heh...no miten vaan... ellei polvet tule kipeiksi, hieno homma. toivottavasti ei tulekaan.
oon tavannut aika paljon ihmisiä, jotka on treenanneet semmosen 5-25v painonnostokyykkyjä kovaa ja usein (2-5 krt/vko), yleisurheilijoita yms. jotka on paukuttaneet puolikyykkyjä samalla tahdilla sekä voimanostajia omine syvyyksineen, eikä oo juuri mitään vaivoja ollut koskaan. eli ei se syvä tai puolikaskaan aina ole paha. se on aika paljon myös nivelten ja jänteidenkin treenivasteesta kiinni. joku saa polvensa hajalle muutamasta etukyykkytreenistä... toivottavasti ei moni.
se syväkyykky on lähinnä haitallinen juuri niille muille polven osille kierukasta lähtien. varsinkin rustopintojen yms. reuna-alueet saa siipeensä. ei ehkä käynyt parhaiten ilmi mun tekstistä. valitan...kiirus :-) lumpion takaosaa se rasittaa juuri pitkän liikeradan kautta, eli ne reuna-alueet... erittäin ongelmallisia on semmoset syväkyykyt, joissa löysätään reidet alhaalla, eli istuskellaan ja sitten paukautetaan ylös.
puolikyykystä olen samaa mieltä sitäkin paljon kokeiltuani, eli kyllä sillä polvet kipeiksi saa, mutta usein tää johtuu siitä, että siihen pystyy lataamaan paljon enemmän rautaa kuin syvempään kääkkään ja polven pehmytosat, jänteet yms. saa selkäänsä äkkinäisestä kuormituslisäyksestä. näin varmaan esim. tarkkailemillani paikallisilla pesäpalloilijoilla, jotka ei saa voimakyykystä 80 kiloa, mutta siitä n. 120 asteen kyykystä nostetaan maailmoja... en povaa kauheen pitkää uraa...
esim. syväkyykystä 170, voimakyykystä 200, puolikyykystä 230. aika ero. se on ihan totta, kuten tossa joku mainitsi, että syväkyykyn raudat on pienemmät tietenkin ja silloin paine on myös pienempi. viittaan kuitenkin tohon edelliseen kappaleeseen ja siihen äkillisen kuormituslisäyksen vaikutukseen.
peter pippinskiöld (what a name) diakonissalaitoksella on eräs maamme parhaita asiantuntijoita, mitä tulee mm. polven tai lonkan urheiluvammoihin. se "neljä viidesosaa voimailijoista kärsii lumpion takaosan murentumisista" oli lainaus häneltä. mm. niitä polvipaineiden mittailuja olen muistaakseni lukenut joko sport science, journal of applied physiology tai journal of clinical surgery -lehdistä tms. en ole ihan varma. lääketieteen alan tiedejulkaisuja kuitenkin, jos joku on kiinnostunut. kannattaa tutustua. helsingissä meilahden alakerrassa on terveystieteiden keskuskirjasto, jossa on hyllymetreittäin mahtavaa lukemista :-)) *silmät kiiluu vanhalla miehellä*
kaiken pälätyksenkin jälkeen henkilökohtainen kantani on silti: kyykkyä ei jätetä
pitää vaan pystyä treenaamaan fiksusti.
kiitos mielenkiinnosta