Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Kai sä oikeesti ymmärrät, että jos ihmisille olis niin helppoo tehdä muutos niin ei olis huumeista tai tupakasta riippuvaisia ihmisiä? Ei olis ihmisiä jotka söis huonosti, kuka oikeesti tässä maailmassa tahtoo tieten tahtoen syödä epäterveellisesti ja ajaa sun oma keho hengiltä ennen aikojaan? Totuus on se, että tapojen, ruokatottumusten ja muiden vastaavien asioiden muuttaminen on aivan helvetin vaikeeta. Ne ihmiset jotka pystyy päivässä tekemään päätöksen "syön tästä päivästä eteenpäin terveellisesti ja jätän roskaruoan taakseni" ovat äärettömän harvassa. Vaikka tahtoisitkin tehdä muutoksen, niin sun kroppa ja mieli varmasti taistelee sua ja sun päätöstä vastaan.

Duodecim on suomen lääkäriseura ja luultavasti Suomen luotettavin lähde näissä asioissa. Näin ainakin opetetaan yliopistoissa alaa opiskelevia ja itse tahdon myös luottaa siihen. Onko sun lukutaito kunnossa? "Laadukkaalla harjoituksen jälkeen nautitulla, runsaasti kaikkia välttämättömiä aminohappoja sisältävällä ravinnolla näyttäisi olevan siis tärkeä merkitys fyysisen harjoittelun yhteydessä." Jos saat siis tästä luonnollisesta ravinnostasi kaiken tarvitsemasi proteiinin ja runsaasti kaikkia välttämättömiä aminohappoja niin good for you! Silloin et tartte mitään heraproteiinia!

Noniin lihavoin oleellisen.

Toit muuten tossa ylempänä sitä todellista ogelmaa esiin.
Ogelma on se että syödään ja eletään väärin.

Silloin kun joku ongelma on olemassa niin sitä täytyy yrittää säätää sen alkulähteiltä.
Mitä enemmän virheellisä toimintoja paikataan lääkkeillä tai lisäravinteilla niin mun mielestä silloin mennään mettään.

Masentuneelle määrätään mielialalääkkeitä kun pitäsi pyrkiä muuttamaan sen elintapoja.
Liikuntaa, alkoholinkäyttöä, ravintoa ja ylipainoa.

Joskus joku lisäravinne, vitamiini tai lääke puoltaa paikkansa mut se vika korjautuu varmimmin kun säätää elintapansa oikeempaan suuntaan.

Eli ravinto, treeni, lepo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä vähensin lisäravinteiden käyttöä sen jälkeen kun tuntemani kuntosalin omistaja / lisäravinnemyyjä joka on erittäin hyvässä kunnossa sanoi kutakuinkin että 90% niistä on pöljien rahastusta..
Itse käytän kreatiinia, magnesiumia ja heraa syystä että näistä huomaan itse hyötyväni.

Ja pointti tuli siellä lopussa. Jos on VAJAUSTA ravinnossa niin silloin lisäravinteet puoltaa paikkansa.
Itse pyrin ottamaan kaiken ravinnosta.

Joillain näyttää olevan tuo helppous myös etusijalla.
Vaikka on se varsin helppo hulauttaa muutama raaka kananmunakin naamaan tai pussillinen pähkinöitä.
Itse suosin ravinteita joissa on myös muuta. Jos pelkkää aminohappo aukko täytetään yksipuolisesti maitoprotteiinilla niin joo parempi kuin ei mitään,
mutta mielestäni parempi, että myös muilla alueilla vajaus täyttyisi vaikka pähkinöitä tai munia napsimalla.
Aion jatkaa rautalangan vääntämistä lisäravinteiden puolesta.

Kroppa on kovan treenin jälkeen sellaisessa tilassa, jossa se huutaa energiaa - sekä hiilihydraattien että proteiinien muodossa. Mutta en jaksa uskoa että sinä (tai kukaan muu) kantaa neljää kananmunaa, maitoa, ja/tai banaania tjsp. mukanaan salille. Kun sanoit että "joillain näyttää olevan tuo helppous myös etusijalla", niin se on pikemminkin niin että asioita ei tahdo tehdä niin helvetin vaikeiksi itselleen. Ja jos edellä mainitsemani cocktailin vetäisi naamariin salin jälkeen, tulisi siitä n. 450-500kcal, kun taas normi palkkari on se ~250-300kcal. Niille ketkä laskee kaloreitaan suht. tarkasti, on tossa aikamoinen ero. 100g (eli erittäin pieni) pussi pähkinöitä sisältää 500-650kcal, pähkinöistä riippuen. Jauhot ovat siis mainio tapa saada lihasten kehityksen kannalta välttämättömiä ravinto-aineita ilman että kokonaiskalorimäärä lähtee käsistä. Varsinkin kun ollaan dieetillä.

Maitotuotteet, kananmuna ja kala ovat treenaajan ykkösproteiinit - Ravinto - Terveys - Helsingin Sanomat

"Jos haluaa kasvattaa lihasmassaa, valkuaisaineet on kaikkein helpoin panna paremmuusjärjestykseen.
"Vastoin uskomuksia liha ei ole optimaalisin proteiininlähde lihasten kasvattamiseen", Hulmi sanoo. Ratkaiseva on leusiini-nimisen aminohapon määrä.
"Aminohapoista leusiini on ainoa, joka pystyy suoraan viestittämään lihaksille käskyn kasvaa."
Suurin leusiinipitoisuus on heraproteiinissa ja maidon proteiineissa yleensäkin. Hera on neste, joka jää jäljelle juustonvalmistuksessa, kun maidosta on erotettu itse juustomassa."

Jos joku haluaa taas väittää että tuo on lisäravinnevalmistajien kartellin tuotoksia niin tehkööt niin.

PS. Kananmunat kannattaa syödä keitettyinä tai paistettuina. Paitsi että maku on paljon parempi, on ne myös huomattavasti tehokkaampia "kiinteässä" muodossa kuin raakoina.

Ainakin jenkeissä valvonta on ihan minimaalista.

Olemmeko jenkeissä? No ei olla.

Ja kerro nyt herra korkea älykkyysosamääräinen, että miten, miten esim. FAST:in menestys kertoo automaattisesti siitä, että koko bisnes on kusetusta? En vain jaksa ymmärtää. Menestys=kusetus? Jos se siis ei menestyisi niin se olisikin vain jokin kiva pikku firma joka tekee varmasti kunnon jauhoja ja välittää asiakkaistaan eikä kaipaa suurta menestystä ja lässyn lässyn...

Nonii, taas päästiin yhteen ajatukselliseen eroavaisuuteen.

Eli kysyn missä tässä nyt on se hyöty?
Sä pystyt polkee ehkä kauemmin noittten aineiden voimalla silloin kun sulla on ne elimistössäs.
Silloin kun ei ole niin sä oot takas normaalitilassa.
Kyllä amfetamiininkin tai kokaiinin vaikutuksen alasena pystyy suoritustasoja sekä piristystilaa hetkellisesti nostaa, mut mitä jäi viivan alle?
Siis jos puhutaan suoritustasojen nostosta pelkästään.

Miks se on niin tärkeetä päteä reeneissä yli omien luonnollisten fysiologisten kykyjensä rajan?
Sit kun noita aineita ei ole niin ollaan taas lähtöruudussa.
Hetkellinen high ei oo ainakaan mulle mikään tavotte vaan hyvä monipuolinen kunto joka on siellä kun sitä tarvitaan,
eikä vaan silloin kun on tankattu lisäravinteita.

Vaikka noillla saataiskin hiukka keihään kärkeä hiotuks niin se viimen viis prosenttia ei mun mielestä ole rahan arvoista.
Ja edelleenkin puhun vain omasta näkökulmastani.

Amfetamiini ja kokaiini on huonoja vertauksia koska ne ei tehosta lihasten kykyä käyttää rasvaa energiaksi.

Edelleenkin kysytään, että mikä on se normaalitila? Pitkän lenkin jälkeen elimistö on pahasti miinuksilla jos ei lenkin aikana oo pystynyt käyttämään tarpeeksi rasvaa energiaksi ja sen sijaan on käytetty katabolisia aineita.

Omien rajojen yli päteminen on tärkeää koska halutaan kehittyä, kun on käytössä enemmän polttoainetta niin jaksaa treenata enemmän ja treenivaste on suurempi ja saavutetaan parempi kehitys, samalla vältetään turha uupumus joka aiheuttaa rasitusvammoja kun lihakset väsyy ennen aikojaan.

Itse juuri tavoittelen monipuolista kuntoa ja siksi olen jaksottanut treenit, salilla treenaan voimaa ja lihasmassaa plussakaloreilla jolloin kertyy rasvaa ja sitten käyn lenkkeilemässä jolloin poltan rasvaa ja kehitän lihasten kestävyysominaisuuksia. Salitreenistä on hyötyä niin, että jaksaa lenkkeillä kovemmalla vauhdilla ja kestävyydestä taas niin että hapenottokyky ja verenkiertoelimistö ei rajoita salitreeniä.

Itse puhut viidestä prosentista mutta tuo ylläoleva tutkimus puhuu sen sijaan sadan prosentin hyödystä.

Joku vielä puhui siitä bcaa jutusta niin herassa on bcaa ja otan usein 1-2h ennen salitreeniä 30g heraproteiinia josta saan riittävästi bcaa:ta joka imeytyy ennen treenin alkua. Käytän halpaa perus heraa enkä mitään kallista isolaattia. Heran käytössä on myös se etu, että jos vetää kahdet treenit päivässä niin niiden välissä voi ottaa heraa kun ei pysty syömään tarpeeksi sen takia että täydellä mahalla on huono treenata.

Enemmän läskiä siitä että jos mä syön edelleen sen saman ja sen lisäks päälle extra protsuka niin jos sillä kalorinsaanti nousee niin silloin se muuttuu läskiks.
Jos mä saan ravinnosta riittäävän määrän proteiinia niin miks mä otttaisin sitä lisää purkista?

:face: Ei jumalauta sä oot hidas...

Siis ymmärrätkö, ettet syö tietenkään samaa määrää normiruokaa jos käytät sitä lisäproteiinia? Kalorit on edelleen samat. Väännän ratakiskosta: syöt 3000kcal normiruoasta tai sitten syöt 2900kcal normiruoasta ja 100kcal heraproteiinista. Tekeekö tuo jälkimmäinen enemmän läskiä? No eipä taida. Enemmän lihasta se tekee kun saat heti treenin jälkeen nopeasti imeytyvässä muodossa aminohappoja.

Mä ajattelen sen niin että jos kroppa ei saa jotain ainesosaa ravinnosta suurempia määriä kuin se ravinnossa esiintyy niin se ei ole silloin tarkotettu saatavaksikaan.
Ei oo todellista...
Varmaan jätät lääkkeetkin ottamatta kun et voi itse poimia niitä metsästä? Rokotukset ainakin on täysin nou nou kun niitä ei voi edes syödä. Ja miten sä edes voit määritellä sellaisen käsitteen kuin ravinto? Sehän on vaihdellut kehityksen myötä tuhansien vuosien ajan ja on nykyisin ihan erilainen kuin esim. 4000 vuotta sitten. Miten sä voit käyttää sitä perusteluna ihmiskropan täydelliselle toimivuudelle? Esimerkkinä nyt vaikka, että luuletko että kivikauden ihmiset söivät paljon viljatuotteita? No eipä tainneet kun eivät osanneet viljellä. Pitäisikö siis viljatuotteet jättää pois, koska se ei ollut silloin käsitteeseen "ravinto" sisältyvä asia? Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

Tai miksi mielestäsi lisäravinteet on tarpeettomia.

Syömällä 4 kertaa päivässä kunnollista ja monipuolista ruokaa on helppo täyttää kaikki ravinnontarpeet ja
esimerkiks 120g proteiinia saa päivittäisestä ravinnosta kun vähän viitsii laskea.

Omia perusteluita.

- Lisäravinteet on kalliita ja niillä saavutettu hyöty minimaalista verrattuna kunnolliseen ruokaan.
Halvempaa lisäravinteet on, kuin vaikkapa maitorahka. Miten tätä hyötyä mittaat? Jos on jokin aika, jolloin kehosi tarvitsee nopeasti imeytyviä proteiineja niin syöt maitorahkaa koska hyöty oikein syömisestä olisi minimaalinen?
- Käytän mielummin rahani parempaan ruokaan kun keinotekoisiin valmisteisiin.
"Parempi" ruoka ei ole lisäravinteiden substituutti.
- En ole kilpaurheilija enkä tavoittele maksimaalista lihaskasvua vaan voimakasta, tervettä ja käyttekelposta kehoa.
Pienemmät tavoitteet -> tee asiat tahallisesti väärin?
Lisäravinteilla esimerkiksi kreatiinilla muutama toisto lisää kestävyydessä ei tuo kokonaistavoitteen kannalta pitkäkestoisia tai merkittäviä tuloksia.
Tuohan. Fundeeraas vähä
- Kunnollinen päivittäinen ravinto on paras pohja, siihen pitää satsata, ei lisäravinteisiin.
Miksei voi satsata molempiin?
- Luonnnollisissa ruoka-aineissa ravintosuhteet on oikeassa kombinaatiossa. En näe järkeä mättää lisäravinteiden muodossa jotakin ainesosaa "yliannoksina".
Mitähän helvettiä? Tietty määrä päivässä makaroni jauheliha sekotusta on tie totuus ja elämä? Ihmisillä ei tietenkään ole erilaisia tavoitteita, kehoja, aineenvaihduntoja, kulutuksia jne. Mitenkäs bulkilla ja dieetillä syöt samaa safkaa mutta vaan vähemmän? Lisäravinteiden pointti ei ole vain proteiinin määrän lisäämisessä vaan laadun/imeytymisnopeuden
- Mielestäni lisäraviteista ja ravintoaineiden kokonaisvaltaisesta imeytymisestä ravinnekombinaatiossa ei ole tarpeeksi tietoa.
Ravinnekombinaatioilla tarkoitat vaikkapa valmispalkkareita joissa hiilaria protskua kreatiinia? Onpas! Vielä kertaakaan en ole törmännyt aineeseen, jonka ainesosien esimerkiksi maltodekstriini tai hydrolysoitu hera imeytymisestä ja imeytymisajoista ei löytyisi täydellistä tietoa. Jos "ongelmana" on se että nämä yhdistettynä imeytyminen muuttuu niin kyllä hiilihydraatit hidastavat proteiinien imeytymistä.
- Mielestäni koko lisäravinnehommeli on kaupallista huttua josta hyötyy vain kauppias. Keskiverto salipelle lähinnä lihoo.
Voiton tekeminen käsittääkseni on jokaisen yrityksen tavoite ja tehtävä. Mielestäni luonnollisen ravinnon syömisessä keskiverto salipelle lähinnä lihoo.

Nämä siis omia mielipiteitäni lisäravinteista.

Lihavat on omia mielipiteitäni väittämistäsi.

Yleensä ääripää-ajattelu ei ole paras tai järjekevintä lähes missään asiassa, vaan "kultainen keskitie" ja kohtuus ovat yleensä järkevämpiä. Mutta usein sattuu menemään niin, että ääripää ajattelu on jotenkin muodikkaampaa ja ihmisiin vetoavampaa ja synnyttävät näin vaikka minkälaisia muoti-ilmiöitä.

Osasta lisäravinteista on selvää hyötyä tutkimusten ja käytännönkokemuksen perusteella (esim. heraproteiini-lisä harjoituksen jälkeen, kreatiini, D-vitamiini ja muutamat muut ainakin)
Lisäravinteet ovat nimen omaan ruokavalion tukena ja eivät tee mitään ihmeitä, mutta tavoitteelliseti harjoitteleva saa kyllä hyötyä osasta lisäravinteista. Kannattaa pitää mielessä kuitenkin, että lisäravinteet eivät ole mitään ihmeiden tekijöitä.
Suosittelen tutustumaan tutkimuksiin aiheista, eikä vain mutuilla tai pitää omaamielipidettään ainoana oikeana.

keinotekoisuutta dissaavathan voi syödä sitten luomua ja porkkanoita/ kasvattaa omia eläimiä ja syödä niistä sitten, ei tule niin paljon pahan maailman pöpöjä

Sanotaan pähkinänkuoressa, että lisäravinteet (jauhot, vitamiinit ja ties mitkä) on ihan kiva juttu ja keholle "ihan sama" tuleeko ruoasta vai lisäravinteesta, mutta noissa lisäravinteissa on myös se ylimääräinen HÖTÖ, joka ei kehoon kuulu ja kehoa kiinnostaa tämä, eikä olekkaan ihan sama! Labrassa valmistetut aineet, jotka pitää kapselin kapselina ja jauhon paakkuntomattomana ja makean makuisena tms/jne

En oo jumala, mutta oon sensei.
Sensei has spoken!

- - - Updated - - -

keinotekoisuutta dissaavathan voi syödä sitten luomua ja porkkanoita/ kasvattaa omia eläimiä ja syödä niistä sitten, ei tule niin paljon pahan maailman pöpöjä

Vaikka pieni dissaus haiskahtaa tästä niin, komppaan rehdisti tätä asiallista viestiä! Luomu ja lähiruoka kunniaan!

Ja sitten tietenkin vain villiporkkanoita eikä mitään ihmisten keinotekoisesti jalostamia lajikkeita. Sama pätee niihin eläimiinkin. Villisikoja ja hirveä. Ei siinä, etteikö se olis terveellistä, mutta kallista varmasti.

Ennen söin banaanin treenin päätteeksi. Nykyään kun juon maustamatonta heraproteiinia, jotta lihakset palautuisivat paremmin. Ihmeellinen haloo syntyy tuosta proteiinijauheesta. "Kyllä tota proteiini saa tavallisestakin ruuasta, että ihan turhaa tommonen". Miksei sillon huudeltu kun söin banaania, että: "Vittuako sä tollasta banaania syöt treenin jälkeen." Kun miettii mitä nämä huutelijat ja yleensäkin ihmiset suuhunsa pistävät ja luokittelevat normaaliksi ruuaksi, niin ei jumalauta, kyllä proteiinijauhe pitäisi olla myös heidän mukaansa ihan normaalia ruokaa.

Kyllä mullekkin se on lähempänä normaalia ruokaa kuin varsinaista lisäravinnetta, koska proteiini on kuitenkin niin iso osa päivän ravinnosta. Lisäravinteeksi itse luokittelen esim. vitamiinivalmisteet sun muut magnesiumtabletit.

:face: Ei jumalauta sä oot hidas...

Siis ymmärrätkö, ettet syö tietenkään samaa määrää normiruokaa jos käytät sitä lisäproteiinia? Kalorit on edelleen samat. Väännän ratakiskosta: syöt 3000kcal normiruoasta tai sitten syöt 2900kcal normiruoasta ja 100kcal heraproteiinista. Tekeekö tuo jälkimmäinen enemmän läskiä? No eipä taida. Enemmän lihasta se tekee kun saat heti treenin jälkeen nopeasti imeytyvässä muodossa aminohappoja.

Nonii, nyt tultiin kohtaan ajattelun erot numero kolme.
Minä ajattelen että ruuasta saan itse tarvitsemani 120g proteiinia. Sinä ajattelet että pitää syödä vähemmän ja ottaa proteiinia lisänä.

Jos kulutus on 3000 kaloria ja kroppa tarvitsee sen niin se vääntää sen energian rasvasta, proteiinista tai hiilareista.
Itse en näe mitään syyytä väännättää proteiinia energiaksi vaan otan sen rasvasta tai hiilarista. Se onnistuu helposti normaalilla ruokavaliolla.
Jättämällä jottain pois ja paikkaamalla aukko proteiinilla ei minun mielestäni saavuteta optimaalista tulosta.
Siis jos tarve on 3000kcal.
Miksi ottaisin sen energian yliannoksesta proteiinia jos sen tarve on 120g?
Miksi en ottaisi sitä esimerkiks rasvasta jossa energiaa on puolet enemmän kuin proteiinissa?

Itse ajattelen kroppaani kokonaisuutena, en pelkkänä runkona lihasmassalle jota yksipuolisesti kasvatetaan vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Nonii, nyt tultiin kohtaan ajattelun erot numero kolme.
Minä ajattelen että ruuasta saan itse tarvitsemani 120g proteiinia. Sinä ajattelet että pitää syödä vähemmän ja ottaa proteiinia lisänä.

Jos kulutus on 3000 kaloria ja kroppa tarvitsee sen niin se vääntää sen energian rasvasta, proteiinista tai hiilareista.
Itse en näe mitään syyytä väännättää proteiinia energiaksi vaan otan sen rasvasta tai hiilarista. Se onnistuu helposti normaalilla ruokavaliolla.
Jättämällä jottain pois ja paikkaamalla aukko proteiinilla ei minun mielestäni saavuteta optimaalista tulosta.
Siis jos tarve on 3000kcal.
Miksi ottaisin sen energian yliannoksesta proteiinia jos sen tarve on 120g?
Miksi en ottaisi sitä esimerkiks rasvasta jossa energiaa on puolet enemmän kuin proteiinissa?

Itse ajattelen kroppaani kokonaisuutena, en pelkkänä runkona lihasmassalle jota yksipuolisesti kasvatetaan vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Voi vittu... Tiesin, että olisi pitänyt mainita nuo proteiinitkin kun olet niin putkiaivo että luet kuin piru raamattua. Siis jos joku syö nyt vittu 3000kcal ja 120g proteiinia ruoasta vs 3000kcal miinus se kalorimäärä mitä 30g heraa vastaa sekä 90g proteiinia normiruoasta + 30g heraproteiinia palautusjuomana niin kyllä tuo jälkimmäinen saa paremman proteiinisynteesin ihan tutkitusti. Ja tule nyt vielä nussimaan pilkkua tästä.

Ethän sä edes treenaa kunnolla, sulle nyt riittää 2 kananmunaa päivässä. Koita nyt hyvä mies tajuta, että osa meistä treenaa kovaa ja haluaa tuloksia, ei mitään sunnuntai hömpöttelyä salilla.

Kävin aamulla syömässä 8.30. Täällä kello on kohta 12.00.
Söin n. 150g suikaloitua porsasta sipulin ja yrttien kara. Jonkin verran riisiä jossa päällä kaks paistettua kananmunaa keltuainen puoliraakana.
Jonkin verran tuoreita vihanneksia, vihreetä metripapua, vähän kurkkua ja erästä yrttiä. Sen lisäksi pienen lautasellisen pannulla kärväytettyä morning glory vihannesta valkosipulin kera. Jälkiruuaksi söin kaks jäätelötuuttia ja hetken päästä kaks mandariinia. Nopeesti laskien tuosta jo tulee yli 50g proteniinia se eri muodoissa.
Sekä kaikki muu tarpellinen ravintoineiden oikeassa ja luonnollisessa suhteessa.

Mulle ei riitä kaks kananmunaa.

eihän tostakaan tullut yhtään heraa? tai no mitä toi jäätelö nyt sisältää prodea 4-5g/100g eli ei oikeestaan mitään..

ja saatko ton nassuun puolen tunnin sisällä KOVASTA treenistä? mä en ainakaan jaksa kantaa salille tollasta ateriaa mukana, saatikka että treenin päälle pystyis syömään ees noin... xD

edit ja itsehän käytän heraa, kreatiinia, maltoa sekä magnesiumia, vitamiineja sekä kalanmaksaöljyä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom