Perse - eli miten treenaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pain
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by tiinuli
Pakko sanoa tähän väliin että perse on kaikilla samanlainen, se on vain erilaisissa telineissä :D

Tästä nyt saisi sitten väännettyä vaikka mitä......olkoon

heh...no miten vaan... ellei polvet tule kipeiksi, hieno homma. toivottavasti ei tulekaan.

oon tavannut aika paljon ihmisiä, jotka on treenanneet semmosen 5-25v painonnostokyykkyjä kovaa ja usein (2-5 krt/vko), yleisurheilijoita yms. jotka on paukuttaneet puolikyykkyjä samalla tahdilla sekä voimanostajia omine syvyyksineen, eikä oo juuri mitään vaivoja ollut koskaan. eli ei se syvä tai puolikaskaan aina ole paha. se on aika paljon myös nivelten ja jänteidenkin treenivasteesta kiinni. joku saa polvensa hajalle muutamasta etukyykkytreenistä... toivottavasti ei moni.

se syväkyykky on lähinnä haitallinen juuri niille muille polven osille kierukasta lähtien. varsinkin rustopintojen yms. reuna-alueet saa siipeensä. ei ehkä käynyt parhaiten ilmi mun tekstistä. valitan...kiirus :-) lumpion takaosaa se rasittaa juuri pitkän liikeradan kautta, eli ne reuna-alueet... erittäin ongelmallisia on semmoset syväkyykyt, joissa löysätään reidet alhaalla, eli istuskellaan ja sitten paukautetaan ylös.

puolikyykystä olen samaa mieltä sitäkin paljon kokeiltuani, eli kyllä sillä polvet kipeiksi saa, mutta usein tää johtuu siitä, että siihen pystyy lataamaan paljon enemmän rautaa kuin syvempään kääkkään ja polven pehmytosat, jänteet yms. saa selkäänsä äkkinäisestä kuormituslisäyksestä. näin varmaan esim. tarkkailemillani paikallisilla pesäpalloilijoilla, jotka ei saa voimakyykystä 80 kiloa, mutta siitä n. 120 asteen kyykystä nostetaan maailmoja... en povaa kauheen pitkää uraa...

esim. syväkyykystä 170, voimakyykystä 200, puolikyykystä 230. aika ero. se on ihan totta, kuten tossa joku mainitsi, että syväkyykyn raudat on pienemmät tietenkin ja silloin paine on myös pienempi. viittaan kuitenkin tohon edelliseen kappaleeseen ja siihen äkillisen kuormituslisäyksen vaikutukseen.

peter pippinskiöld (what a name) diakonissalaitoksella on eräs maamme parhaita asiantuntijoita, mitä tulee mm. polven tai lonkan urheiluvammoihin. se "neljä viidesosaa voimailijoista kärsii lumpion takaosan murentumisista" oli lainaus häneltä. mm. niitä polvipaineiden mittailuja olen muistaakseni lukenut joko sport science, journal of applied physiology tai journal of clinical surgery -lehdistä tms. en ole ihan varma. lääketieteen alan tiedejulkaisuja kuitenkin, jos joku on kiinnostunut. kannattaa tutustua. helsingissä meilahden alakerrassa on terveystieteiden keskuskirjasto, jossa on hyllymetreittäin mahtavaa lukemista :-)) *silmät kiiluu vanhalla miehellä*

kaiken pälätyksenkin jälkeen henkilökohtainen kantani on silti: kyykkyä ei jätetä:) pitää vaan pystyä treenaamaan fiksusti.

kiitos mielenkiinnosta
:)

Joskus lukiessani noita JTO:n juttuja alan miettimään, että olisiko esim. shakki ollut kuitenkin järkevämpi lajivalinta :D

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että kun vaihdoin body kyykyn ns. leveään syväkyykkyyn, niin polvet ovat tuntuneet terveemmiltä kuin ennen ja toisaalta perse on ollut HUOMATTAVASTI kipeämpi kuin ennen. Vanhalla tyylillä kovilla raudoilla, polvilla oli tapana hieman 'niiata' sisäänpäin.. joka oli tietenkin huono juttu. Leveällä kyykyllä kyseistä ongelmaa ei ole koskaan ilmennyt. Nykyään sitä jo ymmärtää, että tekniikan koossa pysyminen on kuitenkin pitkällä tähtäimellä tärkeämpää kuin hirveiden rautojen nostaminen :kippis1:

hehee... joskus sitä tulee miettineeksi itekkin... sen verran on sairaan utelias toi mieli aina ollu, että tykkää ottaa asioista selvää ja musta on ihan kivaa olla hyödyksi ja auttaa apua tarvitsevia...vastaanotto on tietenki vapaaehtoista. mua ei todellakaan kiinnosta mikään guruilu, mutta toi voima ja sen olemus on ollu mulle semmonen ensirakkaus varmaan... jahas...taas menee filosofian puolelle hehee...

shakkia en oo kauheesti pelannut, mutta jos kokeilis sellasilla isoilla nappuloilla, niinku joskus löytää leikkikentiltä. voimamiehille hyvää treeniä, jos tekis pikashakkinappulat 150 kilosiksi...nojoo...

kyllä mulla ihan voimailutausta on, mutta se ei ole enää ns. päälaji, jos niin sanotaan. tällä hetkellä oon niissä lajeissa enemmän valmennushommissa, mutta kyllä raudan nostaminen varmaan loppuiän pysyy mukana muodossa tai toisessa...

kippis danger:kippis1: ja kevyttä rautaa!

Olisin enemmän huolissani alaselän pyöristymisestä kyykyn ala-asennossa, jota näkee aika monella tapahtuvan. Sama tapahtuu jos tekee liian syviä toistoja esim jalkaprässissä. Jossain vaiheessa välilevy voi sanoa 'poks' ja edessä on pitkä pakkolepo...

Aika yleistä on myös tietty huteruus polvissa, eli ne vaeltavat sivusuunnassa. Ei voi olla kovin terveellistä...

Kyykky olisi hyvä aloittaa pelkästään tekniikan treenaamisella ja vasta sitten lisätä painoa kun pystyy tekemään samalla tekniikalla kovemmilla painoilla.

Itse teen voimannostokyykkyjä, jossa sääri pysyy lähes pystysuorassa kulmassa koko toiston ajan ja varon alaselän pyöristymistä. Pysyy sekä polvet, että selkä kondiksessa. Kesti kyllä jonkin aikaa ennen kuin oppi istumaan taakse ilman, että tuntui siltä, että väkisinkin kaatuu perseelleen. :)

toi on kyllä hyvin totta ja yleistä. alaselän pyöristyminenhän johtuu useimmiten takareisien tiukkuudesta, eikä niinkään alaselän heikkoudesta.

mä oon yleensä perustellut takareisien venyttelyn tärkeyttä sillä, että saa paremman tekniikan (selkä pysyy oikein päin kaarella) mukana perseen paremmin käyttöön ja ENEMMÄN RAUTAA YLÖS enkä niinkään sillä, että pysyy ehjempänä :) joillekin (oldschool ja muutkin vääntäjät tyyliin "venyttely on homojen hommaa") se venyttelyn lisääminen toimii noin hehee...

se polvien tvistailu kyykystä noustessa on iloinen itsetuhokomento polville. uskon vakaasti, että se on syy omien lumpioideni rahinaan ja rustovaurioihin. joskus kerran jos toisenkin tuli runnottua rajarautaa ylös myös vähemmän kauniisti. polvet taipu sisäänpäin jne... kauheen näköstä.

hieman vanhempana ja viisaampana (?) oon sitten leveemmän asennon ja persuksen vahvistumisen onnellisen yhteiselämän takia välttynyt moiselta.

Kyykky ja suorinjaloin maastaveto on hyviä liikkeitä juuri persukselle, mutta mulla hlö kohtaisesti persustaan ottaa parhaiten ehdottomasti askelkyykky. Silleen että ala-asennossa molemmat jalat on about 90 asteen kulmassa. Kannattaa kokeilla

Tietysti voisi miettiä että jos jokin kehon osa joutuu suuren rasituksen alle niin siinä tapahtuisi sama ilmiö kuin adaptoituvien organismien kanssa yleensäkin eli menee joko rikki tai vahvistuu.

eli "mikä ei riko, vahvistaa"

Back
Ylös Bottom