tikkuukko
Banned
Se riittää osoittamaan, että on vaihtoehtoja, kun minulla ovat molemmat limut edessä, tarpeeksi rahaa ja kassa käytettävissä. Pepsin juotuani on helppo sanoa, ettei ollut kuin yksi mahdollinen todellisuus, joka tapahtui. Silkaa jälkiviisautta. Vaikka otettaisiin selvää, mitä aivoissani tapahtui tuon valinnan aikana, niin pystytkö selittämään deterministisesti, fysiikkaa ja kemiaa käyttäen, mikä minut lopulta ajoi valitsemaan pepsin. Vai olisiko taustalla vapaa tahtoni ja mieltymykseni? Vaikka voit kuvata tapahtuman (syy-seuraus-ketju), se ei riitä selittämään välttämättä valintaani. Oliko a:n välttämätön seuraus b1, vai olisinko voinut valita b2? Vaikutin syy-seuraus-ketjuun omien aivojeni materialla, mitä kutsun vapaaksi tahdoksi. Tämän sinä tulkitset ''ei-vapaaksi''.
(Tähän vastasin osaksi tuossa ylempänä.) Koska tulevaisuutta ei voi tietää, siksi? Toistoa: vaikka voisit kuvata tapahtuman fyysisenä aineen tapahtumana, voisitko johtaa ketjun ''välttämättömyyden''? Tähän kohtaan haluaisin tiedettä kehiin selittämään, voiko ihminen kognitiivisesti vaikuttaa valintaansa.
Onhan niitä vaihtoehtoja ja valintatilanteita ihmisen elämässä jatkuvasti mutta se minkä ihminen päätyy valitsemaan määrittyy täysin sen perusteella millä tavalla maailma eli aine on sillä valintahetkellä järjestynyt. Kaikelle on syynsä ja seurauksensa, riittää että tajuaa sen niin se selittää kaiken eikä mikään pysty kumoamaan sitä. Siinä ei ole pienintäkään aukkoa vaan sillä pystyy selittämään ihan kaiken. Mutta nyt menee jo liian offtopiciksi.
Perusturvaan 100e lisää niin vaikenen:D
Ps.En itse kuulu tuen saajiin, ei siis kosketa minua henkilökohtaisesti mutta se vain olisi minusta järkevä poliittinen päätös tässä tilanteessa.