Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä liityn tähän Ertsin ja Vensku123:n kerhoon
Väitän itsekin että useammissa tapauksissa lihavuuden syypää on ollut ympäristössä eikä niinkään pään sisällä.. Lapsena opittuja tapoja mistä vaikea päästä aikuisena eroon
Eihän omaa lihavuuttaan voi toisten tai ympäristön syyksi laittaa?
Toki sillä on vaikutus, mutta epäilen ettei yksikään lihava nuori tai aikuinen ole sitä minkään ympäristön tai äidin ruokien takia.
Eihän omaa lihavuuttaan voi toisten tai ympäristön syyksi laittaa?
Toki sillä on vaikutus, mutta epäilen ettei yksikään lihava nuori tai aikuinen ole sitä minkään ympäristön tai äidin ruokien takia.
Onko nää taas sun omia päätelmiä vai löytyykö näille ajatuksille jotain lähdettä?
Mä väitän että suurin osa lihavuudesta on opittua, esim mun nuoruusajan lihavuus johtui täysin mun vanhemmista ei mun päänsisäisestä mailmasta..
Siinä vaiheessa kun muutin pois kotoa mä en yksinkertaisesti osannut tehdä mitään ns terveellistä ruokaa, ja tätä samaa asiaa on tullut nähtyä ympärillä todella paljon..
Hyvin usein lihavien ihmisten lapset ovat jo taaperosta asti lihavia ja tämä nuoruusiän kouluttamisvaihe kestää 15-20 vuotta vaikea on päästä näin pitkän ajan rutiineista eroon.
Onhan tietysti ihmisiä jotka syövät tunteiden ja pään takia ym vastaavaa mutta väitän että tää porukka on huomattavasti pienempi kuin tämä opetettujen läskien sakki.
Mä liityn tähän Ertsin ja Vensku123:n kerhoon
Väitän itsekin että useammissa tapauksissa lihavuuden syypää on ollut ympäristössä eikä niinkään pään sisällä.. Lapsena opittuja tapoja mistä vaikea päästä aikuisena eroon
Lisäksi vielä vääränlaisen ruokavalion aiheuttamat ruokahimot, ahminnat ym. Yleensäkin taju siitä, paljonkon mitäkin voi oikeasti syödä. Ravinneköyhä ruoka ei vie nälkää, vaikka sitä kuinka söisi, koomista sinänsä. Laatu korvaa määrän ruoankin osalta monesti.
Lähi piirissä seurannut kun yksi mamma syöttää koko ajan 5-vuotiaalle tytölle sokeria ja paskaa.. nyt kun se tekee seuraavat 10 vuotta niin onko se ympäristön vai lapsen syy, että se on läski!?
Eli väitän, että ympäristöllä ja vanhemmilla on paljon enemmän kuin monella muulla tekijällä...
Onko nää taas sun omia päätelmiä vai löytyykö näille ajatuksille jotain lähdettä?
Mä väitän että suurin osa lihavuudesta on opittua, esim mun nuoruusajan lihavuus johtui täysin mun vanhemmista ei mun päänsisäisestä mailmasta..
Siinä vaiheessa kun muutin pois kotoa mä en yksinkertaisesti osannut tehdä mitään ns terveellistä ruokaa, ja tätä samaa asiaa on tullut nähtyä ympärillä todella paljon..
Hyvin usein lihavien ihmisten lapset ovat jo taaperosta asti lihavia ja tämä nuoruusiän kouluttamisvaihe kestää 15-20 vuotta vaikea on päästä näin pitkän ajan rutiineista eroon.
Onhan tietysti ihmisiä jotka syövät tunteiden ja pään takia ym vastaavaa mutta väitän että tää porukka on huomattavasti pienempi kuin tämä opetettujen läskien sakki.
Sekin kyllä, mutta tuo liittynee aika paljon hyvänmakuisesta ruuasta saatavaan hyvänolontunteeseen ja dopamiiniin, jotka voi koukuttaa varomattoman. Varsinkin, jos on taidottomuutta käsitellä negatiivisia tunteita, ruoka voi toimia turhan hyvänä lohduttajana. Itselläni kyllä normaalisti kylläisyys korreloi melko suoraan kalorimäärän kanssa, vaikka suuri osa tulisikin energiapitoisista lähteistä.
Eihän 5v ole mikään nuori tai aikuinen?
Ja kun ihminen alkaa itse tajuamaan mitä se ravinto pitäisi olla, alkaa se myös terveellistymään. Jos terveellistymistä ei tapahdu on siitä minusta turha syyttää muita.
Vastaan nyt vielä tähän.. aikuinen pystyy jo itse määräämään mitä suuhunsa laittaa ja harvoin lapsi on lihava.. niitäkin löytyy.. mutta jos 5-vuotiaasta saakka nyt syötetään mitä sattuu ja lähinnä sitä paskaa paketissa, niin miten se nuorena ihan itsestään valaistuisi ja oppisi etsimään tietoa oikein syömisestä? saatikka miten se saa sen äidin laittamaan sille mitä se haluaa, kun todennäköisesti äiti tekee juuri niinkuin se itse haluaa niinkuin on aina tehnyt.. ja harvalla nuorella on tuloja niin paljon, että voivat itse ostaa ja valmistaa ruokansa..
Ja tästä systä mietin, että tulisiko yhteiskunnalle jatkossa halvemmaksi antaa jo äitiysneuvolassa ravintoneuvontaa siihen, millaista ravintoa kasvava lapsi tarvitsee. Jos tuolla saataisiin katkaistua huonojen elämäntapojen periytyminen ja sitä kautta lihavuus vähenisi. Toiveajattelua? Ehkä. Off topic? Täysin.
Asennekysymyshän tuo loppujen lopuksi paljolti on.
Nimenomaan asennekysymys ja tässä pitäisi saada muutettua täysin koko järjestelmän asennetta.. Mä olen ihan oikeasti hyvin huolissani siitä että nuoret yhä enemmän ja enemmän ilmoittavat harrastuksekseen ainoastaan konsolipelaamisen, samoin kuin olen huolissani siitä että lihavuus tuntuu muuttuvan koko ajan enemmän hyväksytyksi ja positiivisemmaksia asiaksi samoin kuin huonokuntoisuus.. painoindeksejä ja kuntotestejä muovataan siihen suuntaan että kohta ollaan kaikki huippukunnossa ja normaalin rajoissa vaikka tosiasia on se että nuorison kunto on huonontunut ihan vitusti.. Kohta varmaan ei saa olla alusvaatekatalogeissakaan malleja joiden rasva% ei ole yli 25 ettei vaan kellekkään tulisi paha mieli.,
Tätä threadia sivuutan sen verran että olen myös huomannut lisäravinteissa piilevän ongelman tuntuu että SUomalaisetkin ovat nykyään niin järkyttävän tyhmiä etteivät ymmärrä esim: proteiinipatukoiden sisältävän energiaa, niitä sitten läskit mussuttaa kahvitauolla kilpaa ja ihmettelevät miten hitossa mä nyt vielä vaan lihon ja lihon.. Samaa huomaa myös salilla hel,vetin lihava ja heikko tyyppi tekee tosi löysän treenin ja vetää päälle palautusjuoman jossa on 2x enemmän energiaa kuin tämä juuri suoritettu jumppa kulutti.
Siis mitäs helvettiä?
Ihan kun mun kynästä. Varsinki toi viimenen kappale.
;) heh mähän sanoin että tajuan sun pointin, muta niinkuin JuusoJ tossa kommentoi niin tällä foorumilla on paljon ihmisiä ketkä on ihan eri tasolla kuin tämä tukeva kaveri joka ei ymmärrä energiankulutuksesta/ saannista yhtään mitään.