Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tota muuten näkee todella paljon ihan kaupoissa päiväkodeissa ja kaikkialla miten hienoa toi neuvottelu on lapset vetää joka narusta ja vanhemmat sietää, Kaikkein hauskin mitä itse nähnyt on se kun tuttavaperheen isä maaritteli 5v tyttöään 50min meidän pihalta pois.,

Totakin näkee että ihmiseten pitää tehdä asioita salassa just pelailla ja (herkutella) ym ettei lapselle tule paha mieli, en oo tätäkään koskaan tajunnut meillä on ihan normia että mä esim vedän jädeä lasten edessä, eikä siit 'ätule mitään ongelmia riitti että selitti miksi toimin näin, tiedän tosi monta lasta joiden kanssa toi ei vaan toimisi millään.

Meidän linja on se että jos itse syödään karkkia niin toisellekkin pitää antaa. Jos on koko kylän lapset pihalla niin sitten jaetaan koko pussi tai pidetään taskussa ja syödään vasta kotona.

Tämä on mielestä juuri sitä empatian opettamista. Ajatellaan muitakin. Lapselle tulee automaattisesti paha mieli jos joku muu saa hyväskää eikä itse saa. Jos sitten omat vanhemmat osoittavat että pahan mielen aiheuttaminen toiselle tietoisesti on ok, niin lapsi toimii niin. Lapsi pitää opettaa kohtaamaan kusipäitä ei opettaa sellaiseksi.

Tottakai elämässä tulee vastaan tilanteita jossa joku toinen saa jotain mitä itse haluaisi muttei saa. Mutta tässä tapauksessa annetaan ymmärtää ettei muiden tunteita tarvitse ajatella ja että pahan mielen aiheuttaminen on ok.

Meidän linja on se että jos itse syödään karkkia niin toisellekkin pitää antaa. Jos on koko kylän lapset pihalla niin sitten jaetaan koko pussi tai pidetään taskussa ja syödään vasta kotona.

Tämä on mielestä juuri sitä empatian opettamista. Ajatellaan muitakin. Lapselle tulee automaattisesti paha mieli jos joku muu saa hyväskää eikä itse saa. Jos sitten omat vanhemmat osoittavat että pahan mielen aiheuttaminen toiselle tietoisesti on ok, niin lapsi toimii niin. Lapsi pitää opettaa kohtaamaan kusipäitä ei opettaa sellaiseksi.

Tottakai elämässä tulee vastaan tilanteita jossa joku toinen saa jotain mitä itse haluaisi muttei saa. Mutta tässä tapauksessa annetaan ymmärtää ettei muiden tunteita tarvitse ajatella ja että pahan mielen aiheuttaminen on ok.

Juu samoilla linjoilla mennnään kaverien suhteen 1 ei saa syödä vaan annetaan kaikille, Mun 2,5v eli nuorinkaan ei ota tosta mitään ongelmaa että syön jädeä, hän saattaa tulla katsomaan ja sanoa että ITI työ jäätelöä nyt, iti ei työ meidän karkkipäivänä jäätelöä ,minkäännäköistä pahaa mieltä ei tuosta tule. Alussa tietysti piti selittää miksi isillä on eri aikaan herkkupäiviä ym mutta yllättävän kivuttomasti tuo sujui jokaisen kanssa.

Mä tykkään itse helvetin paljon enemmän tuosta vaihtoehdosta kuin siitä että joutuu piilottelemaan. Eipähän ole sellaistakaan ongelmaa että ei voisi esim: käydä terassilla juomassa kupin kahvia lasten kanssa sen takia ettei heille tule pahaa mieltä tai tarvitsisi ostaa sieltä myös heille jtn sokerilitkua. Eikä myöskään ole sellaista ongelmaa että joku kaveri mussuttaa karkkia ja ei anna heille, muksut vaan sanoo että se söi karkkia, mut ei se mitn meillä on lauantaina karkkipäivä.

Juu samoilla linjoilla mennnään kaverien suhteen 1 ei saa syödä vaan annetaan kaikille, Mun 2,5v eli nuorinkaan ei ota tosta mitään ongelmaa että syön jädeä, hän saattaa tulla katsomaan ja sanoa että ITI työ jäätelöä nyt, iti ei työ meidän karkkipäivänä jäätelöä ,minkäännäköistä pahaa mieltä ei tuosta tule. Alussa tietysti piti selittää miksi isillä on eri aikaan herkkupäiviä ym mutta yllättävän kivuttomasti tuo sujui jokaisen kanssa.

Mä tykkään itse helvetin paljon enemmän tuosta vaihtoehdosta kuin siitä että joutuu piilottelemaan. Eipähän ole sellaistakaan ongelmaa että ei voisi esim: käydä terassilla juomassa kupin kahvia lasten kanssa sen takia ettei heille tule pahaa mieltä tai tarvitsisi ostaa sieltä myös heille jtn sokerilitkua. Eikä myöskään ole sellaista ongelmaa että joku kaveri mussuttaa karkkia ja ei anna heille, muksut vaan sanoo että se söi karkkia, mut ei se mitn meillä on lauantaina karkkipäivä.

Joo. Eihän tämä tosiaan mustavalkoista ole. Meidän veijareilla ne herkut on ehkä liian tärkeitä ja niiltä osin ehkä jotain mennyt pieleen.

Sen mitä huomannut tässä vuosien varrella ja lapsien lisääntyessä niin yleisesti ottaen selittely on jäänyt vähemmälle, Ja mun mielestä tämä on yksi eniten asioita helpottanut muutos.. Kun lapset tietää automaattisesti sen ettei mun kanssa neuvotella niin lähes kaikki väittely ja jänkääminen on jäänyt pois. Myöskin asioiden märehtiminen on lapsilla jäänyt vähemmälle koska heidän ei tarvitse yrittää kiukuttelemalla saada tahtoaan läpi, tietävät automaattisesti että se on hukkaan heitettyä energiaa.

edit: sen muuten sitten huomaa mummoloissa, ton muutoksen kun siellä ei ole samanlaista johdonmukaisuutta, niin siellä kiukutellaan ja väännetään niin maan perhanasti.. Ja yleensä saadaan tahto läpi.

Ootteko ottaneet lautasen pois ja selittäneet,
ettei saa syödä sohvalla, koska ...

Tai jos vaan käskis, eikö muka meinaa uskoa?
Luulis että tajuavat, kun lapsetkin tajuavat

Tai sitten kantoliinaan. :)

No siis tähän on vain yksi selitys, koska nainen. Naisen tahto ajaa ihan kaiken muun yli. Miehen tehtäväksi jää sanoa "kyllä rakas".

Sohvalla syöminen ja padin käyttö kun ollut tässä tapetilla niin kerrotaanpas miten meillä tänään.
Tarkoitus on opettaa tänä kesänä muksu pois noista vaipoista ja tänään oli ekaa kertaa ilman vaippaa monta tuntia.
Monet pissat teki sinä aikana pottaan kun muisti jatkuvasti kysellä onko pissahätä, mutta kävipäs lopulta niin että pissat tuli sohvalle samalla kun pelasi padilla pikku kakkosen juttuja :D
No eipä ollut paha juttu, sohvan päällinen pesuun ja huomenna harjoitukset jatkuu.
Ai niin, meillä muksu saa napostella sohvalla aika usein jotain pientä. Rusinoita löytyy välillä iso kasa tyynyjen välistä.

Mä tykkään itse helvetin paljon enemmän tuosta vaihtoehdosta kuin siitä että joutuu piilottelemaan. Eipähän ole sellaistakaan ongelmaa että ei voisi esim: käydä terassilla juomassa kupin kahvia lasten kanssa sen takia ettei heille tule pahaa mieltä tai tarvitsisi ostaa sieltä myös heille jtn sokerilitkua.

En taas ymmärrä. Miksei voi lapsellekin antaa jotain jos ite vetää kahvit? Onko lapselle kiva istua siinä vieressä ihmettelemässä kun ISI juo nyt kahvia?
Tai jos se sokerilitku on niin iso ongelma, miksi juot itse?

En pystyisi olemaan noin mulkku omille lapsilleni.

En taas ymmärrä. Miksei voi lapsellekin antaa jotain jos ite vetää kahvit? Onko lapselle kiva istua siinä vieressä ihmettelemässä kun ISI juo nyt kahvia?
Tai jos se sokerilitku on niin iso ongelma, miksi juot itse?

En pystyisi olemaan noin mulkku omille lapsilleni.

Ei sun varmaan tarvitsekkaan ymmärtää ;) Joo limuja, mehuja ym sokeripaskaa ei todellakaan tule annettua kovin usein lapsille (kerta viikkoon riittää), vaihtoehtona on vesi ja jos se ei kelpaa niin sitten vaan ihmetellään kun isi juo kahvia, kuulostaa aika vaikealta jos vaihtoehtona on se että ei voi kahvillakaan käydä, ettei lapsille tule paha mieli (siinähän on varmasti riski ties mistä ). Mutta onnea valitsemallesi tielle.

Mites sulla menee kaupassa käynnit, tarvitseeko sieltäkin ostaa joka ikinen kerta mukuloille jotain ettei tule paha mieli? Entäs kun käyt tankkaamassa auton onko pakko sillonkin ostaa lapsukaisille jotain ettei vaan kukaan pahoittaisi mieltään kun isi ostaa bensaa itselleen.. V....u-

Sivuaa hieman asiaa, mutta nyt kun taas on tullut rantakelit niin v....u kun katselee noita lapsia tuolla rannalla niin tulee väkisin mieleen että pitäisiköhän kohta vanhemmille järjestää jtn ravinto neuvontaa joka toisella pikkulapsella on ylipainoa.

Mä tykkään ostaa aina lapsillekin jotain, jos itselleni jotain ostan. Tarkoitan siis juuri näitä jätskejä/kahveja kaupungilla. Tosin itse harrastan ko. toimintaa muutenkin tosi harvoin, esim. yksin työreissuilla ollessa ei tule juurikaan kahviloissa istuttua. Pikaruokaa tietty, mutta se nyt vaan sen takia että ruokaa pitää saada koneeseen. En mä näe sitä pahana, jos sokerilitkua juottaa lapselle kerran viikossa karkkipäivän ulkopuolella. Tietty jos on boheemi urbaani-isä joka hörppää tsufeet joka päivä kerran tai kaksi, niin sitten on eri asia.

Kahvilat ja varsinkin niiden terassit on meidän lapsille niin uusia ja ihmeellisiä paikkoja, että mielelläni jaan tämän hienon kokemuksen heidän kanssaan ns. täysillä, eli ostan naperoille pillimehut tai limut. Musta se on jotain niin sinisilmäistä ja viatonta se onnellisuus, joka lapselle tulee kun saa sen saman cokiksen, mutta nyt siinä onkin kasa isoja jääpaloja ja pilli ja ehkä jopa se pieni sateenvarjo.

Komppaan myös vilhoa, musta on kivempaa jos kaikki syö jätskit samaan aikaan kuistilla auringon paisteessa. Siitä tulee sellainen koko perheen hetki. En haluaisi, että vanhin lapsistani söisi karkkia nuorempien sisarustensa edessä eikä jakaisi omiaan, koska "nää on mun ja sillä selvä".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos käydään terassille tai kahvilassa jne niin AINA myös lapset saa herkkuja jos ovat mukana. Jos iskä ottaa toisen kaljan terassilla niin lapset vetää sitä limpparia sitten toisenkin mukin jos jaksavat.

Mutta kotona ei joka kerta tule lapsille limpparia jos itse sitä otan. Perustellut tän vaan sillä että sinä olet kasvava lapsi ja juot maitoa safkan kanssa että sun luut kasvaa ja vahvistuu. Ja että se ois iskällekin järkevämpää noin, mutta satun vaan oleen aika addiksi limppariin enkä nyt koe että mun sitä pitäis salassakaan juoda enkä koe sitäkään että pitäisi sen juonti lopettaa vain siksi että jollekin voi tulla paha mieli.

En minäkään saa kaikkia leluja mitä haluaisin ja siihen on vaan joskus tyytyminen. Parempi vaan kun oppii lapsesta asti että ihan kaikkea ei saa vaikka joku toinen saisi.

Ostatteko muuten lapselle iPhonet sun muut vaan jos kavereillakin on ne?

Jos käydään terassille tai kahvilassa jne niin AINA myös lapset saa herkkuja jos ovat mukana. Jos iskä ottaa toisen kaljan terassilla niin lapset vetää sitä limpparia sitten toisenkin mukin jos jaksavat.

Mutta kotona ei joka kerta tule lapsille limpparia jos itse sitä otan. Perustellut tän vaan sillä että sinä olet kasvava lapsi ja juot maitoa safkan kanssa että sun luut kasvaa ja vahvistuu. Ja että se ois iskällekin järkevämpää noin, mutta satun vaan oleen aika addiksi limppariin enkä nyt koe että mun sitä pitäis salassakaan juoda enkä koe sitäkään että pitäisi sen juonti lopettaa vain siksi että jollekin voi tulla paha mieli.

En minäkään saa kaikkia leluja mitä haluaisin ja siihen on vaan joskus tyytyminen. Parempi vaan kun oppii lapsesta asti että ihan kaikkea ei saa vaikka joku toinen saisi.

Meillä vaikuttaa tohon terassikäyttäytymiseen 2 asiaa, ollaan aika usein liikenteessä ja jos aina kun sitten käydään kahvilla ostaisi vaikka limun kaikille muksuille 1. rahaa menisi reilu 100€/kk limuihin 2, 4sokeripäivän sijaan kuukaudessa olisi n12 pv jolloin lapset saisivat sokerilitkuja. On muutne uskomatonta miten hyvin esim: trip täyttää muksun mahaa, aamupäivällä kun antaa sellaisen muksulle 3v niin eipä ole toivoakaan että söisi normaalisti.

Täysin samaa mieltä tuosta oppimisesta, kun lapsen totuttaa siihen että aina saa mitä haluaa niin vaikeuksia tulee varmasti.
En todellakaan, 6v alkanut kerjäämään puhelinta ei ole pienintäkään mahdollisuuta että saa ennen kuin menee 1 luokalle, ja silloinkin puhelin tulee olemaan sellainen jolla voi puhua ja tekstata pelejä ei tule olemaan ainuttakaan.

Oon tota miettinyt, ja kuten pappas sanoi, niin julmaa on. Meillä varmaan tulee vimpan päälle luurit ja muut heti jos kuulen että lapsia on kiusattu "no lol. sillä on joku rämäpuhelin/lippis/tms."

Meillä pojalla oli eka puhelin joku Hupen vanha Samsung, mutta kun töistä irtosi joutavia iPhoneja niin laitoin pojalle sellaisen. Kohta joutuu laittamaan uuden, kun tuo on jo ihan säpäleinä.

Ei. iPadin joutu ostaan että saan ite käytettyä omaani. :D

Kai sitä on liian pehmosti kasvattanut lapsensa, mutta toisaalta ihailen sitä miten hyvin jakavat kaiken keskenään, oli sitten kyse karkista tai muista leluista. Ei puhettakaan mistään "et saa, tää on mun" -tyylisistä tappeluista. Varmasti joku vittupää käyttää tuota hyväsydämisyyttä rumasti hyväkseen myöhemmässä elämässä. :( Vituix meni kasvatus.

Ne muuten valehtelee ihan sujuvasti sen että "kavereillakin on". Meillä tuo on jo todettu, mutta kun Villelläkin on (nimi muutettu tottakai) ja totuus oli ettei Ville ollut vielä edes saanut omaa puhelinta.

Meillä sai ensin ihan perusperus Nokia palikan ja kun sillä oppi olemaan järkevästi niin sai sitten synttärilahjaksi nyt tuo meidän 8 vuotias Samsungin perusperus "äly"luurin eli kosketusnäytöllisen. Siihen ei ole ladattu pelejä, niitä voi pelata iskän luurilla tai tabletilla. Tuo perus älyluuri on siitä hyvä että siinä toimii esim whatsup jota on lapsen helpompi käyttää kuin esim. tekstiviestejä.

Koulusta tulee "lappu kotiin" heti jos siellä edes pelaa, eivät siis saa pelata eivätkä käyttää koko puhelimia vaan ne on oltava tuntien ajan repussa äänettömällä tai lokerossa käytävällä. Mutta puhelin on hyvä olla kun tuon ikäset jo liikkuu kavereilleen. Ennenvanhaan oli jokaisella lankaluuri ja niistä sai ihmiset kiinnni, nyt ei saa.

Ei oikein mun pojan ikäisillä vielä ole mitään ihmeempiä puhelimia. Googlen ostin ipadin sijasta, meillä on taloudes 3x ipad ja yks google. Ihan jees automatkoilla ja lennoilla, voi poika kattoo leffoja tai pelata. Pojan eka puhelin oli jokin 25e halpis, se katosi sitten aikanaan. Nyt on käytössä vissiin mun edesmenneen äidin puhelin. En ole varma, noita puhelimia pyörii miten sattuu meillä kun töistä irtoaa ilmatteeks kaikenmaailman kosketusnäytöllisiä, ei oikein vielä handlaa niitä.

Kohta vois opettaa sen tekstaamaan, käyttämään whatsappia, feisbuukkaamaan ja googlaamaan tissikuvia.

Eiköhän noi kaikki käänny kohta siten, että muksus opettaa sua teknologian kans :D

Joo pitää kysyä vihjeitä aikanaan. :)

Mutta tosiaan ei olla mitään vimpan päälle vempaimia hommailtu, semmosia mitkä helpottaa omaa elämää kuten se google. Sitten suhteellisen keskiverto tavaraa. Opetettu asennetta ja itsetuntoa. Ei välitetä pikkujutuista, ei tehdä numeroa pikku kiusaamisista (meidän poikaan kohdistuvista). En tiedä onko sekin virhe, mun mielestä nykyään vähän turhan herkästi pompataan sohvalta (varsinkin vanhemmat) pystyyn ja pistetään vihaista viestiä naapuriin, joskus jopa uhkailujen saattelemana.

Meillä on kaksi tapausta käynyt. Toinen uhkailun kera suoraan vaimolle(viesti tallessa) ja toinen oli kyllä, noh vähän tyhjästä tempaistu juttu (joka lopulta kääntyi omaan nilkkaan). Molemmat mä olen hoitanut asiallisesti, keskustelemalla ja olemattomalla karismallani, vaimo ei suoriudu niistä. Se menee 100% puolustuskannalle ja sitten sille ei vittuilla. Itsekin olen ottanut pari kertaa pulttia tosissani, mutta hissukseen antaa aikaa ja kuuntelee noita lasten stooreja niin osaa ne itse ne hoitaa aika pitkälti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom