Piirtäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
muistan lukeneeni iltalehdestä pari vuotta sitten yhdestä new yorkilaisesta pikkutytöstä (4- tai 5-vuotias), joka olin todellinen taiteellinen lahjakkuus. tytön taide oli sitä että hän viskoi kankaalle mielettömästi eri värisiä öljyvärejä ja sotki niitä käsillään. lopputulos oli että aluksi valkoinen kangas oli käsittämätön ruskehtava sekasotku, jossa oli jotain sinisen tai punaisen sävyjä. lehdessä oli muutama kuva näistä "maalauksista" ja omasta mielestäni ne näyttivät tyhmiltä mutta jotkut nykytaiteen asiantuntijat pitävät näitä maalauksia mestarillisina ja museot ovat maksaneet mielettömiä summia saadakseen tytön suttauksia kokoelmiinsa:david:

itse olen sitä mieltä että ennen kuin alkaa piirtämään näitä silver warriorin mainostamia nykytaidepelleilyjä niin täytyy osata myös se klassinen piirtäminen. eli tarkoitan että ennen kuin alkaa tekemään omia kokeiluja niin täytyy osata perusteet.
 
muistan lukeneeni iltalehdestä pari vuotta sitten yhdestä new yorkilaisesta pikkutytöstä (4- tai 5-vuotias), joka olin todellinen taiteellinen lahjakkuus. tytön taide oli sitä että hän viskoi kankaalle mielettömästi eri värisiä öljyvärejä ja sotki niitä käsillään. lopputulos oli että aluksi valkoinen kangas oli käsittämätön ruskehtava sekasotku, jossa oli jotain sinisen tai punaisen sävyjä. lehdessä oli muutama kuva näistä "maalauksista" ja omasta mielestäni ne näyttivät tyhmiltä mutta jotkut nykytaiteen asiantuntijat pitävät näitä maalauksia mestarillisina ja museot ovat maksaneet mielettömiä summia saadakseen tytön suttauksia kokoelmiinsa:david:

itse olen sitä mieltä että ennen kuin alkaa piirtämään näitä silver warriorin mainostamia nykytaidepelleilyjä niin täytyy osata myös se klassinen piirtäminen. eli tarkoitan että ennen kuin alkaa tekemään omia kokeiluja niin täytyy osata perusteet.

Jooh no siis noi lasten ja eläinten vääntämät väri sotkut on ollu muotia nyt, tai kai sekin on menossa ohi. Conceptart.orgilla on ollut juttua apinoitten, norsujen ja hevosten tekemistä tauluista. Noi lasten tekemät jutut on kai ollu buumina sitä ennen.

Paras oli kyllä kun joskus pistettiin näitten nykytaide tuntijoitten eteen jotain 5v lasten värisotkuja ja "modernien mestareitten" töitä. Pyydettiin sitten arvioimaan töitä. Ja joku poimi sitten jonkun essi 5v:n työn ja kehui maalaria todelliseksi mestariksi, kunnes joku kertoi että sen oli tehnyt just joku essi 5v. Selityksenä tietysti oli että "essi 5v:n on oltava todellinen taiteellinen lahjakkuus" :david:
 
Mielenkiintoista, että pakkikseltakin löytyy taiteesta kiinnostuneita. Itselleni taide ollut aina osa elämää, taidekoulujen yms. myötä. Tällä hetkellä opiskelen arkkitehtuuria ja olen positiivisesti yllättynyt kuinka paljon taiteeseen panostetaan arkkitehtuurin opetuksessa. Esim. viime syyslukukausi, noin 40h alastonmallin piirtämistä hiilellä, siinä palautu mieleen millainen klassiisen kaunis piirros on tai mitä siltä vaaditaan.

Tsemppiä kaikille reeneihin ja piirtämiseen!
 
Mielenkiintoista, että pakkikseltakin löytyy taiteesta kiinnostuneita. Itselleni taide ollut aina osa elämää, taidekoulujen yms. myötä. Tällä hetkellä opiskelen arkkitehtuuria ja olen positiivisesti yllättynyt kuinka paljon taiteeseen panostetaan arkkitehtuurin opetuksessa. Esim. viime syyslukukausi, noin 40h alastonmallin piirtämistä hiilellä, siinä palautu mieleen millainen klassiisen kaunis piirros on tai mitä siltä vaaditaan.

Tsemppiä kaikille reeneihin ja piirtämiseen!

Yhdyn edelliseen :thumbs:

Taide ja kulttuuri on perinteisesti totuttu pitämään kaukana urheilusta, ja taiteilijat on mielletty ennemmin olutta tai viintä lipitteleviksi boheemeiksi kuin salilla käyviksi terveellisesti syöviksi reippaiksi ihmisiksi.. Itse en koululla pidäkään niin suurta ääntä näistä harrastuksistani. (Turun Taideakatemia/kuvataiteen ko., 4. vsk)
Piirtäminen on jalo taito, ja tiettyyn pisteeseen asti kaikkien opittavissa. Itse valmistun keväällä kuvanveistäjäksi, mutta meidän koulu pitää kyllä huolen, että oli pääaine mikä hyvänsä, niin paljon piirretään. Varsinkin elävää ja kipsimallia ekoina vuosina ihan tolkuttomat määrät. Viime aikoina on ollut pientä taukoa piirtelyissä, kun ei ole ollut pakko. Siitäkin voi tulla stressaavaa pakkopullaa pitemmän päälle, mutta nyt taas alkaa syyhyttää... :rolleyes:
 
Taide ja kulttuuri on perinteisesti totuttu pitämään kaukana urheilusta, ja taiteilijat on mielletty ennemmin olutta tai viintä lipitteleviksi boheemeiksi kuin salilla käyviksi terveellisesti syöviksi reippaiksi ihmisiksi..

Totta, ihmisillä on vaan niin juurtuneet ihmiskäsitykset. Tuo viini ja olut asia kyllä pitää kohtuu hyvin paikkansa, mutu, ainakin meilläpäin. Kyllä meilläkin suurin osa niitä boheemeita ovat, ilmeisesti pelkäävät rautojen kovettavan kädet ja vievän herkkyyden, tiedä sitten.
Itse ainakin nautin punttaamisesta ja urheilusta ylipäätänsä, eikä taidepuoli ole siitä koskaan kärsinyt, päinvastoin hyvää vastapainoa. puntilta juuri tulin ja illalla tarvis vähän skissailla..homma toimii. :rock:
 
Nosto! Tekniikkaharjoituksia, blondi ja brunetti 50x60cm öljyllä jälleen (epäselvyys johtuu valokuvista). Taustojen sävyt auringonlaskuvalokuvista, blondi kokonaan mielikuvituksen tuotetta ja brunetin viitteellisenä lähtökohtana erään fitness-kisailijan valokuva (kasvot ja hiukset tein kyllä uusiksi, koska halusin tuollaiset sarjakuvamaiset piirteet, ja otin siltä vaatteet pois päältä) ja värisävyt piti säätää uudelleen kohdalleen.

Mittasuhteet vähän beballaan (ekassa tarkoituksella enemmän kuin toisessa), mutta ei se nyt haittaa. Pääasia näissä oli se, että tuli opittua taas pari teknistä jippoa. Nyt haluankin sitten siirtyä isoihin maalauksiin. Tarkoitus olisi maalailla mimmejäni myös 1:1. Isojen pohjien kuljettaminen paikasta toiseen tulee kyllä olemaan yhtä suurta ongelmaa…

Bisleyltä toivoisin jtn witchblade-tyylisiä misuja. Sara Pezzini on yksi maailman ihanimmista otuksista (siis heti Barbien ja Lara Croftin jälkeen tietysti).

Jatkakaa taiteilua:)
 

Liitteet

  • blondi07b.JPG
    blondi07b.JPG
    98,4 KB · Katsottu: 542
  • brunetti07b.JPG
    brunetti07b.JPG
    91,1 KB · Katsottu: 410
Itse en ole piirtänyt pitkään aikaan, mutta pikkubroidi innostui taas vähän aikaa sitten. Aikoinaan opetin veikkaa piirtämään, mutta nyt taitaa olla mennyt kaveri meikästä ohi kun en ole kyniin vuosiin koskenut. Pari veljen tuotosta löytyy täältä:

http://dreadi.deviantart.com/
 
Itsekkin innostuin taas piirtämään että hiukan kestäisi tuo taito hallussa. Tuttu tekee näitä hommia työkseen, ei ole mitään mainostusta, mut tästä miehestä vielä kuullaan näissä piireissä. On niin upeita nuo jotkut työt ettei riitä sanat kuvaamaan. Kaveri oli vielä aikanaa harjoitellut autotallin seiniin. Sieltä löytyy mm. Jim morrison..

http://www.kustombikes.fi/ Maalaus/galleria..

Tossa yks just hiilellä tehty Mia Permanto.. Vielä on opittavaa vaikka kuinka!
 

Liitteet

  • P1070117.JPG
    P1070117.JPG
    58,8 KB · Katsottu: 1 873
Pistetäänpäs tänne pari omaakin rustausta.. Aika vähän tullut talletettua mitään, saati kuvattua. Tuo koira on vanhempi, tilaustyö, kooltaan muistaakseni leveyssuunnassa 14cm eli aika pieni. Malli on toiseksi viimeinen pakollinen malli (jääny rästiin viime vuodelta..:jahas: ), sitten ei ole pakko piirtää muuta kuin omaksi huvikseen ja niitä tilauksia, jotka sattuu miellyttämään:rock: Aikaa tuohon tän päiväseen malliin meni 3 x 20min, kiireessä jäi varjostukset ehkä vähän pliisuksi.. ja kännykän surkealla kameralla aika huonolaatuinen kuva, sori! Välineenä ihan tavalliset (vaha)liidut ja litoposterille, eli korkeutta n. metri. Koira lyijäri.
 

Liitteet

  • koira.jpg
    koira.jpg
    74,6 KB · Katsottu: 1 922
  • 22.3.07malli.jpg
    22.3.07malli.jpg
    82,6 KB · Katsottu: 3 061
Kävin reggaamassa itteni deviantart:iin. Yhden väripiirrustukset kerkesin sinne uppaamaan punakorvakilpikonnasta. Huomenna taidan vielä laittaa yhden lohikäärmeen myös sinne. Kumpikin vuodelta 2002. Oon kyllä piirrellyt ja maalannut vähän sen jälkeen, mutta töitä ei löydy enää. Innostusta ainakin tuli taasen lisää, niin pitää hankkia pelivehkeitä hukattujen tilalle, että pääsen piirteleen.

http://jarhu.deviantart.com/
 
Pidän hiilillä suttaamisesta :) ... voi piirtää ihan mitä vaan lapulle ja sitten kääntää lapun ja tulee jotain perkeleen hienoa taidetta :D ..... ihastuin piirtämiseen ihan uudella tavalla kun en oo piirtänyt 3 vuoteen ja nyt lukiossa otinkin täydennyskurssiksi ja perkeles sehän on mukavaa :hyper: ....tyylini ja taitoni on kuin elokuvissa The ring kun se poika piirtää ....muuuutta.....joskus vois laittaa kuvan tänne kun vähän kehittyis.....
 
Ehkä voisin postailla nyt sitten tännekin jotain kun raapustelua on sen verran paljon tullut elämäni aikana kuitenkin tehtyä.

Halle Berry.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom