- Ikä
- 45
No silloin ~2002-2003 oli korot todella matalalla.
Jos joku saa 50-vuotiaana tuolla 200 000€ salkulla 6000€ osinkotuloja, niin eikö mielummin kannattaisi saada suunnilleen sama tuotto 30-vuotiaana velattomasta kämpästä, eikä siihen tarvita edes läheskään yhtäsuurta pääomaa. Osingoista joutuu vielä maksamaan verot.
Monella voi olla iso kämppä, mutta mitä väliä sillä jos siitä on 100% lainaa. Silloin siitä ei ole mitään muuta kuin menoja.
Ei se asuminen ole ilmaista vaikka kämppä ois oma. Pakollisten lämmitys, sähkö yms. kulujen (jotka tottakai maksaa vuokralainenkin) lisäksi tulee remppaa jatkuvalla syötöllä, etenkin jos kämppä on jo jonkun vuosikymmenen vanha. Uuteen kämppään ei heti tietenkään tartte tehdä remppaa, mutta se on jo mukana ostohinnassa.
En tietenkään väitä etteikö omistusasujana säästä verrattuna vuokralla-asumiseen, jos puhutaan keskenään vertailukelpoisista asunnoista.
Mutta jos saat siitä 200.000 asunnosta 6000 osinkoja, niin sillä jo maksaa ison osan siitä vuokrasta tai lainanlyhennyksistä. Eli pitää muistaa se, että 200.000 e:n kämppä sitoo 200.000 eetä pääomaa, joka voisi jossain muualla tuottaa huomattavasti enemmän mitä kämpän "asumisarvo tuottaa" tai miksi ton nyt haluaakaan nimetä.
En mä ainakaan halua tilannetta, että 50 vuotiaana mun ainut varallisuus on velaton kämppä, joka mahdollisesti säästää mun asumiskuluissa jonkin verran.
Kannattaa myös muistaa se, että jos on osakesalkku, josta saa osinkotuloja, niin toki maksaa verot mutta jos samalla on lainaa, saa lainasta taas tehdä vähennykset.
Eli ei nämä nyt niin yksiselitteisiä asioita kuitenkaan ole, etenkään jos laskee jotain arvoa sille asuntoon sitoutuvalle pääomalleen.