Pikavoimatreeniä - juoksuharjottelua tukeva puntti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Uskomaton pomppu, jollet valehtele. Sinuna unohtaisin pikajuoksun ja alkaisin hyppäämään mäkeä. Ahonenkaan ole kuin max 320 hypännyt ja nykysuomalaisista kukaan ei hyppää yli 3 metriä. Ja toi 320 on siellä piireissä niin kova ettei ketään nykyhyppääjistä loikkaa pidemmälle. Mäkun luulin että AE ja PYT kuulaheitot ovat niitä pikajuoksijoiden lemppareita muttei näköjään :D

E: Alta eteen ja päänylitaakse..

Uskomaton pomppu, jollet valehtele. Sinuna unohtaisin pikajuoksun ja alkaisin hyppäämään mäkeä. Ahonenkaan ole kuin max 320 hypännyt ja nykysuomalaisista kukaan ei hyppää yli 3 metriä. Ja toi 320 on siellä piireissä niin kova ettei ketään nykyhyppääjistä loikkaa pidemmälle. Mäkun luulin että AE ja PYT kuulaheitot ovat niitä pikajuoksijoiden lemppareita muttei näköjään :D

E: Alta eteen ja päänylitaakse..

Hehheh. Mäkihypyssä nyt ei ole ponnistusvoimasta mitään hyötyä, jos teknisesti ei osaa suorittaa oikein. Simon Ammanilla 260 vauhditon pituus ja muutama olympiamitali. Ahonen on vähän yli 3m hiekalle hypännyt, tasasella lattialla ei sitäkään. Mäkihyppy on taitolaji ja pitkälti aerodynamiikkaa, ei fysiikkalaji. Siinä ponnistuksen tarkoitus on kierrättää vartalo sopivaan lentoasentoon, teho on vain siinä tapauksessa vajaa jos hyppy ei kierrä kunnolla päälle. Monella 100kg perus punttipetterillä olisi riittävä pomppu mäkihypyn huipputasolle, mutta harva lähtisi ilman ruumisautoa normaalimäestäkään pois :)

Ei täällä nyt tosissaan ketään olla mäkihyppääjäksi usuttamassa. Et tainnut ymmärtää että vertauskuvallisesti tuo 365 paikkaansa pitäessään on aivan naurettavan kova tulos ja kirjoittajan mukaan ei ole lähelläkään sitä mihin pystyisi. Eli jos täällä pakkiksella joku väittää pystyvänsä mahdollisesti 4 metrin vauhdittomaan, niin alkaa olee jo niin kova supermies että vois ihan hyvin hypätä mäkeäkin ilman mitään tekniikoita, tuulipuvulla.

Ja ahosen 320 oli sitten hiekalle tai maalle, aivan sama, on myös jäätävä tulos. En myöskään tiedä mäkihypystä hevon helvettiä, mutta siitä oon varma, ettei yksikään 100kg pakkiksen perusjampan ominaisuudet hyppytornissa riitä.

Ps. Amman painaa jotain 36 kiloa. Onko se ihme jos se lentää pitkälle :D

Juu mut kannattaa ehkä tota pomppuu verrata johonkin fysiikkalajin urheilijoiden pomppuun, vaikkapa yleisurheilun hyppylajien edustajiin. Taikka kori/lentopalloilijoihin. Sieltä melko kovia pomppuja löytyy, mutta onhan toi järkyttävä tulos +360 vauhditon. Mut kyllä noihin lukemiin huippuyleisurheilijoita löytyy, jotka on pystynyt.

Sinänsä aika erikoista silti, että korkeaan 10s-alkuseen 100m juokseva pystyy noin kovaan vauhdittomaan. Onko lähtö/alkukiihdytys ollut jarskan vahvuus? Voisi kuvitella.

Werner Gunthor taisi hypätä +360, ja oli kuulantyöntäjä.

Niinpä. On siellä olympialaisissa paljon turhempia lajeja. Videota ei löydy kuin yksi kovalevyltä n.3,5m ponnistuksesta. Vauhditonta en enää hyppää, kun siitä ei ole 100m juoksun kannalta oikeastaan muuta kuin haittaa, sillä rasittaa hermostoa (CNS) aika kivasti ja pikajuoksu rasittaa CNS:ää jo paljon. Tästä syystä en tee tempausta, rinnnalvetoa ja kuulan heittoja, koska se on kaikki juoksusta pois...

mikä sun nimi on? paljon olet juossut 100m? 365 et ole ikinä hypännyt mutta kerro ihmeessä 100m ennätyksesi? itse olen hypännyt 295 ja 100m kulkenut 10,82

Otetaan sen verran takaisin, vaan sen verran, että siis no kuningas pitkämäen tulokset:

5-loikka

17,55 m

3-tasaloikka

11.30 m

1-tasaloikka

3.57 m

20 m-lentävä

2.08 s

mikä sun nimi on? paljon olet juossut 100m? 365 et ole ikinä hypännyt mutta kerro ihmeessä 100m ennätyksesi? itse olen hypännyt 295 ja 100m kulkenut 10,82
Etkö tiedä kuka mä oon? :) Helpoteteaan sen verran, että 100m on mennyt 10,6x s.
Onko lähtö/alkukiihdytys ollut jarskan vahvuus? Voisi kuvitella.
Niin voisi, mutta maxnopeus on vahvuuteni ei lähtö, sillä tätä massaa on vaikeaa saada liikkeelle. Paitsi viime kesänä juoksun alku kulki paremmin kuin kuin loppu, sillä juoksu ei pysynyt kasassa kuin 10m-50m.
Uskomaton pomppu, jollet valehtele. Sinuna unohtaisin pikajuoksun ja alkaisin hyppäämään mäkeä.
Et ole tosissas. Tämä on kyllä vuosisadan vitsi :hyper:

Etkö tiedä kuka mä oon? :) Helpoteteaan sen verran, että 100m on mennyt 10,6x s.

Niin voisi, mutta maxnopeus on vahvuuteni ei lähtö, sillä tätä massaa on vaikeaa saada liikkeelle. Paitsi viime kesänä juoksun alku kulki paremmin kuin kuin loppu, sillä juoksu ei pysynyt kasassa kuin 10m-50m.

Kattelin tuolta sinun kotisivuilta noita muita tuloksia. Voisitko kertoa vähän pääpiirteitä voimakauden reeneistäsi. Kiinnostaisi tietää millaisella harjoitteluilla saisi omat kyykky- ja loikkatulokset kunnon nousuun. Alakropan tuloksissa olen sinua n. 50 kg perässä, mutta tärkeimmässä (penkki) onneksi edellä ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Hei, täällä trollaillaan niiiin paljon, että sittenkun joku kaltaisesi kaveri tulee kertomaan omaavansa suurinpiirtein maailman kovin tasaloikkari, niin saa sitä kai jo vähän epäilläkkin! :D Toki nyt ei varmaan enää tarvitse. Pahoittelut :)

Ei sua sitten pituushyppy kiinnosta?

Kattelin tuolta sinun kotisivuilta noita muita tuloksia. Voisitko kertoa vähän pääpiirteitä voimakauden reeneistäsi. Kiinnostaisi tietää millaisella harjoitteluilla saisi omat kyykky- ja loikkatulokset kunnon nousuun. Alakropan tuloksissa olen sinua n. 50 kg perässä, mutta tärkeimmässä (penkki) onneksi edellä ;)

Kerro sitten miten saan penkin kulkee :)
Kyykkyä tai loikkia on aika huono ruveta neuvomaan, kun voima/lihas vaan tarttuu todella hyvin reisiin ja pakaroihin. Ja käsiä ja olkapäitä pitää jo treenatakin, jotta siel tapahtuis jotain.
Jos haluan voimaa lisää esim.kyykkyyn teen kerran viikkoon yhden kovan sarja 3-5 toistoa ja seuraavalla viikolla voin laittaa lisää rautaa tai tehdä enemmän toistoja. Toimii ainakin jos annan painon nousta. Viime vuodet (n.7vuotta?) olen tehnyt pääasiassa ylläpitävää voimaa eli kerran 4 vkoon yksi kevyehkö sarja n. 70% kuormalla. Tällöin myös on ollut helppo kehittää loikkia/vauhditonta pituutta , kun ei ole niin jumissa puntista.

Ja jos joku ihmettelee, että en hypännyt kisassa kuin 333cm, niin se johtuu siitä, olin tullut juuri etelän lämmöstä CNS erittäin väsyneenä, jota siis säästelin, kun hallikausi oli alussa. Kyseessä oli seuraottelu, jossa piti vain ottaa siis lajivoitto. Ja kisassa ei ole viivaa 360-370cm kohdalla minkä yli hypätä:)

Mistä kannattaa lukea lisää aiheesta? Haluaisin tuota nopeusvoima treeniä ymmärtää enemmän. Eli lähtökohtaisesti lajiominaisuus, mutta jos sitä pitää salilla treenata tai ei ole omaa kilpailulajia. Niin onko toi submaksimaalisella painolla tehty suorite silloin se juttu? Tosta löytyy vähän erilaista tekstiä googlettamalla tuntuu, että sitä vanhaa käsitystä "pienillä painoilla räjähtävällä liikkeellä" löytyy paljon, mutta mikä se nopeusvoiman eroavuus oikeestaan on normaalista voimatreenistä tuoreen tiedon mukaan. Jos jtolla olis jotain linkkejä tsi kirjallisuutta mistä sais luotettavaa tietoo?

Mistä kannattaa lukea lisää aiheesta? Haluaisin tuota nopeusvoima treeniä ymmärtää enemmän. Eli lähtökohtaisesti lajiominaisuus, mutta jos sitä pitää salilla treenata tai ei ole omaa kilpailulajia. Niin onko toi submaksimaalisella painolla tehty suorite silloin se juttu? Tosta löytyy vähän erilaista tekstiä googlettamalla tuntuu, että sitä vanhaa käsitystä "pienillä painoilla räjähtävällä liikkeellä" löytyy paljon, mutta mikä se nopeusvoiman eroavuus oikeestaan on normaalista voimatreenistä tuoreen tiedon mukaan. Jos jtolla olis jotain linkkejä tsi kirjallisuutta mistä sais luotettavaa tietoo?

No jos vaikkapa haluat penkkiin nopeusvoimaa niin 1-3 toiston sarjoja(koko suoritus ei sais olla yli 10 s) maksiminopeudella noin 60-85% kuormalla riittävillä palautuksilla niin, että uuteen sarjaan aina täysin fressinä(eli pari min). Yleensä ekana liikkeenä noi nopeusjutut. Mielipiteet tosta käytettävästä kuormasta hieman vaihtelee, mutta alle 60% alkaa olla turhan vähän vastusta ja yli 85% ei tietty liiku kovin vauhdikkaasti. Progressiota voi helposti seurata kameran ajastimella kun kuvaa nostot.

Ootko Jarska koittanu yltää Lappeenrannan urheilutalon juoksusuoran kattoon ponnistamalla? Vuosina 95..96 tuli tuota harrastettua. Paljain jaloin parin askeleen kävelyvauhdista kyykkyponnistuksella onnistuin kattoon yhdellä kädellä kurottamaan. Matkaa kattoon oli 95 cm, kun mitan otin jalkapohjat maassa yhdellä kädellä kurottaen käsi suorana ylös. Olen sinua 10 cm pidempi, mutta toisaalta voimiltani olin varsin heikko, kyykystä vain 2 x oma paino meni tuolloin.

Jarskan ominaisuuksia katsottaessa kiinnitin huomion tuohon 30m telineistä aikaan... Onko testausmenetelmissä huimia eroja vai miten voit "hävitä" useita kymmenyksiä pesäpallon nopeimmille kavereille ? Noilla voimapohjilla olet ainaki paljon edellä voimallisesti. Pesismiehet toki ottaa nuo yleensä seisomalähdöllä, mitä itse olen nähnyt. Oot anyway kyllä uskomattoman suorituskykyinen liikuttamaan itseäsi, kun tuota painoakin vähän on.

Pesäpalloilijoiden testeissä paikaltaan 30m suoritetaan yleensä niin että lähtö tapahtuu n. puoli metriä ennen kennoa mistä aika lähtee pyörimään. Jarskan tapauksessa ilmeisesti (korjaa jos olen väärässä) lähtö on ollut lähetyksestä/paukusta josta aika alkaa. Tällöin aikaan tulee mukaan reaktio joka on varmaan ollut luokkaa n. 0.15s.

Suositut

Back
Ylös Bottom