Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mennään nyt mielenkiintoisempiin aiheisiin. Mietittiin meidän pojille mönkijää. Menee vaan nyt vituiksi se kun ei tahdo löytyä paikkaa missä ajaa sillä. Naapurilla on maita ja se antas muuten ajella mutta sitten ne jo aikaisemmin niitä käyttävät heppaihmiset vetää legopalikat persereiän kautta sieraimiin että taitaa nyt sitten jäädä mönkkärit väliin tällä kertaa. Ei napostele ruveta hommaamään kärryjä ja vehkeitä että pääsee lähtemään jonnekin hevonkuuseen ajamaan kerran viikossa tai muuta vastaavaa.

Oishan tuossa noita sorateitä mutta vielä vähemmän uskaltaa päästää kilvettömillä vehkeillä yleisille teille...

EDIT: Kukaan ei varmasti ole välttynyt kuulemasta näistä lastensuojelusta kantautuneita uutisia? Mielenkiintoista miten perseellään ne asiat tuollaki taholla joissakin kunnissa on. Huistaan otetaan vähän miten sattuu "pomo haluamaan" ja sijoitellaan samoin. Tämänhän piti olla se instanssi joka on lapsen turvana?

Riittäiskö pojille alkuun mopo omalla pihalla ajeluun? Sillä ei tuu vahinkookaan sillain, kun mönkkärillä jos sen alle jää.

Minä sain 6-vuotiaana Honda Monkeyn, 3 vaihteinen puoliautomaatti ja oli mukava ajella takapihalla pottupellossa. Siihen ei paljon tilaa tarvitse. Suht hyväkuntoinen mopo on jäljellä lapsuudenkodissa, velipoika nyysi siitä tosin palikoita omaan mopoonsa. Kattelin vasta, että kovaa hintaa pyydetään noista vastaavista 80-luvun mankimopoista. Paljon alle tonnilla ei niitä saa, ja alkuperäiskokoonpanolla pyynnit pompsahtaa kahden tonnin kieppeille. Pitäisi laittaa se ajokuntoon, aika pienellä vaivalla onnistuisi. Oma poika on nyt 6v eli alkaisi oleen ajankohtaista "sukupolvenvaihdos".

e: siis justiin tällanen: Honda Monkey 50 50 cm³ 1979 - Kuopio - Mopo - Nettimoto

Whatever, mutta noi kantoliinajutut on sen sortin ituhippeilyä että suosittelen kaikille polttomoottorikäyttöistä itsevetävää (tai päältäajettavaa) lastenvaunua. :D

Tiedän, että oli huumoria, mutta pystytkö sanomaan onko ongelma kantoliinoissa assosiaatio ituhippeihin?

Voisin veikata, että ulkonäön perusteella et yhdistäisi minua tai puolisoani ituhippeihin :D

Tiedän, että oli huumoria, mutta pystytkö sanomaan onko ongelma kantoliinoissa assosiaatio ituhippeihin?

Ei, kyllä ongelma on lähinnä se ajatus että joutuis toista kantamaan aina ja joka paikkaan. Sitten kun vedät talven liukkailla turvalleen niin on beibi aika litteenä. :eek:

Hamppuvaatejengihän noita näyttää käyttävän, kai se sitten toimii. Kokeiltiin joskus sellasta kantoreppua joka oli saatanan keksintö, kuulemma liina olis parempi mutta loppui mielenkiinto koko kanniskeluaiheeseen.

Yhdellä tuttavapariskunnalla on mönkkäri kersalla. Heti ensimmäisenä se oli ajettu katolleen johonkin ojaan. En ymmärrä miksi moisia lapsille ostellaan.

Ei, kyllä ongelma on lähinnä se ajatus että joutuis toista kantamaan aina ja joka paikkaan. Sitten kun vedät talven liukkailla turvalleen niin on beibi aika litteenä. :eek:

Hamppuvaatejengihän noita näyttää käyttävän, kai se sitten toimii. Kokeiltiin joskus sellasta kantoreppua joka oli saatanan keksintö, kuulemma liina olis parempi mutta loppui mielenkiinto koko kanniskeluaiheeseen.
Mä olen kanssa vahvasti noita vastaan, ensinnäkin just toi turvallisuus kysymys.. Toinen mikä mua mietityttää on se että vauva opetetaan nukahtamaan ja nukkumaan liikkeessä, mulla on kokemusta esim sellaisesta että vauva ei nukahtanut rattaisiin ollenkaan jos ei keinutellut.. + sänkyyn nukahtaminen oli hankalaa lisäksi vauveli nukkui hemmetin levottomasti kun joutui olemaan paikallaan.. Toisen muksun kanssa lopetetttiin heti alkuunsa hyssyttelyt ja kaikenlainen hiljaisuus ja nukkuminen olikin ihan erilaista, riitti kun tiputti sänkyyn tai rattaisiin.

Keiton jutut alkaa menemään sille tasolle, että voi suoraan skipata. Henkiset läsnäolot yms... Että sellaista. No jokainen tyylillään.

Mönkkärit sinänsä vaarallisempia kuin mopot kun voivat kaatua muksun päälle. Jos maita on niin ehdottomasti lapselle joku pihamopo jolla voi päristellä. Pikkuveli oppi ajamaan mopoa ennekuin ajoi fillarilla. Sellainen hondan pw50 on hyvä aloittelupeli. Rajoittaa vielä alkuun sen tehoa niin ei pääse skidi ajamaan kovaa vauhtia mitään päin.
Aina noilla vehkeillä pikkuhaavereita tulee,mut niitä nyt tulee jokatapauksessa.
Toinen vaihtoehto on kantaa sitä muksua 18v asti kantoliinassa, ettei vaan tule fyysisen ja henkisen läsnäolon puuttesta häiriöitä lapselle.

Tää vaikuttaa kyllä enenemässä määrin akkojen ketjulta.

On just akkojen touhua viitata joka vitun asiassa johonkin tutkimukseen. Fiiliksellä mennään ja
usein tulee paskaa. So not.

Yriti muuten rauhoittaa sylissä meidän 5v poitsua toissapäivänä. Ihan niinkuin mustikkasopan ohjekirjassa.
Puree muuten aika saatanan kovaa :)

Mä olen kanssa vahvasti noita vastaan, ensinnäkin just toi turvallisuus kysymys.. Toinen mikä mua mietityttää on se että vauva opetetaan nukahtamaan ja nukkumaan liikkeessä, mulla on kokemusta esim sellaisesta että vauva ei nukahtanut rattaisiin ollenkaan jos ei keinutellut.. + sänkyyn nukahtaminen oli hankalaa lisäksi vauveli nukkui hemmetin levottomasti kun joutui olemaan paikallaan.. Toisen muksun kanssa lopetetttiin heti alkuunsa hyssyttelyt ja kaikenlainen hiljaisuus ja nukkuminen olikin ihan erilaista, riitti kun tiputti sänkyyn tai rattaisiin.

Niin siis eihän lapsen ole pakko nukkua siellä liinassa, jos se on hankalaa. Ihokontakti on kuitenkin ämmien tutkimuksissa osoitettu hyödylliseksi, joten jollain tavalla sitä voisi olla kannattavaa harrastaa.

Turvallisuus on kyllä itseäkin mietityttänyt talviaikaan, mutta harvemmin sitä tulee kaatuiltua noin ylipäätään. Tietysti kannattaa harkita tapauskohtaisesti, että laittaako sen lapsen selkään vai vatsalle vaiko kenties rattaisiin.

Keiton jutut alkaa menemään sille tasolle, että voi suoraan skipata. Henkiset läsnäolot yms... Että sellaista. No jokainen tyylillään.

Onko henkisessä läsnäolossa jotain vikaa? Tarkoitin nyt sitä, että fyysisen läsnäolon lisäksi vanhemman olisi hyvä olla henkisesti läsnä. Ei siis mitään energiakenttiä ja shakra-auroja.

Voisitko esittää perustellusti, että mikä mun jutuissa on vikana? Olen ihan oikeasti kiinnostunut oppimaan.

Toinen vaihtoehto on kantaa sitä muksua 18v asti kantoliinassa, ettei vaan tule fyysisen ja henkisen läsnäolon puuttesta häiriöitä lapselle.

Ihan hauska olkinukke.

Onko läsnäolosta jne "akkojen hömpötyksestä" keskustelu jonkinlainen uhka? Vai mikä tässä mättää? Olisi kiinnostavaa kuulla miksi näiden aiheiden käsittely nostaa niin paljon negatiivisia kommentteja.

Mönkkärit sinänsä vaarallisempia kuin mopot kun voivat kaatua muksun päälle. Jos maita on niin ehdottomasti lapselle joku pihamopo jolla voi päristellä. Pikkuveli oppi ajamaan mopoa ennekuin ajoi fillarilla. Sellainen hondan pw50 on hyvä aloittelupeli. Rajoittaa vielä alkuun sen tehoa niin ei pääse skidi ajamaan kovaa vauhtia mitään päin.
Aina noilla vehkeillä pikkuhaavereita tulee,mut niitä nyt tulee jokatapauksessa.

Niin sehän on Yamahan malli toi PW50. Näpsäkkä peli näyttäs olevan kyllä. Nelarikone vaan olis siitä hyvä ettei tuu käryä vaatteisiin. Toisaalta eihän sitä pyhävaatteilla ajella. Me likes!

Tää vaikuttaa kyllä enenemässä määrin akkojen ketjulta.

On just akkojen touhua viitata joka vitun asiassa johonkin tutkimukseen. Fiiliksellä mennään ja
usein tulee paskaa. So not.

Yriti muuten rauhoittaa sylissä meidän 5v poitsua toissapäivänä. Ihan niinkuin mustikkasopan ohjekirjassa.
Puree muuten aika saatanan kovaa :)

Miten tämä tilanne sitten raukesi lopulta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin sehän on Yamahan malli toi PW50. Näpsäkkä peli näyttäs olevan kyllä. Nelarikone vaan olis siitä hyvä ettei tuu käryä vaatteisiin. Toisaalta eihän sitä pyhävaatteilla ajella. Me likes!

Ei kun niinhän se perhana olikin yamaha. Hommaan kyllä omallekin muksulle vielä tollasen :D

Ei millään pahalla mut olin melko varma et keitto on ketjuun eksynyt nainen, piti ihan stalkata viestihistoriaa ja kyl siel vissiin ihan uros on...

Hupsista. Keskustelin juuri erään lääkärin kanssa. Täytyy nyt vähintään alustavasti perua tuo, että nukkuessa läsnäolo olisi erityisen hyödyllistä. Pahoittelut. Mutta pidän edelleen kantani fyysisestä ja henkisestä läsnäolosta hereilläollessa.

Ja tuossa kohtaa minä tuon argumenttina esille myös vanhemman oman elämän. Kyllä oikeasti sääliksi käy tuttuja vanhempia joiden lapset vielä 5 vuotiaanakin vaatii nukuttamista kun ne on tähän OPETETTU. Olet kylässä ja nukutat sitten lasta sen tunnin illalla kun se ei suostu yksin menemään nukkumaan.

Meillä on aina pistetty nukkumaan isekseen ja enemmänkin on aina niin että tulevat aamulla hetkeksi viereen kun heräävät tai kun herätetään jos kouluaamu. Saavat tässä sitä läheisyyttäkin mitä ihan varmasti kaipaavat ja jota ainakin vanhempanakin kaivaa. Kiva se on kun pikkumiehet kömpii viereen kertomaan mitä unta ne näki ja pyytämään selän rapsutusta jne. Mutta ei ollenkaan kiva jos pitäisi joka ilta tyyliin puoltuntii viiva tunti maata siellä lapsen vieressä selkää rapsuttamassa jotta nukahtaa. Silloin on ihan ok kun on esim. kipeenä.

Perustelen tämä näkemyksen ihan jo sillä että omakin jaksaminen on tärkeää.

- - - Updated - - -

Riittäiskö pojille alkuun mopo omalla pihalla ajeluun? Sillä ei tuu vahinkookaan sillain, kun mönkkärillä jos sen alle jää.

Minä sain 6-vuotiaana Honda Monkeyn, 3 vaihteinen puoliautomaatti ja oli mukava ajella takapihalla pottupellossa. Siihen ei paljon tilaa tarvitse. Suht hyväkuntoinen mopo on jäljellä lapsuudenkodissa, velipoika nyysi siitä tosin palikoita omaan mopoonsa. Kattelin vasta, että kovaa hintaa pyydetään noista vastaavista 80-luvun mankimopoista. Paljon alle tonnilla ei niitä saa, ja alkuperäiskokoonpanolla pyynnit pompsahtaa kahden tonnin kieppeille. Pitäisi laittaa se ajokuntoon, aika pienellä vaivalla onnistuisi. Oma poika on nyt 6v eli alkaisi oleen ajankohtaista "sukupolvenvaihdos".

e: siis justiin tällanen: Honda Monkey 50 50 cm³ 1979 - Kuopio - Mopo - Nettimoto

Unohdan toistaiseksi mopot ja mönkijät kokonaan. Ei omassa pihassa ole tilaa tai ne rallaa nurmet täysin rullalle eikä se nyt ole vaihtoehto. Kun muutaman viikon jälkeen sekin tila olisi pieni. Ennemmin hankkii sitten vaikka jonkun temppufillarin jos moisesta innostuvat.

Täytyy kesällä lähtee johonkin mönkijäsafarille noiden kanssa, kellään ideaa missä ois sellaisia hyviä? Minulla ei ole mitään mönkijäkokemusta, mitä nyt tyyliin 3 kertaa elämässäni ajanut. Mutta siis johonkin missä vuokrapeleillä ajellaan jossakin. Huvipuistoissa kun se on vaan sitä että ajat sen 5 minuuttia rataa ympäri, en hae tuollaista, on jo kokeiltu. Löyty googlella mutta ajattelin että joku varmaan kokeillut ja osaisi jotain suositella.

Osta Timba se mopo. Nimim. koskaan en mopoo saanut. Ja korpesi. Korpeaa vieläkin. Korpeaa niin saatanasti että taidan käydä ostamassa honda monkeyn itselleni. Tekään ette muistaakseni missään ihan taajamassa asunut, niin mopoo pojille alle niinkun olis jo.

Mansikkakeitto nyt on sitä mieltä että kaikkien pitäisi käyttää kantoliinoja koska tutkimus. Paitsi tietty jos toinen vanhempi on väärässä ja toinen ei, niin silloin toinen opettaa toista. Paitsi että mun mielestä vanhemmuudessa ei ihan hirveästi olla oikeassa tai väärässä (no okei, ei sinne vitun pesukoneeseen nyt lapsia laiteta), vaan kasvatukselliset asiat on kunkin omia, parhaaksi katsomiaan mielipiteitä.

Mun mielestä on hyvä, että vaihtelevuus kasvatuksellisissa asioissa tulee ilmi, mutta mansikkakeitonkin olisi hyvä vetäistä henkeä ja huomata, että täällä on perusjunttia suomalaisisää joita ei kiinnosta puhua kantoliinan käytön takana olevista syistä. Eikä sitä voi muuttaa. Alkaa olla uskonnollisia piirteitä tossa, ja mua ainakin vituttaa kun jotain hierotaan mun naamaan, oli se jeesys kristys tai kantoliina tai vaikka molemmat.

Joku pikkumönkijä olisi kyllä meidänkin pojalle kiva, mutta kontrollifriikkinä toivoisin kyllä jonkun kaukosäätöisen tappokatkaisijan jos toinen on menossa vaikka portista läpi yleiselle ajotielle (taajamassa). Ja käytiin muuten ongella, eihän sieltä mitään tullut, mutta oppipahan poika taas käsitteleen pettymyksiä.

Osta Timba se mopo. Nimim. koskaan en mopoo saanut. Ja korpesi. Korpeaa vieläkin. Korpeaa niin saatanasti että taidan käydä ostamassa honda monkeyn itselleni. Tekään ette muistaakseni missään ihan taajamassa asunut, niin mopoo pojille alle niinkun olis jo.

No tässä on se ongelma että pihassa ei oikeasti mahdu ajamaan. Metsässä ei paljon mopolla ajeta ja tuo käyttöpiha nyt ei ole niin iso että siinä oikeasti mitään pystyy mopoilemaan. Sitten siinä onkin tuo ihan yleinen soratie. Että vähän nyt arveluttaa 6 ja 8 vuotiaat päästää ajelemaan kilvettömillä vehkeillä kuitenkin ihan viralliselle tielle. En mä sitä niin pelkää että telovat itsensä, voivat ne sen tehdä fillareillakin. Mutta jos sieltä tulee joku Huppe uudella autollaan ja ne naarmuttaa kilvettömällä mopolla sen kyljet niin minä maksan vittu koko lopun ikäni sen pyhän peltilehmän kunnostamista.

Että varmaan joo jossain vaiheessa jotain hankin niille, mutta pitää ensin vääntään ne naapurin ratsutilan kaakit meetvurstiksi niin ei tartte niiden kanssa tapella. Ne kun on vallannut kaikki nuot metätiet hevosteluilleen. Ei siis heru maanomistajilta lupaa mopoiluille kun eivät voi sitä lupaa vaan mulle antaa vaan sitten siellä on kaikki kylän pennut pärinävehkeittensä kanssa.

Täytyy tähän joku ratkaisu kehittää. Vois sen hankkii mökille mutta ei sinne ehdi kuin ehkä 2-3 kertaa kesässä niin vähän on turhaa sekin...

Ei 6 -vuotiaalle kyllä mitään mopoa parane antaa. Kyllä silläkin saa aika pahaa vahinkoa aikaan, kun sopivasti käy. Ymmärrän joknun radalla valvotusti tapahtuvan motocrossin tms. jossa on suojat sun muut, mutta 3 vuotiaalle jonku Monkey takapihalla on liki hengenvaarallinen vehje...

Meillä on hyvinkin pitkään luettu aina iltaisin satu. En ole pitänyt mitenkään vastenmielisenä hommana, vaikka tarinat alkoi pikkuhiljaa käydä turhankin tutuiksi.

Ennemmin tosiaan joku tramppa (jos ei ole jo) kuin mopo, saa silläkin luut poikki, mutta käy sentään kuntoilusta. Ja sen tietää että tiellehän sillä mennään heti kun vanhempien silmä välttää. Jostain toki kaikki uudet rallikuskit tulee, jos lähistöltä löytyy motocrossirata niin eikun pojat sinne ajamaan pienten vuorolla. Jos se moottoriurheiluammattilaisuus on mielessä.
Maaseudulta tulee huonokuntoisin nuoriso kun ne opetetaan jo pienenä ajamaan moottorivoimalla joka paikkaan.

Ja tuossa kohtaa minä tuon argumenttina esille myös vanhemman oman elämän. Kyllä oikeasti sääliksi käy tuttuja vanhempia joiden lapset vielä 5 vuotiaanakin vaatii nukuttamista kun ne on tähän OPETETTU. Olet kylässä ja nukutat sitten lasta sen tunnin illalla kun se ei suostu yksin menemään nukkumaan.

Meillä on aina pistetty nukkumaan isekseen ja enemmänkin on aina niin että tulevat aamulla hetkeksi viereen kun heräävät tai kun herätetään jos kouluaamu. Saavat tässä sitä läheisyyttäkin mitä ihan varmasti kaipaavat ja jota ainakin vanhempanakin kaivaa. Kiva se on kun pikkumiehet kömpii viereen kertomaan mitä unta ne näki ja pyytämään selän rapsutusta jne. Mutta ei ollenkaan kiva jos pitäisi joka ilta tyyliin puoltuntii viiva tunti maata siellä lapsen vieressä selkää rapsuttamassa jotta nukahtaa. Silloin on ihan ok kun on esim. kipeenä.

Perustelen tämä näkemyksen ihan jo sillä että omakin jaksaminen on tärkeää.

Katos vaan. Me ollaan jossain määrin samaa mieltä jostain :) Totta kai oma jaksaminen on tärkeää, koska ei sitä läheisyyttä voi antaa, jos ei jaksa. Tässä pitääkin tasapainoilla erilaisten kompromissien kanssa.

Nukuttamiseenkin on monia tyylejä. Toiset jättää lapsen yksikseen, toiset rapsuttelee yms kunnes lapset nukahtaa, toiset taas voi olla paikalla mutta ei tee erityisiä nukutustoimia muuta kuin perseilyn eston. Tiedän yhden tapauksen, jossa vanhempi antaa lapsen olla itse vastuussa siitä milloin menee nukkumaan jne mutta samalla pitää huolen, että tarvittavat asiat tulee tehtyä. Lähestymistapa sekin.

Mansikkakeitto nyt on sitä mieltä että kaikkien pitäisi käyttää kantoliinoja koska tutkimus. Paitsi tietty jos toinen vanhempi on väärässä ja toinen ei, niin silloin toinen opettaa toista. Paitsi että mun mielestä vanhemmuudessa ei ihan hirveästi olla oikeassa tai väärässä (no okei, ei sinne vitun pesukoneeseen nyt lapsia laiteta), vaan kasvatukselliset asiat on kunkin omia, parhaaksi katsomiaan mielipiteitä.

Mun mielestä on hyvä, että vaihtelevuus kasvatuksellisissa asioissa tulee ilmi, mutta mansikkakeitonkin olisi hyvä vetäistä henkeä ja huomata, että täällä on perusjunttia suomalaisisää joita ei kiinnosta puhua kantoliinan käytön takana olevista syistä. Eikä sitä voi muuttaa. Alkaa olla uskonnollisia piirteitä tossa, ja mua ainakin vituttaa kun jotain hierotaan mun naamaan, oli se jeesys kristys tai kantoliina tai vaikka molemmat.

Itse asiassa olen sitä mieltä, että varhainen vuorovaikutus on tärkeää, koska tuhat ja sata tutkimusta sekä käytännön kokemukset. Se on ihan sama toteutatko sä sen kantoliinalla vai avaruusaluksella. Riippuu hieman miten vanhemmuuden määrittelee, mutta itse olen sitä mieltä, että joku voi kasvattaa lastaan väärin vaikka kuinka yrittäisi hyvää.

Mun mielestä "perusjunttius" ei oikeuta ketään olla ottamatta asioista selvää, ja tekemään perusteltuja valintoja. Voi olla tietty, että ketään ei vaan kiinnosta puhua vanhemmuuden tästä puolesta vaan halutaan keskittyä enemmän tekemiseen mikä on siis sinänsä ihan ok. Minua taas henkilökohtaisesti kiinnostaa myös mopojen yms lisäksi hieman "syvällisemmät" asiatkin. Ei taas jooko herneitä :)

Tuohon uskontokeskustelukommenttiin vielä. Tätähän voisi ajatella myös toisin päin. Eli ateisti (kantoliinisti :D) esittää perusteltuja väitteitä siitä miksi kantoliina voisi olla kätevä. Tähän sitten uskis (perusjuntti) vastaa huutelemalla, että ootkohan sä joku nainen vai miks tähän muka jotain perusteluja tarvitsee. Huom. en kuitenkaan koe itseäni kantoliinistiksi, koska se viittaisi siihen, että kokisin kantoliinan itseisarvona enkä vain välineenä toteuttaa onnistunutta varhaista vuorovaikutusta. Ja edelleen sen voi toteuttaa onnistuneesti varmaankin myös esim traktorilla jos niikseen tulee.

Yleensä nämä luomuvanhemmat jotka kelailevat koko ajan ja perustavat lastenkasvatuksen tutkimuksiin yms. viralliseen tietoon ovat niitä jotka eniten sosiaalisessa mediassa valittavat miten raskasta ja vaikeaa lastenkasvatus on. Joka aamu alkaa 4:00 päivitysellä jossa huokaillaan miten yö meni taas valvoessa vaikka luettiin 2h iltasatu ja annettiin lapselle huomioita. Sitten 8:00 aikaan päivitellään miksi tuo pikkumies ei viihdy kuin sylissä vaikka on jo 3h ollut kannossa.

- - - Updated - - -

Tämä on niin totta. Ja sitten vielä, kun nukuttajaksi ei kelpaa kuin äiti niin hohhoijaa.

"Toista se oli sillon kun minä olin nuori, hiihdettiin kesät talvet 40km kouluun, jos teki välipalaa mieli oli se itse pyydystettävä ja teurastettava." :D

Tramppaan verrattuna muuten mopo on kyllä siitä kenkku, että siinä voi mennä vaan yksi kerrallaan. Ton ikäset osaa jo painia aika kovaakin siitä, että kenes vuoro se taas olikaan... Paras ratkaisuhan olisi sellainen Death Globe ja jokaselle oma mopo. Siis se teräspallo jonka sisässä ne marakatit ajais peräkanaa ja ristiinrastiin. Ei veis paljoa tilaa eikä pääsis pojat karkaan tielle.
200509261942510.WInns-Globe-of-Death.jpg

Suositut

Back
Ylös Bottom