Perintö poikimaan, mutta miten?

Periaatteessa voi ajatella, että jos laittaa 10% nettopalkasta osakkeisiin ja 10% ylimääräisiin lyhennyksiin, niin se on vaan hajauttamista ja niinhän se varmasti onkin. Pörssiin ei kannata laittaa rahoja, mitä ei ole valmis häviämään. Arvostan omaa liksaani sen verran, että en haluaisi sijoituksistani satasia saatika tonneja hävitä.

Jos elettäisiin 90-luvun alkua, niin kenties junnuilla olisi hieman erilainen näkemys sijoittamisesta. Ei se pörssi mene aina vain ylöspäin ja faijakin oli pitkän aikaa työttömänä rakennuksilta.

Huom! Voi päästä parempiin ja todella hyvällä tuurilla voi päästä paljon parempiin tuottoihin. Varmaa tuottoa voi saada, mutta ei pörssistä.

Ainakin itse arvostan sitä todella paljon, että en tästä kämpästä pihalle joudu, vaikka menis työt alta ja olisin 10v ilman duunia.

Välillä nää jutut kuulostaa enemmän tuubalta kuin pankin sijoitusneuvojien ja se on paljon se. Lopputuloksen jokainen näkee vasta tulevaisuudessa. Toki olen itse jo yhden omakohtaisen tavoitteen jo saavuttanut.

Hajauttaminen kannattaa aina ja voihan tuon oman asunnonkin nähdä jonkinlaisena hajauttamisena. Tosiaan, pörssiin ei kannata sijoittaa jos ei talous/pää kestä tappioita. Pitkällä aikavälillä tämä tappion riski tosin pienenee huomattavasti ja huonoinakin pörssivuosina vakavaraiset yritykset maksavat osinkoa, joten vuosittaista tuottoa voi saada sijoituksilleen vaikka osakkeen arvo ei nousisi. Varmaa tuottoa ei pörssistä kuitenkaan saa, kuten mainitsikin. Firmoja voi kaatua ja toimialoja voi kuihtua pois, mutta silti on todennäköisempää menestyä osakesijoituksissa pitkässä juoksussa, jos tekee kotiläksynsä kunnolla.

Pitkällä aikavälillä osinkotuotto onkin suuressa roolissa ja taas lyhyellä aikavälillä arvonnousu on isossa osassa. Itselläni on tämä pidempi aikaväli sijoituksissa, joten pörssin hermoilu ei juuri minuun vaikuta (hyviä ostopaikkoja tosin löytyy).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hajauttaminen kannattaa aina ja voihan tuon oman asunnonkin nähdä jonkinlaisena hajauttamisena. Tosiaan, pörssiin ei kannata sijoittaa jos ei talous/pää kestä tappioita. Pitkällä aikavälillä tämä tappion riski tosin pienenee huomattavasti ja huonoinakin pörssivuosina vakavaraiset yritykset maksavat osinkoa, joten vuosittaista tuottoa voi saada sijoituksilleen vaikka osakkeen arvo ei nousisi. Varmaa tuottoa ei pörssistä kuitenkaan saa, kuten mainitsikin. Firmoja voi kaatua ja toimialoja voi kuihtua pois, mutta silti on todennäköisempää menestyä osakesijoituksissa pitkässä juoksussa, jos tekee kotiläksynsä kunnolla.

Pitkällä aikavälillä osinkotuotto onkin suuressa roolissa ja taas lyhyellä aikavälillä arvonnousu on isossa osassa. Itselläni on tämä pidempi aikaväli sijoituksissa, joten pörssin hermoilu ei juuri minuun vaikuta (hyviä ostopaikkoja tosin löytyy).

Jos sinulla on noin vahva usko pörssiin, niin mikset ota niin paljon lainaa pankista kuin saat ja laitat kunnolla all in.
 
Kuka pölvästi alkaa sijoittamaan pörssiosakkeisiin lainarahalla?
eroaako tämä jotenkin asunnon ostamisesta lainalla, jos sijoittaa ns varmoihin osakkeisiin? mun mielestä ei juurikaan.
 
eroaako tämä jotenkin asunnon ostamisesta lainalla, jos sijoittaa ns varmoihin osakkeisiin? mun mielestä ei juurikaan.

Ensimmäisessä puhutaan siitä, että on katto pään päällä, toisessa puhutaan siitä, että omistaa kapitalistista tuotantokoneistoa. (Olettaen, että asunto ostetaan vain siksi, että tarvitaan se asumista varten.)

On niillä ratkaiseva ero, mun mielestä on tietyllä tapaa naiivia verrata niitä edes toisiinsa. Pörssissä arvostukset liittyy enemmän tai vähemmän spekulatiivisiin tuotto-odotuksiin ("varma osake" on kanssa mielenkiintoinen termi), kun taas asunnolla on suoraan käytännöllinen funktio.

Toki Suomessakin on alettu ottamaan älyttömän suuruisia asuntolainojakin. Lainalla sijoittamista molemmat toki ovat, mutta lähtökohtaisesti täysin erilaisiin asioihin.
 
on tietty eri asioita. osakkeissa vaan konkrettisesti tehdään rahaa kun taas asunossa asutaan ja arvo nousee, mutta kuka sitä arvonnousua huomaa jos asuntoa ei koskaan myydä tai jos myydäänkin niin kumminkin ostetaan joku kallis luukku tilalle, missä rahat. mutta sepä siitä.
 
Asuntomarkkinoillakin on sitte taas ihan yhtälailla riskinsä kuin pörssissä. Ainakin pk-seudun hintataso on hävittänyt kosketuksensa minkäänlaiseen realismiin suhteessa tulotasoon jo aikaa sitten, hinnoissa on ilmaa, ja joskus se asuntokupla voi puhjeta. Ei siihen tarvita kuin korkotason nousua, nythän moni on ostanut EKP:n ohjauskoron ollessa jotain 2%.

Se taas korkotaso kun kuitenkin riippuu sitten inflaatio-odotuksista, ja inflaatio halutaan euroalueella pitää alle 2% tasolla, tosin eihän se tällähetkellä ole noin matala. Sitäpaitsi suomi on siitäkin epävarma maa, että epäsymmetristen shokkien riski on kyllä suurempi kuin keski-euroopassa, sekä ei kukaan tiedä, miten rankasti tuotantorakenne tulee muuttumaan 30v aikana. e: niin, kun meillä ei ole enää itsenäistä rahapolitiikkaa, ja ekp hoitaa rahapolitiikkaansa koko euroalueen näkökulmasta. en tietenkään voi tietää kuten kukaan muukaan, jotta tuleeko tuonkaltaisia shokkeja, mutta 30 vuotta on erittäin pitkä aika! itse kolmekymmentävuotta sitten odotin syntymääkin 8 vuotta. ja 8 vuotta on niin pitkä aika, jotta mä olin itse silloin räkänokkanen teini yläasteelainen.

toisin sanoen, mä en kyllä ikinä koskaan uskaltaisi asuntoon laittaa 300 000 kappaletta lainaeuronkolikoita. Pörssiin periaatteessa voisinkin, asuntoon en missään nimessä. Siihen sitoutuu niin valtavan pitkäksi aikaa, ja tulevaisuus on niin hirveän epävarmaa. Tällähetkellä olen kuitenkin vielä opiskelija, ja toivonmukaan vielä seuraavan 4-5 vuotta, joten sijoittaminen ei niin ajankohtaista kuitenkaan ole.
 
Kuka pölvästi alkaa sijoittamaan pörssiosakkeisiin lainarahalla? Tuota "sijoitustoimintaa" en ole ikinä ymmärtänyt, enkä varmaan koskaan tulekaan ymmärtämään. Tomppa viljelee noita 8 % pörssituottolukuja jonain taivaaltatulleena faktana.

Kuka pölvästi säästää tilille/korkorahastoon ja pitää samaan aikaan asuntolainaa? Tuo on kuin itseään jalkaan ampuisi.

Sama fiilis. Turhan paljon teoriaa ja liian vähän elämänkokemusta.

Selvä, eli olet sitä mieltä, että seuraavina vuosikymmeninä yrityksiä omistamalla tulee vain häviämään rahansa?

Entä sitten jos valtio poistaa kaikki lainavähennykset asuntovelallisilta ja vaikka viisinkertaistaa kiinteistöverot? Näinhän ei tietenkään ole mahdollista tapahtua, mutta samalla lainarahalla sijoittajat tulee tekemään henkilökohtasen konkurssin vähintään 90% varmuudella. ;)

Ja edelleen, ihmiset ostaa autoja joka helvetin päivä lainarahalla. Se auto ei tuota yhtään mitään, päinvastoin, sen arvo tuhoutuu järkyttävällä vauhdilla ja jokainen autoileva tietää paljonko autoilu maksaa jo ilman näitä arvonalentumisia ja lainanlyhennyksiä. Miksi nämä ihmiset eivät tee henkilökohtaista konkurssia, mutta sijoittaminen samalla lainarahalla on joku paha mörkö?

EDIT: Ja ostetaan niitä kämppiäkin lainarahalla, jopa isommalla lainalla mihin rahkeet ihan oikeasti järkevästi riittäisi. Ja jopa sijoitusasuntoja ostetaan lainarahalla ja tässä vielä kaupan päälle pistetään kaikki munat yhteen koriin.

Voisihan sitä tietenkin itsekin myydä kämpän veks, muttaa vuokralle ja maksaa nykynen vastike+lainanlyhennys+korko vuokraa (eikä edes riittäisi) ja voisi sitten hyvällä omalla tunnolla sijoittaa ilman velkaa. Kuulostaa ihan törkeen järkevälle...
 
Jos sinulla on noin vahva usko pörssiin, niin mikset ota niin paljon lainaa pankista kuin saat ja laitat kunnolla all in.

No mitäs järkeä tossa olisi? Toki jos olisi sitä varmaan tietoa, että nyt on kaikkien aikojen pohjat ja suunta on vain ylöspäin, olisi tuo järkevä teko.

Mutta tätähän ei kukaan voi tietää ja järkevä säästäjäsijoittaja ostelee ajallisesti hajauttaen. Joskus menee näkemykset vituiks ja ostaa kallista, joskus taas osuu ostamaan sieltä kuopan pohjalta. Keskihinta asettuu järkeväksi ja pitkässä juoksussa tulee sekä arvonnousua, että kasvavaan osinkotuottoa.

Kuoppia mahtuu jokaisen osinkosijoittajan matkalle, se on vain hyväksyttävä jos meinaa osakkeisiin sijoittaa. Ihan sama kuin perustaa yrityksen, kuoppaista tulee sekin tie olemaan ja otetaanhan tähänkin lainaa, vaikka odotusarvo uudelle yritykselle on kuitenkin pikkusen huonompi tuoton suhteen mitä vakavaraiselle pörssiyhtiölle.

En mä ainakaan halua pistää mitään sijoitusmuotoja paremmusjärjestykseen ja niitä on tosiaan vähän huono verrata toisiinsa.

Mutta jos on yleensäkään valmis ostamaan velalla mitään, niin miksi sijoittaminen on jotenkin muita huonompi vaihtoehto. Ihmiset ottaa tosta vaan 100.000 asuntolainan ja 20.000 autolainan. Mutta vaikkapa 10.000 sijoituslaina = konkurssi ja varma tuho.
 
Mikä muuten on sinusta se raja koska on vaurastunut?

Vauras = taloudellisesti riippumaton = ei tarvitse käydä töissä ylläpitääkseen elintason = voi valita itse käykö töissä vai ei ja miten paljon.

Vauraudelle ei voi asettaa mitään absoluuttista mittaria. Kaikki riippuu elintasosta.
 
Jos sinulla on noin vahva usko pörssiin, niin mikset ota niin paljon lainaa pankista kuin saat ja laitat kunnolla all in.

Taas mentiin ääripäähän.. Onhan mulla vahva usko pörssiin pitkässä juoksussa, mutta ei se nyt sitä tarkoita että vivutetaan järkyttävällä lainamäärällä salkkua. Tuossa tilanteessa se konkurssi on hyvinkin todennäköinen.

Jonkinlaista velkavipua kannattaa sijoittamisessa jopa käyttää. Se pitää suhteuttaa osakesalkkuun ja muuhun varallisuuteen sekä maksukykyyn, eikä siis oteta mitään yltiöpäistä lainaa all-in periaatteella.
 
Kuka pölvästi säästää tilille/korkorahastoon ja pitää samaan aikaan asuntolainaa? Tuo on kuin itseään jalkaan ampuisi.

En tiedä. En ainakaan minä. Eipä ole asuntolainaa latin latia tällä hetkellä. Enpä muuten sijoittelisi mihinkään vaan maksaisin sitä pois.

Selvä, eli olet sitä mieltä, että seuraavina vuosikymmeninä yrityksiä omistamalla tulee vain häviämään rahansa?

Missäs mä näin olen sanonut? Sanon vaan, että 8 % tuotto-odotus osakkeelle kuin osakkeelle on todella epärealistinen.

Entä sitten jos valtio poistaa kaikki lainavähennykset asuntovelallisilta ja vaikka viisinkertaistaa kiinteistöverot? Näinhän ei tietenkään ole mahdollista tapahtua, mutta samalla lainarahalla sijoittajat tulee tekemään henkilökohtasen konkurssin vähintään 90% varmuudella. ;)
Nyt ei tajua. Asunnon arvon putoaminen nollaan on aika helvetin paljon epätodennäköisempää kuin firman X meneminen konkurssiin tai edes kyseisen firman tuloksentekokyvyn olennainen aleneminen.

Ja edelleen, ihmiset ostaa autoja joka helvetin päivä lainarahalla. Se auto ei tuota yhtään mitään, päinvastoin, sen arvo tuhoutuu järkyttävällä vauhdilla ja jokainen autoileva tietää paljonko autoilu maksaa jo ilman näitä arvonalentumisia ja lainanlyhennyksiä. Miksi nämä ihmiset eivät tee henkilökohtaista konkurssia, mutta sijoittaminen samalla lainarahalla on joku paha mörkö?
En tiedä. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia? Saahan sitä kukin päättää mitä tienaamillaan (tai lainaamillaan, paitsi tällöin lainaajalla saattaa olla asiaan jotain sanomista) rahoilla tekee. Autolla on oma käyttöarvonsa. Käy kysymässä vuonna 1988 auton lainarahalla ostaneelta henkilöltä kuinka hyvä ostos oli ja sitten toiselta henkilöltä joka osti tuolloin vaikka KOP:n osakkeita lainarahalla.

EDIT: Ja ostetaan niitä kämppiäkin lainarahalla, jopa isommalla lainalla mihin rahkeet ihan oikeasti järkevästi riittäisi. Ja jopa sijoitusasuntoja ostetaan lainarahalla ja tässä vielä kaupan päälle pistetään kaikki munat yhteen koriin.

Niinhän mä taisin jo tuossa alkuperäisessä mainitakin... Otetaan kämppää varten velkaa, autoa varten velkaa ja maksetaan ruokaostokset ja IPodit kulutusluotolla. Ja sitten vielä vähän velkaa, jotta saadaan sinne pörssiin laitettua rahaa, jotta saadaan ne 8 % tuotot kotiin. Kaikkipitääsaadanytheti. Asunnoista 10-20 % on sijoittajien hallussa, jotka hakevat sijoitukselleen tuottoa (toki asuntoja käyttöarvon vuoksi ostaneitakaan tuskin harmittaa, jos niiden hinnat pysyvät kohdillaan. Tosin jotkut haluavat aina vaihtaa asuntoa, jolloin sen yksiön hinnan aleneminen ei välttämättä ole niin paha asia, jos on kolmio hakusessa ja niiden hinnat putoaa suhteessa saman verran tai enemmän). Mites pörssiosakkeiden kanssa?

Voisihan sitä tietenkin itsekin myydä kämpän veks, muttaa vuokralle ja maksaa nykynen vastike+lainanlyhennys+korko vuokraa (eikä edes riittäisi) ja voisi sitten hyvällä omalla tunnolla sijoittaa ilman velkaa. Kuulostaa ihan törkeen järkevälle...
Miksi pitää tehdä kaikkea samaan aikaan? Ottaa kämppää varten velkaa ja tekee duunia maksaakseen sen pois. Kuulostaa ihan fiksulta musta. Miksi tämän lisäksi olisi millään tapaa järkevää ottaa velkaa, jotta voi sijoittaa osakkeisiin? Pankki taikoo X määrän rahaa (velkaa), jonka voit sijoittaa osakkeisiin? Tällä rahalla ei ole näin ollen välttämättä mitään konkreettista arvoa. Jos jokainen tekee tällä tavalla, niin mitä tapahtuu? Kupla paisuu... kupla, jolla ei ole mitään todellista arvoa. Ymmärrän toki sen, että lainanantaminen ja lainanotto ovat hyvä tapa talouskasvun luomiseksi, olettaen, että ne oletukset ovat realistisia ja sille lainarahalle tulee jotain todellista vastinetta, kuten rakennetaan talo.

Jos on sijoitusguru, niin silloin varmasti kannattaa ottaa velkaa ja taikoa siitä itselleen rahaa. Kuten tiedämme, jokainen henkilö on omasta mielestään aina fiksumpi ja parempi kuin seuraava henkilö hänen vieressään...

Ottakaa lainaa ja ostakaa osakkeita. See if I care.
 
Huh huh. Täällä on sitten näköjään hieman "keskusteltu". En hakenut tappeluja, vaan mielipiteitä perusteluineen. Kiitän niistä tässä välissä. J

a mitä tulee itse rahan käyttöön, niin opintolainat taitaa hävitä ja sitten loput 5000€ käytän maltilla, mutta tarkasti. Vaikuttaa siltä, että 2010 valmistuu velaton maisteri.:eek:
 
Hah, talousasioista kun ruvetaan palstalla vääntämään, ni olen huomannut tosiaan 2 koulukuntaa. Pörssi vs asuntosäästäminen. Ja koskaan kukaan ei muuta näkökantojaan tippaakaan..;)

mä esimerkiksi henkilökohtasesti laittaisin osakepuolelle varallisuutta siksi, että osakkeilla on historiallisesti ollut korkeampi tuotto, ja koska osakkeiden maailma kiehtoo minua, ja haluan joskus olla siitä osallinen.
Todella isojen lainojen ottoa en ymmärrä itse, mutta kukin kai tavallaan.
Sen lisäksi tottakai jokainen saa tehdä rahoillaan kai ihan mitä haluaa, ja velattomuus tietenkin on erittäin hyvä asia valmistumishetkellä. Toivottavasti ei vastaisuudessakaan itse tule opintolainaa jouduttua ottamaan, kun kuitenkin opintoja (jos vaan mitenkään mahdollista) tulee olemaan edessä vielä viitisen vuotta.

Jokatapauksessa. Imo parasta tällä palstalla melkein nää talouskeskustelut. Treenijuttuja tietenkin lukee enemmän, mutta niistä kun ei itse tiedä mitään verrattuna asiantuntevampiin ja kovempitasoisiin treenaajiin, ei mulla oo sinne mitää kehittävää lisättävää.

Imo tosi kiinnostavaa keskustelua ollut tää:)
 
Hah, talousasioista kun ruvetaan palstalla vääntämään, ni olen huomannut tosiaan 2 koulukuntaa. Pörssi vs asuntosäästäminen. Ja koskaan kukaan ei muuta näkökantojaan tippaakaan..;)

Mua on ainakin turha niputtaa kumpaankaan noista. Tai no, jos puhutaan että kumpaa varten voi/kannattaa/saa ottaa mun mielestä lainaa, niin tällöin puhutaan asunnoista asumista varten.

Sijoittaa saa toki osakkeisiin ja tämä on toivottavaakin, erityisesti pitkäjänteinen osakesijoittaminen. Jos sijoittaminen tehdään velkavivun avulla, niin homma muuttuu "vähän" kimurantimmaksi.

Kukin taaplaa tyylillään.
 
Eli jos henkilö A asuu kämpässä missä asuminen maksaa 1000€/kk ja henkilö B asuu kämpässä missä asuminen maksaa 100€/kk, niin sinusta henkilö B:n asunto ei "tuota" 900€/kk suhteessa henkilö A:n?
Tässä asiassa modifiedin kanssa samoilla linjoilla.. vai olenko pahasti hakoteillä?

Oma esimerkki, asun vähemmän ylellisesti pienessä yksiössä josta maksan vuokraa 380€. Toisenlaisilla valinnoilla aikoinaan voisin omistaa nykytilanteessa vastaavan luukun.

Yhtiövastikkeen arvioin olevan tässä n. 120€.

Jos olisin aikoinaan ostanut yksiön ja nyt sen jo maksanut, minulle jäisi käteen 260€/kk enemmän kuin nyt(miinus tietysti erinäisiä kuluja, mutta jotain kuitenkin). Tämän osuuden laskisin asunnon "tuotoksi".

Sorry hieman epätarkat arvioihin perustuvat päätelmät, mutta onko pääperiaatteeni oikea?
 
Vauras = taloudellisesti riippumaton = ei tarvitse käydä töissä ylläpitääkseen elintason = voi valita itse käykö töissä vai ei ja miten paljon.

Vauraudelle ei voi asettaa mitään absoluuttista mittaria. Kaikki riippuu elintasosta.

No kannattaa tehdä duunia 30v 70h viikossa niin kenties toi onnistuu. Vaimo varmasti lähtee kävelemään, mutta eikö se ole sen arvoista.

Kai te ymmärrätte mitä eroa on unelmilla ja realistisilla tavoitteilla? Tavoitteesiin olisi hyvä olla realistiset laskelmat olemassa. Voin minäkin sanoa, että olisi kiva olla miljonääri, mutta jos en sano miten sen käytännössä tapahtuu, niin se on pelkkää sanahelinää.

Joten kerropas summien kera miten meinaat tuon tavoitteesi saavuttaa?

Tässä asiassa modifiedin kanssa samoilla linjoilla.. vai olenko pahasti hakoteillä?

Oma esimerkki, asun vähemmän ylellisesti pienessä yksiössä josta maksan vuokraa 380€. Toisenlaisilla valinnoilla aikoinaan voisin omistaa nykytilanteessa vastaavan luukun.

Yhtiövastikkeen arvioin olevan tässä n. 120€.

Jos olisin aikoinaan ostanut yksiön ja nyt sen jo maksanut, minulle jäisi käteen 260€/kk enemmän kuin nyt(miinus tietysti erinäisiä kuluja, mutta jotain kuitenkin). Tämän osuuden laskisin asunnon "tuotoksi".

Sorry hieman epätarkat arvioihin perustuvat päätelmät, mutta onko pääperiaatteeni oikea?
Pienessä yksiössä vastike on reilusti alle 100€/kk, jos yhtiölainat on maksettu pois ja kämppä ei ole vuokratontilla.

Vaikka täällä onkin paljon suurten kaupunkien miehiä ja naisia, niin kannattaa muistaa että Suomessa on edelleen paikkakuntia mistä saa yksiön < 30 000€.

No mitäs järkeä tossa olisi? Toki jos olisi sitä varmaan tietoa, että nyt on kaikkien aikojen pohjat ja suunta on vain ylöspäin, olisi tuo järkevä teko.

Mutta tätähän ei kukaan voi tietää ja järkevä säästäjäsijoittaja ostelee ajallisesti hajauttaen. Joskus menee näkemykset vituiks ja ostaa kallista, joskus taas osuu ostamaan sieltä kuopan pohjalta. Keskihinta asettuu järkeväksi ja pitkässä juoksussa tulee sekä arvonnousua, että kasvavaan osinkotuottoa.

Kuoppia mahtuu jokaisen osinkosijoittajan matkalle, se on vain hyväksyttävä jos meinaa osakkeisiin sijoittaa. Ihan sama kuin perustaa yrityksen, kuoppaista tulee sekin tie olemaan ja otetaanhan tähänkin lainaa, vaikka odotusarvo uudelle yritykselle on kuitenkin pikkusen huonompi tuoton suhteen mitä vakavaraiselle pörssiyhtiölle.

En mä ainakaan halua pistää mitään sijoitusmuotoja paremmusjärjestykseen ja niitä on tosiaan vähän huono verrata toisiinsa.

Mutta jos on yleensäkään valmis ostamaan velalla mitään, niin miksi sijoittaminen on jotenkin muita huonompi vaihtoehto. Ihmiset ottaa tosta vaan 100.000 asuntolainan ja 20.000 autolainan. Mutta vaikkapa 10.000 sijoituslaina = konkurssi ja varma tuho.

Jossain pitää jokaisen asua. Edullinen asuminen on säästämisen perusta. Jos ei kirkollisveroa lasketa, niin tuosta on kaikista helpointa säästää. On paljon helpompi vähentää menoja kuin lisätä tuottoja.

Toki täytyy käyttää monia sijoitusmuotoja pelkästään sen takia, ettei kenelläkään mene koko ikä sen kämpän maksamisessa(ei saisi ainakaan mennä). Jonain päivänä tulee se hetki kun siihen kämppään ei voi enää sijoittaa muuten kuin yrittämällä nostaa sen arvoa. Tietenkin yksi vaihtoehto on ostaa toinen, kolmas,...

Tuolla sanottiinkin, että tappio on tappiota vasta kun sen realisoi. Pörssissä voisi tulla vuosia ettei saa senttiäkään osinkoja. Oma velaton asunto taas säästää aina.

Jos tulee hankittua omaan budjetttiin nähden kallis kämppä, niin siinähän tulee maksettua pelkkiä korkoja vuosien nettopalkka jos olen oikein ymmärtänyt.

Täällä nyt puhutaan taloudellisesta riippumattomuudesta, mutta on sitä erilaistakin riippumattomuutta. Velaton kämppä voi mahdollistaa sen, että pärjäisi vaikka postimiehenä jos stressaava duuni käy liikaa hermoille. Eli ei tietyllä tavalla tarvitse tehdä duunia vain elintason ylläpitämisen takia.

Ei kai nyt pienen yrityksen perustaminen mitään kymmeniä tuhansia maksa? Miksi sitäkin varten pitäisi ottaa lainaa?
 
No kannattaa tehdä duunia 30v 70h viikossa niin kenties toi onnistuu. Vaimo varmasti lähtee kävelemään, mutta eikö se ole sen arvoista.

No ei todellakaan tarvitse. Ihan normaali työaika keskipalkatussa työssä riittää jos pystyy vaikka sen 500 € per kk sijoittamaan. Jos on taitava sijoittaja vähempikin riittää. Tämähän se juju onkin. Antaa osakkeiden tehdä se työ puolestasi ja tuottaa rahaa. Sinun periaatteellasi ettei pidä sijoittaa mihinkään muuhun kuin lainan takaisinmaksuun joutuu tosissaan sen 70 h/vk töitä tekemäänkin, eikä välttämättä riitä sekään.

"Compound interest is the most powerful force in the universe."
 
En tiedä. En ainakaan minä. Eipä ole asuntolainaa latin latia tällä hetkellä. Enpä muuten sijoittelisi mihinkään vaan maksaisin sitä pois.

No minä maksan sitä pois alkuperäisessä aikataulussa ja sijoitan samalla. Mulla kun on se tilanne, että jos jään tohon niiin katon ehkä 10-15 vuoden aikajänteellä putkirempat läpi ja tolloin saa todennäkösesti ottaa vähän jatkoaikaa lainalle, vaikka ois alkuperäinen maksettukin pois. Jos taas vaihdan kämppää joskus, niin todennäköisesti uusi on nykyistä kalliimpi jne jne. Eli sijoittamaan ei pääsisi käytännössä koskaan ja aika on kuitenkin sijoittajan paras ystävä.

Missäs mä näin olen sanonut? Sanon vaan, että 8 % tuotto-odotus osakkeelle kuin osakkeelle on todella epärealistinen.

Tottakai tuo on epärealistinen osakkeelle kuin osakkeelle. Benefon on menneinä vuosina tuottanut yli 90% tappiota, mutta löytyy tuolta pörssistämme 1000% tuottojakin, tai ainakin lähelle tota. Enkä puhu nyt mistään Nokiasta 90 luvulla, vaan ihan tästä vuosituhannesta.

Tottakai on melkein lottoamista yrittää löytää se 1000% nousija. Mutta vähän helpompaa on välttää tuollainen yli 90% laskija, nuo kun tuppaa olemaan niitä "ikuisia lupaajia". Ja taas noita kovia nousijoita salkkuun osuu kun hajauttaa.

Eli tästä päästäänkin siihen, että järkevä sijoittaja hajauttaa niin ajallisesti kuin yhtiöittäinkin. Ja erittäin järkevän sijoittajan salkkuun mahtuu myös sijoitusasuntoja ja jopa ehkä reilusti korkoakin jos ei ole reilusti velkaa.

Nyt ei tajua. Asunnon arvon putoaminen nollaan on aika helvetin paljon epätodennäköisempää kuin firman X meneminen konkurssiin tai edes kyseisen firman tuloksentekokyvyn olennainen aleneminen.

No jos otetaan vaikkapa 10 ns. hyvää yhtiötä, voin tähän heittää ihan esimerkin vuoksi nimiäkin (Nokia, Fortum, YIT, Nordea, SanomaWSOY, Orion, Kesko, Uponor, Metso, Rautaruukki yms. yms) niin aika helvetin epätodennäköistä on sekin, että nuo kaikki menee konkkaan tai menettää tuloksentekokykynsä kokonaan, tai että edes kolmannekselle noista kävisi noin.

En tiedä. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia? Saahan sitä kukin päättää mitä tienaamillaan (tai lainaamillaan, paitsi tällöin lainaajalla saattaa olla asiaan jotain sanomista) rahoilla tekee. Autolla on oma käyttöarvonsa. Käy kysymässä vuonna 1988 auton lainarahalla ostaneelta henkilöltä kuinka hyvä ostos oli ja sitten toiselta henkilöltä joka osti tuolloin vaikka KOP:n osakkeita lainarahalla.

Niin tai Benefonia vuonna 2000, aika hyvin on tuonkin rahan saanut tuhottua.

Mutta yhtä hyvin voi kysyä kannattiko ostaa lamavuosien jälkeen suuryhtiöiden osakkeita lainarahalla. Eli kaikenkaikkiaan turhaa jälkiviisastelua ja jossittelua.

Ja jos toinen osti KOP:n osakkeita ja toinen auton lainarahalla vuonna 1988 ja molemmat käytti siihen varallisuuteensa nähden yhtä paljon rahaa, ei voi sanoa että sijoittajalla ainakaan sen huonommin menisi, vai onko siitä 1988 ostetusta autosta jäljellä muuta kuin muisto? (mä en sitten tiedä mitä KOP:n tuolloin ostetuille osakkeille kävi tähän päivään nähden, oletan että ois vissiin ollu huono sijoitus)

Niinhän mä taisin jo tuossa alkuperäisessä mainitakin... Otetaan kämppää varten velkaa, autoa varten velkaa ja maksetaan ruokaostokset ja IPodit kulutusluotolla. Ja sitten vielä vähän velkaa, jotta saadaan sinne pörssiin laitettua rahaa, jotta saadaan ne 8 % tuotot kotiin. Kaikkipitääsaadanytheti. Asunnoista 10-20 % on sijoittajien hallussa, jotka hakevat sijoitukselleen tuottoa (toki asuntoja käyttöarvon vuoksi ostaneitakaan tuskin harmittaa, jos niiden hinnat pysyvät kohdillaan. Tosin jotkut haluavat aina vaihtaa asuntoa, jolloin sen yksiön hinnan aleneminen ei välttämättä ole niin paha asia, jos on kolmio hakusessa ja niiden hinnat putoaa suhteessa saman verran tai enemmän). Mites pörssiosakkeiden kanssa?

Pörssiin voi sijoittaa rahaa jota ei esim. siihen lainanlyhennykseen ja normaaliin elämään tarvitse. Osa ostaa näillä rahoilla ne iPodit sun muut ja osa sijoittaa vaikkapa pörssiin. Mun mielestä ihan sama jos kuitenkin sitä alkuperäistä lainaansa koko ajan lyhentää. Miksi kaikki ylimääräinen pitäisi sitten lainanlyhennykseenkään tunkea?

Ja itselläni on siis se kerrostalo-osake ollut jo vuodesta 2001, että mulle on ihan sama mihin suuntaan kämppien hinnat kehittyy. Jos alaspäin, ostan ehkä nopeammin sen sijoituskämpän mitä tämän hetkisellä hintatasolla. Jos taas nousee, niin sehän tietää vain vakuusarvon kasvamista omassa kämpässä, no eipä tästä paljon kostu, mutta ei mitään häviäkkään. Ja toki siitä senverran kostuu, että jos ois pakko myydä, niin ei jäisi käteen velka.

Miksi pitää tehdä kaikkea samaan aikaan? Ottaa kämppää varten velkaa ja tekee duunia maksaakseen sen pois. Kuulostaa ihan fiksulta musta. Miksi tämän lisäksi olisi millään tapaa järkevää ottaa velkaa, jotta voi sijoittaa osakkeisiin? Pankki taikoo X määrän rahaa (velkaa), jonka voit sijoittaa osakkeisiin? Tällä rahalla ei ole näin ollen välttämättä mitään konkreettista arvoa. Jos jokainen tekee tällä tavalla, niin mitä tapahtuu? Kupla paisuu... kupla, jolla ei ole mitään todellista arvoa. Ymmärrän toki sen, että lainanantaminen ja lainanotto ovat hyvä tapa talouskasvun luomiseksi, olettaen, että ne oletukset ovat realistisia ja sille lainarahalle tulee jotain todellista vastinetta, kuten rakennetaan talo.

No vaikka sentakia, että nuo lainanmaksut tuppaa kestämään puoli elämää ja harvoin se eka kämppä on se vika kämppä. Ei sitä pääse kerryttämään tuottavaa varallisuutta tasan milloinkaan jos vain keskittyyn lainanmaksuun.

Kyllä mun mielestä on ihan mukava saada melkein kuukauden nettopalkka osinkoja tulevana keväänä. Noilla voi maksaa vaikka sitä lainaa jos sitä on ottanut. Itsellä ne menee tälläkertaa limiitin maksuun, kun ostin tosta yhdestä paniikkimyynnistä hiukan osakkeita, joista osa meni limiitin puolelle.

Eli menin sitten ottamaan velkaa sijoituksia varten, mutta tuo velka on kuitattu keväällä pois, joten eipä tuo nyt kauheen isoa konkurssiuhkaa pääse talouteeni aiheuttamaan. Ja pelkästään Uponorin ostosta kuittaan lähes 10% osingot, että kyllä tolla lainan korot maksaa vaikka ois ottanut pidemmäkin lainan. ;)

Jos on sijoitusguru, niin silloin varmasti kannattaa ottaa velkaa ja taikoa siitä itselleen rahaa. Kuten tiedämme, jokainen henkilö on omasta mielestään aina fiksumpi ja parempi kuin seuraava henkilö hänen vieressään...

Ottakaa lainaa ja ostakaa osakkeita. See if I care.

Juu, tai jos on ennustaja niin voi vetää oikean lottorivin kehiin, eipä tartte edes sijoitella.

Jos ostaa aikahajauttaen ja edes vähän miettii mitä ostaa, niin pitkässä juoksussa tuskin menettää kaikkea varallisuuttaan, tai sitten on moni omistusasunnonostajakin syvässä syvässä kusessa vielä.

Ja kuka tässä ylipäätänsä on puhunut, että kannattaa ottaa lainaa osakkeiden ostamiseen jos lainaa on entisestään?

Yleensähän velkasijoittajana pidetään myös sellaista, jolla on esim. se asuntolaina ja siitä huolimatta sijoittaa, eikä maksa vain velkaa. Itse kuulun tähän ryhmään, enkä pidä limiitin käyttöä ostopaikkoihin minään järkyttävänä velanottona sijoittamista varten. Nuo velat on kuitenkin maksettu muutamassa kuukaudessa - puolessa vuodessa pois.

En pidä myöskään mahdottomana sitä, ettenkö jossain kohtaa ottaisi ihan lainaakin osakkeita varten. Mutta sitten pitää olla itsellä jo erittäin erittäin vahva näkemys suunnasta tai yhtiöstä.
 
Back
Ylös Bottom