Piilolinsseistä

Mulle suositeltiin että viikko pitäisi totutella kasvattaen käyttöaikaa, eka päivänä saattoi olla joku pari tuntia kerrallaan ja sitten linssit pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle suositeltiin että viikko pitäisi totutella kasvattaen käyttöaikaa, eka päivänä saattoi olla joku pari tuntia kerrallaan ja sitten linssit pois.
Komppaan tässä täysin JSmithiä. Ehdottomasti ainakin eka viikko rauhallisempaa käyttöä. Näin mullekin on aina painotettu.

Piilarit on kyllä huippuja. Mulla on ollu kaiken sorttisia pian 12 vuotta ja hyvin toimii silmät vieläkin. :)

Komppaan molempia. Eka päivä sai olla jotai 3 tuntia, muina päivinä aina +2tuntia lisää. Sitten ku viikko on pidetty, nii voi käyttää huolettomammin (silmät on ehtiny varmasti sanoa vaiheessa, sopiiko ne piilarit sulle).

Miksei mun optikko neuvonu alun rauhallisesta käytöstä mitään :itku: se vaan sanoi, että voi pitää niin monta tuntia putkeen kun tahtoo ja kuudesti yön yli kuukaudessa. Enhän mä tajunnut, että se linssit voi alussa ärsyttää silmiä niin pahasti kun ne kuitenkin tuntui hyvältä.

Miten mun kannattaisi sitten niitä pitää viikonloppuna kun maanantaista eteenpäin pitää olla linssit päässä 8-9h putkeen päivässä koulun takia? Pari tuntia päivässä?

Miksei mun optikko neuvonu alun rauhallisesta käytöstä mitään :itku: se vaan sanoi, että voi pitää niin monta tuntia putkeen kun tahtoo ja kuudesti yön yli kuukaudessa. Enhän mä tajunnut, että se linssit voi alussa ärsyttää silmiä niin pahasti kun ne kuitenkin tuntui hyvältä.

Miten mun kannattaisi sitten niitä pitää viikonloppuna kun maanantaista eteenpäin pitää olla linssit päässä 8-9h putkeen päivässä koulun takia? Pari tuntia päivässä?
Ehkä et kuunnellut, kun oli niin kiva päästä rilleistä :D Itsellä ainakin alkoi ensimmäisellä kertaa tuntua linssit silmissä joskus neljän tunnin kohdalla, joten otin pois. Varmaankin tuossa ensimmäisellä kertaa oli myös linssin laiton harjoittelua optikon avustuksella? Siinäkin meni ainakin omalta osaltani sen verran aikaa ekalla kerralla, että silmät punoittivat jo tuostakin. Jos linssit eivät siis tuntuneet pahalta, niin olisiko mahdollista, että tuossa ensimmäisiä kertoja linssien kanssa säheltäessäsi olisit onnistunut sörkkimään silmiäsi muutenkin? Silmät kun eivät tykkää siitä että niitä tökkii.

Ehkä et kuunnellut, kun oli niin kiva päästä rilleistä :D
En nyt usko, että olisi tuosta kyse. :D Luin kaikki laputkin läpi, mitä optikolta sain, eikä niissä puhuta mitään alun "harjotteluajasta". No, kuten jo sanoin, omaa järkeäkin olisi kyllä voinut käyttää. :rolleyes:

Joona sanoi:
Varmaankin tuossa ensimmäisellä kertaa oli myös linssin laiton harjoittelua optikon avustuksella? Siinäkin meni ainakin omalta osaltani sen verran aikaa ekalla kerralla, että silmät punoittivat jo tuostakin. Jos linssit eivät siis tuntuneet pahalta, niin olisiko mahdollista, että tuossa ensimmäisiä kertoja linssien kanssa säheltäessäsi olisit onnistunut sörkkimään silmiäsi muutenkin? Silmät kun eivät tykkää siitä että niitä tökkii.
Joo optikon kanssa harjoteltiin. Ei mulla siinä vaiheessa alkanu silmät punottaa, tuli vaan kyyneliä. Aika nopeaa opin sen tekniikankin. Illalla linssit lähti suht helposti pois ilman ylimääräsiä tökkimisiä eli en usko, että silmät olisi sen takia vieläkin punaset. Se punottaminen alkoi siis jo eilen illalla, kun linssit oli vielä päässä. Nyt vähän rauhottunut, mutta verisuonia näkyy silti aika paljon.

Anna silmien nyt levätä ilman linssejä yksi kokonainen päivä. Jatka linssittelyä vaikka sunnuntaina sellaiset 6 tuntia ja jos ei pahaa punoitusta tule niin kyllä mä pitäisin maanantaista eteenpäin jo sen 8-9 tuntia.

Tyttöystäväni hommasi kanssa piilolinssit ja piti heti alkuun yön yli, ja kylläpä ne ärsyttivätkin silmiä. Ei ollut hänellekään optikko maininnut mitään.

Joskus oon harrastuksissa joutunut pitämään kertakäyttölinssejä kertalaakista pitkän tauon jälkeen yli 24 h putkeen. Joka välissä sai olla silmätippoja laittamassa. Onneksi oli suojalasit silmien päällä niin vähän oli kosteutta siinä silmien ympäristön ilmatilassa, mutta silti kun pääsin ottamaan linssit pois niin toinen oli niin kuiva että tipahti silmää räpsäyttäen. Molemmat silmät oli kuin hiekkakourallisen saaneet ja särjenpunaiset :)

edit: mulla silmälääkäri pyysi käymään tuon viikon totuttelujakson jälkeen tarkastuksessa linssit päässä. Katsoi ettei silmissä ole jotain vaurioita ja ilmeisesti sen miten linssi istuu silmämunan päällä.

edit: mulla silmälääkäri pyysi käymään tuon viikon totuttelujakson jälkeen tarkastuksessa linssit päässä. Katsoi ettei silmissä ole jotain vaurioita ja ilmeisesti sen miten linssi istuu silmämunan päällä.
Näinhän taidetaan kaikissa asiallisissa optikkoliikkeissä tehdä, että kun saa ensimmäistä kertaa linssit, linssit pitkän tauon jälkeen tai ehkä silloinkin kun vaihtaa linssimerkkiä, käydään tarkastuskäynnillä jossain vaiheessa. Näin ainakin mulla aina ollut.

Silloin tällöin käyn muutenkin silmiä optikolla näyttämässä, vaikka muutoin tilaankin piilarit netistä.

Anna silmien nyt levätä ilman linssejä yksi kokonainen päivä. Jatka linssittelyä vaikka sunnuntaina sellaiset 6 tuntia ja jos ei pahaa punoitusta tule niin kyllä mä pitäisin maanantaista eteenpäin jo sen 8-9 tuntia.
Tulikin tänään sitten sellainen tilanne, että piti nähdä, joten linssit olivat päässä pari tuntia. Vähän pelotti, mutta ihan hyvältä ne tuntuivat eivätkä verisuonetkaan näy enää niin selvästi. Nyt voisi olla sunnuntaihin asti pitämättä ollenkaan.

Täälläkin optikko käski tulla tarkastukseen kahden viikon käytön jälkeen.

oon ajatellu hankkia joskus piilolinssit. onko niillä huonoi puolia?
ne ois kyllä tosi mukavaa vaihtelua 9:ksän vuoden silmälasien pidon jälkeen.

oon ajatellu hankkia joskus piilolinssit. onko niillä huonoi puolia?
ne ois kyllä tosi mukavaa vaihtelua 9:ksän vuoden silmälasien pidon jälkeen.

Huonoja puoliakin löytyy. Jos ei oo kertakäyttölinsseistä kyse, niin linssejä täytyy hoitaa (pestä ja säilyttää rasiassa mikä hankaloittaa heti jos on reissun päällä). Varsinkin aluks nuo voi olla hankala pistää päälle, ja missään vaiheessa ei täysin pääse eroon tunteesta et olis roska silmässä. Sit jos on miestä väkevämpää ottanu, niin helposti unohtuu linssit silmiin tai tulee laiminlyötyä niiden 'huollon' jolloin ne voi liimautua silmiin (mukava yllätys aamulla, tosin saa ne vielä toki pois) tai hukkuvat johonkin ja kuivuvat pilalle. Mut kyllähän nuo muuten on ihan mukavat jos ei tykkää nelisilmäisenä vaellella ympäri pitäjiä...

Jos rahaa on yhtään ylimäärästä niin suosittelen sijoittamaan ne yötä-päivää linsseihin tavallisten piilareitten sijasta. On meinaa paljon mukavammat pitää pitkiä aikoja eivätkä ärsytä silmiä läheskään yhtä paljoa.
Itse pidän niitä kuten normaaleja piilareita pääasiassa ja joskus vain nukun ne päässä. On paljon mukavammat eikä ongelmia ole nyt parin vuoden aikana ollut yhtään, eivätkä silmät ole koskaan kipeät.
Ainut hankaluus niissä on että on vähän vaikeampi nähdä että tökkääkö sen piilarin oikein päin silmään koska ne ovat paljon joustavammasta materiaalista valmistetut, mutta senkin oppii näkemään.

tässä vielä kuva linsseistä joita itse käytän. ne rokkaa :thumbs:
20050905090857night-day.jpg

Huonoja puoliakin löytyy. Jos ei oo kertakäyttölinsseistä kyse, niin linssejä täytyy hoitaa (pestä ja säilyttää rasiassa mikä hankaloittaa heti jos on reissun päällä). Varsinkin aluks nuo voi olla hankala pistää päälle, ja missään vaiheessa ei täysin pääse eroon tunteesta et olis roska silmässä. Sit jos on miestä väkevämpää ottanu, niin helposti unohtuu linssit silmiin tai tulee laiminlyötyä niiden 'huollon' jolloin ne voi liimautua silmiin (mukava yllätys aamulla, tosin saa ne vielä toki pois) tai hukkuvat johonkin ja kuivuvat pilalle. Mut kyllähän nuo muuten on ihan mukavat jos ei tykkää nelisilmäisenä vaellella ympäri pitäjiä...

Mulla on nyt ollut piilarit touko-kesäkuusta lähtien ja tykänny tosi paljon. Ainoa asia mikä harmittaa on, että piilareilla en nää yhtä hyvin kun laseilla. Pitäs kävästä optikolla kysäseen pitääkö testata vähä voimakkaampia linssejä jos tuo ongelma poistuis. Mitään roskantunnetta silmässä ei todellakaan enää ole ollut. Sen pari ekaa viikkoa oli sitä totuttelua, jolloin tuntu jotain todella pientä simmussa.
Tuota linssien silmiin liimautumista itselläkin on joskus ollut, esim ku nukkuu muutaman tunnin linssit päässä (vaikka onkin päivä-yö piilarit), mutta siitäkin selviää ku tipauttaa pari tippaa linssien puhdistusainetta silmään ja venaa hetken, sitten lähtee nätisti pois.
Itse käytän O2 Optix linssejä, nykyisin tuo nimi taitaa olla vaihtunut. Mutta kyseiset linssit oli muistaakseni silikonipohjaiset tms. ja soveltuu tosiaan päivä- ja yökäyttöön. Noilla voi nukkua yön läpi jos tykkää, kun on niin hengittävät. Itse oon ottanu vaan torkkuja linssit päässä.

Minä ainakin pääsin tosi nopeasti eroon siitä roskan tunteesta silmissä, eli kyllä niihin piilareihin tottuu!

Itsellä ollut käytössä n.7 vuotta eli siitä lähtien kun sain ekat silmälasit..:D

Olihan se tietysti aluksi rassaavaa aina kantaa piilarikoteloa mukana, putsata ja törkkiä silmiin niitä, mutta nykyään menee aamulla ihan ku itestään simmuihin ja illalla pois..

Suurin haitta on se (etenkin jos ei jaksa tarpeeksi putsailla linssejä) että silmät ärsyyntyy esim. väsyneenä. Myös joskus pitkään tv:tä/leffaa katsoessa rupee silmiä särkemään ja joskus vuotamaan, sillon vaihdan nopsasti lasit silmille..

Jos rahaa on yhtään ylimäärästä niin suosittelen sijoittamaan ne yötä-päivää linsseihin tavallisten piilareitten sijasta. On meinaa paljon mukavammat pitää pitkiä aikoja eivätkä ärsytä silmiä läheskään yhtä paljoa.
Itse pidän niitä kuten normaaleja piilareita pääasiassa ja joskus vain nukun ne päässä. On paljon mukavammat eikä ongelmia ole nyt parin vuoden aikana ollut yhtään, eivätkä silmät ole koskaan kipeät.
Ainut hankaluus niissä on että on vähän vaikeampi nähdä että tökkääkö sen piilarin oikein päin silmään koska ne ovat paljon joustavammasta materiaalista valmistetut, mutta senkin oppii näkemään.

tässä vielä kuva linsseistä joita itse käytän. ne rokkaa :thumbs:

Noi on kyllä hyvät! Ite ostan aina kesäks tollaset, kun tulee reissuja, auringonottoa, ryyppäjäisiä yms. Ei tarvi paljon miettiä. Oon monesti pitäny joku parikin viikkoa putkeen silmissä ja vasta sitten pistäny päiväks pariks lillumaan sinne nesteisiin. Ei oo ollu ongelmia. Ei kuivaa silmät, eli voi hyvin kattoo vaikka 10 tuntia putkeen telkkaria, käydä saunassa ja kaikkein parhaimpana NUKKUA. Voi mennä nukkumaan ottaa päikkäreitä ilman sitä vittumaista fiilistä, et pitää ruveta läträämään nesteillä. Kun on heränny, ei tarvi ku kerran räpäyttää silmiä, niin on taas haukan katse.
Kaverin neuvomana on nyt kokeilussa pitää kertakäyttöpiilareita pari päivää kerrallaan. Eli en heitä silmistä roskikseen, vaan lillumaan kertaalleen nesteisiin, sitten silmään ja sit roskiin. Tulee halvaks, eikä oo ollu mitään häikkää. Kertakäyttöpiilareitten edut kuukauslinssien hinnalla :)

Oon monesti pitäny joku parikin viikkoa putkeen silmissä ja vasta sitten pistäny päiväks pariks lillumaan sinne nesteisiin.

TÄH!?:eek: meinaatko nyt siis oikeasti yhtä soittoa pari viikkoa, käyny suihkus jne? Mulla optikko sano, että pitäs ottaa suihkuun mennessä pois. Hmm.. muuten noista kuukausilinssien käyttöajoista, pidättekö tasan sen kuukauden ja heitätte pois? mie oon saattanu pitää viikonki ylimäärästä, mistä ne linssit tietää onko viikon tai pari vanhat ;) Ei vaan, mutta jos linsseillä vielä näkee ok niin oon pitäny pidempäänki ku kuukauden.

Mulla oli yhet tommoset yötäpäivää-linssit intin aikana putkeen naamassa 4 kuukautta ilman että oisin ottanu kertaakaan pois. Sit kerran tuli roska silmään ja toinen pomppas pois niin päätin vaihtaa.
Ja "kuukausilinssit" siis kyseessä. :D

Kyllä ne alko sitten lopuksi olemaan vähän sumeat silmissä, mutta ihan riittävän hyvin näki.:lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom