Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onnea vaan lisääntyjille ja tsemppiä odottajille. Itse en ole koskaan onnitellut vielä raskausvaiheessa, en tiedä miksi...

Eniwei, tuosta fillarilla ajosta. Mitenkähän ton ipanan saisi polkemaan? Välillä onnistuu, välillä unohtuu, välillä ei edes tahdo. No fillarissa on apparit ja työntöaisa, meneehän tuo tässä ohjausta opetellessa myös, sekin tahtoo välillä unohtua, hyvin se muuten onnistuu.

Meillä päin ipana syö pöydän ääressä syöttötuolissa ja kulkee muutamia askelia kävelytuolilla. Ryömimistä ei ole vielä opittu vaan lähinnä kuljetaan kierähdys-tyylillä ympäri olohuonetta... ikää kaverille on kertynyt reilu 6kk. Niin se aika vaan lentää. :)

HEP!

Meille syntyi viime perjantaina poika, 4710g ja 51cm. Junnulla siis tänään ikää kokonainen viikko! :)

Kyllä siinä vaan pääsi herkistymään, kun kuuli äänen ekaa kertaa ja myöhemmin, kun poika otti eka kerran sormesta kiinni puristaakseen. :haart:

Ens viikolla täytyy varmaan käydä ostamassa pojalle pleikkari, nyt kun sen ostaminen on perusteltua.. ;)

E: Ja mä olen opetellu itse pienenä pelkkää polkemista niin, että takapyörä oli nostettu ilmaan ja poljin paikoillaan.
Onnea vaan lisääntyjille ja tsemppiä odottajille. Itse en ole koskaan onnitellut vielä raskausvaiheessa, en tiedä miksi...Eniwei, tuosta fillarilla ajosta. Mitenkähän ton ipanan saisi polkemaan? Välillä onnistuu, välillä unohtuu, välillä ei edes tahdo. No fillarissa on apparit ja työntöaisa, meneehän tuo tässä ohjausta opetellessa myös, sekin tahtoo välillä unohtua, hyvin se muuten onnistuu.
Eli takapyörä oli koko ajan ilmassa ja poljin ikään niinkuin kuntopyörää, en muista onko mulla ollut joku porkkana millä jaksoin jatkaa polkemista, mutta itse polkutekniikkaa harjoittelin noin.

Olipas taas kiva yllätys kun selvitteli isyysvapaa-asioita. Sai taas kerran huomata ettei tässä maassa kannata töitä tehdä, tai ainakaan tienata enempää kuin peruskommari. Olin jotenkin elänyt siinä toivossa että tuoretta isää kannustetaan jäämään lapsen syntymän jälkeen hetkeksi kotiin, mutta vitut. Rahallisesti tuossa ei ole mitään perkeleen tolkkua. Itse saisin enemmän fyrkkaa jos jäisin esim. työttömäksi, eikä kuulostaa kovin houkuttelevalta jos korvaus on puolet normaalipalkasta. Ja jotenkin ihmetyttää minkä saatanan takia korvauksesta pitää ottaa vielä 2% enemmän ennakonpidätystä kuin palkasta :david: Voi jumalauta mua vituttaa tällä hetkellä tämän saatanan maan meininki. Kaikkia löysiä ja velttoja paskoja pitää ymmärtää ja elättää, mutta töissä olevia muistetaan aina kannustaa.

Kyllä mä mielestäni sain 70% vai peräti 75% edellisen puolenvuoden keskituloista?
En ole ihan varma, mutta varmasti enemmän kuin puolet.

Kerron huomenna kun kysyn emännältä...

Kelan sivuilla kyllä luki että yleensä se on n. 70%, mutta laskuri vaan väitti toista. Palkka ja veroprosenttihan tuohon tietenkin vaikuttaa. Itse laskin vain käteen jäävää nettoa ja ei ole mitään järkeä tuolla summalla muutamaa viikkoa lomaa pitää. Siellä myös luki että siitä napsitaan 2% enemmän ennakonpidätystä kuin palkasta. Kelan sivut on kyllä harvinaisen perseestä muutenkin ja ihmettelen miten kukaan saa jotain tolkkua koko laitoksesta. Sellainen tukiviidakko että ei voi olla kovin kannattavaa ylläpitää sitä. Olen onnellinen ettei ole tarvinnut Kelassa asioida kun joskus 15 vuotta sitten.

Inska, tosta veroprosentista sen verran, että jos et hae muutosverokorttia sosiaalietuudelle, niin siitä pidätetään se 2% yli normiprossan. Jos haet muutosverokortin, niin sun pidätysprosentti laskee kokonaisuudessaan. Esim. mulla laski 5 pinnaa :) Ota yhteyttä verotoimistoon ja lasketuta asia tai laske itse verolaskurilla. Vuositasolla et siis todennäköisesti ota niin paljon takkiin :)

Niin, sori kun tulin tänne isiketjuun :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
oot muijalles uskonut raha-asiat, otan osaa. (osa viestistä vitsi ja se minun kannaltani murheellisempi osa totta)...

:)

No en varsinaisesti. Mua ei noi niin kiinnosta ja sitä taas kiinnostaa. Pidin lomat ja kun ne rahat tulee paljon myöhässä niin sit tullessaan tuntuu vaan bonukselta.

2% lisä perustuu muuten siihen ettei ole tulonhankkimiskuluja.

Inska, tosta veroprosentista sen verran, että jos et hae muutosverokorttia sosiaalietuudelle, niin siitä pidätetään se 2% yli normiprossan. Jos haet muutosverokortin, niin sun pidätysprosentti laskee kokonaisuudessaan. Esim. mulla laski 5 pinnaa :) Ota yhteyttä verotoimistoon ja lasketuta asia tai laske itse verolaskurilla. Vuositasolla et siis todennäköisesti ota niin paljon takkiin :)

Niin, sori kun tulin tänne isiketjuun :)

Noin mä sen oletinkin ja laskin. Käytännössä oma veroprosentti ei laske muutaman viikon tulonvähentymisen takia. Soitin nyt Kelaankin tuosta ja varmistin asian. Laskivat vielä korvauksen suuruuden. Aika tasan puolet viikon nettopalkasta, on käteen jäävä netto isyyslomaviikosta. Ja sama ilman veroja. Onhan se "etuus", mutta ei nyt itseä ainakaan houkuttele kauheasti kotiin jäämään. Varsinkin kun tietää että suurin osa saa sen n. 70-75% palkastaan tuota. Kai mulla on sitten vaan on niin iso palkka :rolleyes: Onneksi on täydet kesälomat mutta vituttaa tuo silti, että tuokin on pitänyt tuloihin sitoa noin fiksusti. Onhan se jotenkin järjenvastaista ajatella että työttömänä itse saisi enemmän rahaa kuin isyysvapaalla.

Onhan se jotenkin järjenvastaista ajatella että työttömänä itse saisi enemmän rahaa kuin isyysvapaalla.

Jep - mitäs ajattelet siitä kun kotona lapsiaan hoitava äiti saa vähemmän rahaa kuin työttömän peruspäiväraha?
Mitä mä olen tätä hommaa esim. meillä katsellut niin näyttäis tossa hommaakin olevan.

No eipä tuo oma KÄTEEN jäävä raha ollut parilta viikolta kuin n. 20% pienempi isyysrahalla. Eli otappa Inska ja tarkista homma uudelleen. Eli että onko nuo tulot huomioitu oikein. Tossahan kun on vaihtoehtoina (muistaakseni, tarkistakaa) joko viimeseen 10 kk tulot tai sitten edellisen vahvistetun verovuoden tulot, joka tässä tapauksessa taitaa mennä vielä vuodelle 2007. Eli jos tulot on olleen viimesenä vuotena paremmat, kannattaa vaatia noiden viimesten 10 vai oliko 12 kuukauden tulojen mukaan. Oletuksena kun taisi olla tuo verotukseen perustuva juttu. Tottakai tohon tarvii sitten duunista palkkatodistukset yms.

Mutta on se paljon enemmän mitä 50% tuloista ja PMLats tossa jo hyvin oikaisikin tuon verotuspuolen.

Ihan hyvä pointti tuolla aikaisemmin.

Ei äiti saa hirveästi rahaa jos on lasten kanssa kotona.

Jos pitää normaalistikin palkatonta vapaata niin saa 0€. Jos on isyysvapaalla niin saa edes jotain.

Esimerkkejä työntekijän vanhempainpäivärahojen määrästä (Kelan nettisivuilta):

Vuosityötulot euroa vuodessa
(Bruttotulot, joista on tehty vähennykset) Vanhempainpäiväraha euroa/arkipv.
ennen ennakonpidätystä

0–9444 €/v = 22,04 € = 528,96 €/kk
12 000 €/v = 28,00 € = 672 €/kk
14 500 €/v = 33,83 € = 811,92 €/kk
19 500 €/v = 45,50 € = 1092 €/kk
24 500 €/v = 57,17 € = 1372,08 €/kk
30 000 €/v = 70,00 € = 1680 €/kk
35 000 €/v = 78,52 € = 1884,48 €/kk
40 000 €/v = 85,18 € = 2044,32 €/kk
60 000 €/v = 106,35 € = 2552,4 €/kk

Eli jos mä oikein nyt olen tajunnut, niin tuota korvausta maksetaan 6:na päivänä viikossa ja tuosta summasta vielä sun normaali ennakonpidätys pois. Käytännössä mun veroprosentti ei vuosikortilla laske edes puolta prosenttia, jos tulot parilta viikolta vähän tippuvat. Tellejä ja lellejä ei ilmeisesti kuitenkaan pidä tuosta korvauksesta maksaa.

Aijai, nyt alkaa oleen jo vähän täpinöissä, kesäkuun alussa laskettu aika :dance:

Kävin äsken asentamassa turvakaukalon telakan kiinni. On muuten omaperäisesti suunniteltu tuo Isofix-kiinnikkeiden paikka tossa autossa (Renault Laguna II), pitää verhoilun saumaa aukasta että saa kiinnikkeet esiin. Eli kun otan ton joskus pois niin pitää ommella saumat takas kiinni. Turvakaukalo on Brio Primo + telakka.
Ja torstaina se muksu sitten päätti sieltä tulla maailmaan. Ja poikahan sieltä tuli:rock:

On tää vaan niin mahtavaa. Tuntuu etten oikeen vieläkään käsitä koko juttua:haart:

Viimeksi muokattu:
Onnea vaan lisääntyjille ja tsemppiä odottajille. Itse en ole koskaan onnitellut vielä raskausvaiheessa, en tiedä miksi...

Eniwei, tuosta fillarilla ajosta. Mitenkähän ton ipanan saisi polkemaan? Välillä onnistuu, välillä unohtuu, välillä ei edes tahdo. No fillarissa on apparit ja työntöaisa, meneehän tuo tässä ohjausta opetellessa myös, sekin tahtoo välillä unohtua, hyvin se muuten onnistuu.
Tiistaina toi sitten oppi ja nyt meno huimaa ihan päätä kun juoksee perässä. Tosin ei liiemmin ole harjoiteltukaan. Seuraavaksi apupyöriä pois. :)

Heinäkuussa tyttö siis täyttää kolme.

milläs pesette kovin tahraiset pyykkinne? tulee aika paljon kaikkia tahroja lapsiperheessä vaatteisiin ja joku tehokas tahranpoistaja pitäs löytää. kokemuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom