Penkkitulos nousuun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jone$i
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by lepex
:wall:
En nähnyt tuota ohjelmaasi, luulin että se oli joku jalkajuttu jotenkin...
:confused:

No anyways. Tein itekin ohjelman. Heitän sen nyt helvettiin kun on kerran parempiakin. Toi sun ohjelma menee yhdelle sivulle. Vielä kun noi viivat tosta kadottaa niin avot!!

Kai otit "korjatun" version ;)

modet voisi poistaa tuon ylemmän pakun, koska aamu ilta treenejä ei ole eroteltu siinä, niin ei kukaan haksahda siihen..

Originally posted by FroZ
Kai otit "korjatun" version ;)

Jooh, sen verran sentään tajusin.

Kraftwerk n: Olen nyt tehnyt ensimmäiset 2 päivää tuota Cheikon ohjelmaa. Olen pysäyttänyt suurimman osan liikkeistä aina rinnalle vähäksi aikaa ja sitten nopeasti ylös.
Alkoi vain arveluttamaan tuo penkkimaksimini, laitoinko liian pienen luvun siihen. Tänäänkin tein 19 sarjaa penkkiä, ainostaan 2:ssa viimeisessä joutui jo hieman puristamaan kun alkoi ojentajat uupumaan.

Olisiko tarkoitus että esim. 2x2x85% olisi tiukat kakkoset vai sellaiset peruskakkoset? Nyt ne kakkoset menee melkein leikiten, ja laitoin lisää painoakin, enemmän kuin ohjelmassa luki. Kannattaisiko mun siis korjata tuota maksimilukua ylöspäin, eikö se olis parempi tietenkin tehdä hieman yläkanttiin kuin alakanttiin?

Minkälaisia tuloksia tuolla voisi ensimmäisellä kerralla odottaa? Jos tällä hetkellä on max n.130kg?

edit: en ole ainakaan vuoteen pariin koittanut penkkimaksimia, mikä on tietysti hölmöä ajatellen Cheikon ohjelmaa. Sarjaenkat ovat kuitenkin olleet: 100kg x 9 ja 110kg x 6

Aijaijai, se maksimi olisi pitänyt kyllä kokeilla ennen ohjelman aloittamista! Pieleen menee helposti, jos arviolta pistää.

Tottahan se voi mennä pieleen, mutta arvioin sen maksimin noiden tulosten perusteella, mitä olen ottanut. Ei se oikea paljoa voi heittää siitä mitä olen arvioinut. Ja ainahan voin tehdä uuden laskelman isommilla painoilla.

Jooh, sen verran sentään tajusin.

Kraftwerk n: Olen nyt tehnyt ensimmäiset 2 päivää tuota Cheikon ohjelmaa. Olen pysäyttänyt suurimman osan liikkeistä aina rinnalle vähäksi aikaa ja sitten nopeasti ylös.
Alkoi vain arveluttamaan tuo penkkimaksimini, laitoinko liian pienen luvun siihen. Tänäänkin tein 19 sarjaa penkkiä, ainostaan 2:ssa viimeisessä joutui jo hieman puristamaan kun alkoi ojentajat uupumaan.

Olisiko tarkoitus että esim. 2x2x85% olisi tiukat kakkoset vai sellaiset peruskakkoset? Nyt ne kakkoset menee melkein leikiten, ja laitoin lisää painoakin, enemmän kuin ohjelmassa luki. Kannattaisiko mun siis korjata tuota maksimilukua ylöspäin, eikö se olis parempi tietenkin tehdä hieman yläkanttiin kuin alakanttiin?

Ei kannata sitä maksimilukua korjata ylöspäin, tee ne prosentit vain siitä oletetusta maksimituloksesta. Suositeltavaa olisi tietysti ollut kokeilla heti alussa se todellinen maksimi.. Mutta tee vain niillä lasketuilla painoilla tuo ohjelma läpi ja koita maksimi. Älä anna kevyiden painojen hämätä!

Lisää painoa ei siis tankoon kannata lisätä, mutta voit kokeilla tuoda lisää raskautta nostoihin erilaisilla otteilla tai voit tehdä myös jalat penkillä, jos pystyt. Kannattaa myös kokeilla tavallista hitaampaa alaslaskua ja vaikka jopa kahden sekunnin pysäytystä rinnalle.

Varmastikin painojen keveyteen vaikuttaa se seikka, että olet aiemmin treenannut ilmeisesti body-tyyliin ja tästä syystä johtuen hermotuksesi ei ole optimaalinen voimantuottoa varten(eli sarjapainot on kovia maksimiin nähden).

edit. Se on Sheiko, ei Cheiko.:)

Originally posted by Kraftwerk n

Varmastikin painojen keveyteen vaikuttaa se seikka, että olet aiemmin treenannut ilmeisesti body-tyyliin ja tästä syystä johtuen hermotuksesi ei ole optimaalinen voimantuottoa varten(eli sarjapainot on kovia maksimiin nähden).

edit. Se on Sheiko, ei Cheiko.:)

Sheiko it is! :D

Kiitos neuvoista paljon, meinaan nyt todella noudattaa niitä.

Lisää painoa ei siis tankoon kannata lisätä, mutta voit kokeilla tuoda lisää raskautta nostoihin erilaisilla otteilla tai voit tehdä myös jalat penkillä, jos pystyt. Kannattaa myös kokeilla tavallista hitaampaa alaslaskua ja vaikka jopa kahden sekunnin pysäytystä rinnalle.

No, pewkele. Ensin ei saa lisätä kuormaa, mutta sitten saa? :confused:

Kai sillä nyt joku tarkoitus on, että sitä penkkiä tehdään pelkkänä penkkinä eikä kantapäät korvissa ja kädet ristissä ja jotkut sarjat tanko mukaan rinnalle ruokakauppaan. Lisäksi vielä se seikka, että jos kaveri vääntää ensimmäistä SZCheiko-ohjelmaansa, joka on mallia one-size-fits-for-all, niin kandeis vaan ehkä vääntää se loppuun ihan dummy-tyylillä, että tietäisi hieman varmemmin sillä mahdollisella toisella kerralla, että kuhun tahi mihin sitä viilaa käyttää. :eek:

Originally posted by Baarikello
No, pewkele. Ensin ei saa lisätä kuormaa, mutta sitten saa? :confused:

Kai sillä nyt joku tarkoitus on, että sitä penkkiä tehdään pelkkänä penkkinä eikä kantapäät korvissa ja kädet ristissä ja jotkut sarjat tanko mukaan rinnalle ruokakauppaan. Lisäksi vielä se seikka, että jos kaveri vääntää ensimmäistä SZCheiko-ohjelmaansa, joka on mallia one-size-fits-for-all, niin kandeis vaan ehkä vääntää se loppuun ihan dummy-tyylillä, että tietäisi hieman varmemmin sillä mahdollisella toisella kerralla, että kuhun tahi mihin sitä viilaa käyttää. :eek:

Kuka on käskenyt lisäämään kuormaa? En minä ainakaan. Jos sama rauta on raskaampi nostaa jalat penkillä, niin rasitus osittain kasvaa, mutta kuorma kylläkin pysyy täysin sama.:)

-Jalat penkillä nostettaessa rinnat joutuvat kovemmalle rasitukselle, ojentajien kuorma on säilyy samana.

-Kapea penkki taas kurittaa enemmän ojentajia, mutta yllätys yllätys kuorma on sama.

-Kunnollisella pysäytyksellä joudutaan panostamaan kunnolla lähtöön-> Rinnaltalähtö tulee räjähdysmäisemmäksi.

Kuorma säilyy siis kaikissa tapauksissa samana, lihakset vain joutuvat erilaiselle rasitukselle.

Kuorma säilyy siis kaikissa tapauksissa samana, lihakset vain joutuvat erilaiselle rasitukselle.

No, tietysti, peukele, en tuollaista tajunnut huomioida. Voisihan sitä ajatella joka toisen sarjan tekemistä pelkällä vasemmalla kädellä ja joka toiseen sarjaan sitten vasen käsi irti ja oikea käsi tilalle. Kuorma säilyy samana, lihakset vain joutuvat erilaiselle rasitukselle. Erityisesti tätä kannattaa kokeilla ensimmäistä kertaa Sheikoilevalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Baarikello
No, tietysti, peukele, en tuollaista tajunnut huomioida. Voisihan sitä ajatella joka toisen sarjan tekemistä pelkällä vasemmalla kädellä ja joka toiseen sarjaan sitten vasen käsi irti ja oikea käsi tilalle. Kuorma säilyy samana, lihakset vain joutuvat erilaiselle rasitukselle. Erityisesti tätä kannattaa kokeilla ensimmäistä kertaa Sheikoilevalla.

Nyt täytyy jo lainata siguasi; "Jumaleissön mitä tuubaa."

Asko: "Kerroppas Baarikello, että mitä mieltä sä olet itse henkilökohtasesti sun sarkasmista?"

Hannu:"Siis, kun jätkä ei osaa sarkasmia niin ei osaa. Ei sitä voi opetella."

Nanna:"Sä et nyt oikein koskettanut mua."

Jone:"Sun ei Baarikello välttämättä nyt aivan kannata satsata täysillä tähän uravalintaan."

Kraftwerk: Ei näissä neuvoissasi ole enää mitään järkeä. Jos ohjelma perustuu tietyn maksimin mukaan lasketulle prosenttijärjestelmälle, niin ei sitä voi noilla neuvoillasi muuttaa. Tai no voi tietysti, mutta koko ohjelma menee silloin aivan päin honkia.

Jos nostat jalat penkille, käytettävän painon määrä on suurempi kuin tarkoitettu, jos maksimi on otettu jalat lattialla. Jos jalat lattialla otettu maksimi on 100 ja sarjapaino sen mukaan 85 %:a eli 85, ja jalat penkillä otettu maksimi on 90, niin 85 paino onkin prosentteina 94. Eli kuorma pysyy samana, mutta rasitus kasvaa. Ja kasvaa erittäin paljon ja varmasti lihas saa erilaisen rasituksen. Eli voi sanoa, että lihakselle tuleva prosentuaalinen kuorma kasvaa, koska tehtävä liike on täysin erilainen.

Mihin perustuu rinnalle tuleva lisätyö? Perustele. Rintalihaksen toimintaan ei vaikuta millään tavalla se, missä asennossa jalat ovat. Rintalihaksen rasitus on aivan sama on ne jalat penkillä tai ei. Rintalihaksen rasitukseen ja - työasentoon vaikuttavaa selän kaari. Optimaalinen asento rintalihakselle on tutkitusti pystyasento, kuten esimerkiksi alaviistopenkissä on. Selän kaaren voi tehdä myös jalat penkillä, jolloin rintalihakseen tuleva rasitus saadaan lähelle sitä rasitusta, joka on jalat maassa tehdyllä kaarella. Kaaren koolla on väliä ja rinnan asennolla on väliä, ei jalkojen asennolla.

Jos kavennat otetta, rasittuvat ojentajat enemmän. Mutta lähes poikkeuksetta kapean penkin maksimi on pienempi kuin normaalin penkin. Eli jos käytät kapeampaa otetta, on maksimi jälleen pienempi ja prosentuaaliseen kuormaan perustuva ohjelma menee taas päin honkia.

Sheikon ohjelma perustuu kokonaisuuteen. Jos tiettyyn harjoitukseen on määritelty tietty prosentuaalinen kuorma maksimista, tehdään harjoitus sillä. Jos yksi treeni tuntuu kevyeltä, voi toinen olla raskaampi. Treenit tehdään niin kuin ne on tarkoitettu tehtäväksi.

Lepex, tässä erittäin hyvä ohje:
Kai sillä nyt joku tarkoitus on, että sitä penkkiä tehdään pelkkänä penkkinä eikä kantapäät korvissa ja kädet ristissä ja jotkut sarjat tanko mukaan rinnalle ruokakauppaan. Lisäksi vielä se seikka, että jos kaveri vääntää ensimmäistä SZCheiko-ohjelmaansa, joka on mallia one-size-fits-for-all, niin kandeis vaan ehkä vääntää se loppuun ihan dummy-tyylillä, että tietäisi hieman varmemmin sillä mahdollisella toisella kerralla, että kuhun tahi mihin sitä viilaa käyttää.

Tee se ohjelma läpi ja sen jälkeen katsot tulokset. Se on penkkipunnerruksen maksimin parantamiseen tarkoitettu ohjelma.

Originally posted by PowerBoy
Kraftwerk: Ei näissä neuvoissasi ole enää mitään järkeä.

Mihin perustuu rinnalle tuleva lisätyö? Perustele. Rintalihaksen toimintaan ei vaikuta millään tavalla se, missä asennossa jalat ovat. Rintalihaksen rasitus on aivan sama on ne jalat penkillä tai ei. Optimaalinen asento rintalihakselle on tutkitusti pystyasento, kuten esimerkiksi alaviistopenkissä on. Selän kaaren voi tehdä myös jalat penkillä, jolloin rintalihakseen tuleva rasitus saadaan lähelle sitä rasitusta, joka on jalat maassa tehdyllä kaarella. Kaaren koolla on väliä ja rinnan asennolla on väliä, ei jalkojen asennolla.

1) Minun mielestä Kraftwerkin neuvoissa taas on järkeä.
2) Aivan varmasti vaikuttaa rintalihaksen toimintaan jalkojen asento, epäsuorasti. Paremman kaaren saa aikaan kun pitää jalat maassa. Jalat penkillä en itse kaarta saa jäykän selän takia tehtyä ja sehän siinä onkin ideana.
3) Kyllä varmasti tulee rintalihaksille lisätyötä, mikäli liike pysäytetään rinnalle, odotetaan 1-2 sekunttia ja työnnetään tanko ylös. Rintalastan mahdollinen pompauttava vaikutus katoaa, lihakset joutuvat pitelemään painoa eri asennossa pidempään kuin mihin ovat tottuneet sekä lihasten hermotus työnnön aloittamista ajatellen parantuu.
4) Jalkojen asennolla ON väliä. Ne toimivat työnnössä tukipisteinä keholle, itse saan paljonkin voimaa jaloista. En harrasta sitä jättikaarta, mitä jotkut voimannostajat käyttävät, että jalat ovat melkein korvien kohdalla maassa ja kaari on valtava selässä. En vain taivu siihen eikä se tunnu hyvältä. Kun sain parannettua jalkojeni asentoa, on penkkisarjatulos noussut vuodessa n. 15kg.

Kyllä tuo minustakin vähän epäillyttävältä kuulostaa jos tuollaisessa prosenttiohjelmassa ruetaan nostoasentoa/tapaa muuttamaan niin, että kuorma on raskaampi nostaa. Ihan perinteisellä penkkipunnerrustekniikalla kaikki sarjat läpi. Oteleveyttä voi korkeintaan vähän muutella.

Lepex: 2x2x85% pitäisi tulla aika vauhdilla kaikki toistot. Ei mitään rutistusta.

Originally posted by Force
Lepex: 2x2x85% pitäisi tulla aika vauhdilla kaikki toistot. Ei mitään rutistusta.

Niin siis yleensä vai mulla?
Kyllähän ne tuleekin, siinähän se vika onkin. Mutta katsotaan nyt tämä 4 vkoa läpi, sen jälkeen tarkastetaan tilanne.

Teen siis joka toisen reenin jalat penkillä, joka toisella reenaan penkkitekniikkaa itsessään.

Teen siis joka toisen reenin jalat penkillä, joka toisella reenaan penkkitekniikkaa itsessään.
No äläpä syytä Sheikoa sitten jos menee vituilleen...:D

Originally posted by Pecman
No äläpä syytä Sheikoa sitten jos menee vituilleen...:D

No itestähän se oli heti alussa menny vituilleen kun en koittanut tota ykköstä vaan arvioin sen.
Kyllä SHEIKO saa kuulla vielä kunniansa jollen penkkaa väh. 225kg 3:n viikon kuluttua. :)

Kraftwerk: Ei näissä neuvoissasi ole enää mitään järkeä. Jos ohjelma perustuu tietyn maksimin mukaan lasketulle prosenttijärjestelmälle, niin ei sitä voi noilla neuvoillasi muuttaa. Tai no voi tietysti, mutta koko ohjelma menee silloin aivan päin honkia.

Eikä mene. Venäjällä ja Ukrainassa suurin osa tekee tuon ohjelman läpi penkkipaidan maksimiprosenteista. Penkkipaitaa EI KUITENKAAN KÄYTETÄ, JOS EI SIIHEN OLE TARVETTA. Ainoastaan, jos ei nostoja jakseta suorittaa, niin laitetaa penkkipaita päälle. Joten, eikö tällöinkin mene prosentit päin vittua, jos tehdään ohjelma läpi ilman penkkipaitaa?

Miksei siis olisi aivan järkevääkin, että nostaja joka ei käytä ollenkaan penkkipaitaa, käyttää ohjelmaa läpi vietäessä joitain erikoistekniikoita tuomaan raskautta johonkin noston osaan?

Mihin perustuu rinnalle tuleva lisätyö? Perustele. Rintalihaksen toimintaan ei vaikuta millään tavalla se, missä asennossa jalat ovat. Rintalihaksen rasitus on aivan sama on ne jalat penkillä tai ei. Rintalihaksen rasitukseen ja - työasentoon vaikuttavaa selän kaari.

Itse tarkoitan jalat penkillä tehtävää penkkipunnerrusta siten, että selkä on koko matkaltaan penkissä kiinni, eli siis ns.lahnapenkkiä. Tällöin liike on pitempi, ja rintalihaksen voima lähdössä ratkaisee.

Sheikon ohjelma perustuu kokonaisuuteen. Jos tiettyyn harjoitukseen on määritelty tietty prosentuaalinen kuorma maksimista, tehdään harjoitus sillä. Jos yksi treeni tuntuu kevyeltä, voi toinen olla raskaampi. Treenit tehdään niin kuin ne on tarkoitettu tehtäväksi.

Tuo edellämainittu ohjelma kun ei ole Sheikon laatima, vaan minä itse olen Sheikon alkuperäisestä ohjelmasta valinnut osan ja jättänyt osan pois. Tällöin ei siis voida puhua siitä, että tehtäisiin treenit siten kuin ne on tarkoitettu tehtäviksi, koska koko ohjelma on tavallaan eri ja myös kevyempi!

http://www.zyworld.com/powerlifting/benchsheiko.htm

Yllä on tuo mainittu Sheikon itsensä alunperin suunnittelema ohjelma.

Originally posted by Pecman

No äläpä syytä Sheikoa sitten jos menee vituilleen...

Joo, mulle vaan kaikki vihaiset yhteydenotot ohjelman tiimoilta.:D

Eikä mene. Venäjällä ja Ukrainassa suurin osa tekee tuon ohjelman läpi penkkipaidan maksimiprosenteista. Penkkipaitaa EI KUITENKAAN KÄYTETÄ, JOS EI SIIHEN OLE TARVETTA. Ainoastaan, jos ei nostoja jakseta suorittaa, niin laitetaa penkkipaita päälle. Joten, eikö tällöinkin mene prosentit päin vittua, jos tehdään ohjelma läpi ilman penkkipaitaa?

Kyllä menee päin vittua noi prosentit. Aika hurjalta kuulostaa, varsinkin näiden nykypaitojen kanssa. Jos max. paidalla on 250, 80 % siitä on 200. Kova jätkä saa olla jos tekee 6*3 200 kg ilman että paikat menee jumiin. Ilman paitaa tuo 200 kg voi olla 95 %. Inzerin paidalla toi vois toteutua, muttei millään Titanilla.

Itse lasken prosentit aina niiden varusteiden mukaan, joiden mukaan 1 RM on mitoitettu. Mutta jos toi toimii sulla niin mikäs siinä sitten, itse en laskisi noiden mukaan.

Ryssäthän käyttävät treeneissä aika paljon varusteita, varsinkin kyykyssä. Koska puhe on nyt penkistä, siitä ei ole tarkempaa tietoa, uskoisin asian olevan saman kuin kyykyssä.

Originally posted by Isoperse
Kyllä menee päin vittua noi prosentit. Aika hurjalta kuulostaa, varsinkin näiden nykypaitojen kanssa. Jos max. paidalla on 250, 80 % siitä on 200. Kova jätkä saa olla jos tekee 6*3 200 kg ilman että paikat menee jumiin. Ilman paitaa tuo 200 kg voi olla 95 %. Inzerin paidalla toi vois toteutua, muttei millään Titanilla.

Itse lasken prosentit aina niiden varusteiden mukaan, joiden mukaan 1 RM on mitoitettu. Mutta jos toi toimii sulla niin mikäs siinä sitten, itse en laskisi noiden mukaan.

Ryssäthän käyttävät treeneissä aika paljon varusteita, varsinkin kyykyssä. Koska puhe on nyt penkistä, siitä ei ole tarkempaa tietoa, uskoisin asian olevan saman kuin kyykyssä.

No ryssillä nyt on palautuminenkin eri tasolla kuin muilla. :)

Kysehän olikin siitä, että jos pystytään treenit tekemään ilman varusteita niin tehdään, mutta ei kuitenkaan väkisin yritetä jos ei onnistu.

Oot oikeassa tuossa, että nykypaitojen ja trikoiden myötä kilot ja täten myös prosentit ovat nousseet, jolloin harjoitteleminen noilla prosenteilla ilman paitaa on vähintäänkin vaikeaa ja monesti jopa mahdotonta.

En kuitenkaan ihmettelisi jos he käyttäisivät treenatessaa hieman löysempiä paitoja kuin kisamaksimia nostettaessa.

edit. Monestihan on niin, että venäläiset nostava esimerkiksi 5x5x70% ja 4x4x75% jne. sarjat ilman paitaa, mutta joutuvat nakkaamaan paidan päälle jo 80% sarjoihin.

Tuokin asia on hyvin yksilöllinen, jotkut pystyvät treenaamaan ilman paitaa ja jotkut eivät. Minä en kuitenkaan ymmärrä, miksi sitä paitaa olisi pakko käyttää, jos pystyy sarjat tekemään ilmankin. Ei kaiken tarvitse aina olla niin helppoa ja kevyttä.

Suositut

Back
Ylös Bottom