Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro,

Oma poika on nyt 2vkoa vanha, eli kasvatuksellisesti aika perusasioita: ruokaa, syliä ja kuivaa päälle...

Kohta kuitenkin edessä on liikettä ja puhetta. Yhtä asiaa olen miettinyt tuohon puhumiseen liittyen. Lässytättekö tai annatteko muiden lässyttää lapsellenne? Itse kyllä muutan äänenpainoa ja esim. en koskaan (ainakaan tässä vaiheessa) korota ääntä tms. Mutta kirjaimet äännän niin kuin kuuluu ja käytän aika normeja, hieman yksinkertaistettuja, lauseita. Tällähän nyt ei tietenkään ole tässä vaiheessa mitään suurempaa merkitystä, mutta toisaalta, miksi pitäisi lässyttää? Jotenkin tuntuisi hullulta puhua "sontasuomea" lapselle, joka on kielen suhteen äärimmäisen vastaanottava. Pitävätkö suvun tädit mua ihan natsina, jos pyydän niitä tarkistamaan artikulaatiotaan lässytysvimman iskiessa?

Toinen kysymys kasvatukseen liittyen. Miten paljon olette joutuneet vaimojen kanssa vänkäämään yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamisesta? Olen aika paljon funtsinut tuota kurinpitopuolta ja tullut siihen tulokseen, että kaikkein tärkeintä on johdonmukaisuus. Huutamiset ja kuritukset voinee välttää aika hyvin johdonmukaisuudella. Välillä kaameeta katsoa vierestä, kun vanhemmat arpoo kympillä lapsen kasvatuksen ja "ohjeistuksen" osalta ja toiminta on kuin tuuliviirillä. Lapsi ei tietenkään ole kone, mutta kun rajat asetetaan, on niitä noudatettava, vaikka lapsi saisi minkälaisen kohtauksen tahansa. En esimerkiksi tajua, miten vaatteiden pukeminen/syöminen on niin tajuton ongelma muutamassa tuttavaperheessä. Kumpikin on täysin pakollista toimintaa ja niissähän on lapsella kaksi vaihtoehtoa: tehdä mukavasti itse tai epämukavasti pakotettuna.

Omasta ja pikkusiskon lapsuudesta muistan, ettei tollasten perusjuttujen kanssa ollut koskaan mitään vääntöjä (eikä ollut siis vanhempienkaan mukaan). Lapsihan vänkää pääasiassa asioista, joissa sen kiukuttelulla voi olla jotain vaikutusta. Jos vänkäämisellä ei koskaan saavuta mitään, niin aika vähäiseksi se jäänee.

Yhtä asiaa olen ihmetellyt. Olen aina ollut suhteellisen kova kiroilemaan, enkä ole sitä osannut lopettaa lastenkaan takia ja tuskin koskaan lopetankaan. Tuo vanhempi poika matkii melkein kaiken, mutta yhtä ainoota kirosanaa en ole sen kuullut sanovan! Voiskos johtua siitä, että siitä kiroilemisesta ei olla tehty mitään numeroa koskaan. Veikkaisin, että jos esim. vaimo siitä mulle huomauttelisi, alkaisi poika kiroilemaan lähes takuuvarmasti.

Kyllä se sieltä joku päivä tulee ja paikka on varmasti viimeinen missä sen haluaisit kuulla :D

Moro,

Oma poika on nyt 2vkoa vanha, eli kasvatuksellisesti aika perusasioita: ruokaa, syliä ja kuivaa päälle...

Kohta kuitenkin edessä on liikettä ja puhetta. Yhtä asiaa olen miettinyt tuohon puhumiseen liittyen. Lässytättekö tai annatteko muiden lässyttää lapsellenne? Itse kyllä muutan äänenpainoa ja esim. en koskaan (ainakaan tässä vaiheessa) korota ääntä tms. Mutta kirjaimet äännän niin kuin kuuluu ja käytän aika normeja, hieman yksinkertaistettuja, lauseita. Tällähän nyt ei tietenkään ole tässä vaiheessa mitään suurempaa merkitystä, mutta toisaalta, miksi pitäisi lässyttää? Jotenkin tuntuisi hullulta puhua "sontasuomea" lapselle, joka on kielen suhteen äärimmäisen vastaanottava. Pitävätkö suvun tädit mua ihan natsina, jos pyydän niitä tarkistamaan artikulaatiotaan lässytysvimman iskiessa?
En osaa oikein sanoa miten itse puhun vauvalle, ihan suomea pääsääntöisesti, mutta toki aika erilailla kuin aikuisille.

Näin olen lukenut, että ihmiset normaalisti puhuvat aika automaattisesti "vauvan kieltä" pikkuvauvoille, eli korkeammalla äänen sävyllä jne. Sitä tässä ei nyt voi tietää mitä tarkoitat "lässyttämisellä". Mutta jos yhtään osaan kuvitella mitä tarkoitat tätien lässyttämisellä niin ei meillä kukaan varsinaisesti lässytä.

Sen verran vähän potentiaaliset lässyttäjät meillä pääsee lapselle puhumaan, että aivan sama. Jos puhumaan opettelevalle lapselle joku vielä lässyttäisi niin ehkä jotain sanoisin, kyllä sen ikäiselle pitäisi puhua ihan kehitysasteen mukaan.

Moro,

Toinen kysymys kasvatukseen liittyen. Miten paljon olette joutuneet vaimojen kanssa vänkäämään yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamisesta? Olen aika paljon funtsinut tuota kurinpitopuolta ja tullut siihen tulokseen, että kaikkein tärkeintä on johdonmukaisuus. Huutamiset ja kuritukset voinee välttää aika hyvin johdonmukaisuudella. Välillä kaameeta katsoa vierestä, kun vanhemmat arpoo kympillä lapsen kasvatuksen ja "ohjeistuksen" osalta ja toiminta on kuin tuuliviirillä. Lapsi ei tietenkään ole kone, mutta kun rajat asetetaan, on niitä noudatettava, vaikka lapsi saisi minkälaisen kohtauksen tahansa. En esimerkiksi tajua, miten vaatteiden pukeminen/syöminen on niin tajuton ongelma muutamassa tuttavaperheessä. Kumpikin on täysin pakollista toimintaa ja niissähän on lapsella kaksi vaihtoehtoa: tehdä mukavasti itse tai epämukavasti pakotettuna.

Omasta ja pikkusiskon lapsuudesta muistan, ettei tollasten perusjuttujen kanssa ollut koskaan mitään vääntöjä (eikä ollut siis vanhempienkaan mukaan). Lapsihan vänkää pääasiassa asioista, joissa sen kiukuttelulla voi olla jotain vaikutusta. Jos vänkäämisellä ei koskaan saavuta mitään, niin aika vähäiseksi se jäänee.

Sinun lapsi, sinun säännöt ;)

Mutta siis joo. Ei meillä ainakaan lässytetä (paljoa) ja jos 5v poika sattuu vauvalle (6kk) vinkumaan jotain epämääräistä niin siitä kyllä huomautetaan ja tietää itsekin, että vauvalle pitää puhua normaalia puhetta ilman tajutonta heliumefektiä. Toki saa ja pitääkin hassutella välillä, mutta rajat on ja esim. ruokapöydässä ei höpistä mitään, tai siis sitä yritetään.

Meillä ei juurikaan ole kasvatusopista joutunut vääntämään, joten paha sanoa siitä enempää. Kumpikin on sitä mieltä, että lapsella kuuluu olla tiukat rajat ja jos jotain päätetään niin se pidetään, eli ei anneta sen kiukuttelun vaikuttaa asiaan. Ollaan myös sovittu, että lapsen kuullen ei aleta arvostelemaan toisen "kasvatustapaa" jos sattuu olemaan erimieltä, mitä onneksi kyllä tapahtuu todella harvoin.

...Lässytättekö tai annatteko muiden lässyttää lapsellenne? ...Pitävätkö suvun tädit mua ihan natsina, jos pyydän niitä tarkistamaan artikulaatiotaan lässytysvimman iskiessa?...

Eipä ole lässytetty meidän perheessä yhdellekään muksulle, enkä lässytä muittenkaan vauvoille - kyllä kait joku "täti" aikoinaan veti vähän hernettä nenukkaan, kun menin sanomaan lässytyksestään, mutta ei se niin vaarallista ole. Kuten joku tais kommentoida, "sun vauva, sun säännöt"!

Tosin syystä tai toisesta keskimmäinen muksu (9v) tuppaa puhumaan välillä niin pirun nopeasti ja epäselvästi, eikä korjaa puhettaan vaikka kuinka kysyn "MITÄ???". Erityisen ärsyttävää tuo on silloin, kun istutaan autossa ja likka lukee satua 3v pikkuveljelleen...poika sanoo välillä, ettei kuule/saa selvää, mutta likka ei yleensä muuta lukutapaansa ennenkuin ärähdän... :rolleyes:

Vammalle onnea, siitä se lähtee :)

Noniin 2v3kk ja tänään jätettiin sitten toi tutti pois. Tutit vietiin yksissä tuumin parvekkeelle kukkaruukkuun josta linnut kävivät ne hakemassa. Paljon piti asiasta jutella ja tulihan se uni just ilman tuttiakin. Saa nähdä miten unet kestävät.

Tänään syntyi oma esikoinen(ei perheen) klo 09.07. Oli kyllä tämän hetkisen elämän hienoin hetki. Ei vieläkään oikein käsitä koko asiaa... Ja kyllä arvostus aviopuolisoa kohtaan lisääntyi huomattavasti. Kauheinta koko synnytyksessä oli katsella kun oma rakkain kärsii. Onneksi se loppujen lopuksi kääntyi siitä iloon :).

Tänään syntyi oma esikoinen(ei perheen) klo 09.07. Oli kyllä tämän hetkisen elämän hienoin hetki. Ei vieläkään oikein käsitä koko asiaa... Ja kyllä arvostus aviopuolisoa kohtaan lisääntyi huomattavasti. Kauheinta koko synnytyksessä oli katsella kun oma rakkain kärsii. Onneksi se loppujen lopuksi kääntyi siitä iloon :).

Onnittelut :D

Noniin 2v3kk ja tänään jätettiin sitten toi tutti pois. Tutit vietiin yksissä tuumin parvekkeelle kukkaruukkuun josta linnut kävivät ne hakemassa. Paljon piti asiasta jutella ja tulihan se uni just ilman tuttiakin. Saa nähdä miten unet kestävät.

Tuota pitää kokeilla tämän 2v8kk kanssa :) Tutti toki muuten poissa, mutta öisin vielä "tarpeellinen".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu onnittelut täältäkin suunnalta :kippis1: Just tuo tunne oli oman pojan syntymässä kaikista raastavin kun oli niin avuton olo kun toinen huutaa kivusta ja ite et voi tehä mitään muuta kun katsoa ja pyyhkiä hikeä vaimon otsalta mutta kyllä se sitten käänty ihan päälaelleen kun näki oman lapsen ekaa kertaa ja sai kylvettää ja leikata napanuoran :haart:

2h nukuttiin, loppuaika valvottiin... katsotaan ensi yönä uudelleen :jahas:

Meillä lopetettiin tutin käyttö n. 1,5 vuotiaana. Lääkärin määräyksestä, kun oli korvatulehduskierre päällä. Tutin imeminen voi kuulemma aiheuttaa/pahentaa sitä korvakipua. Ei se sitä tajunnut edes alkaa huutamaan, onneks. Mut saa nähdä, miten suhtautuu kun kakkonen tulee maaliskuussa.

Tutit

Meillä Joulupukki joululahjoja toimittaessaan vaihtoi tutin muutamaan pipariin, kun annettiin tutit porovauvoille käyttöön, ikää oli tuo reilu 2 vuotta silloin. Muutama yö meni, kunnes rauhoittui. Yllättävän hyvin tuollainen pikkuihminen "ymmärtää" näissä asioissa, myöhemmin huomasin itse, kuinka tärkeää pikku lapselle tuo tuttien antaminen muille vauvoille oli. Samalla periaatteella annettiin tuttipullot Haltialaan syntyneille kilipukeille, siellä kun ne samannäköiset tuttipullot on käytössä kun ruokkivat niitä pikkuisia.

Piru kun on poikia ikävä, näkee niitä vasta ens viikoloppuna. Eilinen jäi väliin minusta riippumattomista syistä. Voisi ostaa niille kännykän niin vois edes soitella, vanhempi on kuitenkin jo 6v. Ex:n puhelimen välityksellä tämä ei luonnollisesti onnistu koska hän on niin ihana ihminen, täysi kyrpä:david: Ei sen tarvi musta tykätä ja saa ihan rauhassa vihata mua jos huvittaa, mutta tarviiko siitä lasten kärsiä hoh-hoijaa.

Pojalle (2v.) ilmestyi tänään pieniä punaisia läikkiä ympäri kroppaa ja suurenivat iltaa kohden. Mitään vesikelloja ei ole ainakaan vielä noussut.
Pojan antibiotti-kuuri loppui tänä aamuna (3. kuuri putkeen, korvatulehdukseen), eli voi olla reaktio siitä, tai vesirokkoa.

Vaimo just laittoi viestiä, että poika pyörii ja vaikeroi ja raapii itseään sängyssä, mahtaa olla mukava yö penskojen kanssa, kun itse olen yövuorossa..

Onko porukoilla ollut vesirokkoa kakaroissaan hiljattain?

Pojalle (2v.) ilmestyi tänään pieniä punaisia läikkiä ympäri kroppaa ja suurenivat iltaa kohden. Mitään vesikelloja ei ole ainakaan vielä noussut.
Pojan antibiotti-kuuri loppui tänä aamuna (3. kuuri putkeen, korvatulehdukseen), eli voi olla reaktio siitä, tai vesirokkoa.

Vaimo just laittoi viestiä, että poika pyörii ja vaikeroi ja raapii itseään sängyssä, mahtaa olla mukava yö penskojen kanssa, kun itse olen yövuorossa..

Onko porukoilla ollut vesirokkoa kakaroissaan hiljattain?
Käy kotiin mennessäs apteekista jotain kutitusta lievittävää salvaa.

Vaimo (sairaanhoitaja:) ) haki jo eilen päivällä pilkut huomattuaan, kun oli lasten kanssa viemässä autoa huoltoon. Arveli heti vesirokkoa ja päätti samalla vaivalla painella apteekkiin.

Vaimo (sairaanhoitaja:) ) haki jo eilen päivällä pilkut huomattuaan, kun oli lasten kanssa viemässä autoa huoltoon. Arveli heti vesirokkoa ja päätti samalla vaivalla painella apteekkiin.
Voi olla myös enterokko. Sitä tuntuisi tällä hetkellä olevan joka toisella lapsella ainakin Helsingissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom