Onko joku kokeillut Suomen kahvakuula ry:n Kuulasauna-treenejä Matinkylässä? Haluisko joku lähteä mukaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En usko, että monellakaan kahvakuulatunnilla kävijällä (jotka ei tee muuta treeniä) onkaan tavoitteena lihasmassan kasvattaminen. Lisäksi itse olen huomannut, että kuntosalien kahvakuulatunneilla ihmiset menee usein siellä omalla mukavuusalueella eli heiluttelee vielä vuodenkin päästä sitä lähtötasopainoista kuulaa. Mutta kuten sanoit, kaikki liikunta on plussaa ja parempi kuin ei mitään. Mutta kyllä kahvakuulatreenistä saa myös tosi tehokasta, kun sen tekee tehokkaasti ja on hyvä koutsi. Tosin en silloinkaan ehkä pidä sitä ainoana harjoittelumuotona, mutta sitähän vaahtokarkki ei tässä kysellytkään.En salillani ole nähnyt silmin havaittavaa muutosta (lue lihasmassan) kohennusta yhdenkään kahvakuulaajan ulkomuodossa, vaikka ovat vuoden verran niitä heilutelleet. Tosin varmasti parempi tapa viettää aikaa kuin sohvalla telkun edessä.
Tarkoitan siis otetta ihan perusheilautuksessa, jossa kahvakuulasta pidetään kaksin käsin kiinni. Tässä asennossa olkapäät tulevat eteen ja ovat siinä staattisessa asennossa x määrän aikaa treenistä riippuen, monet treenit kuitenkin perustuvat jollain tapaa KBS:n ympärille. Myös sarviotteessa olkapäät tulevat eteen ja rintalihas on staattisessa supistuksessa kapean otteen vuoksi. Vastapainoksi pitäisi sitten tehdä paljon rintaa avaavia liikkuvuusliikkeitä ja voimaa yläselän tukilihaksiin esim. soutuja ja olkien asentoa ylläpitäviä juttuja kuminauhalla. Ei varmaan kaikilla noita olkapää/pysty rintalihas ongelmia tule, mutta jos treenaa kahvakuulalla jonkun 4 kertaa viikkoon niin on siinä iso riski tuohon. Ainakin oma hieroja & fyssari suosittelivat vähemmän liikkeitä noin kapealla otteella, jotta mahtuu olkapään jänteet liikkumaan. Ei siis puhdas kiertäjäkalvosinongelma, mutta tolla olkapää/rintaseudulla on vaikea eritellä yhtä osaa, josta kiputilat johtuu, kun on niin monimutkainen kokonaisuus. Aukesiko asia yhtään? Jos joku pystyy tekemään kapealla otteella treeniä 4-5 kertaa viikossa ilman olkapääongelmia niin sehän on toki hieno asia. Minä en pysty.Taikakameli: -Voitko hieman aukaista tuota lausahdustasi "luultavasti sulla olisi kahvakuulaviikon jälkeen korsetti tukossa ja olkapäät paskana (perusote kahvakuulasta oikein huutaa kiertäjäkalvosinongelmia)".
Lähinnä siis utelisin, että miksi ihmeessä kahvakuulapainotteisen viikon jälkeen keskikroppa olisi tukossa ja olkapäät paskana? Ja mikäs siinä kahvakuulailun perusotteessa (räkkiasento vai mikä?) oikein huutaa kiertäjille ongelmia?
Hieman omaa näkemystä ja toteutustapaani otsikkoon viitaten. Olen nyt pidemmän aikaa sekoittanut treenissäni olympialiikkeitä ja niiden apuliikkeitä, joitakin voimanoston apuliikkeitä ja wsbg treeniä. Toiminut loistavasti! Mielestäni perusvoiman hankintaan sopii parhaiten kyykyt, vedot ja rivet. Funktionaalisen voiman lisäykseen taas kehonpainoliikeet ja vastavat.
Jos suunnittelee itse treeninsä, ei ongelmaa lienekään. ;) Itse puhuin ohjatuista tunneista oman kokemukseni pohjalta. Olen käynyt 5 eri ohjaajan tunneilla. Voi olla, että oli sattumaa, että sitä heiluttelua ja liikkeitä sarviotteella on noilla tunneilla ollut aika paljon. Noita mainitsemiasi liikkeitä olen tehnyt kyllä itsekseni omissa treeneissä, mutta omissa treeneissä en yleensä yhtäjaksoisesti treenaa esim. tuntia pelkästään kahvakuulalla, vaan sekaan tulee muutakin. Jos joku haluaa treenata pelkästään kahvakuulalla niin ei se ole minulta pois. Kunhan vain varoittelin, ettei muiden tarvitse tehdä samoja virheitä mitä itse tein. Mut josko jatkettais aiheesta, eli treenin syklittelystä.Taikakameli: -Jaa'a, mulla lienee piskuisen erinäkemys kuulailusta tai ainakin siitä, mikä kuulaillessa on perustreenausta. Toki nuita erinäköisiä heilutuksia tulee tehtyä/teettettyä jonnin verta, mutta pääasiassa siellä treenin alkupuolella lämmittelyissä, samoin kuten kaiken karvaiset 8-liikkeet, erilaiset vartalon/päänympäri pyöritykset jne. Itse treenit sitten koostuu omalla kohdallani hyvinkin pitkälti tempauksen ja rinnallevedon/työnnön sekä joissan määrin tuulimyllyn ja turkkilaisen ylösnousun ympärille. Nuissa liikkeisä mä en kyllä näe mainitsemiasi ongelmia kovinkaaan helpolla syntyvän.
Moi, haluaisitko hieman tarkentaa miten olet sekoittanut niitä? Siis samaan treeniin samana päivänä kaikkea sekaisin?
Välikiitos kaikille näistä kommenteista ja neuvoista! Mutta Wilmo, ihan vaan vielä yksi selvennös, tarkoitatko että jos poistaisin sen mun uuden rajoitteen 5pv vkossa ja esim treenaisin 5 kertaa puntilla ja vaikka 2 aerooppista, niin siinä vko-vko-vko ajatuksessa olis enemmän järkeä? (siis noi viikot perusvoima-bodaus-funktionaalinen)
Mitä jos yhdistäisi kaikki kuntoilut/massankasvatuksen jne...samaan treeniin?
Vastaus on Scott Abelin MET-training (Metabolic Enhancement Training).
Noita treenejä on vaikka kuinka paljon erilaisia, mutta niissää yhdistyy Bodailu, cardiotreenit, rasvanpoltto jne...
Hulkki ja E-mies käyttää ainakin Abelin metodeja treeneissään. Itse olin kauan kaipaillut jotain erilaista treeneissä ja Scott Abell on kyllä on avannut meikäläisen silmät,
mitä tulee treenaamiseen. En usko, että enää koskaan palaan "normaaliin" bodytreeniin.
Maistiaisena tässä Abelin pieni jalkajumppa: Leg thirties
http://www.youtube.com/watch?v=77FhT6Z3TD8&feature=relmfu
ps. Abelilla on satoja mielenkiintoisia videoita youtubessa
Edit: lisäsin linkin, kun en osannut upottaa videota...
Archey: en sen kummemmin ota kantaa Abelin juttuihin, mutta kun nuo kaikki tehdään putkeen niin lienee kohtalaisen haasteellista. Toki tuo oli vain näytös, ja painoja voi ottaa halutun määrän, mutta esim. Hulkin treenejä jos katsoo, niin kun vedät noita 30x3 settejä sen viisi kappaletta parin minuutin palautuksilla, niin ei siinä kovin montaa levyä tankoon laiteta
Mitä helkutin mieltä tuossa youtube linkin ohjelmassa oli, olen tehnyt vastaavia treenejä ihan body mielessä, mutta vielä pitempiä sarjoja prässissä(30 toistoa noin 400kg) ja etukyykyssä tangossa on aina ollut painolevyjä ja askelkyykyssä samoin vähintään 2x 25kg kässärit ja jatkanut tuosta vielä muutamalla eri liikkeellä, eli mikä ihmeessä on pointtisi pitäisikö saada kehitystä aikään tuolla löysäilyllä????
Wau. Tää on kiinnostavanoloista meininkiä. Vähän kuin crossfit. En halua varsinaisesti kasvaa juurikaan enää niin olen miettinyt mitä sitä seuraavaks keksis. Tosin ilmeisesti tuo Scott on kasvanut itse noilla treeneillä? Mistä voisi katsoa lisää hyviä treenimalleja? Olisko jotain ihan ohjelmaa olemassa? Jos pystyisi semmoset 3 kertaa viikossa tekemään jotain tuollaista, niin varmaan jotenkin ylävartalo-alavartaloa jakoa kannattaisi ajatella. Yritin youtubesta katsoa mutta löysin vain jotain yksittäisiä liikeohjeita.No, tässä on se "high-end" versio, missä Scott Abel, 50v. näyttää homman eteen:
http://www.youtube.com/watch?v=e-Huf8YxQ4M&feature=fvwrel
Wau. Tää on kiinnostavanoloista meininkiä. Vähän kuin crossfit. En halua varsinaisesti kasvaa juurikaan enää niin olen miettinyt mitä sitä seuraavaks keksis. Tosin ilmeisesti tuo Scott on kasvanut itse noilla treeneillä? Mistä voisi katsoa lisää hyviä treenimalleja? Olisko jotain ihan ohjelmaa olemassa? Jos pystyisi semmoset 3 kertaa viikossa tekemään jotain tuollaista, niin varmaan jotenkin ylävartalo-alavartaloa jakoa kannattaisi ajatella. Yritin youtubesta katsoa mutta löysin vain jotain yksittäisiä liikeohjeita.