Perusturva

[venom];3230027 sanoi:
Eli jos joku kiduttaisi ja tappaisi sun perheenjäsenen, et syyttäisi tätä henkilöä siitä, koska tämä ei voinut teolleen mitään? Tulee mieleen väittely uskovaisen kanssa.

Rankaisisin kyllä lain mukaan, mutta mitä hyötyä siitä syyttämisestä olisi? Tai siitä että alkaisin vihata sitä tekijää.. Mitä hyötyä siitä olisi kenellekään.. Totta kyllä että tämähän on ihan peruskristilliseen arvomaailmaan kuuluva näkemys, mutta miksi ei saisi olla.. En kuitenkaan ole uskovainen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ymmärrätkö että eri ihmisillä on erilainen kapasiteetti aivoissa tehdä niitä valintoja?

Joo, mutta tuskin tuo aivokapasiteetti vaikuttaa siihen, että haluaa jäädä kotiin loisimaan verovaroilla ja pistää toiset maksamaan elämästä jos oman elämän keskipisteenä on kaljan kittaaminen ja mahan kasvattaminen. Ja ei, tämä ei johdu koskaam mistään universaalista kosmisesta järjestyksestä joka vallitsee juuri sillä hetkellä kun Reiska vie kuitit fattaan ja lähtee ostamaan lisää kaljaa töihinmenon sijaan, kyllä se ihan oma tietoinen valinta on, vielä suurempi tietoinen valinta jos Reiskan isäkin oli juoppo ja Reiska jo pienenä poikana näki kuinka kurjaa juopon elämä on.
 
Itselle ei tulisi mieleenkään hankkia lapsia ennen kuin talous on kunnossa ja aika varma naisestakin, että yhdessä pysytään. Ainahan sitä voi kaikkea tapahtua ja mistään ei voi olla varma, mutta kyllä lapsen hankinta pitäisi olla täysin suunniteltu juttu. Halveksin kaikkia teiniäitejä, hankitaan nuorena lapsi, koska "lapset on ihquja" poikaystävän kanssa, joka ollut kuvioissa 3kk ja eipä yhtään kauempaa lapsen tulon jälkeen. Ja sitten itketään, kun ei saa työtä, kun ei ole koulutusta ja se onkin kiva opiskella sellainen napero taakkana. Niin ja rahat loppu. Paska valtio.

Lääkiksen/oikeustieteen pääsykokeissa ei saa tietääkseni lisäpojoja vanhempien tilipussin mukaan? Ja opiskelutkaan ei maksa mitään jenkkisummia, joten mikään muu kuin itse, ei estä nousemasta parempiin tuloihin.

Niin ja itse olen helvetin tyhmä, todennäköisesti loppuelämän tulot tulee olemaan aika alhaisia, mutta sehän on ainoastaan oma vika.
 
tikuukko pyrkii näköjään selittämään mikä ihminen tietoisuudeltaan on, ton ajatusmallin mukaan vaan ihmisiä ei voisi syyttää mistään eikä määritellä niiden arvoa.

ite oon ihmiskunnan pohjasakkaa, mutta pidän ihan oikeutettuna sitä että musta voidaan näin ajatella koska se on totta, itse mä olen päätöksiäni tehnyt käyttäen vapaata tahtoa. kyllähän sitä yks asia johti toiseen ja näin, mutta itse sitä siihen ruoriin voi koska vaan tarttua ja kääntää suuntaa mihin huvittaa, tai sit seilailla vaan ja katsoa mihin se johtaa.

ja kyllä mä sanoisin että kaikki narkkarit, elämäntapatyöttömät, 16v yh-äidit, rikolliset, on ihan itse syyllisiä siihen paskaansa, ja mielestäni muut ihmiset saa myös pitää niitä pohjasakkana. ja itse siis olen ilmeisesti elämäntapatyötön, rikollinen, pirin sniffailija alkoholisti. ainaki kausittain.

paskat päätökset = paska asenne tai puuttuva järki = paska ihminen

joka muuta väittää on ganjaa poltteleva pipopää humanisti.
 
Tätä kun lukee niin huomaa miten paljon humaanimpaan suuntaan omat mielipiteet ovat asiassa menneet sitten esim. opiskeluajan.

Hyvin toimeentulevien terveiden akateemisten lapsilla on kyllä käytännössä eri kortit elämään kuin päihdeongelmaisen duunariperheen lapsilla. Se on aivan varmaa. Itse voi vaikuttaa paljon, mutta kaikki ei ole samassa asemassa ja yhtä vahvoja.
 
tikuukko pyrkii näköjään selittämään mikä ihminen tietoisuudeltaan on, ton ajatusmallin mukaan vaan ihmisiä ei voisi syyttää mistään eikä määritellä niiden arvoa.

ite oon ihmiskunnan pohjasakkaa, mutta pidän ihan oikeutettuna sitä että musta voidaan näin ajatella koska se on totta, itse mä olen päätöksiäni tehnyt käyttäen vapaata tahtoa. kyllähän sitä yks asia johti toiseen ja näin, mutta itse sitä siihen ruoriin voi koska vaan tarttua ja kääntää suuntaa mihin huvittaa, tai sit seilailla vaan ja katsoa mihin se johtaa.

ja kyllä mä sanoisin että kaikki narkkarit, elämäntapatyöttömät, 16v yh-äidit, rikolliset, on ihan itse syyllisiä siihen paskaansa, ja mielestäni muut ihmiset saa myös pitää niitä pohjasakkana. ja itse siis olen ilmeisesti elämäntapatyötön, rikollinen, pirin sniffailija alkoholisti. ainaki kausittain.

paskat päätökset = paska asenne tai puuttuva järki = paska ihminen

joka muuta väittää on ganjaa poltteleva pipopää humanisti.

Etpähän sit kuitenkaan tarttunut siihen ruoriin ja kääntänyt suuntaa, miksi et jos kerran olisit voinut valita? Tuohan on sama kuin väittäisi että ihminen valitsisi tietoisesti ja vapaaehtoisesti itselleen ongelmia ja onnettoman elämän.

Sille on olemassa syynsä miksi sinusta tuli elämäntapatyötön, rikollinen, pirin sniffailija ja alkoholisti. Et varmaan lapsena haaveillut sellasesta elämästä? Ikävä kuulla jos et pysty enää itseäsi arvostamaan, mutta niin kauan kuin itseäsi tilanteestasi syytät tai jotain muita niin niin kauan nuo ongelmatkin sinua todennäköisemmin seuraa. Tsemiä kuitenkin sinulle.
 
Etpähän sit kuitenkaan tarttunut siihen ruoriin ja kääntänyt suuntaa, miksi et jos kerran olisit voinut valita? Tuohan on sama kuin väittäisi että ihminen valitsisi tietoisesti ja vapaaehtoisesti itselleen ongelmia ja onnettoman elämän.

Sille on olemassa syynsä miksi sinusta tuli elämäntapatyötön, rikollinen, pirin sniffailija ja alkoholisti. Et varmaan lapsena haaveillut sellasesta elämästä? Ikävä kuulla jos et pysty enää itseäsi arvostamaan, mutta niin kauan kuin itseäsi tilanteestasi syytät tai jotain muita niin niin kauan nuo ongelmatkin sinua todennäköisemmin seuraa. Tsemiä kuitenkin sinulle.

Kyse on asioiden punnitsemisesta. Ihmisestä voi tulla "pohjasakkaa" kun yksinkertaisesti kokee ettei opiskelu ja ahkerointi ole työpaikan arvoista. Luuletko, että kaikki Suomen elämäntapatyöttömät olisivat elämäntapatyöttömiä, mikäli sosiaaliturva olisi olematon? Vastaus on ei, ja sitä et voi kieltää.
 
Syyttäisin tikkuukkoa tämän ketjun tärvelemisestä, mutta en voi tehdä sitä sillä atomit liikkuivat siten että hän alkoi solvaavaan tyyliin neuvoa väärässä olevien protonien värähtelyä, jotka aiheuttivat väärässä olemisen, ja koko asia lopulta kärjistyy tähän näppäinten paineluun sillä toivoisin hiukkasvirtausten siirtävän filosofiat muihin ketjuihin.

Kodinkoneet jne. on tosiaan yleishyödykkeitä mutta missä on raja...eikö jokaisella olis oikeus pesukoneeseen (jos ei mahdollisuutta pestä esim. pesutuvas), televisioon (niin kun lehtiäkään ei makseta sossusta jäisi kivasti syrjäytyneeksi maailman menosta), pölynimuriin, sänkyyn, sohvaan yms. Auto on vähän rajalla, mutta ainakin itse näin perheellisenä en voisi elää enää ilman, vaikka siitä onki kuluja niin saakelisti.

Työttömyys- ja opiskeluaikoina piti vain sopeutua vähään rahaan. Pölynimurini oli sellainen 60-70? luvun pahalle haiseva rakkine. Kotiteatteriksi ostin 24" tuuman ikivanhan saloran muistaakseni 50mk hintaan, ja siihen joku käytetty vanha videonauhuri. Sossusta sain kotoa muuttaessani tuhat markkaa sängyn ostoon ja jonkun summan mikrouuniin, ja kuitit piti viedä todisteeksi. Sohva oli ilmaiseksi saatu sellainen nuhjuinen ummehtuneen hajuinen vanha paska. Pyykinpesukoneen tilasin uutena hobbyhallista osamaksulla, jotain 30mk/kk. Halvin malli ja erikoistarjouksesta.

Autoa lukuunottamatta kaikkea siis oli, muttei tietenkään mitään uutta ja hienoa. Perseestähän se oli tottakai, minkä takia hainkin töihin jotta pääsisi ostelemaan niitä uusia ja hienoja vehkeitä.
 
Täällä joku marisee, että nykyinen perusturva ei ole riittävä... huhuhh :) Vierestä erään kaverin elämää seuranneena voin kertoa, että perusturvan varassa pystyy elämään huomattavan letkeää elämää. Säästöjäkin jää. Opiskelijoilla arki taasen vaatii jo hieman suunnittelua, varsinkin jollei kesätöistä ole sukanvarteen paljoa jäänyt.

Koskahan nähdään se päivä, että näille eräille yhteiskunnan paskaloisille ruvetaan järjestämään valtion toimesta jonkinlaisia hätäaputöitä tai almuja ei tipu? Luulisi, ettei sellaisen järjestäminen kohtuuttomia vaatisi. Keksin heti n. 20 varteenotettavaa tehtävää kaikille sosiaaliturvan varassa kiikkujoille. Ämpärit ja sihvelit kouraan ja katuja putsaamaan, pysyy mielikin kirkkaana kun käyskentelee ulkoilmassa.
 
Toki ei pidä antaa ylimääräistä rahaa sellaisille jotka ovat toimettomina omasta tahdostaan. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä joukko edustaa vain osaa. En usko, että lamassa työhaluttomien määrä tuplaantuisi ja tässä tilanteessa olevia pitää mielestäni auttaa. Monella on lapsia ja muutenkin vaikeat olosuhteet.
 
[venom];3230101 sanoi:
Kyse on asioiden punnitsemisesta. Ihmisestä voi tulla "pohjasakkaa" kun yksinkertaisesti kokee ettei opiskelu ja ahkerointi ole työpaikan arvoista. Luuletko, että kaikki Suomen elämäntapatyöttömät olisivat elämäntapatyöttömiä, mikäli sosiaaliturva olisi olematon? Vastaus on ei, ja sitä et voi kieltää.

Mut edelleen siihen on aina syynsä jos ihminen kokee ettei opiskelu ja ahkerointi ole työpaikan arvoista, ja sitä syy-seuraus-ketjua voit seurata vaikka alkuräjähdykseen asti otat sit tarkasteluun minkä asian tahansa.
Tuohon jälkimmäiseen spekulointiin on hankala vastata, mutta yleensä pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntamallia mikä perustuu tulonsiirtoihin ja sosiaaliturvaan on pidetty varsin toimivana. Ja hyvä mallihan se onkin, nyt vain on alkanut tulla säröjä siihen kun tuloerot on päässeet kasvamaan vähän liikaa ja köyhien määrä lisääntyy. Se kehitys kannattaa pysäyttää nopeasti, se on koko yhteiskunnan etu.
 
Ja hyvä mallihan se onkin, nyt vain on alkanut tulla säröjä siihen kun tuloerot on päässeet kasvamaan vähän liikaa ja köyhien määrä lisääntyy. Se kehitys kannattaa pysäyttää nopeasti, se on koko yhteiskunnan etu.

Tätä kukaan ei ole vieläkään selittänyt minulle tyhjentävästi, että mikä siinä on niin väärin, jos tuloerot kasvavat?

Jos naapurin Erkki saa 100e palkankorotusta ja sinä saat vain 50e (mutta molemmille kuitenkin lisää liksaa yli inflaation), niin tuloeronne ovat kasvaneet, mutta oletko sinä sen köyhempi ja onnettomampi kuin ennen?
Iskeekö sinuun pakottava tarve ryhtyä syrjäytymään, vetämään viinaa ja tehtailemaan pikkurikoksia?

Absoluuttinen köyhyyshän ei Suomessa ole lisääntynyt, vaan suhteellinen köyhyys. Ja suhteellinen köyhyys on minusta suoraansanottuna aivan järjetön juttu. Koska kärjistettynä, jos sinulla on mersu ja kaikilla muilla porschet, niin olet suhteessa köyhin.

Sekin on jännä juttu kuinka Suomessa aina natistaan kuinka täällä ei voi työllä vaurastua saatikka rikastua. Mutta annas perkele, jos joku erehdyy tienaamaan paremmin kuin keskiverto jäppinen... Tuloerot alas! Hyvätuloisille lisää veroja! Ja kun "köyhien rivistä poikennut" on laitettu ruotuunsa, niin sitten takaisin sorvin ääreen purnaamaan, kun ei Suomessa pääse työntekijä vaurastumaan korkean verotuksen takia....

Minusta tuloerojen kaventamis -puppa kuuluu vanhaan, kyräilevään ja kateelliseen Suomeen, ei menestyvään ja vaurastuvaan moderniin Suomeen.
 
Onko jossain maassa sellainen sosiaaliturva, että yksin asuva lorvi saa runsaasti rahaa? Eli voisi siis sossu/kelarahoilla ostaa auton ja maksaa kaikki siihen liittyvät maksut, olisi uudet kalusteet ja kodinkoneet, välillä voisi käydä ravintolassa syömässä ja vaikka kerran vuodessa voisi käydä jossain lomareissulla?

Suomessa ainakin pitää käydä duunissa jotta tuollainen elintaso on mahdollista.
 
Täällä joku marisee, että nykyinen perusturva ei ole riittävä... huhuhh :) Vierestä erään kaverin elämää seuranneena voin kertoa, että perusturvan varassa pystyy elämään huomattavan letkeää elämää. Säästöjäkin jää. Opiskelijoilla arki taasen vaatii jo hieman suunnittelua, varsinkin jollei kesätöistä ole sukanvarteen paljoa jäänyt.

Koskahan nähdään se päivä, että näille eräille yhteiskunnan paskaloisille ruvetaan järjestämään valtion toimesta jonkinlaisia hätäaputöitä tai almuja ei tipu? Luulisi, ettei sellaisen järjestäminen kohtuuttomia vaatisi. Keksin heti n. 20 varteenotettavaa tehtävää kaikille sosiaaliturvan varassa kiikkujoille. Ämpärit ja sihvelit kouraan ja katuja putsaamaan, pysyy mielikin kirkkaana kun käyskentelee ulkoilmassa.

Hyvä jos keksit työttömille töitä, mene heti viemään ehdotuksia eteenpäin. Vielä kun saat valtion maksamaan niille ihmisille kohtuullista palkkaa niin olet onnistunut. Olen varma että halukkaita kadunlakaisijoita ja roskienkerääjiä löytyy jos siitä maksettavalla palkalla tulee kohtuullisesti toimeen.
 
Tohon työttömyys ja sossu hommaan saisi silleen järkeä että annettaisiin ruokakuponkeja ja tosi vähän käyttörahaa, sitten niillä kenellä ois työhaluja ni annettaisiin töitä, ja minimipalkka jos oikeasti tekee työtä pitäisi olla Suomessa 10e/h. Portsarina ollessaan aina ihmettelin että miten vittuun baarimikot menee töihin jollain 9.71e /h. Muistan yhdenkin tapauksen että oli amis suoritettu ja sitten oli jatkettu vielä esimieskoulutus ja jokunen vuosi tehty töitä ja kaveri teki tolla palkalla töitä, toi oli minusta jo riistoa ja ammattiliiton pitäisi puuttua. Miettikääpäs jos sossu maksaa vuokran ja sähkön ja vesilaskun ja antaa toimeentulotuen, ni tämä on jotaon 1000e kuukaudessa ja jos saisi vaikka 10e/h tunti töistä ni valtion pitäisi antaa vain 500-600e lisää tohon kuukausmaksuun rahaa mutta sitten valtiolla ois yksi työntekijä enemmän. Veikkaisin että puolet työttömistä lähtisi töihin tolla systeemillä ja puolet on niitä mitkä ei mene ikinä mihinkään.
 
Etpähän sit kuitenkaan tarttunut siihen ruoriin ja kääntänyt suuntaa, miksi et jos kerran olisit voinut valita? Tuohan on sama kuin väittäisi että ihminen valitsisi tietoisesti ja vapaaehtoisesti itselleen ongelmia ja onnettoman elämän.

Sille on olemassa syynsä miksi sinusta tuli elämäntapatyötön, rikollinen, pirin sniffailija ja alkoholisti. Et varmaan lapsena haaveillut sellasesta elämästä? Ikävä kuulla jos et pysty enää itseäsi arvostamaan, mutta niin kauan kuin itseäsi tilanteestasi syytät tai jotain muita niin niin kauan nuo ongelmatkin sinua todennäköisemmin seuraa. Tsemiä kuitenkin sinulle.

enpä mä lapsena sitä haaveillu, mutta ku ympäristö on mitä on niin kyllä sitä omaki mieli vähä muokkaantuu sen mukaan. nuoruuden esikuvat ja suurimmat sankarit oli ne isokokoiset linnakundit jotka ei ottanu paskaa keltää, tosin hitusen murtunu tämä kuva siinä vaiheessa ku itse dokannu entisten idolieni kanssa ja pistäny niitä pataan tuosta vaan ja katellu niiden lahoomista. mutta silti, samat tyypit pörräs mun veljieni ympärilläki, sama faija oli, samat kotiolot jne. niistä tuli normaaleja kansalaisia, suurinpiirtein. joten eiköhän se jostain muustaki ole kiinni, kyllä olosuhteet muokkaa ihmistä paljo, mutta silti on jokin perusosa joka pysyy muuttumattomana, luonne tai jokin. se kai on sitten päättämäs siitä miten sitä vapaata tahtoaan käyttää.

mutta valinnoista se johtuu, heikot valkkaa tunteen mukaan, vahvat järjen mukaan.

vaikka olis kuinka kasvanu tynnyrissä, ghettossa tai rikkaas perhees, faktat on aina faktoja, joten jokainen voi käyttää järkeänsä ja ottaa selvää miten elämä toimii ja miten sitä kannattais elää ja tehdä päätöksensä sen perusteella, ei sen perusteella että kersana sai vähä turpaansa liikaa ja nyt ahistaa/vituttaa.
 
Kyllä se lapsuus näyttelee suurinta osaa minkälaiseksi ihminen kasvaa isona, jos joku väittää jotain muuta ni on helvetin tyhmä. Miettikääpäs vaikka jotain venäläistä katulasta ni mitkä vitun mahdollisuudet sillä on nousta mihinkään?
 
Tätä kukaan ei ole vieläkään selittänyt minulle tyhjentävästi, että mikä siinä on niin väärin, jos tuloerot kasvavat?

Siinä ei ole mitään väärää, se on hyvä ja tärkeäkin asia mutta ne ei vain saa revetä liikaa. Huomaa ero.. Tuloerot voi kasvaa kunhan ne kasvaa suhteellisesti siellä ylä ja alapäässä suunnilleen samaa vauhtia. Jos ne repeää liikaa, niin kuin nyt on käymässä, tuloksena on köyhyyden lisääntyminen ja köyhyys on lähes kaikkien muiden yhteiskunnallisten ongelmien synnyttäjä.

Tärkeintä on siis huolehtia että yhteiskuntaan ei pääse syntymään liikaa köyhyyttä, niin kauan kuin yhteiskunta ei onnistu pitämään kansalaisiaan työkykyisinä ja tarjoamaan heille töitä, ne rahat köyhyyden ehkäisyyn on otettava sieltä hyvätuloisten pussista. Se on kaikkien etu jos tarkoituksena on rakentaa hyvinvointiyhteiskuntaa myös tulevaisuutta ajatellen. Nimitetään sitä vaikka yhteiskuntavastuuksi hyvätuloisten osalta.

Rikkaat tulee silti rikastumaan nyt ja aina ja ikuisesti ja tuloerot kasvamaan, ihan turha itkeä jos se kehitys välillä hetkeksi hidastuu. Varsinkin kun se 100e lisää kuussa köyhille ei edes näy rikkaiden elämänlaadussa millään tavalla mutta merkitsee ihan helvetin paljon sen köyhän talouteen.

Tottakai samanaikaisesti pitää miettiä jatkuvasti keinoja työttömyyden vähentämiseen ja työkyvyttömyyden ehkäisyyn. Minusta tää on ihan yksinkertaista.
 
Hetkinen. En väitä mustaa valkoiseksi, ja selvää on, että ihmiseen vaikuttaa ympäristö ja perintötekijät. Mutta, tikkuukko, et ole vielä mitenkään osoittanut, ettei valinnanvapautta olisi ja kaikki olisi deterministisesti jo loksahtanut. Tuo ajattelutapa ehkä toimii jälkeen päin ajatellessa tapahtumia, mutta vankkaa perustelua odottelen. Ongelmahan on, että tuo taitaa olla mahdotonta perustella, mutta valinnanvapaus näyttäisi toimivan empiirisesti tarkasteltuna.
 
Kyllä se lapsuus näyttelee suurinta osaa minkälaiseksi ihminen kasvaa isona, jos joku väittää jotain muuta ni on helvetin tyhmä. Miettikääpäs vaikka jotain venäläistä katulasta ni mitkä vitun mahdollisuudet sillä on nousta mihinkään?

totta munas joku venäläinen orpo katukersa on eri juttu, ja niin on ehkä joku jenkkiläinen ghetto neekeriki. mutta me eletään suomessa jossa kuitenki kaikki on ihan mahdollista. täällä ei joudu asumaan kadulla, paitsi ehkä stadissa jokunen harva. koulut on ilmaisia, sossusta saa tukia, koulukirjat maksetaan, joten paskaakos siinä?

kuten sanoin jos tietää miten pitäis toimia niin sitte joko toimitaan sen mukaan tai sitte angstataan loppuelämänsä siitä että oli paska lapsuus. ei täs itselläkää niin ihana lapsuus ollu, mutta halveksun jokaista ihmistä joka ei pyri kehittymään ihmisenä ja saavuttamaan itselleen paikkaansa maailmassa.

tunnen myös pari tyyppiä jotka on ollu lapsista asti lastareis, nuorisolaitoksis ym, mut aikuisiällä ne on about tunnollisempia ku pena perusperheestä tullu jamppa. toki useampi näistä laitostutuista on nyt kuollu tai perseilemässä jossain jotain persettä, mutta se on mielestäni ollu niiden oma valinta kuitenki.
 
Back
Ylös Bottom