Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Tuskin tällä palstalla nyt NIIN kovia jätkiä täynnä on joillekka noi lisäravinteet muutoin kunnollisen ja täysipainosen ruuan lisäksi on välttämättömiä tai tarpeellisia, häh?
Sulta menee edelleen ohitse, että se ruoka ei välttämättä riitä olemaan kunnollista ja täysipainoista jos treenataan kovaa. Kovaa treenaaminen on katabolista ja se aiheuttaa keholle paljon stressiä ja enemmän ravinnontarvetta. Ravinto oikeassa muodossa oikeaan aikaan on edullisempaa, nopeampaa ja fiksumpaa kuin alkaa mättämään kanaa ja riisiä joka välissä. Treenin aikana esim jos ravinteita haluaa ja kokee niistä olevan hyötyä, niin kiinteän ruoan mättäminen nyt vain ei ole optiona, se ei imeydy oikeaan aikaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toiseksi, kuten mainostettu, normaalit ihmiset eivät tarvitse lisäravinteita? Onneks itellä käynyt sillä saralla hyvä flaksi, oon reilu pari metriä pitkä, opiskelen alaa jossa on noin 5% vain miehiä, olen urheillut eräässä pallopelissä kilpatasolla niin suomessa kuin maailmalla sekä olen muutenkin hyvin epänormaali. Enkö mä silloin saakkin siis oikeuden käyttää lisäravinteita kenenkään ihmettelemättä? Toista olisi olla se 175cm pitkä tavis, joka ei muuta saisi tehdä kuin syödä luomua ja katsoa salkkareita.

Missä kohti täällä on ketään kielletty käyttämästä lisäravinteita?
Kaikki on omia valintoja.
Itse puhun omasta puolestani ja en ole se 175cm pitkä hyypiö enkä kaksimetrinenkään.
Luomusta en ole puhunut pätkääkään. Omasta ruokavaliostani ja ravinteiden saamisesta kyllä hiukan.

Bolsoi: on täällä niitäkin jätkiä.. Kaverit syö sen 6000kcal päivässä.. Alappa mättää tollasia ruokia ja proteiinin määrä korkeella..

Tosin itse en näihin kuulu xD

Sulta menee edelleen ohitse, että se ruoka ei välttämättä riitä olemaan kunnollista ja täysipainoista jos treenataan kovaa. Kovaa treenaaminen on katabolista ja se aiheuttaa keholle paljon stressiä ja enemmän ravinnontarvetta. Ravinto oikeassa muodossa oikeaan aikaan on edullisempaa, nopeampaa ja fiksumpaa kuin alkaa mättämään kanaa ja riisiä joka välissä. Treenin aikana esim jos ravinteita haluaa ja kokee niistä olevan hyötyä, niin kiinteän ruoan mättäminen nyt vain ei ole optiona, se ei imeydy oikeaan aikaan.

+ onhan sillä aika suuri placebo- vaikutuskin.

Itse ainakin huomannut, että nää "treenibuusterit" toimii lähestulkoon kaikki itsellä mitä nyt on kerinny tässä testaamaan. Toisinkuin palkkarit - ei vuosien saatossa testaillessa tunnu olevan mitään väliä ottaako sen treenin jälkeen vai ei (kunhan siis se kokopäivän aikana nautittu proteiinimäärä on iso).
Nythän siis on taasen aika, kun vetelen kaiken mitä ruokakaupasta saa ostettua. :D

Itse kerkesin käyttämään heraproteiinia ja kreatiinia noin kolmen vuoden ajan, kunnes puoli vuotta takaperin lopetin niiden käytön kokonaan. Ihan vain siitä syystä että koin kys. "ravinteet" aivan hyödyttömiksi itselleni. Tuloksia on tullut samalla tavalla nykyäänkin vaikka en ole treenin jälkeen paniikissa juossut pukuhuoneeseen katkaisemaan kataboliaa :D. Eikös tämän saliharrastuksen pitäisi olla koko elämän läpi kestävä projekti, niin mitä merkitystä jollain palkkarilla on noin pitkällä ajalla? Saat 1% nopeemmin tuloksia kuin ei-palkkaria käyttävä henkilö? Mihin on kiire? Meinaatteko vuoden päästä lopettaa salilla käymisen? En ymmärrä.

Mä ymmärrän täydellisesti mitä sa ajat takaa. Mut tän ketjun otsikko on perusteluja sille miksi joku ei käytä lisäravinteita.
Omasta puolestani olen mielestäni sen varsin hyvin perustellut miksi MINÄ en käytä. Jotakin tuloksia olen myös laittanut näkyville.

- - - Updated - - -

Millaisessa kunnossa Bolsoi muuten olet?

On se tuolla ketjussa mainittu jos tarkkaan lukee. Nykyinen ja pari aikasempaa ajankohtaa. Alotin myös ketjun 100 kyykkyä, siinäkin on pikkasen infoa.

- - - Updated - - -

Itsekkään en käyttänyt muutamaa pussia lukuunottamatta, muutenkin ruokavalio oli perseestä. Toivoisin että olis ollut toisin.

On se tuolla ketjussa mainittu jos tarkkaan lukee. Nykyinen ja pari aikasempaa ajankohtaa. Alotin myös ketjun 100 kyykkyä, siinäkin on pikkasen infoa.
ok, lueskelen paremmin.

Luulempa että niillä kavereilla on hiukka muuutakin "buusteria" mukana harjotuksissa.
Ei kai nyt niihin aleta vertaamaan?

Ethän sä edes treenaa kunnolla, sulle nyt riittää 2 kananmunaa päivässä. Koita nyt hyvä mies tajuta, että osa meistä treenaa kovaa ja haluaa tuloksia, ei mitään sunnuntai hömpöttelyä salilla.

Missä kohtaa treeni menee niin kovaksi että lisäravinteilla alkaa olla merkitystä?

Monethan käy pari kertaa viikossa vääntämässä haukka ja peckdekkiä, sitten ne imee proteiini juomia joka välissä ja ainoa mikä kasvaa on pakki, kun ne jauhot vedetään kebabin lisäksi.
Tälle kohderyhmälle ne proteiinisipsit ja sokeri-proteiinipatukatkin tekee kauppansa kovaan hintaan.

Bolsoi: on täällä niitäkin jätkiä.. Kaverit syö sen 6000kcal päivässä.. Alappa mättää tollasia ruokia ja proteiinin määrä korkeella..

Tosin itse en näihin kuulu xD

Luulempa että niillä kavereilla on hiukka muuutakin "buusteria" mukana harjotuksissa.

Nyt täytyy lähtee goisaa. Korjaan huomenna sadon jos liää on tullu.

Missä kohtaa treeni menee niin kovaksi että lisäravinteilla alkaa olla merkitystä?

Monethan käy pari kertaa viikossa vääntämässä haukka ja peckdekkiä, sitten ne imee proteiini juomia joka välissä ja ainoa mikä kasvaa on pakki, kun ne jauhot vedetään kebabin lisäksi.
Tälle kohderyhmälle ne proteiinisipsit ja sokeri-proteiinipatukatkin tekee kauppansa kovaan hintaan.
Varmaan siinä vaiheessa kun treenaa samalla tavalla kuin Mike ja Peter. Jos näin on niin eiköhän tämä keskustelu ollut sitten tässä. Täällä ei muilla ole mitään asiaa juoda proteiinijuomia!

Kyllä tän keskustelun pohjalta ainakin itse kävelen marketin lisäravinne hyllylle kunhan saan itseni kuntoon. Toki se edellyttää myös ruokavalion kuntoon saamista ensin. Tukemaanhan nuo on tarkoitettu ja kai siinä säästääkin.

Itse kerkesin käyttämään heraproteiinia ja kreatiinia noin kolmen vuoden ajan, kunnes puoli vuotta takaperin lopetin niiden käytön kokonaan. Ihan vain siitä syystä että koin kys. "ravinteet" aivan hyödyttömiksi itselleni. Tuloksia on tullut samalla tavalla nykyäänkin vaikka en ole treenin jälkeen paniikissa juossut pukuhuoneeseen katkaisemaan kataboliaa :D. Eikös tämän saliharrastuksen pitäisi olla koko elämän läpi kestävä projekti, niin mitä merkitystä jollain palkkarilla on noin pitkällä ajalla? Saat 1% nopeemmin tuloksia kuin ei-palkkaria käyttävä henkilö? Mihin on kiire? Meinaatteko vuoden päästä lopettaa salilla käymisen? En ymmärrä.
Milläs mittasit ne ravinteet tehottomiksi? Ja jos kerta ei ole mihinkään kiire niin samalla logiikalla varmaan voit vähentää treenipäiväsi puoleen nykyisestä. Onhan sulla koko elämä aikaa.

Tiesitkö Bolsoi että pähkinöissä ei ole kaikkia välttämättömiä aminohappoja?

Milläs mittasit ne ravinteet tehottomiksi? Ja jos kerta ei ole mihinkään kiire niin samalla logiikalla varmaan voit vähentää treenipäiväsi puoleen nykyisestä. Onhan sulla koko elämä aikaa.

Tiesitkö Bolsoi että pähkinöissä ei ole kaikkia välttämättömiä aminohappoja?
Silmillä, vaa'alla ja painojen nousun seuraamisella. Puoleen vuoteen en ole käyttäny heraa tai kreatiinia ja samaan tahtiin on tulokset noussu/lihakset kasvanu. Ei olekaan kiire mihinkään, mutta eipä tuo sun logiikka oikein pelaa tossa treenipuolessa.

Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori

20-40g maksimoi proteiinisynteesin. Tuolta löytyy muitakin tutkimuksia joissa puolesta puhutaan myös isommista määristä. Mutta tärkeämpää on jakaa sitä proteiinia pitkin päivää kuin nauttia isoja kerta-annoksia..

Se että protskua imeytyisi vain 30g on huuhaata.. Mutta siitä imeytymis määrästä meikäläinen ei ookkaan mitäön puhunu

"Kehonrakentajat ovat perinteisesti syöneet päivässä 5-6 ateriaa tasaisin väliajoin, jakaen proteiinin tasaisesti näille aterioille. Muitakin vaihtoehtoja löytyy, sillä esim. Nortonin tutkimustulosten perusteella kolme suurempaa kerta-annosta saattaa olla jopa parempi vaihtoehto proteiinisynteesin kannalta."

lähde: Ruokavalion nyrkkisäännöt ? Osa 3 | Fast News

Ei tällä mitään väliä ole, mutta kunhan nyt aloin pätemään. :D

Pistit pahan Hulmi vai Hulkki :D itse ehkä kuitenkin enemmän Hulmin kannalla ;D

- - - Updated - - -

noh noh.. itsehän otit asian esille ;)

ja kyllä on myös olemassa kavereita jotka on KOHTUULLISEN isoja ja syövät 6000kcal eivätkä käytä näitä muita "buustereita".... kai niihin ainakin voi vertaa?

"Kehonrakentajat ovat perinteisesti syöneet päivässä 5-6 ateriaa tasaisin väliajoin, jakaen proteiinin tasaisesti näille aterioille. Muitakin vaihtoehtoja löytyy, sillä esim. Nortonin tutkimustulosten perusteella kolme suurempaa kerta-annosta saattaa olla jopa parempi vaihtoehto proteiinisynteesin kannalta."

Tuosta löytyy jonkin verran tietoa hyvässä muodossa rxmusclen musclecollege podcastiosiosta missä Layne norton ja Jake Wilson (biokemian tohtoreita) kertoo proteiiniin liittyvistä tutkimustuloksista.
Ideahan on saada päivälle mahdollisimman monta "anabolista ikkunaa" - eli proteiinisynteesiä käyntiin. On tutkittu, että nuorilla proteiinisynteesi lähtee käyntiin jo 20-30 grammalla proteiinia, koska se määrä alkaa sisältää tarpeeksi suuren määrän leusiinia aloittaaksene proteiinisynteesin. Vanhetessa kuitenkin proteiinin kerta-annosta pitäisi kasvattaa, koska mitä vanhemmaksi tulee, sitä suurempi määrä leusiinia vaaditaan proteiinisynteesin saavuttamiseksi. Toisinsanoen +30 grammaa vähintään proteiinia kerta-annoksena. Tuostahan hulmikin taisi jossain puhua?
Eli tuo "kolme suurempaa kerta-annosta saattaa olla jopa parempi vaihtoehto proteiinisynteesin kannalta" voi olla tehokkaampi, koska sillä VARMASTI saadaan proteiinisynteesi käyntiin. Jos muuten "suurten", ~30 gramman proteiinimäärien syöminen useamman kerran pitkin päivää ei onnistu.

Silmillä, vaa'alla ja painojen nousun seuraamisella. Puoleen vuoteen en ole käyttäny heraa tai kreatiinia ja samaan tahtiin on tulokset noussu/lihakset kasvanu. Ei olekaan kiire mihinkään, mutta eipä tuo sun logiikka oikein pelaa tossa treenipuolessa.

Ei se kehityksen ero ole niin huikea, että huomaisit sen tuolla tavalla. Tutkimukset antavat kuitenkin ymmärtää, että heraproteiiniista ja kreatiinista on hyötyä.

Eli siis on ihan sama vetääkö palkkaria vai energiajuomaa ;D

Mitä siihen proteiinin määrään tulee niin kroppa ottaa mitä ottaa ja loput tulee ulos... Mutta jos kaikki pitää tehdä pilkulleen niin onko järkeä syödä proteiinia kerralla liikaa jolloin ylimääräinen poistuu ulosteiden mukana? Tärkeämpää on saada tasaisesti proteiinia pitkin päivää..

Se miten sen tekee on oma asia.. Itse teen halvimmalla ja helpoimmalla = hera

Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori

20-40g maksimoi proteiinisynteesin. Tuolta löytyy muitakin tutkimuksia joissa puolesta puhutaan myös isommista määristä. Mutta tärkeämpää on jakaa sitä proteiinia pitkin päivää kuin nauttia isoja kerta-annoksia..

Se että protskua imeytyisi vain 30g on huuhaata.. Mutta siitä imeytymis määrästä meikäläinen ei ookkaan mitäön puhunu

Tässä on mun mielestä pieni ristiriita. :D
Oli pakko tarttuu tähä, ku niin hirveetä broscienceä tulee että huhhuh. Ei se keho nyt ihan niin toimi että ylimääräinen proteiini paskotaan viemäriin. Siitä proteiinista, mitä ei käytetä, tehdään hiilihydraatteja keholle energiaksi. Ja aivan hyvin voi syödä 40g+ proteiinia per ateria, mutta siinä menee vain pidempään imeytyessä. Että paskan mukana se ei todellakaan tule ulos.

Ihan hyvin voi syödä vaikka kolme isoa ateriaa päivässä jos se tuntuu paremmalta. Tärkeintä on saada energiaa se +200-500 kcal päivän aikana. Näin itsekin teen, kun ei nappaa joka välissä mussuttaa rahkaa naamaan... Sun lihakset ei surkastu kataboliasta vaikka et saisikaan ruokaa joka kolmas tunti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom