Piirtäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon aina kadehtinut niitä jotka osaa piirtää!! Haluaisin niin kovasti osata piirtää, mutta kun en vaan osaa. Aina hajoilin koulussa tunneilla kun ei voinut aikansakuluksi mitään pirtää kun ei osannut, jotain fakin ympyröitä tai kolmioita tuli sit vihkoon rustattua ja nekin oli vinossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aivan. Miten voi piirtää väärin? Piirtäminen on taidetta, joten se on katsojan silmissä. Eihän ihminenkään ole oikean tai väärän näköinen. Se on luomistulos ja niin on piirtäminen myös. Tietenkin jos pyydetään piirtämään ympyrä ja piirrätkin neliön, on se väärin piirretty, mutta ei muissa tapauksissa.
 
Oppikirjoja

Jos jotain kiinnostaa hyvät teoriakirjat aiheesta niin:

Loomiksen kirjat (figure drawing for all its worth, on yksi kaikkien aikojen parhaista perus teoksista)
http://www.fineart.sk/index.php?cat=1
http://acid.noobgrinder.com/Loomis/

Loomisin kirjaa ei saa juuri mistään. Mitä mieltä olet vanhasta kunnon Onni Ojasta ja kirjasta Piirtämisen taito? Siitä on otettu uusiakin painoksia. Ja sitten ihan luonnontiteen perusoppikirjoissa on anatomiaa aika hyvin, Arstila et al.
 
Kirjoitin epäselvästi "väärin piirtämisestä"... Tahdoin vain sanoa itsestäänselvyyden, eli kukaan ei osaa piirtää esim. ihmistä täysin oikein valokuvasta mallia ottamallakaan. Otin näin vähän kantaa aiemmin ketjussa olleeseen "kaatiskamaksi" niputtamiseen.

Kun ketjun aihe on piirtäminen eikä varsinaisesti taide, niin palataan piirtämiseen ja sen tekniikkaan... J_mp:tä voisi auttaa/inspiroida jossain päin nettiä ollut Flash-tekniikalla tehty sivu, jossa saattoi itse piirtää ja katsella toisten piirroksia työstövaiheet tallennettuina. Eli siitä näkee, miten joku aloittaa esim. maisemakuvan piirtämisen hahmottelemalla. En vain millään muista edes hakusanaa kyseiseen sivuun.
 
Onni ojan kirja on ihan ok. Ehkä vähän liian epäselvästi pistetty kokoon eikä suoranaisesti tähtää taidon kartuttamiseen vaan on ikäänkuin vaan läpileikkaus piirtämisen tekniikkoihin. Loomiskin aika paljolti samantyyppinen, mutta se esittää käytännössä sen monella sivulla minkä oja esittää ehkä viittaamalla jonkun kappaleen lopussa. IMO loomis on se ykkösvaihtoehto jos rupeaa kylmiltään piirtämään. Eikä ehkä toi figure drawing for all its worth vaan ehkä joku fun with pencil tai joku muu. Betty edwardsin drawing from the right side of brain on hyvä myöskin.

Tosta anatomia kirjasta en oo oikeastaan kuullut. Itelläni on Jenö Barcsayn artistin anatomia, Burne Hogarthin dynamic anatomy, drawing head, drawing hands. vanderpoelin kirja, George Bridgemanin complete drawing from life, andras szunyoghy anatomia (todella huono kirja), loomis drawing heads and hands. Ja suoran jaon vois tehä noista että mitkä tähtää suoraa massoihin eli siis simppleihin kolmiulotteisiin massoihin joita voi sitten käyttää päästä tai mallista piirtäessä on hogarthing kirjat, Bridgeman ja loomis myöskin raapaisee aihetta.

Barcsay, vanderpoel ja loomis tähtää erinäisten kiinnekohtien etsimiseen elävästä mallista ja sen kautta niitten esittämiseen. Bridgeman samantyyppinen, mutta enemmänkin ehkä ihmiskehon käsittelemistä koneistona ja myöskin simppeleinä massoina. Noi on ehkä enemmän elävänmallin kirjoja tietyllä tavalla, ei worki kovin hyvin jos ei käytä mitään mallia kun piirtää.

Fritz Schider anatomy for artists
atlas for human anatomy for artist (peck jotain)
Elliot Goldfinger (en muista kirjan nimeä ainoastaan kirjoittajan)
Bridgemanin complete drawing from life
Burne hogarthin dynamic anatomy
Jeno Barcsay
Loomiksen figure drawing ja head and hands
Vanderpoelin kirja

Toi oli nyt aika sekalainen lista mutta katto kaikki anatomia kirjat joista on jotain apua. Loomiksenki kirjoissa on, ainakin heads & handsissa ja figuredrawing for all its worthissa anatomia osio. Ja ne niitä on muistaakseni euroopassa umpeutunut tekijänoikeudet joten niitä saa netistä pdf:inä. Jos itse hankkisin ihan ensimmäistä kertaa anatomia kirjoja näillä vähäisillä tiedoilla niin hankkisin todennäkösesti 2 kirjaa. Varmaanki bridgemanin ja jonkun näistä kolmesta eliliot goldfinger, jenö barcsay tai vanderpoel. Hogarthinki kirjat on hyviä mutta ne ei auta paljoa elävässä mallissa, enemmänkin sarjakuva ja muille artisteille jotka joutuu piirtämään päästä paljon. Toisaalta taas jos alottaisin kokonaan alusta niin ottaisin mielummin 1 anatomia kirjan ja useita yleisiä piirrustus oppaita. Anatomia sinäänsä ei opeta sitä perimmäistä tekniikkaa, mitä esim. loomiksen figuredrawing for all its worth, charles bargue & leon gerome drawing course, glenn vippu drawing manual, robert beverly hale masterclass in figure drawing, drawing lessons from the great masters tai jonkun muun vastaavan. Tärkeintä piirtämisessä on mun mielestä se että osaa ensiksi piirtää sen mitä näkee (mieluiten elävästä mallista) ja sen jälkeen osaa vetää lähes saman tuloksen päästään (jos siis tähtää kuvitukseen, konseptitaiteeseen tai muuhun jossa on tarvis tehdä näin)

Niin joo ja jos haluaa tietää mitä prot ajattelee mistäkin kirjasta niin www.conceptart.org löytyy helvetisti hyvää materialia aiheesta.
 
kyllähän toi mallipiirtäminen on pitkälle kiinni siitä määrästä. aikalailla hermosto-ominaisuus, kuten maksimivoimakin :) voidaanhan olettaa, että jos NÄKEE ne eri jutut mallissa, ne pitäs osata myös siirtää paperille tms... näin vaan ei käy. täysin 1:1 ei se jäljentäminen voi onnistua, koska pintamateriaali on eri.

eli jossain siellä kummankin aivosolun välillä käy kiivas taistelu oikeasta ja väärästä ja sitten se tulos siirtyy piirtimen kautta sinne alustalle. kun tarpeeksi USEIN harjoittelee sitä näkemistä, homma alkaa sujua ja noi aivosolut alkaa päästä sopuun ja se piirros alkaa muistuttaa enemmän kohdettaan. oikeestikin jos nyt mallipiirtämisessä haluaa hyväksi, kannattaa panostaa siihen katsomiseen ja tutkimiseen ilman varsinaista piirtämistä edes. alussahan saattaa mennä hyvinkin suuri osa ajasta pelkkään silmällä tutkimiseen.

tätähän voi tehdä missä vain; puutarhassa, bussissa, kotona, punttisalilla jne jne... se havainto on aika tärkee lähtökohta niin mallipiirtämiselle kuin taiteelle yleensäkin. ei voida olla jossain tyhjiössä kuvitellen, että tehdään jotain maailmaa suurempaa out of nowhere, vaan aika hyvää tekee tarkastella tätä maailmaa monitasoisesti sekä konkreettisella että käsitteellisellä tasolla.
 
Kiitos kirjallisuusvinkeistä! Se mun mainitsema anantomiankirja on oikeasti mm. lääkiksen kurssikirja. En ole lääkäri, mutta löytyy hyllystäni muiden opintojen takia. Huonona puolena kirjassa on se, että ihan pelkkään piirtämiseen ei näin tarkkaa syvätasoa oikeastaan tarvita ;-)
Täytyy tässä hankkia noita piirustusoppaita. Itse olen aina arvostanut teknistä osaamista, ja minulla on se kuva, että esim. Viron taidekouluissa pannaan tekniselle osaamiselle ja klassiselle piirtämiselle ja muovailulle paljon enemmän painoa kuin meillä. Olen huomannut, että graafikot siletä päin ovat myös erittäin hyviä, ja kyllä siellä sitä modernia ei-esittävääkin osataan tehdä. Taustalla näilläkin tekijöillä pitkät tekniset opinnot ja niistä saatu pohja. Yleistä luentosälää siellä on tietääkseni vähemmän.
Täällä suositeltiin myös bussissa piirtämistä. On vähän niin ja näin, pelottelin sillä yhden teinixin (täysin tahattomasti) pakenemaan taakseen vilkuillen... Minulla taitaa olla aika intensiivinen katse kun keskityn. Joku on junassa piirtänyt kyllä kuvan musta, ja minusta siitä tuli tosi hieno.
 
lähinnä siis tarkotin sitä havainnointia, enkä välttämättä edes piirtämistä. eli "opetellaan näkemään, eikä vain katsomaan". lue siis uudelleen toi mun postaus.
 
Jto puhuu totta. Siis silloin kun ei ole aikaa piirtää on hyvä esim. Pilkkoa mielessään kohteita simppeleiksi 2 ulotteisiksi muodoiksi. leveys suhteutettuna pituuteen muodon keskikohta, 1/4:osat pituus ja leveys suunnassa. Ääriviivojen "kurvit" ja muut perusteisiin liittyvät jutut. Sitä ennen on tietysti tajuttava mitä katsoa mallista. Se että osaa mielessään havaita eksaktin vertikaalin tai horisontaalin keskikohdan katsomastaan mallista on yllättävän vaikeaa. Tai se että osaa poimia pisteitä mallista esim. näin http://www.stylestation.ch/discussion/uploads/post-1-1137450738.jpg
Toi on yleinen harjoitus klassistissa taidekouluissa. Määritelty ensiksi pituus ja leveys sen jälkeen määritelty simppeleitä pisteitä mallista ja yhdistetty ne viivoin joittenka kaarevuus on määritelty. Monissa kouluissa tehdään tota ensimmäiset kuukaudet - ensimmäinen vuosi muutama tunti joka päivä. Yleisesti tota kutsutaan nimeää "gesture drawing".

Voisi sanoa että tämä http://www.fineart.sk/show.php?w=958
ja nämä http://www.gutenberg.org/files/14264/14264-h/images/30ppi/diagram03.jpg
http://www.gutenberg.org/files/14264/14264-h/images/30ppi/diagram04.jpg
http://www.gutenberg.org/files/14264/14264-h/images/30ppi/plate18.jpg
on piirtämisen perusteita. Periaatteessa ainoastaan menetelmiä havaita sitä mitä näkee. Noitten opetteleminen käytännössä on tietysti superb vaikeaa niin että noi siis hallitsis unissankin. Loomiksen ja Speedin kirjat käsittelee enemmän tota aihetta.
 
O.K., luin uudelleen jton postin ;-) Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Ooon päättäny opetella piirtämään, meni syteen tai saveen.
 
Ääh saatana. Aika ja voimat loppuu kesken. Jäänee piirtämisen intensiivinen harjoittelu hamaan tulevaisuuteen, ei pää kestä tätä kun on liian paljon rautoja tulessa. Pitäis kait karsii harrastuksista ne epäolennaisimmat.
 
Teräsnainen

Taiteilijaihmiset, laittakaapas lisää (bodyaiheisia) teoksia esille:whip: :)


Öljy kankaalle koko n. 50 x 60. Valokuva originaalista. Valo- ja varjoalueet sekä yksityiskohdat ilman mallia, pohjana mallin portfoliovalokuva. Valokuvattaessa värit ja yksityiskohdat valitettavasti vähän kärsineet...
 

Liitteet

  • charlotta1.JPG
    charlotta1.JPG
    45,7 KB · Katsottu: 1 285
Öljy kankaalle koko n. 50 x 60. Valokuva originaalista. Valo- ja varjoalueet sekä yksityiskohdat ilman mallia, pohjana mallin portfoliovalokuva. Valokuvattaessa värit ja yksityiskohdat valitettavasti vähän kärsineet...

Tyylikäs! Saako mallin nähdä? :)
 
Taiteilijaihmiset, laittakaapas lisää (bodyaiheisia) teoksia esille:whip: :)
Kelpaako? Käytiin Tompan näyttelyssä, niin piti sitten sotkukirjaan tuommonen piirtää. H2-kynällä piirrettyä ei skanneri hirveen kivasti kyllä näytä...

Sit toi toinen on se tyyli, mikä on lähempänä sydäntä. Huopakynällä ääriviivat ja vesiväreillä väritys.
 

Liitteet

  • muskelihomo.jpg
    muskelihomo.jpg
    28,9 KB · Katsottu: 3 919
  • flash.jpg
    flash.jpg
    59,5 KB · Katsottu: 620

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom