa haittaa. Jos taas hommat on vastuullisia tai ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä, niin kyllä silloin voi ankarammin suhtautuakin asiaan. Silti, vaikka se jamppa kännissä/rapsassa sinne töihin tulisikin niin kellään pomolla ei ole sitä oikeutta että saa alkaa vetään sitä tyyppiä lättyyn tai vastaavaa. Uskomatonta että tällaisesta pitää edes väitellä. Kyllä mä ainakin kattoisin yhtä idiootiksi sitä pikku diktaattoria, joka alkaa työntekijäänsä fyysisesti uhkailemaan. Ja soittasin poliisille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on mielenkiintoinen dilemma. Jos sinuun pomo kävisi käsiksi, haastaisit välittömästi oikeuteen ja menisit loppuun asti ja ilmoittaisit lopuksi iltapäivälehdille. Meniskö se jotenkin näin, että “Tulin siinä sitten ihan normaalisti duuniin ja se nilkki pisti mut puhaltamaan ja – oho – kilahti 0,4 mittariin ja se mulkku sekos ja loukkas mun fyysistä koskemattomuuttani ja nosti mut seinälle. Ja siis ihan niska-perseotteella kehtas heittää mut ulos ja asvalttiin. Tää on törkeää!”

Ei tossa ole mitään dilemmaa. Duunarisi rikkoi työehtosopimusta/työlainsäädäntöä ja tämän nojalla voit irtisanoa ko. kaverin. Sinä rikoit lakia "nostamalla kaverin seinälle" ja sen nojalla sinut voidaan tuomita väkivaltarikoksesta. Selitä tilanne itsellesi miten haluat, mutta jos jakoon ei mene että nuo kaksi ovat vakavuudeltaan eri kaliberin tekosia niin kannattaisi siirtää firma jonnekin kehitysmaahan jossa työläisillä on se vanhan maailman patruunan pelko vielä selkärangassa ja jossa pomo voi olla kaveria vallesmannin kanssa.

Täydellisessä maailmassa duunari ajattelee yrityksen ja asiakkaan parasta – ei sillä pomolla niin väliä. Ja pomo puolestaan ajattelee työntekijän ja yrityksen ja asiakkaan parasta. Ja kaikki kimpassa yrittää parastaan niin perkeleesti, että kaikille jäis toteutuneista tilauksista hyvä mieli ja puhelin soisi vielä huomennakin.

Jos asiakas päättää jostain syystä lopettaa asiakassuhteen kanssasi, vetäisitkö häntäkin turpaan?

Samaa mieltä. Ne duunarit myyvät aikaansa firmalle klo 8 ja 16 välillä, mutta siihen se sitten jääkin. Tottakai täydellisessä maailmassa kaikki duunarit ajattelisivat aina pomon parasta, mutta ei se mene niin. Suurimpaa osaa ei kiinnosta yhtään saako firman perustaja muutakin leipänsä päälle kuin ylähuulen.

Itsekin olen ehdottomasti sillä kannalla, että töihin ei mennä krapulassa eikä humalassa. On suorastaan idioottimaista rehvastella selkärangallaan, kun ollaan keskellä työviikkoa (tai sunnuntaina) vedetty perseet olalle ja tultu humalassa töihin. Mutta vähintään yhtä idioottimaista on uhkailla työntekijää väkivallalla. Jos minuun pomo kävisi käsiksi, haastaisin välittömästi oikeuteen ja menisin loppuun asti ja ilmoittaisin lopuksi iltapäivälehdille. Kumpikohan tekee enemmän hallaa firmalle, se yksi humalainen töissä, josta päästään kyllä eroon normaalin prosessin kautta, vai tieto siitä, että pomo vetää turpaan alaista, kun tämän pärstä ei miellytä?

Täsmälleen näin ja itsekin toimisin samalla tavalla jos minuun fyysisesti kajottaisiin. Toivottavasti en ainakaan takas löisi, sillä huonostihan siinä käy kuitenkin vaikka vain itseään puolustaisikin...

Ja itsekin myyn työpaikalleni tasan sen 8 tuntia mistä mulle maksetaan (vitun huonosti vielä). Ja minkätakia se duunari on kiinnostunut meneekö firmalla entistä paremmin ja saako se pomo uuden mersun jos se ei millään tavalla näy duunarin palkassa?

Ei siinä IMO sen enempiä ajatteluja tarvita. Väkivalta nyt vaan sattuu olemaan jostain kumman syystä epäkorrektia näinä synkkinä aikoina, eikä ihmiseen jostain kumman syystä saa käydä käsiksi, vaikkei sen käytös miellyttäisikään.

Onpas hajontaa mielipiteissä. Minä kuitenkin toimin paheksuttavasti ja pomo toimi aivan oikein. En sitä voi mennä kiistämään, halusin tietää mitä laki sanoo asiasta, koska kaikenlaista törpöttelijää on vuosien varrella tullut nähtyä.

Tapauskohtaista näemmä. Eräskin varastomies kittasi pukuhuoneessa päivän mittaan yhden pullon kirkasta, ja ihmeen kauan sitä touhua katsottiin. Saihan se lopulta kenkää tietenkin.

Itse olen haiskahtanut edellisen kerran viimeksi työpäivän aikana about 17 vuotta sitten. Silloin haisi joka ikinen ylintä johtoa myöten. (Miksi ihmeessä niitä työpaikan kosteita tilaisuuksia pitää arkisin edes järjestää...)

BTW, otsikko oli hieman harhaanjohtava, koska krapulaa siitä määrästä ei tullut. Enkä ajanut työautolla pienessä promillessa, vaan omallani. Yhden keppanan promille korkeintaan, sellaisen jotkut juovat ruokajuomaksi.

Ja työni hoidan hyvin, hoidin silloinkin, mutta parjatkaa nyt vaan :thumbs:

Seuraavan kerran taas 17 vuoden päästä :urjo:

Tänne tulee jengi ain darras duuniin.. Kyse asiakaspalveluammatista. Sen verran rento ja nuori ilmapiiri, ettei ketään kiinnosta. Kuha hoitaa hommat ees ookoo.

Ei siinä IMO sen enempiä ajatteluja tarvita. Väkivalta nyt vaan sattuu olemaan jostain kumman syystä epäkorrektia näinä synkkinä aikoina, eikä ihmiseen jostain kumman syystä saa käydä käsiksi, vaikkei sen käytös miellyttäisikään.

Entä jos työsopimukseen liitettäisiin pykälä:
"Mikäli työntekijä haisee pahalle, eritoten missään määrin alkoholille, tulee häntä pahoinpideltävän siinä mitassa kuinka hänen hajunsa pahoinpitelyyn katsotaan aiheelliseksi".

:eek:

Tänne tulee jengi ain darras duuniin.. Kyse asiakaspalveluammatista. Sen verran rento ja nuori ilmapiiri, ettei ketään kiinnosta. Kuha hoitaa hommat ees ookoo.

En sitten tiedä mitä tuo nuori ja rento tarkoittaa, mutta ASIAKKAANA en kovin hyvällä katso, jos joku viinalta haiseva väsynyt kaveri minua palvelee.

En sitten tiedä mitä tuo nuori ja rento tarkoittaa, mutta ASIAKKAANA en kovin hyvällä katso, jos joku viinalta haiseva väsynyt kaveri minua palvelee.
Minä veikkaisin ensimmäisenä jotain pikaruokalaa. Hese, mäkkäri tms.

(Miksi ihmeessä niitä työpaikan kosteita tilaisuuksia pitää arkisin edes järjestää...)

Niinpä. Jos et mee, taikka pysyttelet tilaisuudessa selvinpäin, niin "et sovi joukkoon" ja mikäli kyse tilaisuudesta jossa asiakkaitakin mukana, aina vaan pahempi. Sitten jos kostuttelet muiden mukana, ollaan tässä ketjussa käsitellyssä tilanteessa...

Huhhuh. Onneksi omassa duunissa ei ole tuollaisia.

Ja itsekin myyn työpaikalleni tasan sen 8 tuntia mistä mulle maksetaan (vitun huonosti vielä). Ja minkätakia se duunari on kiinnostunut meneekö firmalla entistä paremmin ja saako se pomo uuden mersun jos se ei millään tavalla näy duunarin palkassa?

Minun mielipide on että nykyisin kyllä kannattaisi duunareittenkin hieman olla kiinnostuneita firman tilasta (ei kylläkään pomon uudesta mersusta). On vähän pakko jos meinataan näitä työpaikkoja pitää Suomessa jatkossakin.

Edustan tavallaan työnantajaporrasta, vaikken esimies kenellekään olekaan, mutta kyllä v***ttaa suunnattomasti monen duunarin suhtautuminen: Työaika loppuu klo 16.00, en voi tehdä 10 kauempaa että saataisiin tämä todella tärkeä juttu valmiiksi tänään. :curs: :curs: :evil: :evil:
Monet ihmiset eivät vain suostu näkemään asiaa kokonaisuutena yhtään omaa työtänsä pidemmälle.
Tämä ei ole sitten mikään avautuminen Timballe, vaan yleinen mielipiteeni.

Minun mielipide on että nykyisin kyllä kannattaisi duunareittenkin hieman olla kiinnostuneita firman tilasta (ei kylläkään pomon uudesta mersusta). On vähän pakko jos meinataan näitä työpaikkoja pitää Suomessa jatkossakin.

Edustan tavallaan työnantajaporrasta, vaikken esimies kenellekään olekaan, mutta kyllä v***ttaa suunnattomasti monen duunarin suhtautuminen: Työaika loppuu klo 16.00, en voi tehdä 10 kauempaa että saataisiin tämä todella tärkeä juttu valmiiksi tänään. :curs: :curs: :evil: :evil:
Monet ihmiset eivät vain suostu näkemään asiaa kokonaisuutena yhtään omaa työtänsä pidemmälle.

:offtopic: Toi kaikki riippuu myös yleisestä ilmapiiristä. Meillä ainakin duunissa on sanaton sopimus siitä jos joku duuni kestää yli klo 16, niin se hoidetaan mutisematta. Tästä tosin maksetaan myös sitten sen ylityön mukaan, eli ei mitään ilmaispalvelua. Toisaalta jos töitä on vähemmän, niin pidetään lyhempiä päiviä ja silloin voi hoitaa esim. virastoasioita jne. tai pitää vapaapäivän.
Lisäksi viikonloppuisin tulee välillä hälytyksiä töihin ja niistä kirjataan tunnit ja hälytysraha.
Tämäkin on tällainen kaksisuuntainen juttu. Työnantaja saa varmuuden homman toimimisesta ja työntekijä vapauden päättää työajoistaan ja siitä "menetetystä vapaa-ajasta" maksetaan myös.

Tässä meidän firmassa on monta osastoa ja olen kuullut että joillain osastoilla mennään prikulleen TES:in ja yleisten ohjeiden mukaan -> seuraus jätkillä tippuu hanskat kädestä tasan klo 16 ja puhelimeen ei paljon vastailla ja työnantaja sanelee vapaapäivät ja lomat. Tämä on vain ja ainoastaan seurausta huonoista henkilökohtaisista väleistä TA ja TT puolien välillä.

...ja kyllähän sitä kieltämättä ollaan välillä osaston kanssa viikollakin hieman :kippis1: , mutta siellä on kaikki pomoista duunareihin ja aamulla naureskellaan vaan jos joku on hieman huonossa hapessa. Tämä siitäkin huolimatta, että on virallisesti 0-raja, mutta osaston sisäisten töiden hoituminen on se ykkös prioriteetti. En ole asiakaspalvelu tehtävissä, joten välillä saa hieman tuoksahtaakin. Ei noi koneet siitä ole vielä loukkaantunut. Tärkeintä on hommien toimiminen ja terve järki myös siinä törpöttelyssä.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta tämän toimiminen edellyttää sitä MOLEMMINPUOLISTA joustamista! Eli myös sieltä firman suunnasta pitää sitten löytyä joustoa tarvittaessa ja jos on esim. palkankorotukseen hyvät perusteet niin asioista pitäisi päästä edes neuvottelemaan. Jos em. hommat ei toimi, niin en keksi yhtään syytä miksi se duunari jaksaisi pidempään niitä firman etuja ajatella?

Itse teen hommani loppuun vaikka työaika tiettyyn kohtaan päättyisikin. Mutta meilläkin on nuo joustot talon puolesta tietyissä asioissa ollut aika jäissä, joten jossain kohtaa on myös duunarin kiristettävä sitä ruuvia tai saa aina tehdä "talkoohengessä" niitä ylimääräisiä hommia.

Kuinka tulisi toimia kun työntekijä tulee aamulla töihin ja haisee selvästi "vanhalle viinalle"? Työntekijä on varastomies, eli ajaa trukkia. Tätä toistuu pari-kolme kertaa kuukaudessa. Itse olen esimiesasemassa, eli jos sattuu joku työtapaturma ja työntekijällä todetaan promilleja veressä on luultavasti myös allekirjoittaneen pää vadilla?

Jos kysyn, että oletko humalassa ja työntekijä vastaa myöntävästi, voin varmaan passittaa hänet kotiin? Entä jos työntekijä kiistää olevansa humalassa, niin mitä siinä tilanteessa voin tehdä?

Kuinka tulisi toimia kun työntekijä tulee aamulla töihin ja haisee selvästi "vanhalle viinalle"? Työntekijä on varastomies, eli ajaa trukkia. Tätä toistuu pari-kolme kertaa kuukaudessa. Itse olen esimiesasemassa, eli jos sattuu joku työtapaturma ja työntekijällä todetaan promilleja veressä on luultavasti myös allekirjoittaneen pää vadilla?

Jos kysyn, että oletko humalassa ja työntekijä vastaa myöntävästi, voin varmaan passittaa hänet kotiin? Entä jos työntekijä kiistää olevansa humalassa, niin mitä siinä tilanteessa voin tehdä?

Jos tapaus on selkeä niin riippuu mielestäni paljon työntekijän ja sinun henkilökohtaisista väleistä - onko henkilö ollut alaissuhteessa pitkään ja tullut hyvin tutuksi? Siinä tapauksessa sanoisin asiasta suoraan ja perustellusti.

Jos tyyppi ei ole tuttu tai olet epävarma tilanteeseen menosta, ottaisin mukaan toisen TA puolen henkilön (kolleegasi tai HR:n henkilön) ja sit puhuttamaan henkilö.

ei muuta kuin ennakkooon ilmoitus, et niitä ketkä ajaa trukeilla tms aletaan silloin tällöin puhalluttamaan. Näin annat vinkin työntekijälle et moinen ei ole soveliasta ja toki tietenkin selkeät säännöt rajoille, oli sitten nollatoleranssi tai ei.
Kai toi jollain tavoin laillista on, tällöin et oo ite se mulkku, mut suojaat hyvin selustas..

Mä hoitaisin niin, että kysyisin ohjeet ko. tilanteeseen firman hr:lta. Seuraavan kerran kun työntekijä rikkoo ohjetta antaisin palautteen ja ohjeistuksen työntekijälle. Jos tilanne sen jälkeen toistuu ohjeistuksesta huolimatta niin varoitus kirjallisena sinä, hr + työntekijä poppoolla.Tuosta tapaamisesta voi poikia myös jonkinlaista hoitoon ohjaamista, jos työntekijällä on alkoholiongelma. Jos haluaa olla vähän mulkku ja pelata tilanteen varman päälle omalta osaltansa niin hr mukaan jokaiseen keskusteluun. HR:n ohjeet mieluusti kirjallisena emailiin tms. Jos tulee jälkikäteen setvimistä et halua olla kiikussa missä sekä hr että työntekijä haluaa vetää sut kölin ali.

Jos se työntekijä on sorttia mulla on oikeus, liitto sitä ja tätä niin parempi on turvata hr:n avulla oma perse kuin lähteä sooloilemaan. Jos taas kaveri on sellainen, että sanominen voi auttaa ja siitä ei tule paskaa omaan käteen niin veljellinen ohjeistus ilman ylimääräisiä välikäsiä toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom