PHAT ja German Volume Training

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo sillähän se tosiaan selviää, mutta kun nelijakoisella tuo onnistui pitkän aikaa hyvin (olen siis tehnyt sillätavalla myös ennenkun postasin tuon pari postia ylempänä olevan ohjelman) niin ajattelin nyt nuo jalat jakaa kahteen osaan ja katsoa kuinka pelittää.

Jos sulla toimii, niin vedä. Ite en lähtis missään nimessä 5 päivän treeniputkeen ellei ihan pakko olisi.

No tietenkin kroppaa kuunnellen lepopäivä sinne tai tänne, saattaa tullakkin tuohon vitosen keskelle se yksi lepo mutta menen nyt pari kiertoa ja katon kuinka riittää paukut vetää kierto läpi. Kuten mainittu niin oon vetänyt sillä nelijakoisellakin 4 pv putkeen + lepo + 2 voimareeniä joten yksipäivä tuskin painaa mutta sen näkee sitten.

Tää PHAT oli sillon kesällä ja alkusyksystä niin hyvä treenitapa, et otin tän nyt vähän vuodenvaihteen jälkeen takasin käyttöön. Ja kyllä on taas toiminut niin hyvin ku tässä ajassa nyt voikaan toimia. Mulla on siis ma yläkropan voimatreeni, ti alakropan voimatreeni, ke lepo, to selkä ja olkapäät, pe jalat, la kädet ja rinta ja sunnuntai lepoa. Selälle tää on ehkä haastavinta, koska maanantaina tulee treenattua selkää (kulmasoutu), tiistaina mave kuormittaa selkää, torstaina treenataankin sitten taas selkää ihan kunnolla ja perjantaina SJMV ei päästä selkää ilman työtä (tosin nyt oon pari viikkoa tehny jullea sen sijaan, mut otan ens viikolla takasin). Ei tuokaan ongelmaksi asti oo kuitenkaan päässy.

Pidin tällä viikolla ekan varsinaisen kevennetyn viikkoni ikinä. Ennen oon siis pitäny aina täyslepoviikkoja. Se oli käytännössä helppo hoitaa niin, että jätin alkuviikon hermostoa kuormittavat voimatreenit väliin. Loppuviikon treenit teen kuitenkin ihan normaalisti. Ei tää toki niin mahdottoman kevyt oo siihen nähden, et jotkut treenaa pelkästään tän verran ku mä tällä viikolla, mut normaalia kepeempi kuitenki.

Teetkö mavea kyykyn tilalla vai sekä kyykkyä että mavea? Selälle tosiaan voi käydä raskaaksi, mutta kai se kroppa tohonkin tottuu, kun jaksaa vääntää.

Teetkö mavea kyykyn tilalla vai sekä kyykkyä että mavea? Selälle tosiaan voi käydä raskaaksi, mutta kai se kroppa tohonkin tottuu, kun jaksaa vääntää.

Tiistaisin teen eka maastavetoa noin neljä sarjaa toistoilla 1-4 ja kyykkyä saman verran siihen päälle. Lisäks sitte pohkeita istuen ja seisten, dragon flageja tai voimapyörää ja mahdollisesti jotain grippitreeniä, jos siltä tuntuu. Mä en tosiaan siis oo ees oikeestaan kattonu noita valmiita liikkeitä vaan oon ihan ite kaikki valinnu ja vaihtelen vähän fiiliksen mukaan.

Tiistaisin teen eka maastavetoa noin neljä sarjaa toistoilla 1-4 ja kyykkyä saman verran siihen päälle. Lisäks sitte pohkeita istuen ja seisten, dragon flageja tai voimapyörää ja mahdollisesti jotain grippitreeniä, jos siltä tuntuu. Mä en tosiaan siis oo ees oikeestaan kattonu noita valmiita liikkeitä vaan oon ihan ite kaikki valinnu ja vaihtelen vähän fiiliksen mukaan.

Juu juu. Kuulosta kyl hyvält treenilt toiki :)

Miten tuossa GVT:ssä menee nuo vaihe 1 ja 2? Kuinka monta kiertoa molempia ja tuleeko ne ensin vaihe 1:llä esim 5 kiertoa ja sitten vaihe 2:lla 5 kiertoa vai vuorotellen? En oikein ymmärrä tarpeeksi tuota englantia enkä mistään löytänyt ohjetta miten pitäisi tehdä? :confused:

Miten tuossa GVT:ssä menee nuo vaihe 1 ja 2? Kuinka monta kiertoa molempia ja tuleeko ne ensin vaihe 1:llä esim 5 kiertoa ja sitten vaihe 2:lla 5 kiertoa vai vuorotellen? En oikein ymmärrä tarpeeksi tuota englantia enkä mistään löytänyt ohjetta miten pitäisi tehdä? :confused:

Elikkäs ensin tehdään tota ykkösvaihetta kuusi kertaa toi viiden päivän sykli. Tuon jälkeen teet kolme viikkoa jotain kevennettyä settiä, esimerkiksi samaa ohjelmaa, mutta 6-8 toistoa ja 4-6 sarjaa per liike. Tai mitä vain sulle sopivaa palauttelua, jossa ei siis vedetä lähellekään loppua noita sarjoja. Sitten menet tuohon kakkosvaiheeseen

Elikkäs ensin tehdään tota ykkösvaihetta kuusi kertaa toi viiden päivän sykli. Tuon jälkeen teet kolme viikkoa jotain kevennettyä settiä, esimerkiksi samaa ohjelmaa, mutta 6-8 toistoa ja 4-6 sarjaa per liike. Tai mitä vain sulle sopivaa palauttelua, jossa ei siis vedetä lähellekään loppua noita sarjoja. Sitten menet tuohon kakkosvaiheeseen

Kiitos tästä J.. :) Ja varmaan kannattaa nuo liikkeet joissa toistoalue on esim 10-15, aloittaa tiukoilla kympeillä ja pikkuhiljaa pyrkiä lisäämään toistoja sarjoihin. Ja miten pohkeet, tuossa on suht lyhyet sarjat laitettu niille, eikö ne kannattaisi tehdä pidempinä sarjoina, esimerkiksi 15-25 toistoa per sarja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä mä uskon, että Poliquin tietää treenaamisesta sen verran, että kannattaa ihan noin noudattaa ellei sitten jotain liikkeitä aio vaihtaa ja tietää oikeasti korvaavan. Ohjeissahan luki mielestäni, että sitten kun saat kaikissa kymmenessä sarjassa kympit niin lisää 10lbs eli n. 5kg. Ja painot tulisi olla aloittaessa 60% ykkösestä.

Nyt kun tarkistin vielä, pohkeissa on kyllä aluksi 15-20 toistoa ja 3 sarjaa. Sitten kakkosvaiheessa on 12-15 toistoa ja 3 sarjaa. Mielestäni oikein hyvät pohkeiden treenaamiseen. Eniten mua huolestuttaisi tossa olkapäiden pieni vähyys, jos itse tekisin. Nuokin kuitenkin vain esimerkkejä siitä ohjelmasta, joten itse se kuitenkin on modattavissa, jos uskoo, että osaa sen tehdä.

Toimiiko teillä muilla tuo simplyshredderin linkki? Oisin kaverille antanu PHATista lukemista mutta ei toimi mulla.

EDIT: Jaa no ei enää mitään, kokopäivänä ei ole toiminut ja tottakai heti kun kerkesi kysyä ja sen jälkeen kokeilla niin sitten toimii taas.

Toimiiko teillä muilla tuo simplyshredderin linkki? Oisin kaverille antanu PHATista lukemista mutta ei toimi mulla.

EDIT: Jaa no ei enää mitään, kokopäivänä ei ole toiminut ja tottakai heti kun kerkesi kysyä ja sen jälkeen kokeilla niin sitten toimii taas.

Joo noi shreddedin sivut lagaa aina välillä, ite oon huomannu kans.

Kyllä mä uskon, että Poliquin tietää treenaamisesta sen verran, että kannattaa ihan noin noudattaa ellei sitten jotain liikkeitä aio vaihtaa ja tietää oikeasti korvaavan. Ohjeissahan luki mielestäni, että sitten kun saat kaikissa kymmenessä sarjassa kympit niin lisää 10lbs eli n. 5kg. Ja painot tulisi olla aloittaessa 60% ykkösestä.

Nyt kun tarkistin vielä, pohkeissa on kyllä aluksi 15-20 toistoa ja 3 sarjaa. Sitten kakkosvaiheessa on 12-15 toistoa ja 3 sarjaa. Mielestäni oikein hyvät pohkeiden treenaamiseen. Eniten mua huolestuttaisi tossa olkapäiden pieni vähyys, jos itse tekisin. Nuokin kuitenkin vain esimerkkejä siitä ohjelmasta, joten itse se kuitenkin on modattavissa, jos uskoo, että osaa sen tehdä.

Aivan, olin kattonut jostain suomenkieliseltä sivulta, missä taisi olla pohkeiden toistoalue pienempi. Hyvä noin miten sanoit, ihan sopivahkot toistot sittenkin. :D Kokeillaan ensin ja tuskimpa tarvii modata. :)

Laitetaas vähän tännekin raporttia kun tälläinenkin ketju täältä löytyi. Tuli tosiaan tuossa viime viikolla aloiteltua tuolla PHAT-tyylillä reenaaminen. Nyt 1,5 kiertoa takana (voimareenit tullut tehtyä x2) ja hyvältä systeemiltähän tuo tuntuu. Kaksijakoisessa ohjelmassa on kyllä jo hieman samanlaista periaatetta tullut noudatettua, mutta mielestäni ihan tervetullut lisä tuo kolmas hypertrofiapäivä.

Otin ohjelman ja liikkeet suoraan tuosta Nortonin artikkelista simplyshreddedin sivuilta. Tosin kierto tullee olemaan 8 tai 9 päivää 7 päivän sijasta, sillä en usko joka viikko ehtiväni viittä kertaa salille. Tuosta tuskin kuitenkaan on isompaa haittaa. Tällä tavalla olisi tarkoitus nyt edetä ainakin kesään asti ja katsoa jos jokusen gramman saisi lihaa tarttumaan.

Itsellä oli tarkoitus kokeilla tänän keväänä GVTä ja kun normi treenikiertoon (3 krt suht normaali 1-jakoinen) tuli pieni parin viikon tauko niin ajattelin että se on sitten tässä. Olen aikoinaan tehnyt tätä samaa modattuna kuntopyörällä kintuille, saksalaiset pyöräilijät tekee tätä 10*20 sekuntia minuutin palautuksilla kolmea settiä per kerta. Kierrokset alas ja vastusta niin paljon että toi kympin sarja vielä menee. Tuloksia tulee todella nopeasti.

Mutta tosiaan olen nyt tehnyt syvää jalkakyykkyä, maastavetoa ja yhtä työntävää (pena/dippi) ja yhtä vetävää liikettä yläkropalle (kulmasoutu/leuat). Ei ole ollut ongelmia, tosin toi on alkuun aika rankka verrattuna normi saliohjemaan. Kaksi kertaa viikkoon saanut aluksi riittää, jos ottaa kolmannen niin pitää varmaan muuttaa jakoa. Muutenkin vois kokeilla vaikkapa etukyykkyä. Teen aika paljon aerobista, joka kyllä tavallaan auttaa palautumista. Aika iso riski tässä on mennä ylirasituksen puolelle jos ei himmaa muita treenejä. No, pitkästä aikaa kieli keskellä suuta ja oikeasti todella hyvä olo jostain treenistä.

Tuota alkuperäistä PHAT ohjelmaa toteuttaessani olen ajansaatossa modannut ohjelman tämän näköiseksi, onko mitään muokattavaa?

Päivä 1. Työntävät voima

Takakyykky 5x5
Penkki 4x5
Pystäri kp 4x5-8
Dippi lisäpaino 3x8-12
Vatsoja jos huvittaa

Päivä 2. Vetävät voima

SJMV 3-5x5
Leuat leveä lisäpainoilla 3x5-8
Kulmasoutu t-bar 3x6-10
Hammerkääntö 3-5x5
Pohkeet seisten 2x8-15
Pohkeet istuen 2x8-15
Takaolkapääsoutu/Facepull jos huvittaa 2x10-20

Päivä 3. lepo

Päivä 4. Tisut ja kädet

(Tässä treenissä pidän tuon ranskiksen ja hauiskäännön ikäänkuin pääliikkeinä kyseisille lihaksille, ja loput kaksi liikettä teen fiiliksen mukaan, nuo ovat vain esimerkkejä)

Kässäripenkki 3x8-12
Vinopenkki tangolla 2x8-12
Flyessit kässärillä 2x15-20
Hauiskääntö 3x8-12
Hauiskääntö keskitetty 2x12-15
Hauiskääntö scott 2x15-20
Ranskalainen punnerrus 3x8-12
Pushdown köydellä 2x12-15
Pushdown vastaotteella 2x15-20

Päivä 5. Jalat

SJMV 3x6-10 (tähän ehkä joku korvaava liike kun on jo tuolla voimatreenissä?)
Hack kyykky 3x8-12
Jalkaprässi 2-3x12-15
Reiden ojennus 2x15-20
Reiden koukistus maaten 2x12-15
Reiden koukistus istuen 2x15-20
Pohkeet seisten 2x15-20
Pohkeet istuen 2x15-20

Päivä 6. Selkä ja olkapäät

Leuat leveä lisäpainoilla 4x8-12
T-bar kulmasoutu 4x8-12
Hammer soutulaite yhdellä kädellä 2x12-15
Ylätalja 2x15-20
Pystypunnerrus kp 3x8-12
Pystysoutu 2x12-15
Viparit sivuille 3x12-20
Facepull ja/tai pullover loppuun

Päivä 7. Lepo

Olen tässä välidieetin aikana tutkinut Nortonin PHAT-ohjelmaa ja viikon päästä olisi tarkoitus nostaa kalorit kunnolla plussalle aloittaa oma rajusti modattu versio siitä. Kutsun sitä nimellä DoggPHAT ...tai PHATcrapp. Eka kuulostaa paremmalta. Siis mikä??

Kyseessä on siis PHAT ja CFDC eli clusterfuck-DC yhdistettynä! Joku tietysti kysyy miksi en yksinkertaisesti tee DC:tä tai PHAT-ohjelmaa. DC:tä olen jo kaksi kiertoa tehnyt ja tämän ohjelman jälkeen tulen siirtymään "ortodoksiseen doggcrappiin". Haluan tässä vaiheessa pitää "pumppailun" ja ärsykevaihtelun mukana. Nortonin ohjelmassa tökkii nuo "Power Dayt" – ovat kuitenkin sitä 3 x 3–5 tai 3 x 6–10 -settiä... ei siis kunnon Heavy Duty / HIT / DC -vääntöä paskat housussa. IMO "voimabodauksen" suola on juuri tuo yksi kova sarja rest pausella!

Jako
1. Maanantai: Työntävät CFDC
2. Tiistai: Vetävät CFDC
3. Torstai: Rinta, olkapäät ja ojentajat VOLYYMI
4. Perjantai: Jalat, vatsa VOLYYMI
5. Lauantai: Selkä, takaolkapäät ja hauis VOLYYMI

...eli 2+3 -jakoinen kuten Nortonin ohjelma. Ylä- ja alakroppapäivät olen vaihanut vetäviin ja työntäviin. Suurin syy tuohon on se että saan etu- ja takareidet eri päiville. Nämä CFDC-päivät tehdään doggcrapp-tyyliin: hitaat negatiiviset, etureisille widowmakerit, sarjojen jälkeen voimakkaat venytykset jne. Liikkeitä myös kierrätetään kuten Danten ohjeet sanovat. Tässä esimerkki VETÄVÄT (CFDC) -päivästä.

1. SJMV 1 x 4–6, 1 x 8–10
2. RACK CHINS x 11–15 R/P
3. KULMASOUTU 1 x 4–6, 1 x 8–10
4. HAUISKÄÄNTÖ (tanko) x 11–15 R/P
5. VASTAOTEKÄÄNTÖ x 12

Eli SJMV:ssa ja kulmasoudussa ei tehdä rest pausea turvallisuussyistä. Sarjapituuksia tulen hiomaan sitten kun ohjelmaa testaan.
Sitten volyymitreeneihin. Otin työntävät/jalat/vetävät -jaon – jaon jossa epäsuora rasitus on minimoitu. Mielestäni tällainen ohjelma on tarpeeksi rankka myös pienemmille lihasryhmille ilman epäsuoraa rasitusta. Näissä volyymitreeneissä ei tehdä sarjoja failureen. Tässä esimerkki JALAT (VOLYYMI) -päivästä.

1. JALKAPRÄSSI 3 x 8–12
2. SISSIKYYKKY 3 x 12–15
3. REISIKOUKISTUS 3 x 8–12
4. TAKAREIDET ROIKKUEN 3 x 12–15
5. POHKEET ISTUEN 3 x 12–15
6. VATSAT TALJASSA 3 x 12–15

Ravinto
Proteiinin määrä tulee olemaan korkea, n. 3,5 g / painokilo. Osan proteiinista otan BCAA:na. Kalorit plussalla n. 400–500 kcal ja makrot circa 30p/40hh/30r. Mitään carb cut-offia en tule tekemään.

Eli rakentavaa palautetta / pohdintaa tästä. Vastaan kyllä kysymyksiin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom