Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Topikki pitäs olla bolsoi vs pakkotoisto, jos vaan rahaa löytyy ylimääräistä ja reenaa aktiivisesti koko viikon niin helvetin tyhmää jättää lisäravinteet käyttämättä. Tottakai ilman lisäravinteita pärjää mutta ei tarvitse pärjätä. MORE GAINS!!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Topikki pitäs olla bolsoi vs pakkotoisto, jos vaan rahaa löytyy ylimääräistä ja reenaa aktiivisesti koko viikon niin helvetin tyhmää jättää lisäravinteet käyttämättä. Tottakai ilman lisäravinteita pärjää mutta ei tarvitse pärjätä. MORE GAINS!!!!
Ei sitä ylimäärästä välttämättä edes tarvitse. Eri juttu sitten kun jotain aminohappoja tms. hifimpää kamaa ostaa.

Ylimääräset vitamiinit ja ravintolisät kuormittaa kroppaa turhaan

Jokainen voi sitte miettiä dialyysikonees että mikä meni pieleen.

Tämä kaiketi lienee osittain totta. Jos jollakin kolkuttelee jo munuaisten vajaatoiminta ovella, niin korkeaproteiininen ruokavalio saattaa olla haitaksi. Sen sijaan täysin terveelle henkilölle runsas proteiinin saanti ei aiheuta munuaisten vajaatoimintaa.

Lähteet:

Eric L. Knight, ym, 2003, The Impact of Protein Intake on Renal Function Decline in Women with Normal Renal Function or Mild Renal Insufficiency, Annals of Internal Medicine. Saatavissa: http://annals.org/article.aspx?articleid=716162

William F Martin, ym, 2005, Dietary protein intake and renal function, Nutrition and Metabolism. Saatavissa: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

Katoin, ettet vastannu yhteenkään kysymykseen näistä:
- Onko jotain tiettyä syytä epäillä proteiinia tai kreatiinia?
- Onko sulla heittää joku tutkimus, jossa on viitteitä juuri proteiinin tai kreatiinin vaikutuksista näihin sairauksiin?
- Osaatko edes nimetä näitä sairauksia?
- Sanoit, että tiede on usein väärässä. Millä perusteella se olisi väärässä juuri lisäravinteiden turvallisuuden kohdalla?

Lisäksi heitän jatkokysymyksiä:

- Millä perusteella tuossa kreatiini ja herajutussa on kyseessä yliannostus? Yliannostuksella tarkoitetaan terveydelle haitallista määrää. Millä perusteella nuo määrät ovat epäterveelliset, jos ne nykytietämyksen mukaan eivät ole haitallisia?

Mikä on nykytietämys? Onko se sitä että tänvuonna tehdään uusi mullistava tutkimus ja ensivuonna uusi tutkimus joka kumoaa sen?
Näin se menee liki koko ajan.

Sä voit mennä "NYKYTIETÄMYKSEN" mukaan ja kääntää takkia aina tarvittaessa.
MÄ pysyn hyväks havaituissa perusasioissa kuteen reeni, lepo ja monipuolinen ravinto.
Mut kyllä mä ymmärrän että sua jurppii jos joku tekee lulosta pelkillä perusasioilla eikä hifistele.
Se kuuluu ihmisluontoon. Siks pörssipelissäki kateelliset häviää ainakoska ne tulee mukaan vasta sitten kun hinnat on JO korkeella.

Vai olisko ihan niin että sua rupes epäilyttää ja jopa pelottaakki oma purkista mättäminen?

Maa on pannukakku ja aurinko kiertää maata. Syää pittää kuus kertaa päivässä ja kananmunat on epäterveellisiä. Ainii, olisko niin että noi oli eilisen päivän tietoja? Nö, tänään on huomisen eilinen.

Tämä kaiketi lienee osittain totta. Jos jollakin kolkuttelee jo munuaisten vajaatoiminta ovella, niin korkeaproteiininen ruokavalio saattaa olla haitaksi. Sen sijaan täysin terveelle henkilölle runsas proteiinin saanti ei aiheuta munuaisten vajaatoimintaa.

Lähteet:

Eric L. Knight, ym, 2003, The Impact of Protein Intake on Renal Function Decline in Women with Normal Renal Function or Mild Renal Insufficiency, Annals of Internal Medicine. Saatavissa: Annals of Internal Medicine | The Impact of Protein Intake on Renal Function Decline in Women with Normal Renal Function or Mild Renal Insufficiency

William F Martin, ym, 2005, Dietary protein intake and renal function, Nutrition and Metabolism. Saatavissa: Nutrition & Metabolism | Full text | Dietary protein intake and renal function

Ei aiheuttanut terveille tuossa tutkimuksessa. Ylempalttinen määrä mitä tahansa yleensä aiheuttaa pitkässä juoksussa ongelmia.
Tutkimus ei varmaan kartottanu asioita parinkymmenen vuoden ajalta. Jos nyt esim proteiinia on vedetty 220g grammaa ja määrä jonka kaho hyödyntää on 120g ylimääränen 100g tungetaan kuitenkin tuutista läpi ja se on suodatettava. Näkisin että siinä on koko systeemi mukana, ei pelkästään munuaiset.

Normi ihminen 65g vastaan pikkubodari 220g, kuormitus kropalle on liki nelinkertainen. ja esim kreatiinin määrässa 10-15 kertainen.
Mä yritän pysyy kohtuudessa, mut kuitenki niin että tulosta myös tulee ja sitä myös ON tullu.

Sitä lihaakin saattaa olla vähän enemmän tolla pikkubodarilla, mille se proteiini menee. Kaikki ei treenaa myöskään kunnon vuoksi niinkun sinä. Lihas myös varastoi kreatiinia, enemmän lihaa = enemmän kreatiinia. Monella roinaajalla on pompannu kreatiinit ihan helvetisti, enkä ikinä oo kuullu että lääkäri olisi sanonut sitä haitalliseksi. Mistä sä voit tietää että se on haitaksi, sitä on vedetty jo ihan vitun pitkään eikä haittoja oo ilmennyt. SÄ et voi tietää kun et käytä. Ootko sä oikeesti noin täydellinen, että voit vaan kumota JOKAISEN tutkimuksen? Musta sun kannat on hyviä, mutta jonkun rajan voisit sinäki vetää, oikeesti. Tutki omalla kehollas ennen ku väität ihan pokkana että tiiät paremmin kun tutkijat, paremmin kun kukaan meistä kuka käyttää lisäravinteita. Onko täällä kukaan sanonu sulle että on kokenu niistä haittaa? Ja kyllä, edelleen SÄ et vedä, ME voidaan vetää, pysy siinnä omassa kannassa mutta arvosta vähän muitakin, et sä tiedä kaikkea. Noi sun kombinaatios on sun mielipiteitä, niissä on hyvä perä, mutta ne ei ole ainoot oikeet.

EDIT. Mites muuten hei, jos vaihtaisit ton jokapäiväisen jätskin heraan :hyper: jos hera aiheuttaa lihavuutta ja ongelmia, miks vedät jätskiä? Sehän voi aiheuttaa diabetestä, ja kukkaro tyhjenee vielä enempi.

EDIT. Mites muuten hei, jos vaihtaisit ton jokapäiväisen jätskin heraan :hyper: jos hera aiheuttaa lihavuutta ja ongelmia, miks vedät jätskiä? Sehän voi aiheuttaa diabetestä, ja kukkaro tyhjenee vielä enempi.

Vastaan bolsoin puolesta. Heraprotsku on hirmu kallista, lihottaa, tulee yliannos protskua ja munuaiset poksahtaa. Jäätelö kuuluu ruoka eikä lisäravinne osastoon niin kaikki tulee luonnollisessa muodossa...sokerit, laktoosit, rasvat ihan kaikki ja eikä mene rahat hukkaan katos ;)

Eli mä syön kaikenlaistalihaa, kanaa, ankkaa, porsasta nautaa, maksaa, lammasta, ihan mitä vaan ja missä muodossa sitä kulloinkin sattuu olee.
Munia menee aika paljon, noin litra maitoo päivässä, sen lisäks juustoo, jukurttia ym. [...]
Kalaa menee eri muodoissa, tonnikalaa ja sardiineja paljo, paikallisia kasvatttuja kaloja erilaisia.

Eikö varsinkin punaiset lihat ole aika suurikin riski erilaisille taudeille? Onko oikeasti tuollainen hera niihin verrattuna paljonkin riskialttiimpaa? Ja kysyn tätä ihan toden teolla... ei tarvitse montaa minuuttia Googlailla, kun pystyt löytämään listan riskeistä, joita punainen liha aiheuttaa. Näin ollen olisi kiva tietää oikeasti, kuinka paljon terveellisempää hera, vaikka pussista nautittuna, mahtaakaan olla?

Maidossa on mukaana laktoosia, mihin elimmistö tarvitsee sitä? Onko se vain lisäaine, maidon joukossa... Jogurtti (valtaosa niistä), kuten se kirjoitetaan, on lähinnä pelkkää sokeria.

Eikö nuo kalat sisällä kaiken maailman myrkkyjä, varsinkin tietyt lajit ja tietyista paikoista kalastetut? Itse en syö kalaa, joten Omegat tulee pillereinä. Joku voisi näitäkin kutsua lisäravinteeksi.

Perunaa ja riisiä etupäässä täytteeks. En vedä pastaa tai makaroonia. Leipää syön aika vähä nykyään.

Itse on vaikea nähdä suurtakaan eroa näillä hiilihydraatin lähteillä. Lähinnä valitsen hiilihydraatit itse kuitupitoisuuden perusteella tai suosin enemmän kuidullisia versioita.

Oliiviöljyä, camelia tee öljyä ja kookosöljyä on pulloissa ja niitä myös menee joko huikalla tai salaatissa.

Eikö kookosöljy ole nyt lähtökohtaisesti niitä kaikkein surkeimpia rasvoja?

Kookosöljy on kyllä erinomainen rasvanlähde, siinä on MCT rasvahappoja jotka menee oikeestan suoraan kehon polttoaineeksi. Taitaa immuunisysteemiäkin suojata!

Vastaan bolsoin puolesta. Heraprotsku on hirmu kallista, lihottaa, tulee yliannos protskua ja munuaiset poksahtaa. Jäätelö kuuluu ruoka eikä lisäravinne osastoon niin kaikki tulee luonnollisessa muodossa...sokerit, laktoosit, rasvat ihan kaikki ja eikä mene rahat hukkaan katos ;)

onko tämä sun teoria nyt sellanen että jäätelö ei ole käsiteltyä? paskooko lehmä sitä suoraa purkkiin kun sen laittaa istumaan 0 asteeseen
vastaan vielä bolsoin puolesta, lehmät paskoo jäätelön suoraa purkkiin koska tutkimus ei ole oikeassa

MÄ pysyn hyväks havaituissa perusasioissa kuteen reeni, lepo ja monipuolinen ravinto.
Mut kyllä mä ymmärrän että sua jurppii jos joku tekee lulosta pelkillä perusasioilla eikä hifistele.

Kuka täällä on väittänyt, että lisäravinteilla voidaan jollain tapaa syrjäyttää perusasioita kuten treeni, lepo ja monipuolinen ravinto?
Kuka on väittänyt, että lisäravinteita tarvitaan siihen, että saadaan tuloksia? Ei niin kukaan ja jos joku on sitä mieltä, että lisäravinteet on ehdoton edelletys tuloksien aikaansaamiseksi on väärässä.
Sä vaan nyt jankkaat kuinka et syö lisäravinteita. Mitä sitten? Siinähän et syö.

Toisaalta et taaskaan ole testannut paskaakaan mitä kropalla voidaan tehdä ja kuinka tietyissä asioissa oikeilla lisäravinteilla oikeassa hetkessä nautittuna voidaan tukea tekemistä. Sanot olevasi läski voimailija, rasvat 16% ja 10% et ole edes käynyt eli sulla on siinä vyötäröllä kyllä ihan tarpeeksi sitä lisäravinnetta, joten nou hätä.

Voin kertoa ihan omalla perseellä testattuna, että dietillä BCAA:ta treenin aikana ja laadukasta heraa heti treenin jälkeen ei pala lihaa ihan niin paljon dietillä mitä jos jättäisin nuo juomatta. Enkä edes puhu mistään kisadietistä vaan ihan kun harrastellaan ja mennään alle 10% rasvoihin. Nämä onkin ainoat lisäravinteet mitä itse käytän. BCAA:ta juon treenin aikana ja laatu heraa treenin jälkeen. Heraa en juo kuin treenin jälkeen. En koskaan arkena korvaa heralla kiinteää ruokaa, koska sen imeytyminen on liian nopeaa välipalaksi. Joskus viikonloppuna jos tulee liian pitkä tauko syömisestä kun on käynyt syömässä kunnolla ja nälkää ei näy niin saatan heran imaista kun ei tee syömistä mieli. Myöskin sen havainnon olen tehnyt, että oikeasti laadukkaalla heralla kuntoni pysyy puhtaampana mitä jos ostaisin perus pieruheraa. Heran laadusta en siis tingi. Pitkästä aikaa ajattelin ostaa vielä kreatiinia palkkariin... Oumaifakingaad!

BCAA:ta treenin aikana, Heraa ja kreatiinia treenin jälkeen. Siinä lisäravinteet joita itse käytän ja joista olen oikeasti havainnut olevan hyötyä eteenkin dietillä.

Mikä on nykytietämys? Onko se sitä että tänvuonna tehdään uusi mullistava tutkimus ja ensivuonna uusi tutkimus joka kumoaa sen?
Näin se menee liki koko ajan.

Sä voit mennä "NYKYTIETÄMYKSEN" mukaan ja kääntää takkia aina tarvittaessa.
Se kuuluu ihmisluontoon. Siks pörssipelissäki kateelliset häviää ainakoska ne tulee mukaan vasta sitten kun hinnat on JO korkeella.

Vai olisko ihan niin että sua rupes epäilyttää ja jopa pelottaakki oma purkista mättäminen?

Maa on pannukakku ja aurinko kiertää maata. Syää pittää kuus kertaa päivässä ja kananmunat on epäterveellisiä. Ainii, olisko niin että noi oli eilisen päivän tietoja? Nö, tänään on huomisen eilinen.

Ei mua sun tulokset jurpi. Miksi jurppisi? Mua vituttaa noi perusteettomat väitteet. Ja nykytietämys on todellakin juuri tuota että tutkimusta puskee koko ajan. Sori vaan, mutta ei taida olla yhtään tutkimusta, joissa nuo sun mainitseman kreatiini- ja proteiinimäärät ois haitallisia.

Ja siis en edelleenkään ymmärrä miksi juuri lisäravinteissa tiede erehtyisi niin kuin muinoin painovoimassa ym. Tuohan on täysin mielivaltaisesti valittu kohde.

Haha, huvittava ketju ku yks tykittää tekstiä lisäravinteiden turhuudesta munat vaahdossa :D

Eihän niitä oo pakko käyttää jos kokee että lisäravinteet eivät ole juuri sinulle tarpeellisia. Totuushan on ettei mikään yksittäinen ruoka/lisäravinne ole "pakollinen" mitä ilman ei tapahdu kehitystä.

Perusrunko kunnossa reeniä, lepoa ja ravintoa myöten niin sillä pääsee normijamppa jo todella pitkälle. Mutta kyllä se vaan niin on että lisäravinteet ovat käytännöllisiä ja ihan monen kovan reenaajan omakohtaisesta kokemuksesta hyväksi havaittuja ja toimivia ravinteita.

Vänkkäämisen ilostaha tässä ketjussa jotkut taitaa olla liikenteessä :D

Mikä on nykytietämys?

.[/I]

Nykytietämys on se että sä puhut paljon mutta vähän asiaa. Välttelet kysymyksiin vastaamista..

Tulosta?, 181cm jannu 88kg 16% rasvat ei kyllä kuulosta hirveän hyvältä tulokselta mun korviin, enkä muista posteista päätellen usko että voimatasotkaan päätä huimaa.
Ja kyllä uskon täysin että sinulle lisäravinteista ei ole juurikaan iloa. Mutta se ei poista sitä faktaa että joillekkin ketkä treenaavat kunnolla tuloshakuisesti niistä on.

Sitä lihaakin saattaa olla vähän enemmän tolla pikkubodarilla, mille se proteiini menee. Kaikki ei treenaa myöskään kunnon vuoksi niinkun sinä. Lihas myös varastoi kreatiinia, enemmän lihaa = enemmän kreatiinia. Monella roinaajalla on pompannu kreatiinit ihan helvetisti, enkä ikinä oo kuullu että lääkäri olisi sanonut sitä haitalliseksi. Mistä sä voit tietää että se on haitaksi, sitä on vedetty jo ihan vitun pitkään eikä haittoja oo ilmennyt. SÄ et voi tietää kun et käytä. Ootko sä oikeesti noin täydellinen, että voit vaan kumota JOKAISEN tutkimuksen? Musta sun kannat on hyviä, mutta jonkun rajan voisit sinäki vetää, oikeesti. Tutki omalla kehollas ennen ku väität ihan pokkana että tiiät paremmin kun tutkijat, paremmin kun kukaan meistä kuka käyttää lisäravinteita. Onko täällä kukaan sanonu sulle että on kokenu niistä haittaa? Ja kyllä, edelleen SÄ et vedä, ME voidaan vetää, pysy siinnä omassa kannassa mutta arvosta vähän muitakin, et sä tiedä kaikkea. Noi sun kombinaatios on sun mielipiteitä, niissä on hyvä perä, mutta ne ei ole ainoot oikeet.

Syön jätskiä kun tykkään jätskistä.

Mut jätetää ne roinaajat nyt kokonaan veke tästä ketjusta. Okei? Siis onhan kehonraennus aika sairas laji huipputasolla (niinkuin moni muukin).
Harrastuspohjalla varmaan erittäinkin terveellinen.

Kyllä mä ymmärrän ihmisten omistautumisen jollekkin asialle.
Ite oon monessakin suhteessa melko fanaattinen kun johonkin ryhdyn eikä periks anneta ennen kun on homma pulkassa.

Mut noista tutkimuksista vielä.
Yleensä joku rahottaa tutkimukset, niitä teetetään eri oppilaitoksissa jonkun toimesta joka myös omistaa sen tutkimuksen. Eli niitä tehdään helvetisti.
Nykyään tutkimusia tehdään mieletön määrä markkinointitarkotuksiin. Eli se joka omistaa sen tutkimuksen päättää siitä julkastaanko se vai ei. Jos tulokset on suotusia niin se julkastaan tai jos osa tuloksista on suotusia niin ne voidaan julkasta mut negatiiviset tulokset taas jättää julkasematta. Jos koko homma meni vituiks niin sitä ei julkasta koska se olis huonoo mainosta tuotteelle.

Näin se nykyään menee. Ei kannata olla aivan sokee noitten "tutkimusten" tuloksista. Nykyään vedotaan liki kaikessa "tieteeseen".
Koska tiede on melkeen ku jumala nykyään tiedeuskovaisille.

Mä en vedää kreatiinia lusikalla naamariin joka vastaa viittätoista kiloo lihaa. Mä en myöskään juo vihreetä teetä joka välissä.
Mä en usko että huippu-urheilu on terveellistä.
Mä en usko että terveytensä riskeeraaminen on sen väärtti että plakkariin jää pari kuvaa kovasta kunnosta.

Nää nyt on mun käsityksiä. Myönnän, kohtuutta on opitttu vasta vanhemmalla iällä.
Luutavasti 20 vuotta sitten olisin ollu huutelemassa sillä puolen aitaa.

Haha, huvittava ketju ku yks tykittää tekstiä lisäravinteiden turhuudesta munat vaahdossa :D

Vänkkäämisen ilostaha tässä ketjussa jotkut taitaa olla liikenteessä :D

Ei oo munat vaahdossa. Jos porukka lakkaa kirjottamasta niin ei tätä yksin pysty jatkaa.
Sen verran kuumaa jannua tuntuu olevan palstalla et jonkin verran on tullu noita viestejä.
Pojilla liikaa löysää aikaa, levon, reenin ja ruokailujen välissä. heh.

Mut enemistö nyt on useinmiten väärässä monessa asiassa.

Halpa ja hyvä! Kaiken lisäks aivan sairaan nopee imeytymään, helppo ottaa jne.

Ite oon kyllä usein huomannu että halpa ja hyvä ei käy käsikädessä. Ei kyllä aina kallis ja hyväkään.
Lähtökohtasesti tota markkinointilausetta jo kannattaa epäillä.

- - - Updated - - -

Tulosta?, 181cm jannu 88kg 16% rasvat ei kyllä kuulosta hirveän hyvältä tulokselta mun korviin, enkä muista posteista päätellen usko että voimatasotkaan päätä huimaa.
Ja kyllä uskon täysin että sinulle lisäravinteista ei ole juurikaan iloa. Mutta se ei poista sitä faktaa että joillekkin ketkä treenaavat kunnolla tuloshakuisesti niistä on.

Katotaan vuoden kuluttua uudestaan jotta mimmosta tulosta tuli. Elämä nyt sen verta stabiilissa tilassa että pitempijaksonen reenimahdollisuus näyyttäis olevan mahdollista.

Katsellaan, avaatko vähän tavoitteita ensi vuodelle?

Eli tuolla 100 kyykkyä ketjussa jo jotain olikin.
Nyt on 100x60kg otettu tavote ensvuodelle on 100x85kg eli satanen omalla painolla.
Eli 6000kg työ 8500kg työksi.
Painoa alas 82-85 välille. Jos lihaa kuitenkin alkaa kunnolla tarttumaan niin saa se pysyä nykyisessä n.88 kilossakin.

100x50kg runkkupenkkipunnerrus. Nyt se oli alotttaessa 100x30kg eli aivan paska. Mut toi nyt oli alotusveto n. 10 vuoden tauon jälkeen.

Maksimeille en laita mitään tavotteita. Oletan et nousee kuitenkin useita kymmeniä kiloja.
Otan kestävyysreenin päälle, siis pitkän sarjan jälkeen (??x65kg), myös pitempiä sarjoja esim. kyykyssä viimeks 105,110,115 ja 120kg painoilla.
Noissa isommissa samat toistot mut 20kg isommilla painoilla.

On noita muitakin tavotteita esim. leuanvedossa ja voimapyörässä, mut en osaa niille mitää rajaa laittaa, katellaan kuinka kehittyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom