• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Peruskausi 3x4 -> 6x6, miten käytännössä?

RSH

VIP
Liittynyt
31.10.2013
Viestejä
1 284
Ikä
43
Kaupunki
Satakunta
Oho, tollanen 5 toistoa alussa kuulostaa kyllä omaan korvaan turhan löysältä, tokihan sen voin nopeutta painottaen tehdä mutta siihen neloset on mielestäni turhan pitkiä (olettaen että aloitat tuollaisella 3-4x4 treenillä). Toisaalta jos nopeasti tiukennat tuosta niin sehän käy hyvin kevyestä viikosta. Hyvä tietenkin jos sulla toimii :)
Löysä aloitus on vaan hyvä minusta, jää enemmän progressiolle tilaa ja pysyy sellainen koko ajan eteenpäin menevä meininki myös henkisesti mikä on aika tärkeää minusta.
En mee tarkkaan tuolla 3x4 aloituksella, periaatetta vain sovellan. Eka treeni voi olla jossain liikkeessa vaikka 3x8 / 5x2 / 4x10 / ihan mitä vaan, työn määrä vaan kasvaa siitä seuraavissa treeneissä.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
3 947
Ikä
46
Kaupunki
Helsinki
Itsellä menee tuollaisella aaltokuviolla, jakson(3-6vko) ekassa jää helposti 5+ ja vikassa treenissä mennään sinne ~rpe9. Faileja tulee äärimmäisen harvoin rutiiniliikkeissä, pois lukien kun jotain menee pieleen ja pitää keskeyttää.
Pysyykö tuossa volyymi suurinpiirtein samana, eli teet aallon alussa hieman enemmän sarjoja kun sarjat ovat kepeitä? Vai mahdollisesti päinvastoin, eli sarjojen tiukentuessa samalla myös volyymi lisääntyy?

E: vastaus taisikin jo tulla tuossa yllä
 

RSH

VIP
Liittynyt
31.10.2013
Viestejä
1 284
Ikä
43
Kaupunki
Satakunta
Pysyykö tuossa volyymi suurinpiirtein samana, eli teet aallon alussa hieman enemmän sarjoja kun sarjat ovat kepeitä? Vai mahdollisesti päinvastoin, eli sarjojen tiukentuessa samalla myös volyymi lisääntyy?
Tarkennan vielä että teen vaan "enemmän", lisää painoa/toistoja/sarjoja ja usein myös noiden yhdistelmällä.
 

IVa

Liittynyt
18.12.2009
Viestejä
1 851
Kaupunki
Oulu
Oho, tollanen 5 toistoa alussa kuulostaa kyllä omaan korvaan turhan löysältä, tokihan sen voin nopeutta painottaen tehdä mutta siihen neloset on mielestäni turhan pitkiä (olettaen että aloitat tuollaisella 3-4x4 treenillä). Toisaalta jos nopeasti tiukennat tuosta niin sehän käy hyvin kevyestä viikosta. Hyvä tietenkin jos sulla toimii :)
Mulla tulee kierrossa väliin 7-8x3 jollain 70-80% 1RM kuormalla, siinä on kyllä varoja yli 5 toistoa.

Kyseisessä treenissä painotan tekniikkaa ja nopeutta.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
15 905
sarjoissa ei kannata niinkää keskittyä siihen sarjatiukkuuteen pelkästään. nostamisen tehon tulis olla maksimi yrityksen osalta aina ja se on se tärkein. tietenki tekniikan ohjaamana, että siirtyis parhaiten sinne maksimeihin sit. yli 80% raudoissa on jo kaikki solut ns. mukana, joten se teho/räjähtävyyden yritys merkkaa eniten.

semmonen 2-3 varaa on oikein hyvä yleisohje. joskus tiukemmin, jos selkeesti kulkee. sen pohjalta sitten seuraavissa treeneissä vaan pitää pitää ajatus mukana, ettei sorru väkisin vääntään. päivät on erilaisia ja se pitää hyväksyä.
 

IVa

Liittynyt
18.12.2009
Viestejä
1 851
Kaupunki
Oulu
k 6x6x90 & 1x125
mv 6x6x130 & 1x165
Yllä huippusarjat ja maksimiykköset huhtikuussa, nyt teen vähän pitempää sarjaa ja viimeisimmässä treenissä huippusarjat, joissa varojakin vielä:
k 10x110
mv 6x160

Aika hyvin potkii tämä treenifilosofia pitemmilläkin sarjoilla. Aloin myös ottamaan intervalleja juosten ja crossarilla ja tein cooperin testinkin omaksi iloksi (~2200 m:sleep:). Jotenkin tuntuu että keuhkot on "auenneet" saamaan happea paremmin jonka huomaa noissa pitemmissä kyyky- ja vetosarjoissa. Harmillisesti olkapäätä joutuu nyt taas varomaan ja punnertelut on kevyellä ylläpidolla kuntoutuksen ajan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
17
Hei,

kyselen jaksotuksesta viisaammilta. Yleisesti vissiin suositellaan pidempiä jaksotuksia perusvoimakaudella. Mutta onko järkeä heittää alkuun lyhyt kestovoimakausi "pohjaksi". Eli:

5 viikkoa: 3*8 -> 4*10
11 viikkoa: ylirautaherättelyt + 3*4 -> 6*6
3-4 viikkoa: maksimikausi

Painoluokka ei junnaa vastaan, että silleen olis varaa pidempäänkin pumppailukauteen, mutta eikös se paino tuu syömällä?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
15 905
syömällä pääasiassa. ylirautaherättelyjä voit käyttää kaikilla kausilla ihan hyvin. 8-10 ei ihan kestovoimasta mene, paitsi voimanostajilla, joten tollanen pläni on ok.
 
Liittynyt
10.8.2014
Viestejä
374
Tavoitteena saada 1x80kg Military pressissä. Tällähetkellä voimassa oleva enkka 1x72.5kg (75kg jäi otsalle) ja paras sarja taisi olla 5x60kg (ilman pausseja pohjassa) Nämä ilman peruskuntokautta tai piikkausta. :nolo:
Aloitin tämän 3x4x55kg (ilman pausseja). Eka kuukausi takana ja viimeisimmässä treenissä tuli ylirautana suht kevyt 1x70kg sekä 4x4x60kg (paussit rinnalla). Viikon toisen pystärin teen kotona. Se tangolla/istuen, mutta ilman selkätukea. (Seisten osuisi painot kattoon. :X3:) Siinä 4x8 + stopit rinnalla sekä otsalla. Tavoite olisi 6x6x60kg pausseilla pohjassa, jonka jälkeen enkkayritys.
Ei mulla mitään varsinaista kysymystä ole. Kunhan länkytin lämpimikseni. Suosittelen kyllä tätä systeemiä+ylirautoja muillekin.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Voimailulajit 3
Voimailulajit 6
Ylös