Tota muuten näkee todella paljon ihan kaupoissa päiväkodeissa ja kaikkialla miten hienoa toi neuvottelu on lapset vetää joka narusta ja vanhemmat sietää, Kaikkein hauskin mitä itse nähnyt on se kun tuttavaperheen isä maaritteli 5v tyttöään 50min meidän pihalta pois.,
Totakin näkee että ihmiseten pitää tehdä asioita salassa just pelailla ja (herkutella) ym ettei lapselle tule paha mieli, en oo tätäkään koskaan tajunnut meillä on ihan normia että mä esim vedän jädeä lasten edessä, eikä siit 'ätule mitään ongelmia riitti että selitti miksi toimin näin, tiedän tosi monta lasta joiden kanssa toi ei vaan toimisi millään.
Meidän linja on se että jos itse syödään karkkia niin toisellekkin pitää antaa. Jos on koko kylän lapset pihalla niin sitten jaetaan koko pussi tai pidetään taskussa ja syödään vasta kotona.
Tämä on mielestä juuri sitä empatian opettamista. Ajatellaan muitakin. Lapselle tulee automaattisesti paha mieli jos joku muu saa hyväskää eikä itse saa. Jos sitten omat vanhemmat osoittavat että pahan mielen aiheuttaminen toiselle tietoisesti on ok, niin lapsi toimii niin. Lapsi pitää opettaa kohtaamaan kusipäitä ei opettaa sellaiseksi.
Tottakai elämässä tulee vastaan tilanteita jossa joku toinen saa jotain mitä itse haluaisi muttei saa. Mutta tässä tapauksessa annetaan ymmärtää ettei muiden tunteita tarvitse ajatella ja että pahan mielen aiheuttaminen on ok.