Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Ruoan todistettu hyöty verrattuna ruokaan? Osaatko määritellä lisäravinteen? Ruokaa on kaikki mitä ihminen tarvitsee ravinnostaan. Jotta lisäravinne olisi mielekäs termi, niin se pitäisi rajoittaa vain sellaiseen ravintoon, jota ihminen ei tarvitse. Esim jokin stimulantti kuten kofeiini. Proteiini ei voi mitenkään olla lisäravinne vaan se on vain ruokaa. Vieläpä välttämätön osa ruokaa toisin kuin vaikkapa leipä.

Tämä on se juttu! Oikeastaan maito ja margariini pitäisikin siirtää lisäravinnehyllyyn koska niihin on lisätty d- vitamiinia ja margariineihin vielä myös a:ta. Tämän keskustelun kompastuskivi onkin ollut se sana " lisä" joka joidenkin mielstä tarkoittaa liikasaantia. Juuri nämä stimulantit, tribulus, daa yms hormooniboosterit ois niitä oikeita lisäravinteita mitkä eivät ole välttämättömiä ravinnosta. Kreatiini varmaan myös tähän listaan vaikka hyötyä onkin. En tiedä onko varsinaista terveyshaittaa jos kreatiinia ei saisi yhtään ruoasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku täällä sano että tutkimukset joihin on osallistunut alle 1000 ihmistä on aivan yhtä tyhjän kanssa.

Tiedät varsin hyvin, että tuollainen tuhansien ihmisten tutkiminen on käytännössä lähes mahdotonta tai ainakin järkyttävän kallista. Tämän vuoksi meillä on tilastomatematiikka ja tilastollinen merkittävyys. Nämä ja näiden laskeminen on varmasti tuttua sinullekin koulusta? Eli lyhyesti, pienemmälläkin otannalla voidaan saada tuloksia, joita voidaan pitää luotettavina. Usein vaikeutta aiheuttaa kuitenkin esim. sopivien asioiden mittaaminen. Miten sitä pientä lihaskasvua esim. parhaiten mittaisi lyhyellä aikavälillä ja mitkä ne oikeat syyt siihen ovat. Aluksi pitää siis tehdä joukko olettamuksia ja rajata niitä sitten pois tutkittaessa.

Tämä on se juttu! Oikeastaan maito ja margariini pitäisikin siirtää lisäravinnehyllyyn koska niihin on lisätty d- vitamiinia ja margariineihin vielä myös a:ta. Tämän keskustelun kompastuskivi onkin ollut se sana " lisä" joka joidenkin mielstä tarkoittaa liikasaantia. Juuri nämä stimulantit, tribulus, daa yms hormooniboosterit ois niitä oikeita lisäravinteita mitkä eivät ole välttämättömiä ravinnosta. Kreatiini varmaan myös tähän listaan vaikka hyötyä onkin. En tiedä onko varsinaista terveyshaittaa jos kreatiinia ei saisi yhtään ruoasta.

Ainakaan minä en ole tuohon kompastunut.

Itse olen sanonut että jos ravintoni olisi puutteellista saattaisin ottaa heraa purkista ja monivitamiinitabletin. Siis JOS ravintoni olisi puutteellista.

On ihan sama mitä ottaa liikaa niin liika on aina liikaa.
Jos säänöllisesti juo kolme litraa maitoa tai kilon lihaa päivässä tai kaks litraa vihreetä teetä niin se on silloin liikaa.
Jos jattkuvalla syötöllä syö enemmän kuin kuluttaa niin se on silloin liikaa.
Jos urheilee enempi kuin kroppa kestää niin se on silloin liikaa.
Satunaisesti joskus jotakin liikaa, saattaa jopa olla hyväksi jos sittten vastavuoroset joskus liian vähän.
Keho tottuu erilaisiin tilanteisiin ja sopeutuu. Tietysti olettaen että tuommonen kausi ei jatku kohtuutonta aikaa. Tai ole säänöllinen elämäntapa.

Järki käteen näissä asioissa.
Mulle on ihan sama mistä hyllystä ne tuotteet on ostettu.

Ainakaan minä en ole tuohon kompastunut.

Itse olen sanonut että jos ravintoni olisi puutteellista saattaisin ottaa heraa purkista ja monivitamiinitabletin. Siis JOS ravintoni olisi puutteellista.

On ihan sama mitä ottaa liikaa niin liika on aina liikaa.
Jos säänöllisesti juo kolme litraa maitoa tai kilon lihaa päivässä tai kaks litraa vihreetä teetä niin se on silloin liikaa.
Jos jattkuvalla syötöllä syö enemmän kuin kuluttaa niin se on silloin liikaa.
Jos urheilee enempi kuin kroppa kestää niin se on silloin liikaa.
Satunaisesti joskus jotakin liikaa, saattaa jopa olla hyväksi jos sittten vastavuoroset joskus liian vähän.
Keho tottuu erilaisiin tilanteisiin ja sopeutuu. Tietysti olettaen että tuommonen kausi ei jatku kohtuutonta aikaa. Tai ole säänöllinen elämäntapa.

Järki käteen näissä asioissa.
Mulle on ihan sama mistä hyllystä ne tuotteet on ostettu.

Itseasiassa ketjun viestissä nro. 533 sulle valkeni eka kerran se että voi täydentää ruokavalioon ilman liikasaantia ;)

Itseasiassa ketjun viestissä nro. 533 sulle valkeni eka kerran se että voi täydentää ruokavalioon ilman liikasaantia ;)

Itseasiassa sulla ei ole harmainta aavistusta mitä mulle on valjennu ja milloin. Tää aihe on edelleenkin "perusteita sille miksi ET käytä lisäravinteita".
Se nyt vaan näyttää ottavan kaaliin muutamaa heeboa oikeen todella. Jos on tarve täydentää ravintoaan lisäravinteilla niin silloinhan se tarkottaa että ravinto on puutteellista.
Omassa tapauksessani ravinto EI ole puutteellista. Sekin näyttää jurppivan suurta osaa porukasta.
Kun sanon että mulle riittää 120g proteiinia (mikä on liki tupla määrä suosituksesta) jonka otan ravinnosta niin sekin näyttää jurppivan porukkaa.
Siis täällä täytyy vannoa heran ja krean nimeen, sen lisäks sitä ja tätä aminohappoa jne.
Tää on itseasiassa aika kiihkomielistä suljetun piirin meininkiä jossa epänormaalista on tullu normi.
Ainakin siltä se vahvasti vaikuttaa koska eriävä mielipide yritetään lytätä.
Eihän tätä keskustelua olis näinkään pitkään piisannu jos mä en pitäis kiinni kannastani.

Tätä ei sitte tartte ottaa vittuiluna koska se ei ole sellaseks tarkotettu.

...Itsehän syön suunnilleen kuusikertaa päivässä, muuten vituttaa ihan kokoajan ku energiat heittelee.. voisin syödä vieläkin useemmin.. sekin ihan henkilökohtainen asia ei niinkään mikään yksi ja oikea asia..

..

Jos näin tapahtuu, niin silloin jo on jotakin pielessä tai on myönnettävä, että energioiden heittely on psyykkistä. Terveellä ihmisellä ei pitäisi noin käydä, jos energian heittelyllä tarkoitetaan nyt esim. verensokeria.

Jos näin tapahtuu, niin silloin jo on jotakin pielessä tai on myönnettävä, että energioiden heittely on psyykkistä. Terveellä ihmisellä ei pitäisi noin käydä, jos energian heittelyllä tarkoitetaan nyt esim. verensokeria.

Aijaa että ihan psyykkisesti sairas kun dieetatessa vituttaa kun on nälkä ja sen takia tiivistetty ateriarytmiä... Päivän paras xD

Juuri noin.

Eli jos verensokeri heiluu ylös alas niin silloin on ravinnossa tai niitten imeytymisessä vikaa. Liikaa nopeita hiilareita sen sijaan että suolistossa matais joku hitammin imeytyvä esim. riisi.
Vois hyvinkin kuvitella että jos muu ravinto on puutteellista ja sitä paikkaa palautusjuomilla tommonen ylös alas efekti syntyy.
Mut jos kuus kertaa päiivässä syö kunnon evästä ja siitä huolimati menee noin niin varmaan on syytä käydä lääkärissä.

Ei kai kukaan voi tietää saako kaiken tarpeellisen: vitamiinit, proteiinit, hivenaineet, yms. koska jokainen on yksilö ja tarpeet voivat poiketa hyvinkin paljon ns. suosituksista. Jossakin oli video tuostakin, miten kaloreiden laskentakin on melko turhaa, koska ruoka-aineiden kalorimäärätkin heittelee ja varsinkin niiden hyödyntäminen. Lisäksi tuskin kovin suurtaa haittaa tulee, jos nyt jonakin päivänä jää 50% c-vitamiinista saamatta.

Uskoisin, että lisäravinteet kohtuullisesti käytettyinä ovat harmittomia, mutta jos niillä korvataan oikeaa ravintoa pidempään ja usein, niin ruuansulatuselimistö ei pääse tekemään omaa työtänsä ja ei sekään varmaan pidemmän päälle hyvää tee.

Itselläni esim. sinkin syönti lisäravinteena oli pakko lopettaa, vaikka sitä kovasti suositellaan miespuolisille, mutta aina kun sitä syön lisäravinteena (ihan sama mikä valmistaja), niin siitä seuraa ongelmia (ruoka ei sula yms.).

Monipuolisesti syöminen olisi kaikkein parasta terveen bakteerikannan ylläpitämiseksi näin taisi joku minulle vastata jossakin ketjussa, jos ruokavalio on jauhelihaa, rahkaa ja palautusjuoma, niin loppupelissä siitä voi koitua ongelmia (yliherkkyyksiä, allergioita)

Kaurapuuroa, täysjyväriisiä/-pastaa 2x päivä, rahkaa 2xpäivä ja yksi prodejuoma.. Kun nyt jermulla ja selvästi bolsoillakin mennyt tässä viimeisen 27 sivun aikana ohi, että tarkoituksena on polttaa rasvaa, niin arvatkaa syönkö vähemmän kuin kulutan? Arvatkaa seuraako siitä nälän tunne? Eli verensokeri laskee alas... :face:

Kaurapuuroa, täysjyväriisiä/-pastaa 2x päivä, rahkaa 2xpäivä ja yksi prodejuoma.. Kun nyt jermulla ja selvästi bolsoillakin mennyt tässä viimeisen 27 sivun aikana ohi, että tarkoituksena on polttaa rasvaa, niin arvatkaa syönkö vähemmän kuin kulutan? Arvatkaa seuraako siitä nälän tunne? Eli verensokeri laskee alas... :face:

No mitä sitten kitiset? Käytät väärää argumenttia väärässä ketjussa. Tää ei ole mikään diettiketju.
Mut jos sä sanot että paikkaat puuttellista ruokavalioatas lisäravinteilla koska yrität laihduttaa niin siinä olisi jo huomattavasti enempi järkeä.

Ei laihduttaessa tarvitse syödä PUUTTEELLISESTI.. vaan täyttää ruokavalio sellaisilla ravinteilla joista teoriassa saa parhaan hyödyn..

Voisin vaihtaa palkkarin johonkin muuhunkin, mutta siitä saa tutkitusti parhaimman hyödyn nykyisellä rytmityksellä mikä on myös helpoin toteuttaa..

En minä kitise.. Vaan te kaksi kitisitte siitä, että vika olisi päässä tms...

Mutta kun tää ketju ei pysy aiheessa niin tää ei vaan pysy.. Olisin jo jättäytynyt tästä pois mutta tuli niin herkullinen provo että oli pakko tarttua :hyvä:

Ei laihduttaessa tarvitse syödä PUUTTEELLISESTI.. vaan täyttää ruokavalio sellaisilla ravinteilla joista teoriassa saa parhaan hyödyn..

Kaurapuuroa, täysjyväriisiä/-pastaa 2x päivä, rahkaa 2xpäivä ja yksi prodejuoma..

No, kyllähän tommosilla eväillä kieltämättä täydennystä tarvii, hehehee...

Jos haluut koko ruokavalion niin tuu käymään niin tarjoan kahvit :) saat samalla ruokavalion tarkat makrot ja tavoitteet sekä kehityksen ja voit kertoa miten sä tekisit sen kun nykyinen ohjelma on ammattilaisen tekemä ;)

Ja tekijä ei ole suhteessa mihinkään lisäravinteita myyvään lafkaan... Mutta niinkuin sanoin nii tää ketju ei pysy aiheessa, kun itsekin pidät siitä huolen :D

Jos haluut koko ruokavalion niin tuu käymään niin tarjoan kahvit :) saat samalla ruokavalion tarkat makrot ja tavoitteet sekä kehityksen ja voit kertoa miten sä tekisit sen kun nykyinen ohjelma on ammattilaisen tekemä ;)

Ja tekijä ei ole suhteessa mihinkään lisäravinteita myyvään lafkaan... Mutta niinkuin sanoin nii tää ketju ei pysy aiheessa, kun itsekin pidät siitä huolen :D

Okee, täytyy seuraavalla suomireissulla poiketa, mitä kahvia sul on?

Oli nyt vaan pakko tarttuu niin ilmiselvään provoon.

Itseasiassa sulla ei ole harmainta aavistusta mitä mulle on valjennu ja milloin. Tää aihe on edelleenkin "perusteita sille miksi ET käytä lisäravinteita".
Se nyt vaan näyttää ottavan kaaliin muutamaa heeboa oikeen todella. Jos on tarve täydentää ravintoaan lisäravinteilla niin silloinhan se tarkottaa että ravinto on puutteellista.
Omassa tapauksessani ravinto EI ole puutteellista. Sekin näyttää jurppivan suurta osaa porukasta.
Kun sanon että mulle riittää 120g proteiinia (mikä on liki tupla määrä suosituksesta) jonka otan ravinnosta niin sekin näyttää jurppivan porukkaa.
Siis täällä täytyy vannoa heran ja krean nimeen, sen lisäks sitä ja tätä aminohappoa jne.
Tää on itseasiassa aika kiihkomielistä suljetun piirin meininkiä jossa epänormaalista on tullu normi.
Ainakin siltä se vahvasti vaikuttaa koska eriävä mielipide yritetään lytätä.
Eihän tätä keskustelua olis näinkään pitkään piisannu jos mä en pitäis kiinni kannastani.

Tätä ei sitte tartte ottaa vittuiluna koska se ei ole sellaseks tarkotettu.

Tässhän se taas tulee ja paetaan ketjun nimen taakse. En viittaa tutkimukseen vaan postiin nro 622. Ja taas tuo väite " jos on tarve täydentää ruokavaliota lisäravinteilla niin ravinto on puutteellista". Eli lisäravinteita ja hyvää ruokailua ei voi yhdistää? Täällä ei ketään jurpi sun valinnat ja tekemiset. Joku sanonut että SINÄ syöt liian vähän protskua?Yleensä minä vaan luen tällä foorumilla mutta tää on ollut semmonen ketju jossa puhutaan niin puuta heinää ilman mitään perusteluja että sai jo minutkin kirjoittelemaan. Edelleen omat valintasi olet kyllä perustellut ja kukaan ei niihin puutu. Miksi et ikinä vastaa mihinkään kysymykseen tai ota kantaa asiaan mitä kirjoitellaan. Tuossahan ois ihan hyvä keskustelun jatke tuo darvin teksti mitä itsekkin lainasin. Sitä rajanvetoa vois ruoan ja lisäravinteen välillä vois vähän selventää. Olisikin vaan ravintoaineita mitkä ovat välttämättömiä ja ei välttämättömiä. Jostain syystä ei mieleinen aihe sulle ja tulisi oikeaa keskustelua eikä vaan heittoja suuntaan toiseen. Minä ja muut ketkä sulle vähän inttää niin perustelemme asiaa ja kestämme kysymyksiä ja keskustelua aiheesta. Ei tarvii harhauttaa keskustelua taas uuteen suuntaan. Mikä tän ketjun pointti sitten on. Ihmiset kävis kirjottamassa vaan vuorotellen: en käytä lisäravinteita koska syön hyvin ja sen pituinen se tai mulla ei ole tavoitteita niin en halua panostaa ravinnon saantiin maksimaalisesti ja sen pituinen se. Makuasioista ei voi kiistellä mutta muista voi. Tapana vaan on jollain tapaa perustella eikä vaan heitellä asioita ilmaan joista ei sit pysty kumminkaan keskustelemaan.

Tässhän se taas tulee ja paetaan ketjun nimen taakse. En viittaa tutkimukseen vaan postiin nro 622. Ja taas tuo väite " jos on tarve täydentää ruokavaliota lisäravinteilla niin ravinto on puutteellista". Eli lisäravinteita ja hyvää ruokailua ei voi yhdistää? Täällä ei ketään jurpi sun valinnat ja tekemiset. Joku sanonut että SINÄ syöt liian vähän protskua?Yleensä minä vaan luen tällä foorumilla mutta tää on ollut semmonen ketju jossa puhutaan niin puuta heinää ilman mitään perusteluja että sai jo minutkin kirjoittelemaan. Edelleen omat valintasi olet kyllä perustellut ja kukaan ei niihin puutu. Miksi et ikinä vastaa mihinkään kysymykseen tai ota kantaa asiaan mitä kirjoitellaan. Tuossahan ois ihan hyvä keskustelun jatke tuo darvin teksti mitä itsekkin lainasin. Sitä rajanvetoa vois ruoan ja lisäravinteen välillä vois vähän selventää. Olisikin vaan ravintoaineita mitkä ovat välttämättömiä ja ei välttämättömiä. Jostain syystä ei mieleinen aihe sulle ja tulisi oikeaa keskustelua eikä vaan heittoja suuntaan toiseen. Minä ja muut ketkä sulle vähän inttää niin perustelemme asiaa ja kestämme kysymyksiä ja keskustelua aiheesta. Ei tarvii harhauttaa keskustelua taas uuteen suuntaan. Mikä tän ketjun pointti sitten on. Ihmiset kävis kirjottamassa vaan vuorotellen: en käytä lisäravinteita koska syön hyvin ja sen pituinen se tai mulla ei ole tavoitteita niin en halua panostaa ravinnon saantiin maksimaalisesti ja sen pituinen se. Makuasioista ei voi kiistellä mutta muista voi. Tapana vaan on jollain tapaa perustella eikä vaan heitellä asioita ilmaan joista ei sit pysty kumminkaan keskustelemaan.

No, mua nyt ei kauheesti kiinosta mistä hyllystä ne kamat on ostettu. En mä nää mitään syytä ruveta vetää hyllyjen perusteella rajoja.
Avasin tonne aiheen missä voi perustella miks vetää lisäravinteita.
Kertokaa sinne, mä kyllä tulen esittämään teille sitten kysymyksiä ja auta armias josset vastaa tai ette osaa vastata.
Vaikka kysyisin jotakin ihan aiheen vierestä niin teillä on velvollisuus vastata.

No, mua nyt ei kauheesti kiinosta mistä hyllystä ne kamat on ostettu. En mä nää mitään syytä ruveta vetää hyllyjen perusteella rajoja.
Avasin tonne aiheen missä voi perustella miks vetää lisäravinteita.
Kertokaa sinne, mä kyllä tulen esittämään teille sitten kysymyksiä ja auta armias josset vastaa tai ette osaa vastata.
Vaikka kysyisin jotakin ihan aiheen vierestä niin teillä on velvollisuus vastata.

Juuri näin! Pitää tietää mitä syö ja miksi. Pulassa siinäkin ketjussa on jos alkaa väittää jotain mitä ei ole millään tavalla tutkittu tai todennettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom