Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vie ne kalastusvehkeet sinne mummolaan ja leikkikööt niillä sit siellä?
Vaapuistahan saa koukut irroitettua helposti. Skidi tuskin tajuaa mitään, jos väännät ne irti? Tai jos haluaa, että koukut on paikallaan, niin napsaise sivuleikkurilla terävät päät vaan poikki.No sehän on yksi vaihtoehto. Tosin sielläkin me ollaan aina koko perhe, joten koira ja sisko on myös siellä paikalla.
Vie ne kalastusvehkeet sinne mummolaan ja leikkikööt niillä sit siellä?
Simban tapaukseen mä käyttäisin armeijassa oppimaani (omasta mielestäni ihan helvetin hyvää) keinoa: eka kerta menee vahinkona, ja toinenkin vielä, eikä niistä sanktioo tule, mutta kolmas on jo tahallista ja/tai typeryyttä ja sillon saa imo huutaa sekä lapselle että vanhemmalle.
Menee taas avautumiseks (vauvapalstameininkiä), mutta mites teillä isovanhempien kanssa on sovittu pelisääntöjä? Omat vanhemmat tuntuu hemmottelevan varsinkin tän esikoisen ihan pilalle.
Mitä ootte mieltä kun tossa pihassa huomattavan skrode 2v4kk muiluttaa joka päivä meidän prikulleen samanikäistä mutta huomattavasti hentorakenteisempaa poikaa. Muilutus on esim. tämmöstä: Juoksee täysii päin ja tuuppaa kumoon, kamppaa takaapäin, hakkaa paksulla kepillä päähän, heittää sählymailan naamaan, heittää hiekkaa naamalle. Poika rupeaa aina itkemään lohduttomasti moneksi minuutiksi vaikka otan heti syliin ja lohdutan.
Pojan äiti on sitä mieltä että hänen lapsensa käytös on normaalia rajojen hakemista. Reaktio on aina tapahtumaa vähättelevä "se maila vaan kimpos/ei sitä oikeesti noin kovaa sattunut". Poikaa pyydetään pyytämään anteeksi ja sitten se äidin sylissä semmoinen vittumainen virne naamallansa sanoo että anteeksi ja sitten kaikki on äipän mielestä taas hyvin. Yksi hänen kaverinsa joka on nyt kotona oleva puistotäti komppaa sanomalla käytöstä ihan normaaliksi ja nähneensä sitä tosi paljon puistoissa. Puistotädin oma lapsi yllättäen oli pienenä samanlainen muiluttaja.
Muiluttajan äiti on loukkaantunut minulle kun naamastani näkee että en pidä hänen lapsensa käytöksestä ja usein siinä iltastressissä varmaan sanon aika kipakasti lapselleni et tuus mennään pois ja käännän näille selän ja marssin himaan. Hän on loukkaantunut kun minä kehtaan vetää hernettä nenään näin pikkuisesta ja mitättömästä asiasta. Olen myös kuullut että kyseinen äiti on antanut ymmärtää että meidän poika on "itkupilli" joka ylidramatisoi muilutusta.
Musta ton ikänen tietää mitä se tekee. Eihän se juokse päin seinäkään vaan pysähtyy eikä lyö itseään kepillä päähän. Jos noi olis koiria olisi ok jos tuntisin pahaa mieltä, jos sen koira puris mun koiraa, mutta kun kyseessä on 2v4kk lapset olen pikkumainen kun en vain naura tilanteelle. Ahdistaa. Toki voin aina mennä isoon puistoon leikkimään mutta toi meidän sisäpiha on niin iso että mieluiten siihen jää ellei poika erikseen halua isoon puistoon.
Haluaisin sanoa sille jotain rakentavaa. En vaan keksi mitä. Kyseinen äipää on todella herkkä provosoitumaan. Kun sen skidi oli kuukausikaupalla terrorisoinut muskaria ja tehnyt siellä olemisen täysin mahdottomaksi oli kolme viikkoa raamatullisessa vihassa ja siirti lapsensa toiseen muskariin kun muskarin täti oli kehdannut sanoa että "oletko aivan varma että juuri tämä muskari joka on tämmönen aika rauhallinen temmoltaan on lapsellesi paras paikka". Tämän äipän mies on muuten ainoa taloyhtiön mies joka ei koskaan, ei siis absoluuttisesti koskaan ulkoiluta lastaan vaan jättää sen pelkästään äidin kontolle. Tämän voin sanoa 100% varmuudella koska itse olen kaikki illat pojan kanssa ulkona.
Vaimo on lastentarhanopettaja ja sekään ei saa sitä kunnolla "kuriin".
Simballe ois neuvo mutta taidanpa jättää sanomatta jottei tule syytteitä. Kun eihän sitä nyt saisi edes ääntä korottaa ettei mieli pahoitu, mutta se on tietysti ihan ok että joku vapaan kasvatusen hedelmä pieksee kavereitaan...
Vapaa kasvatus on ilmeisesti nykyään se korrekti ilmaisu sille, että käyttäydytään kuin idiootit ja häiriintyneet.
Vapaa kasvatus on ilmeisesti nykyään se korrekti ilmaisu sille, että käyttäydytään kuin idiootit ja häiriintyneet.
Samaa jargonia eri purkissa. Ennen ko. lapset oli häirikkölapsia, nykyisin ne on vaan kasvatettu vapaasti ja kehutaan, kuinka ne osaa toteuttaa itseään.
Tähän väliin vaan huomautus, että meidän naapuruston kauheimman hirviökersan äiti oli myös lastentarhan opettaja. Sanoin sille muksulle välillä kyllä pahastikin kun ämmä ei vaan saanut mitään aikaiseksi vaikka poika pahimmillaan jahtasi muita lapsia vasara lyömäasennossa. Helvetin hyvä että muuttivast pois...
Hyvää tekstiä kodarilta, mutta mua vituttaa lujaa vapaasta kasvatuksesta puhuminen, kun näissä tapauksissa kyseessä on vain se ettei vanhempaa huvita/kiinnosta oman lapsen komentaminen. Tai ei osata. Vai monenko tiedätte noudattavan vapaan kasvatuksen ideologiaa ihan tietoisesti?
Pojan 4v kanssa tänä aamuna parturissa.
Nuori, erittäin sipsakka parturitäti 23 v: - mikäs susta on kivointa kesällä.
Poika 4v: - se että saa juoksennella alasti pihalla.
parturitäti 23v: ...
Olis tehnyt mieli sanoa että mites parturitäti, tykkäätkö sinäkin juoksennella kesällä alasti pihalla
Mikä tässä ois hyvä termi käyttää?
Oonko mä ainoa joka muistaa? Sen nimi oli summerhill method tai education. Kulta-aika taisi olla 70 luvun puolivälissäVarmaan joku "ei kasvatusta ollenkaan" ;)
Koitin googlata mutta en 3 sekunnin sisällä löytänyt mitä se vapaa kasvatus tarkoittaa.