Saako indeksisijoituksesta osinkoja? Osinkojen uudelleensijoittaminen on ilmeisesti se tärkein osakesijoittamisen kulmakivi.
Toki, mutta jos sijoittaa indeksirahastoon, maksetaan ne osingot rahatolle, joka hoitaa sun puolesta takaisinsijoittamisen. Eli ei ne osinkotuotot mihinkään häviä, ne ei vaan kierrä oman tilin kautta, eikä voi siis itse päättää ostaako niillä auton vai uusia osakkeita ja vielä että mitä osakkeita. Suoraan sijoittava voi itse suunnata osinkotulonsa mihin haluaa.
Jos teillä on noin mustavalkoinen usko asiaan, niin en ymmärrä miksette ota 100 000€ lainaa ja sijoita sillä, jos se kerran on noin yksinkertaista?
100.000 on pikkulaina jos salkun arvo on tällä hetkellä miljoonan verran. ;)
Mutta siis jos nyt ollaan tosissaan, niin toki kannattaa ottaa velkaa, jopa reippaasti, jos on sellainen vahva näkemys, että juuri kyseinen ajankohta on "pomminvarma hetki ostaa". Nyt ei mun mielestä sellainen hetki ole, kun epävarmuutta on ilmassa paljon. Velkavivuttamalla voi tehdä takkiinkin oikein mukavasti ja mieluummin käytän mahdollista velkavipuakin vähän kerrallaan kuin "all in" periaatteella.
Ajallinen hajauttaminen on turvallinen tapa esim. mun kaltaselle säästäjäsijoittajalle. Pientä velkavipuakin tulen varmasti käyttämään ja olen sitä jo käyttänytkin. Mutta pidän velan suhteessa salkun kokoon senverran pienenä, ettei tartte murehtia siitä etteikö osakkeiden arvo kaikilla hetkillä olisi enemmän kuin niitä varten otettu velka.
Eikö kellään ole unohtunut se, että menneet tuotot eivät ole tae tulevaisuuden tuotosta?
Asuntojen hinnat kasvavat keskimäärin inflaation verran. Se tiedetään faktaksi. Nousevatko osakekurssit vähintään inflaation verran? Onko mitään mitä tiedetään varmasti tulevaisuudesta vai onko kaikki vain menneisyydellä spekulointia?
Asuntojen kohdallako ne sitten on vai? Millä perusteella? Et voi asuntojenkaan kohdalla käyttää mitääm muuta dataa kuin mennyttä ja se osoittaa, että inflaation verran on vähintään noustu PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ. Sama data näyttää, että osakkeet on pitkällä aikavälillä tuottaneet KESKIMÄÄRIN 8% p.a.
Miten sä nyt nostat tosta asunnot jotenkin älyttömän varmoiksi ja turvallisiksi sijoituskohteiksi ja saman datan perusteella ennustat, että osingot tuottaisi tappiota seuraavat 30 vuotta? Ei oikein mene järkeen vaikka miten ajattelisi.