Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
No, mua nyt ei kauheesti kiinosta mistä hyllystä ne kamat on ostettu. En mä nää mitään syytä ruveta vetää hyllyjen perusteella rajoja.

Anteeksi, etten jaksa kahlata ketjua, vaikka vastaus voisi löytyä jostain, mutta mihin sinä vedät rajan? Mikä on lisäravinne? Proteiinipatukka? Entä tavallinen suklaapatukka? Proteiinijauhe nyt ainakin varmasti on lisäravinne. Entä rypsiöljy, kookosöljy ja muut tuotteet, joissa jokin haluttu ominaisuus tai makroravinne on erotettu esim. kasvista erilliseksi tuotteeksi?

Täytyy nyt sanoa, että suurimmaksi osaksi (periaatteessa kokonaan) olen kanssasi samaa mieltä, mutta ymmärrettävästi kärjistävä ja yleistävä esitystapasi on saanut kärkkäät kirjoittelijat liikeelle. Olen sitä mieltä, että monipuolinen, luonnonmukainen ruokavalio on ensiarvoisen tärkeää terveyden ylläpidossa, mutta en voi yhtyä lisäravinnekammoosi. Markkinoilla on kyllä valtavasti (valtaosa) turhuuksia, joiden markkinointi on suoranaista kusetusta, mutta en lähtisi ihan noin kiivaasti niputtamaan kaikkia saman leiman alle. Kohtuus kaikessa, mutta lisäravinteita ei yhtään? ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anteeksi, etten jaksa kahlata ketjua, vaikka vastaus voisi löytyä jostain, mutta mihin sinä vedät rajan? Mikä on lisäravinne? Proteiinipatukka? Entä tavallinen suklaapatukka? Proteiinijauhe nyt ainakin varmasti on lisäravinne. Entä rypsiöljy, kookosöljy ja muut tuotteet, joissa jokin haluttu ominaisuus tai makroravinne on erotettu esim. kasvista erilliseksi tuotteeksi?

Täytyy nyt sanoa, että suurimmaksi osaksi (periaatteessa kokonaan) olen kanssasi samaa mieltä, mutta ymmärrettävästi kärjistävä ja yleistävä esitystapasi on saanut kärkkäät kirjoittelijat liikeelle. Olen sitä mieltä, että monipuolinen, luonnonmukainen ruokavalio on ensiarvoisen tärkeää terveyden ylläpidossa, mutta en voi yhtyä lisäravinnekammoosi. Markkinoilla on kyllä valtavasti (valtaosa) turhuuksia, joiden markkinointi on suoranaista kusetusta, mutta en lähtisi ihan noin kiivaasti niputtamaan kaikkia saman leiman alle. Kohtuus kaikessa, mutta lisäravinteita ei yhtään? ;)

Mun esitystapa on kieltämättä semmonen että siihen tartutaan. Mielestäni kuitenkaan en ole esittänyt virheellisiä väittämiä.
Mutta mä uskon asioihin niin että jos ne synnyttää jonkun tunnereaktion tai oivalluksen niin ne asiat myös jää mieleen.
EN tiedä onko tässä semmosta tapahtunu, mut ainaki vastausten määrästä päätellen voisi arvella että jokin kohta on ruvennu mietityttämään.

En ole lisäravinne kammonen.
Olen useasti sanonu että voisin ottaa multivitamiinin ja heraa JOS ravintoni olisi puutteellista.
Sitä se ei tosin ole joten en ota. Jos joku jotain ottaa niin olisi hyvä ymmärtää minkä takia.
Epäilen että harva täysin ymmärtää.

Itse niputan lisäravinteiden alle nestemäiset aminohapot, tehdastekoset palautusjuomat, proteinijauheet, proteinipatukat, buusterit, erilaiset vitaamiinit ja mineraalilisät, kalaöljytabletit, kreatiinin, massanlisääjät jne.

Ruokaöljyjä en laske lisäravinteiksi vaikka joku voisi niin tehdä.

Aijaa että ihan psyykkisesti sairas kun dieetatessa vituttaa kun on nälkä ja sen takia tiivistetty ateriarytmiä... Päivän paras xD

Ei kai sentään sairas, mutta eikös vitutus ole psyykkistä.

- - - Updated - - -

Ootko oikeasti koskaan mitannut tuota verensokeria, niin että olisit voinut todeta sen menneen alas. Minä olen ja aina kun on tuntunut siltä, niin juuri mitään muutosta ei ole oikeasti tapahtunut.

Proteiinin saannista on etua verrattuna kadun tallaajaan, mutta jos menee tietyn rajan yli niin edut katoaa ja muuttuu haitoiksi.
Missä tuo raja kulkee?
Itse olen omaa kehoani tarkkaillut ja itselle tuo 120g tuntuu hyvältä määrältä.
Mihin sinä asettaisit rajan?

Lisäproteiinin saanista on etuja KYLLÄ (Joku määrä yli suosituksen). Kunhan se ei ylitä liaallista määrää. Mikä on liiallinen määrä?
Kuinka nuo edut on mitattavissa?
Kuuden miehen testiryhmä päivän tutkimuksessa?
Paljonko tuli lihaa ja voimaa vuositasolla ENEMMÄN kuin normaalisti?
Olisko niin että ykskään noista tutkimuksista ei vastannu noihin kysymyksiin.

Kyllähän noissa tutkimuksissa oli vastauksia sun kysymyksiin.

Dietary supplements and the promotion of muscle g... [Sports Med. 1999] - PubMed - NCBI saatavilla: EFFECTS OF PROTEIN AND AMINO-ACID SUPPLEMENTATION ON PERFORMANCE (note: tässä vihjaillaan että glutamiinista ei pitkällä aikavälillä ole paljoakaan hyötyä, lisäksi otetaan kantaa myös BCAA ja kreatiinin hyödyllisyyteen)

BCAA:sta hyötyä, ennen, treenin aikana ja treenin jälkeen otettuna:
International Society of Sports Nutrit... [J Int Soc Sports Nutr. 2007] - PubMed - NCBI (Huom: otetaan myös kantaa korkeaproteiinisen ruokavalion turvallisuuteen, ajoitukseen yms.)

Long story short: Ainakin BCAA, CLA, kreatiini ja prode+hiilari -setti oikeaan aikaan ja oikea määrä nautittuna auttaa saamaan voimaa ja lihasta.

Ensin mainittu ehdotti proteiinin saantisuositukseksi 1.3g - 1.8g per painokilo. Toinen tutkimus ehdotti 1.4 - 2.0 g/kg.

Ylläolevan tutkimuksen mukaan 2-4 g proteiinia per painokilo ei olla dokumentoitu aiheuttavan haittavaikutuksia terveille urheilijoille. Proteiinia suosittelivat ottamaan 1.63g - 1.73g per painokilo.

Hyötyihin otin kantaa tossa yhden rivin yhteenvedossa. Toki hyödyt ovat täysin subjektiivisia, joten sun täytyy itse päättää, että mikä on hyöty ja mikä ei. Tutkimuksissa vertailtiin tutkittavien voimansaantia ja/tai rasvattoman lihasmassan lisääntymistä suhteessa kontrolliryhmään. Ainakin mulle nämä ovat hyötyjä.

Kysyit myös, että kuinka paljon proteiinia on liikaa. Jos asiaa mietitään vaikkapa maksavaurioiden suhteen, niin uskoisin sen olevan täysin yksilöllistä, eikä mitään absoluuttista rajaa voida antaa.

Mä puhuin energian tunteesta, mut lähinnä ninkuin tossa toisessa postissa kerroin, että kun kroppa oikeesti kertoo, että on nälkä, niin silloin yleensä verensokerissakin pitänyt tapahtua jotain, vähän kuin jano...

Mutta jotta nyt ei mennä liian monimutkaisiin niin tarkoitan sitä tunnetta kun tuntuu että on nälkä ja energisyys kadonnut..

Kyllähän noissa tutkimuksissa oli vastauksia sun kysymyksiin.

Ensin mainittu ehdotti proteiinin saantisuositukseksi 1.3g - 1.8g per painokilo. Toinen tutkimus ehdotti 1.4 - 2.0 g/kg.

Ylläolevan tutkimuksen mukaan 2-4 g proteiinia per painokilo ei olla dokumentoitu aiheuttavan haittavaikutuksia terveille urheilijoille. Proteiinia suosittelivat ottamaan 1.63g - 1.73g per painokilo.

Hyötyihin otin kantaa tossa yhden rivin yhteenvedossa. Toki hyödyt ovat täysin subjektiivisia, joten sun täytyy itse päättää, että mikä on hyöty ja mikä ei. Tutkimuksissa vertailtiin tutkittavien voimansaantia ja/tai rasvattoman lihasmassan lisääntymistä suhteessa kontrolliryhmään. Ainakin mulle nämä ovat hyötyjä.

Kysyit myös, että kuinka paljon proteiinia on liikaa. Jos asiaa mietitään vaikkapa maksavaurioiden suhteen, niin uskoisin sen olevan täysin yksilöllistä, eikä mitään absoluuttista rajaa voida antaa.

Eli olisko niin että mun 1.62g proteiinia olis melkosen kohallaan ravinnosta otettuna?
Vai pitäiskö jättää jotakin pois ja ottaa purkista?

Tää ei ole tarkotettu sulle piruiluks. Hyvät vastaukset laitoit.
Mielestäni tässä nyt on tullu aika hyvin todistettua että monipuolinen ravinto riittää suurimmalle osalle ihmisistä.

Mun esitystapa on kieltämättä semmonen että siihen tartutaan. Mielestäni kuitenkaan en ole esittänyt virheellisiä väittämiä.
Mutta mä uskon asioihin niin että jos ne synnyttää jonkun tunnereaktion tai oivalluksen niin ne asiat myös jää mieleen.
EN tiedä onko tässä semmosta tapahtunu, mut ainaki vastausten määrästä päätellen voisi arvella että jokin kohta on ruvennu mietityttämään.

Joo kyllä tehokas keskustelunavaus melkein sen vaatiikin, ihan mielenkiintoinen ketju tämäkin on ollut. Näissä vaan yleensä pitää olla sen verran silmää, että poimii vittuilun seasta mahdollisesti piilossa olevan asian ja vastaa siihen, muuten tämä menee puolittaiseen huuteluun ja offtopicciin :)

En ole lisäravinne kammonen.
Olen useasti sanonu että voisin ottaa multivitamiinin ja heraa JOS ravintoni olisi puutteellista.
Sitä se ei tosin ole joten en ota. Jos joku jotain ottaa niin olisi hyvä ymmärtää minkä takia.
Epäilen että harva täysin ymmärtää.

Katsos tässä se semanttinen ongelma nyt tulee. Jos ottaa osan päivittäisistä ravintoaineista lisäravinteista, tarkoittaako se, että ruokavalio kokonaisuudessaan (sis. lisäravinteet) on puutteellinen, vai voivatko lisäravinteet toimia osana riittävää kokonaisuutta? Taasen jos asian käsittää niin, että ruokavalio käsittää vain "ruuan" eli ei käytettäviä lisäravinteita, niin jokainen lisäravinteiden käyttäjä elää joko puutteellisella ruokavaliolla tai jonkin ravinteen liikasaannilla.

Varmaan käsität siis pointtini, että tässä ollaan nyt todella pitkälti määrittelyperustaisen asian kanssa tekemisissä.

Ruokaöljyjä en laske lisäravinteiksi vaikka joku voisi niin tehdä.

Miksi?

Tiesin, mistä puhutaan, mutta kun täällä on kaikki todistettava. Itselläni tulee voimaton olo, jos en saa kahvia. Tämä on varmasti psyykkistä, mutta aiheuttaa fyysisen oireen, jonka yli on vaikea päästä. Mutta psyykkisellä voidaan tarkoittaa myös sitä, että kun olet tottunut syömään tietyn verran 6 kertaa päivässä ja nyt et syökkään, niin luot psyykkisen tarpeen tuolle ja voit huonosti.

Eli opettamalla kroppasi tiettyyn toimintaan, aiheutat sen, että ihan kaikkia sen aiheuttamia signaaleja et voi varmasti tulkita esim. jonkin puutteeksi. Jos taas olisit käynyt vuosia treenamassa ja syönyt aina kun nälkä ja juonut kun jano, syönyt suolaista kun tekee mieli suolaista, niin voisit ehkä paremmin luottaa niihin merkkeihin, joita kehosi sinulle antaa.

Mutta opettamalla sen aina harjoituksen jälkeen saamaan esim. herapalkkarin vuosien ajan ja jättämällä sen äkisti pois, niin todennäköisesti sinusta alkaa tuntumaan heikommalta, peilistä näyttää tuijottavan pienempi ja lihavampi kaveri ja tämän seurauksena alkaa stressi kasvaa ja myös tulokset alkavat laskea. Mielellä on hyvin vahva vaikutus fyysisen olemukseen.

Mutta eikös useiden lääkkeiden vaikutuksesta useampi kymmenen prosenttia ole lumetta, mutta pääasia on, että ne toimii.

Joo kyllä tehokas keskustelunavaus melkein sen vaatiikin, ihan mielenkiintoinen ketju tämäkin on ollut. Näissä vaan yleensä pitää olla sen verran silmää, että poimii vittuilun seasta mahdollisesti piilossa olevan asian ja vastaa siihen, muuten tämä menee puolittaiseen huuteluun ja offtopicciin :)

Katsos tässä se semanttinen ongelma nyt tulee. Jos ottaa osan päivittäisistä ravintoaineista lisäravinteista, tarkoittaako se, että ruokavalio kokonaisuudessaan (sis. lisäravinteet) on puutteellinen, vai voivatko lisäravinteet toimia osana riittävää kokonaisuutta? Taasen jos asian käsittää niin, että ruokavalio käsittää vain "ruuan" eli ei käytettäviä lisäravinteita, niin jokainen lisäravinteiden käyttäjä elää joko puutteellisella ruokavaliolla tai jonkin ravinteen liikasaannilla.

Varmaan käsität siis pointtini, että tässä ollaan nyt todella pitkälti määrittelyperustaisen asian kanssa tekemisissä.

Miksi?

Ymmäärän kyllä mitä ajat takaa. Itse määrittelen niinsanotusti ruuan perusravinteiski ja pyrin pärjäämään niillä mahdollisimman perusmuodossaan.
Öljyjä en laske lisäravinteiksi koska niitä käytetään ruuanlaitossa ja esimerkiksi salaatin lisukkeena.

Ymmärrän kyllä että monia asia on verrattavissa esim. heraan. Jauhoahan se on johon lisätään vesi ja melkeen taas sama kun maitoa jois.
Jos joku hauaa pitää sitä perusravinteena niin siitä vaan. Itse pyrin ottamaan proteiinin lähteistä joissa myös on kaikki muu mukana, eli silloin se tulee ns. "luonnollisessa ympäristössä".
En usko että erottamalla proteiini ja jättämällä kaikki muu pois itseasiassa tehdään tasapainosta ravintoa. Sama vitamiinien ja mineraalien kanssa.

Tiesin, mistä puhutaan, mutta kun täällä on kaikki todistettava. Itselläni tulee voimaton olo, jos en saa kahvia. Tämä on varmasti psyykkistä, mutta aiheuttaa fyysisen oireen, jonka yli on vaikea päästä. Mutta psyykkisellä voidaan tarkoittaa myös sitä, että kun olet tottunut syömään tietyn verran 6 kertaa päivässä ja nyt et syökkään, niin luot psyykkisen tarpeen tuolle ja voit huonosti.

Eli opettamalla kroppasi tiettyyn toimintaan, aiheutat sen, että ihan kaikkia sen aiheuttamia signaaleja et voi varmasti tulkita esim. jonkin puutteeksi. Jos taas olisit käynyt vuosia treenamassa ja syönyt aina kun nälkä ja juonut kun jano, syönyt suolaista kun tekee mieli suolaista, niin voisit ehkä paremmin luottaa niihin merkkeihin, joita kehosi sinulle antaa.

Mutta opettamalla sen aina harjoituksen jälkeen saamaan esim. herapalkkarin vuosien ajan ja jättämällä sen äkisti pois, niin todennäköisesti sinusta alkaa tuntumaan heikommalta, peilistä näyttää tuijottavan pienempi ja lihavampi kaveri ja tämän seurauksena alkaa stressi kasvaa ja myös tulokset alkavat laskea. Mielellä on hyvin vahva vaikutus fyysisen olemukseen.

Mutta eikös useiden lääkkeiden vaikutuksesta useampi kymmenen prosenttia ole lumetta, mutta pääasia on, että ne toimii.

Jos mä jätän kahvin pois, eli yritän olla koko päivän ilman kahvia tulee hervoton päänsärky AINA joskus ajattelin että se on kofeiinin puutetta mutta eipä auttanut vaikka rouhin pillereinä samat oireet tuli silti.. Yhteen aikaan kävin aamulla salilla ennen aamupalaa en huomannut juurikaan mitään ongelmia virtaa riitti ja painot nousi-> nyt yrittänyt pari kertaa samaa ja ei siitä tule enää yhtään mitään kun kroppa on tottunut siihen että tuhti aamupala ja pari h taukoa sittern salillee

Olet jermu kyllä oikeassa ja tuohon toivon joskus pääseväni... Nyt tulee se mutta..

Mutta meikäläisen tilanteessa kun rasvat on ~20% ja haluan ne alas johonkin ~10% pintaan niin suunitelmallisuus on ratkaisuna ehkä helpoin. Rytmitetään ruokailut mahdollisimman tasaisesti jotta energiaa olisi joten kuten mahdollista pitää sopivalla tasolla..

Eli olisko niin että mun 1.62g proteiinia olis melkosen kohallaan ravinnosta otettuna?
Vai pitäiskö jättää jotakin pois ja ottaa purkista?

Tää ei ole tarkotettu sulle piruiluks. Hyvät vastaukset laitoit.
Mielestäni tässä nyt on tullu aika hyvin todistettua että monipuolinen ravinto riittää suurimmalle osalle ihmisistä.

Noiden tutkimusten valossa sun proteiininsaanti vaikuttaa olevan ok. Lisäksi aiemmin pastettamani tutkimukset osoittavat palkkarin hyödyn; ottaisin treenin päälle palkkaria.

Jos ottaa osan päivittäisistä ravintoaineista lisäravinteista, tarkoittaako se, että ruokavalio kokonaisuudessaan (sis. lisäravinteet) on puutteellinen, vai voivatko lisäravinteet toimia osana riittävää kokonaisuutta?
Ainakin osan proteiinista voi ottaa jauheesta. (kts. aiemmin mainitsemani lähteet)

oletko ajatellu sitä että jos päivän syömiset kunnossa ni siellähän on eri sulamisvaiheessa olevaa materiaalia kokoajan elimistös. Päivällä syöty pihvi antaa parastaan koko illan jne. Vähä huono ajatus että treenin jälkeen pitää saada salamana imeytyvää heraa. Vai meinaatko että kun kerran syöty safka ei imeydy heti, ni se menee hukkaan? :) Ne imeytymiset menee limittäin, päällekkäin, ja siksi tärkeää syödä säännöllisesti pitkinpäivää. Se nopea imeytyminen VAIN myytti jolla l-ravinnebisnes ratsastaa. Ei kroppa kovin paljon itseensä protskuu tai protskun osasia eli aminoja pysty kerralla ottamaan.
:face:

Nestehän menee mahassa sulavan ruuan ohi, menee nopeammin suolistoon josta se pääsee myös nopeammin imeytymään.

Noiden tutkimusten valossa sun proteiininsaanti vaikuttaa olevan ok. Lisäksi aiemmin pastettamani tutkimukset osoittavat palkkarin hyödyn; ottaisin treenin päälle palkkaria.

Ainakin osan proteiinista voi ottaa jauheesta. (kts. aiemmin mainitsemani lähteet)

Heh, mun palkkari on maito, pari raakaa munaa ja pari snadia banaania jos semmosen tarviin.

Toi 30-40g proteiinia aterialla x 4 on muuten naurettavan helppo saada.
Jos jää pikkasen vajaaks niin myös helppo parilla raa-alla munalla paikata.
Tulee paljo muutaki hyvää siinä samalla.

Jos mä jätän kahvin pois, eli yritän olla koko päivän ilman kahvia tulee hervoton päänsärky AINA joskus ajattelin että se on kofeiinin puutetta mutta eipä auttanut vaikka rouhin pillereinä samat oireet tuli silti.. Yhteen aikaan kävin aamulla salilla ennen aamupalaa en huomannut juurikaan mitään ongelmia virtaa riitti ja painot nousi-> nyt yrittänyt pari kertaa samaa ja ei siitä tule enää yhtään mitään kun kroppa on tottunut siihen että tuhti aamupala ja pari h taukoa sittern salillee

Eli riippuvuus ei ole pelkästään kofeiini vaan myös tuo kahvikupin juonti tapahtumana. Sama juttu itsellä. Itselläni menee n. 2-3 viikkoa jos olen kokonaan ilman kahvia, jolloin kaikki riippuvuus oireet loppuvat. Yleensä aamukahvin 7-8 aikaan ja kun lopetin, niin päänsärky alkoi 11-12 aikaan.

Mutta esim. yli viikonkin tauon jälkeen tulee vielä tiettyinä kellonaikoina (jolloin normaalisti joisin kahvia) kauhea päänsärky, lisäksi lopettaminen aiheuttaa hetkeksi myös unettomuutta, mutta kun 2-3 viikkoa on mennyt niin uni paranee. Mutta kun noista oireista pääsee eroon, niin helpottaa.

Bolsoi: Mut sit päästäänkin laskuopissa siihen helpoutteen ja varsinkin rahaan kun hera annos maksaa mulla nykysillä heroilla ~0,62€

Mun herat on suunnilleen ton verran vuodessa miinus varmastikin ainakin ~50pvä/vuosi kun en muista juoda hera drinkkiä xD

Sen lisäksi kun toinen ketju katosi jo bittiavaruuteen enkä vaivaa sua käskemällä kaivaa koko ketjua läpi niin kreatiini, vähän maltoa, magnesiumi, omegat ja d-vitamiini.. Magnesiumi on kohtuu kallista, mutta yölliset krampit on poistunut.. D-vitamiinia on vaikea talvella saada kun en paljoa reissaile.. Kreatiini ja malto on suht edukasta.. Malto oli alle 7€/kg ja sitä menee 20-40g per treenipäivä ja välillä ei ollenkaan...

Mun herat on suunnilleen ton verran vuodessa miinus varmastikin ainakin ~50pvä/vuosi kun en muista juoda hera drinkkiä xD

Sen lisäksi kun toinen ketju katosi jo bittiavaruuteen enkä vaivaa sua käskemällä kaivaa koko ketjua läpi niin kreatiini, vähän maltoa, magnesiumi, omegat ja d-vitamiini.. Magnesiumi on kohtuu kallista, mutta yölliset krampit on poistunut.. D-vitamiinia on vaikea talvella saada kun en paljoa reissaile.. Kreatiini ja malto on suht edukasta.. Malto oli alle 7€/kg ja sitä menee 20-40g per treenipäivä ja välillä ei ollenkaan...

ELi jos sanoo 2,5 egee päivä niin olisko lähellä? n. 912e vuosi?

Voi olla aika lähellä... Saishan tolla rahalla paketin kanaa tarjouksesta ~300g/paketin kananmunia 10kpl jne jne.. Eli onko toi kallista? Ei mun mielestä ja sillä saa tässä tapauksessa parhaan hyödyn.. Ei ehkä mee edes ihan 2,5€ mutta jossain siinä se pyörii

Edit. Uskaltaisin jopa väittää että hinta olisi lähempänä 2€ kuin 2,5€ mutta voisinkin sitten ensi vuoden pitää kirjaa paljon menee

Voi olla aika lähellä... Saishan tolla rahalla paketin kanaa tarjouksesta ~300g/paketin kananmunia 10kpl jne jne.. Eli onko toi kallista? Ei mun mielestä ja sillä saa tässä tapauksessa parhaan hyödyn.. Ei ehkä mee edes ihan 2,5€ mutta jossain siinä se pyörii

Edit. Uskaltaisin jopa väittää että hinta olisi lähempänä 2€ kuin 2,5€ mutta voisinkin sitten ensi vuoden pitää kirjaa paljon menee

Paljoko menee muihin ruokiin päivätasolla? 5-6 egee vai enempi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom