Peruskausi 3x4 -> 6x6, miten käytännössä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tota voi vaihdella ihan hyvin muiden systeemien kanssa, mutta niidenkin tulis olla riittävän erilaisia. lähtisin ominaisuuspohjasesta vaihtelusta. eli ihan tyyliin bodailu, sit toi, sit maksimijakso ja alusta. treenipäivyri ja sen analyyttinen seuraaminen pitäs olla ehdoton ihan kaikilla kyllä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä en tiedä pitääkö 90% treenaajsita mitään päivyriä. Ainakaan salilla aniharvalla on mitään päivyriä mukanaan. Tietysti jos liikkeet, toistot ja painot heti kotona kirjoittaa muistiin, niin muistaahan ne vielä silloin. Mutta epäilen että harva tekee näinkään.

aikalailla se tuntuu monella menevän sillai, että "kunhan treenaillaan". eihän siinä mitään, mutta jos aatellaan kunnolla tavoitteellisia juttuja, on se muistiinpanotouhu aika fiksua.

Mä en tiedä pitääkö 90% treenaajsita mitään päivyriä. Ainakaan salilla aniharvalla on mitään päivyriä mukanaan. Tietysti jos liikkeet, toistot ja painot heti kotona kirjoittaa muistiin, niin muistaahan ne vielä silloin. Mutta epäilen että harva tekee näinkään.

No aika harvahan loppujen lopuksi treenaa tavoitteellisesti. Ja itsekään en pidä salilla mukana päivyriä mutta kirjaan kotona kaiken muistiin fiiliksestä lähtien.

kyllä tollaset paljon auttaa. treenejä pitäs kuitenkin tarkastella myös historiamielessä, eli miten tietyt systeemit on toimineet ja miten pitkään jne. kisaajalle päiväkirja antaa tosi hyvin tietoo siitä tärkeimmästä, eli kisakunnon ajoittamisesta mahdollisimman hyvin. sitä ei juuri kerrasta opi.

Mulla on suuria vaikeuksia arvioida jaksamista kyykkysarjoissani. Esim. tänään treeni meni (vakiopainolla) toistoina näin:

5, 4, 5, 4, 4

sitten viimeiseen sarjaan teinkin yhtäkkiä 6 toistoa ja uskoisin, että siihenkin jäi vielä pari varastoon. Yritin siis joka sarjan tehdä tolla "n. 2 varastoon"-meiningillä, mutta pieleenhän se on siis mennyt? Onko treeni mennyt nyt sitten pahastikin harakoille, kun alkupään sarjat ovatkin olleet kai aika löysiä.

Oliskohan tossa sellastakin ongelmaa, että sitä alitajuisesti miettii montako settiä pitäisi suunnilleen jaksaa ja alkupään sarjoja tulee himmailtua sen takia. Kutakin sarjaa pitäisi käsittääkseni kuitenkin ajatella kai "yksilönä"? Eli siihen toiston-parin päähän failuresta ja sitten tulee mitä tulee jatkossa.

Toisaalta: onko edes mahdollista saada esim. viittä-kuutta 5-6 toiston sarjaa, jos jo ekassa setissä menee oikeasti vaikka toiston päähän failuresta? Sellainen setti ainakin kyykyssä vie meikäläisestä mehut melko tyystin + vaikeaa jo uskaltamisen puolesta.

Onko muilla ollut vaikeuksia arvioida jaksamistaan.

PS sori kun kirjoitan näin sekavasti, mutta on vähän hoppu. Ehkä tästä idea selviää...

On mahollista. Kyykyssä useinkin pää pettää ennen muuta kroppaa, kuvaa joskus videolle omaa kyykkäämistäs niin saatat yllättyä kuinka helposti painot liikkuvat vaikka omat fiilikset kertois toista.

kyse on juurikin sarjakestävyyden kehittämisestä. alussa voi olla, ettet jaksa tehdä kuin 3-4 sarjaa samalla raudalla, jos ekassa tuntu jo hieman tiukalta. kun kausi etenee, homma menee parhaimmillaan siihen, ettei väsyä vaan tuu. pystyt tekemään hyvinkin paljon suht tiukkoja sarjoja.

se, että teit vipaan sarjaan 6 toistoa johtuu pelkästään sun päästä tai onnettomasta lämpästä. eikä se haittaa ollenkaan varsinkaan näin alkuvaiheessa, kun opettelee tunnisteleen sitä sarjakestävyyttään, et ei ne oo niin symmetrisiä ne sarjat. vaikka sit lisäät toistoja treenin kuluessa 3,4,5,6,5,4*n kg tms. eikä oo mikään pakko käyttää pelkästään vakiosarjasysteemiä tässä touhussa.

Tein kohtalaisen onnistuneesti jto:n kyykky kolme kertaa viikossa ohjelman ja sitten lyhyen maksimijakson. Maksimi nousi 180 kg:sta 200 kg:n. Toimi helvetin hyvin. Sarjaraudat laskin 170 kg:n maksimin mukaan. Pidin pari kevyttä viikkoa ja nyt aloittelen tätä ohjelmaa ja pudottelen samalla painoa maltillisesti. Lähtöraudaksi otin 145 kg (kyykky 3xviikko-ohjelmalla tein 145:lla parhaimmillaan 8x5). Tuntui yllättävän raskaalta. Kyykylle avuiksi olen ottanut jullen ilman vyötä. Lisäksi reeniviikkoon kuuluu mave ja sen kaveriksi etukyykky.

Tavoite olisi ottaa 6x6 150-160 kg:lla kymmenen kiloa kevyempänä. Saas nähdä miten äijän käy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Teen tätä 3x4 -> 6x6 ohjelmaa penkille ja aletaan olemaan siinä vaiheessa että esim tänään 4x4 oli viimeiseltä toistolta todella tiukka mutta meni kuitenkin. Lisäksi olen tehnyt samana päivänä kapeaa penkkiä, about tyyliin 5x5x70% kuitenkin niin että vain se on nostettu joka tuntuu kohtuudella menevän. Viikon toinen penkkitreeni (3-5 päivän päästä) on sitten ollut sitä 10x3 mitä kyselin toisessakin ketjussa ja mahdollisesti jotain käsipaino juttuja rinnalle, kuitenkin niin että 3x4 -> 6x6 ohjelma on selkeästi se viikon pää treeni rinnalle ja muissa ei oteta mitenkään viimeisiä mehuja käyttöön.

Itse kysymykseen, pitäisikö varsinaiselta penkkipäivältä heivata kapea penkki toiselle penkkipäivälle ja sopisiko varsinaisen penkin kaveriksi sitten joku muu paremmin. Vai mitenkä varmistaisi mahdollisimman hyvin ohjelman puhtaasti läpi menon.

Jälleen suuri kiitos ja kumarrus.

ei noitten pitäs olla ylitiukkoja missään vaiheessa. vipa työsarja nyt voi toki olla, kun sarjoja tulee paljon, mutta ei jatkuvasti. rautojahan ei oo minnekään etukäteen määrätty. tee kapee ja normipenkki pääliikkeinä omina päivinään. vähä liikaa oot yrittäny tunkee tohon nyt.

ei toi ohjelma "mee läpi". ei sulla oo mitään etukäteen oletettua maalia siinä, vaan se etenee sun valitseman ajanjakson (2-3kk sopiva) niin korkeelle ku menee ilman mitään prosentteja tms.

Zone-sarja -42%
Kiitti vastauksesta. Näin ajattelinkin että hieman vois karsia. Vähän huonosti sanoin tuossa, viimeisen sarjan viimeinen toisto oli tiukka :)

Tuon progression olen ottanut tuolta etusivulta prosentteineen ja sarjoineen. Mulla tuntuu toimivan paremmin että teen pääliikkeen etukäteis suunnitelman mukaan (jonka vielä joku muu on tehnyt) niin jo viikkoa aikaisemmin tiedän mitä pitäisi nousta milloinkin. Voi psyykata itteä :D Apuliikkeet sitten enemmän fiiliksillä...

se etusivun progressio on vaan yhen tyypin ehdotus itelleen eikä mitenkään ideaali ees sellasena. tossa systeemissä voi tulla hyvinkin kovaa kehitystä, joten ei tarvi/kannata laitella niitä rautoja etukäteen ylös. eikä varsinkaan noin pitkälle ajalle. jos suunnittelet kuukauden etukäteen, se on ok. sen jälkeen aina pitäs tarkistella, onko se jatko liian helppo vai meinaako tulla seinä vastaan.

Kiitti vinkistä. Veikaan että se seinän vastaan tulo ennemmin on ongelma. Mulla on vielä se ongelma että kun tulee seinä vastaan niin mulla menee "pasmat" sekaisin tai motiivi ja yleensä sekoilen pari viikkoa ja sitten vaihdan ohjelmaa. Tietysti vois ennemmin yrittää hienosäätää sopivammaksi olemassa olevaa kun yleensä siinä ohjelman vaihdoksessakin menee useampi viikko ajaa uusi sisään...

joka treenissä ei pidä pystyy tekeen enkkoja. ei ohjelmaa pidä vaihtaa heti, ellei yks treeni toteudu. sitä pitää säätää. siks juurikin toi muutama viikko kerrallaan vaan paprulle ja sit aina uudelleenarviointi.

Mulla vähän samat ongelmat mitä Jamilla, eli pitää olla liian suunniteltu juttu ja jos ei siinä pysy, tulee pettymyksiä.

Nyt olen opettelemalla opetallut tekemään tätä 3x4 --> 6x6 vähän rennommalla otteella ja vähemmällä suunnittelulla ja siinä kohtuu hyvin onnistunut. Tuo tyyli itsessään on motivoiva kun ei tartte sillä samalla painolla ja toistoalueella hinkata pettymyksestä toiseen. Pystyy tosin hyvin säätään treenejä fiiliksen mukaan.

Meidän pitäs Jami vetää jotkut penkkireenit kimpassa, kun täällä samoilla kulmilla asustellaan.

Kiitos jto pirun hyvästä ohjelmasta!
Mä aloittelin aika iisisti ja välillä jo tuntui, että ei tunnu missään. En kuitenkaan lisäillyt rautoja mahdottomasti.
Tossa ennen joulua tein vikan viikon 5x5 ja loppuun muutaman ykkösen penkissä, kun oli tiedossa viikon tauko
reissun takia. Tein kolme kertaa enkan ja ihmeen helposti. Niin helposti, että vikankin tein ilman varmistajaa/rautoja.
Enkka parantu 12.5kg. Se on meikäläiselle pirun paljon, joka on vuosia tahkonnut suunnilleeen samoissa kun ei
ole niin homma innostanut.
Nyt on taas uutta intoa vanhassa putkessa. Tattista!!

Kahtellaan mihin tässä pääseekään kun ens kuussa siirrytään lyhyempiin ja sit tukkoon ja viikkon palauttelu --> enkat tankoihin.

Suositut

Back
Ylös Bottom