Piirtäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tuossa eilen vähän piirreltyä, ja alkaa hiljalleen jo sujua:
EMhPH4aV2dj5ts86W52dOSaN_500.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaippa täällä voisin vähän mainostaa omia tekemisiäni. :)


Olen piirrellyt sarjakuvia koko pienen ikäni ja opiskellut viimeiset neljä vuotta taidetta vähän siellä sun täällä. Repin-instituutti Kotkassa oli ainoa koulu, jossa oikeasti opetettiin piirtämistä ja maalaamista, ja siellä kiinnostus ns. perinteiseen tekemiseen kasvoi. Tällä hetkellä opiskelen TAMKissa kuvataidetta toista vuotta ja syksyllä mahdollisesti lähden vaihtoon Geneveen. Pohjimmiltani olen sarjakuvapiirtäjä, vaikka nykyisin olen lähinnä keskittynyt akvarellimaalaamiseen. Teen myös jonkin verran videotaidetta.


Ja nyt mainostusta. Minulla on Savonlinnassa 30.5.-19.6.2014 taidenäyttely esillä Galleria Ars Novassa, jonka teemana on muoti ja kauneus. Olen huomiohuorana avajaisia varten pukeutunut näyttelyn teemojen mukaisesti kauniiksi leidiksi. Teokset koostuvat pääasiassa akvarellimaalauksista ja piirrustuksista sekä myös muutamista videoteoksista. Tein näyttelyäni varten mainosvideon, jossa mukamas maalaan näyttelyn pääteosta. Jokainen Zelda: Ocarina of Timeä pelannut tunnistaa varmasti taustalla soivan biisin. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ctsaeLWdo4s&

Näyttelyjuliste:
RkbK7HY.jpg


Jos joku asuu Savonlinnan seudulla tai eksyy tänne päin kesällä, niin käykäähän katsomassa. Galleria on avoinna arkisin klo 11-17, viikonloppuisin klo 10-18 asti, jolloin olen sitä itse valvomassa. Galleriaan on vapaa pääsy - Tervetuloa!
 
Tämän sain valmiiksi jo viikko sitten. Pahoittelen mössöä kuvanlaatua ainakin 3 eka kuvassa, tulleet eri luurien kautta kuvattuna. Muutenkin on sen verran tiukkaa detaljia ettei oikein saa mitenkään huonoilla kuvausvehkeillä taltioitua tekstuureita.

Tähän meni aikaa laskujeni mukaan 210-220 tuntia.

Mainittakoon vielä että workflow oli hieman poikkeava, tässä työssä koiraa lukuunottamatta 90% taustasta on tehty suoraan mielikuvituksesta ilman etukäteissuunnittelua tai referenssejä.

remi_wipsec.jpg
 
Mjoo, ehkäpä. Kiitos kannustuksesta :) On se kuitenkin niin eri juttu. Mun piirtäminen perustuu kerrostamiseen ja sitä kautta enemminkin pinnan veistämiseen. Ja vielä niin, että suosin negatiivista sävynmuodostusta niinkuin tästäkin koirakuvasta näkee aika hyvin. Tatskaaminenhan on maksimissaan about 2 kerrosta (jos näin voi sanoa) eli kuva pitäisi nakuttaa suunnilleen mielummin heti kiinni, samaa kohtaa ei voi äärettömästi hinkata tai ainakaan kumitella. Tussaajille tatskahommat on helpompia, ne on tottuneet jyrkimpiin ja ehdottomiin sävysiirtymiin. Siis kyllähän minullakin on viivapiirtämisen historiat, mutta se vaatisi harjoittelua. En mä suostu olemaan keskinkertainen tatuoija jota harmittaa joka ikinen syntyvä kuva.

Ei nämä piirtelyhommat ole muutenkaan aina niin helppoja ja suoraviivaisia toimintoja. Tavistyypit näkee usein vaan sen kuvan, eikä oikein mitä kautta siihen päästään. Tai miten kuva nähdään edes mielessä ennen sen tekemistä. Ehkäpä sama asia on, jos oletetaan vaikkapa vormulakuski räikkösen olevan erinomainen polkuautoilija, molemmissa lajeissa kun istutaan neljän renkaan keskellä ja käännellään rattia. Samalla unohdetaan kuitenkin se poljentaosuus joka kuitenkin ratkaisee kaiken.
 
Täällähän on aivan älyttömän hienoja kuvia, erityisesti MHK:n taitoja voi vain kadehtia. Tuolle tasolle pääseminen on varmasti vaatinut lukemattoman määrän työtunteja.

Itse olen vasta viime aikoina innostunut piirtämisestä. Tykkään piirtää erityisesti erilaisia kuvioita, ja aika usein niistä muodostuu jonkinlainen kukka. :D Piirrän lähinnä ääriviivoja, en osaa piirtää sävyjä enkä varjoja. Laitetaan tähän nyt yksi kuvakin, tämä on alusta loppuun yhdellä tussilla piirretty.

uzehevem.jpg
 
Tämä ei ole itseni piirtämä, mutta kirjoittamastani sarjakuvasta, jota brasilialainen Ricardo Silva piirtää. Tavoite olisi oikeasti saada tämä sarja jenkkien isommille kustantamoille. Jos kiinnostaa seurata projektia, niin se onnistuu osoitteesta: www.facebook.com/writerhannukesola
Kaikki tuki jo tässä vaiheessa on tarpeen:)

 
Tehvehdys kynäilijät!

Mulla on eräs kierohko kirjoitusprojekti työn alla. Tarvitsisin opukseen kohtuuttoman seksististä, jopa karvan verran perverssiä mustavalkokuvitusta. Ongelmana on tietenkin raha, sillä kustannussopimus on saatavissa, mutta ilman ennakkomaksua. Mistä löytäisin piirtäjän, joka olisi valmis jälkimaksuun myynnin perusteella? Omalta osaltani tekisin tämän ekan veivauksen (ideana trilogia) palkkiotta (koska diggaan kirjottamisesta, eikä noilla kuitenkaan kuuhun mennä) ja antaisin siis kaiken mahdollisen tuoton piirtäjälle, jos sellainen projektiin löytyisi.

Mikäli kiinnostusta löytyy, niin tarkempia speksejä saa osoitteesta ukko.hakkarainen@gmail.com. Pyyntöhän on kaikin puolin perverssin kohtuuton, joten mitään menetettävää ei ole :)
 
Riippuu mitäs sä haluat piirtää. Tuo vaikuttaa hyvinkin perinteiseltä piirtämiskurssilta. Äkkiseltään aika kallis, mutta ihan hyvä ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Kyllähän nuo samat perusasiat tulee keneltä tahansa perus kuvismaikalta.

OK, kiitos nopeasta vastauksesta! Lähinnä sarjakuvapiirtäminen omaksi huviksi olisi kyseessä, ja nimenomaan piirtäminen ei niinkään maalaaminen tai muu oheistoiminta.
 
Ei ole paljon tullut kynään tai pensseliin tartuttua sitten vuosituhannen alun, mutta herpaannuin koulutustilaisuudessa raapustelemaan paperin reunaan. Laitetaan nyt tänne kun niin harvinaiseksi herkuksi on mennyt :D
viikinkikoulutuspapereissa.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom