En tiedä. En ainakaan minä. Eipä ole asuntolainaa latin latia tällä hetkellä. Enpä muuten sijoittelisi mihinkään vaan maksaisin sitä pois.
No minä maksan sitä pois alkuperäisessä aikataulussa ja sijoitan samalla. Mulla kun on se tilanne, että jos jään tohon niiin katon ehkä 10-15 vuoden aikajänteellä putkirempat läpi ja tolloin saa todennäkösesti ottaa vähän jatkoaikaa lainalle, vaikka ois alkuperäinen maksettukin pois. Jos taas vaihdan kämppää joskus, niin todennäköisesti uusi on nykyistä kalliimpi jne jne. Eli sijoittamaan ei pääsisi käytännössä koskaan ja aika on kuitenkin sijoittajan paras ystävä.
Missäs mä näin olen sanonut? Sanon vaan, että 8 % tuotto-odotus osakkeelle kuin osakkeelle on todella epärealistinen.
Tottakai tuo on epärealistinen osakkeelle kuin osakkeelle. Benefon on menneinä vuosina tuottanut yli 90% tappiota, mutta löytyy tuolta pörssistämme 1000% tuottojakin, tai ainakin lähelle tota. Enkä puhu nyt mistään Nokiasta 90 luvulla, vaan ihan tästä vuosituhannesta.
Tottakai on melkein lottoamista yrittää löytää se 1000% nousija. Mutta vähän helpompaa on välttää tuollainen yli 90% laskija, nuo kun tuppaa olemaan niitä "ikuisia lupaajia". Ja taas noita kovia nousijoita salkkuun osuu kun hajauttaa.
Eli tästä päästäänkin siihen, että järkevä sijoittaja hajauttaa niin ajallisesti kuin yhtiöittäinkin. Ja erittäin järkevän sijoittajan salkkuun mahtuu myös sijoitusasuntoja ja jopa ehkä reilusti korkoakin jos ei ole reilusti velkaa.
Nyt ei tajua. Asunnon arvon putoaminen nollaan on aika helvetin paljon epätodennäköisempää kuin firman X meneminen konkurssiin tai edes kyseisen firman tuloksentekokyvyn olennainen aleneminen.
No jos otetaan vaikkapa 10 ns. hyvää yhtiötä, voin tähän heittää ihan esimerkin vuoksi nimiäkin (Nokia, Fortum, YIT, Nordea, SanomaWSOY, Orion, Kesko, Uponor, Metso, Rautaruukki yms. yms) niin aika helvetin epätodennäköistä on sekin, että nuo kaikki menee konkkaan tai menettää tuloksentekokykynsä kokonaan, tai että edes kolmannekselle noista kävisi noin.
En tiedä. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia? Saahan sitä kukin päättää mitä tienaamillaan (tai lainaamillaan, paitsi tällöin lainaajalla saattaa olla asiaan jotain sanomista) rahoilla tekee. Autolla on oma käyttöarvonsa. Käy kysymässä vuonna 1988 auton lainarahalla ostaneelta henkilöltä kuinka hyvä ostos oli ja sitten toiselta henkilöltä joka osti tuolloin vaikka KOP:n osakkeita lainarahalla.
Niin tai Benefonia vuonna 2000, aika hyvin on tuonkin rahan saanut tuhottua.
Mutta yhtä hyvin voi kysyä kannattiko ostaa lamavuosien jälkeen suuryhtiöiden osakkeita lainarahalla. Eli kaikenkaikkiaan turhaa jälkiviisastelua ja jossittelua.
Ja jos toinen osti KOP:n osakkeita ja toinen auton lainarahalla vuonna 1988 ja molemmat käytti siihen varallisuuteensa nähden yhtä paljon rahaa, ei voi sanoa että sijoittajalla ainakaan sen huonommin menisi, vai onko siitä 1988 ostetusta autosta jäljellä muuta kuin muisto? (mä en sitten tiedä mitä KOP:n tuolloin ostetuille osakkeille kävi tähän päivään nähden, oletan että ois vissiin ollu huono sijoitus)
Niinhän mä taisin jo tuossa alkuperäisessä mainitakin... Otetaan kämppää varten velkaa, autoa varten velkaa ja maksetaan ruokaostokset ja IPodit kulutusluotolla. Ja sitten vielä vähän velkaa, jotta saadaan sinne pörssiin laitettua rahaa, jotta saadaan ne 8 % tuotot kotiin. Kaikkipitääsaadanytheti. Asunnoista 10-20 % on sijoittajien hallussa, jotka hakevat sijoitukselleen tuottoa (toki asuntoja käyttöarvon vuoksi ostaneitakaan tuskin harmittaa, jos niiden hinnat pysyvät kohdillaan. Tosin jotkut haluavat aina vaihtaa asuntoa, jolloin sen yksiön hinnan aleneminen ei välttämättä ole niin paha asia, jos on kolmio hakusessa ja niiden hinnat putoaa suhteessa saman verran tai enemmän). Mites pörssiosakkeiden kanssa?
Pörssiin voi sijoittaa rahaa jota ei esim. siihen lainanlyhennykseen ja normaaliin elämään tarvitse. Osa ostaa näillä rahoilla ne iPodit sun muut ja osa sijoittaa vaikkapa pörssiin. Mun mielestä ihan sama jos kuitenkin sitä alkuperäistä lainaansa koko ajan lyhentää. Miksi kaikki ylimääräinen pitäisi sitten lainanlyhennykseenkään tunkea?
Ja itselläni on siis se kerrostalo-osake ollut jo vuodesta 2001, että mulle on ihan sama mihin suuntaan kämppien hinnat kehittyy. Jos alaspäin, ostan ehkä nopeammin sen sijoituskämpän mitä tämän hetkisellä hintatasolla. Jos taas nousee, niin sehän tietää vain vakuusarvon kasvamista omassa kämpässä, no eipä tästä paljon kostu, mutta ei mitään häviäkkään. Ja toki siitä senverran kostuu, että jos ois pakko myydä, niin ei jäisi käteen velka.
Miksi pitää tehdä kaikkea samaan aikaan? Ottaa kämppää varten velkaa ja tekee duunia maksaakseen sen pois. Kuulostaa ihan fiksulta musta. Miksi tämän lisäksi olisi millään tapaa järkevää ottaa velkaa, jotta voi sijoittaa osakkeisiin? Pankki taikoo X määrän rahaa (velkaa), jonka voit sijoittaa osakkeisiin? Tällä rahalla ei ole näin ollen välttämättä mitään konkreettista arvoa. Jos jokainen tekee tällä tavalla, niin mitä tapahtuu? Kupla paisuu... kupla, jolla ei ole mitään todellista arvoa. Ymmärrän toki sen, että lainanantaminen ja lainanotto ovat hyvä tapa talouskasvun luomiseksi, olettaen, että ne oletukset ovat realistisia ja sille lainarahalle tulee jotain todellista vastinetta, kuten rakennetaan talo.
No vaikka sentakia, että nuo lainanmaksut tuppaa kestämään puoli elämää ja harvoin se eka kämppä on se vika kämppä. Ei sitä pääse kerryttämään tuottavaa varallisuutta tasan milloinkaan jos vain keskittyyn lainanmaksuun.
Kyllä mun mielestä on ihan mukava saada melkein kuukauden nettopalkka osinkoja tulevana keväänä. Noilla voi maksaa vaikka sitä lainaa jos sitä on ottanut. Itsellä ne menee tälläkertaa limiitin maksuun, kun ostin tosta yhdestä paniikkimyynnistä hiukan osakkeita, joista osa meni limiitin puolelle.
Eli menin sitten ottamaan velkaa sijoituksia varten, mutta tuo velka on kuitattu keväällä pois, joten eipä tuo nyt kauheen isoa konkurssiuhkaa pääse talouteeni aiheuttamaan. Ja pelkästään Uponorin ostosta kuittaan lähes 10% osingot, että kyllä tolla lainan korot maksaa vaikka ois ottanut pidemmäkin lainan. ;)
Jos on sijoitusguru, niin silloin varmasti kannattaa ottaa velkaa ja taikoa siitä itselleen rahaa. Kuten tiedämme, jokainen henkilö on omasta mielestään aina fiksumpi ja parempi kuin seuraava henkilö hänen vieressään...
Ottakaa lainaa ja ostakaa osakkeita. See if I care.
Juu, tai jos on ennustaja niin voi vetää oikean lottorivin kehiin, eipä tartte edes sijoitella.
Jos ostaa aikahajauttaen ja edes vähän miettii mitä ostaa, niin pitkässä juoksussa tuskin menettää kaikkea varallisuuttaan, tai sitten on moni omistusasunnonostajakin syvässä syvässä kusessa vielä.
Ja kuka tässä ylipäätänsä on puhunut, että kannattaa ottaa lainaa osakkeiden ostamiseen jos lainaa on entisestään?
Yleensähän velkasijoittajana pidetään myös sellaista, jolla on esim. se asuntolaina ja siitä huolimatta sijoittaa, eikä maksa vain velkaa. Itse kuulun tähän ryhmään, enkä pidä limiitin käyttöä ostopaikkoihin minään järkyttävänä velanottona sijoittamista varten. Nuo velat on kuitenkin maksettu muutamassa kuukaudessa - puolessa vuodessa pois.
En pidä myöskään mahdottomana sitä, ettenkö jossain kohtaa ottaisi ihan lainaakin osakkeita varten. Mutta sitten pitää olla itsellä jo erittäin erittäin vahva näkemys suunnasta tai yhtiöstä.