Penkkipunnerruksen yliarvostus?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by n00kie
Mä olen taas ihmetellyt et jos kysyy penkkiä (hyvin harvoin olen kysynyt) niin miksi sieltä on tultava joku aivan :david: vastaus esim. "kyl se tarpeeks o" tai muuta :kakka: .
:wall: :wall:
miksi ei voi vaan sanoa oikeaa tulosta.
voiko joku kenties kertoa, why oh why?

Vastauksia aikani luettuani päädyin siihen, että elämää mullistavaan kysymykseen: "Paljonko nousee penkistä?"
kannattaa vastata:

1. 140kg (mikäli maksimi on 140kg)
2. en ole koittanut joten ei tietoa

Lähde liikkeelle kohdasta 1. Mikäli et pysty suorittamaan kohtaa 1, siirry kohtaan 2 ja suorita se.

Kyseinen malli antaa paljon fiksumman kuvan penkkaajasta kuin "paljonko huopaat?" tai "paljonko sun äitis leipoo?" tms.
-> Täten saadaan yleisesti voimanostajien melko alhaiseksi mielletty äo hieman nousuun kansan silmissä.
-> hauskojen kommenttien levittäjän vaarana on joutua Suomen televisioon standup-koomikoksi.

Originally posted by n00kie
Mä olen taas ihmetellyt et jos kysyy penkkiä (hyvin harvoin olen kysynyt) niin miksi sieltä on tultava joku aivan :david: vastaus esim. "kyl se tarpeeks o" tai muuta :kakka: .
:wall: :wall:
miksi ei voi vaan sanoa oikeaa tulosta.
voiko joku kenties kertoa, why oh why?
Vasta nyt kerron oman kantani mutta.. Penkkihän on kieltämättä ehkä paras yläkehon kuningasliike, mutta kyllä siihen penkispenkistäpenkistä-lässytykseen kyllästyy nopeesti ku sitä saa tarpeeks kuunnella.
Aina siinä ei ärsytä se kysymys, vaan se kysyjä. Täälläki on aika monella se "mitä enemmän penkistä - sitä parempi tappelija"-mietelause ja niillä on usein sitä iänikuista :kakka:kysymystä kysyessään ajatusmaailma about "kysytäänpä paljonko se nostaa penkistä, niin tietää kannattaako sitä varoa. Jos se nostaa paljon se nimittäin voi hakata mut. Vittuako ketään kiinnosta paljonko se nostaa joillain jaloillaan tai selällään". On tullu seki koettua, miltä tuntuu treenata ku ääliö lässyttää siinä vieressä etä "kokeillaan nyt paljon sulla nousee penkistä?":curs:
Mulla ei oikeastaan ole ku vasta kerran tullut vastaan tollanen tilanne, että kysyjä ei usko ku kuulee tuloksen. Toisaalta mä en oo ku pari kertaa kertonu sen tuloksen.
Noi ylemmät mietteet ei aina päde, vaan ne on vaan ihan ääripäästä ja mun vainoharhasesta mielestä. Kyllä mun ihan hyvät kaveritki on joskus sitä tulosta kyselly, tosin lähinnä uteliasuudesta, ja ei ne vissiin paljoo muita liikkeitä tunnekaan. Kohteliaisuudestaanki sitä on kyselty (luulisin). Tuntu melkeen jo omituiselta, kun kerran meiän koulun tunkkasella tupakkapaikalla yks mun kavereista kysäisi "onko maastavetotulos noussu?" Sai jotenki sen äijän vaikuttamaan poikkeuksellisen :arvi::lta, se ei ite ees harrasta rautojen nostelua, eikä tienny mikä on maastaveto ennen ku selitin sille.

Joo..pari vuotta oon salilla käyny puuhastelemassa ja muutaman kerran on kyselty minultakin "paljo lähtee penkistä?"
En pysty muuhun vastaukseen,
kuin 6x70kg..kolme sarjaa
tai vähemmän, kunhan vedän loppuun asti.:kuola:

En siis itsekään tiedä tuohon vastausta..:nolo:

Olenkohan ihan:david:

mmuuten..nuo ovat mielestäni jo tuloksia penkissä!!:worship:
http://www.sppojat.com/sp_ennatys.htm

Tota noin... katsottuani edellä mainittua linkkiä sotilaspenkistä en voinut olla kiinnittämättä huomiota naisten sotilaspenkki ennätyksiin...

Minkä takia naiset eivät nosta omalla painollaan kuten sotilaspenkissä on tarkoitus, vaan puolella painomäärällä? Älkääkä sanoko että naisten kroppa on erilainen tai että kyseessä on jokin tasa-arvo-lisä..

Miksi naiset eivät siis nosta omalla painollaan jolloin ennätys naisten sotilaspenkissä painolla x on vaikka 10...
(esim. Itse en pysty vetämään leukoja vaakatasossa, enkä siksi keikukkaan tilastoissa kyseisessä lajissa)

(älkää ottako hernettä nenään vaikka on hieman arveluuttava aihe)

Originally posted by Proteos
Tota noin... katsottuani edellä mainittua linkkiä sotilaspenkistä en voinut olla kiinnittämättä huomiota naisten sotilaspenkki ennätyksiin...

Minkä takia naiset eivät nosta omalla painollaan kuten sotilaspenkissä on tarkoitus, vaan puolella painomäärällä? Älkääkä sanoko että naisten kroppa on erilainen tai että kyseessä on jokin tasa-arvo-lisä..

Miksi naiset eivät siis nosta omalla painollaan jolloin ennätys naisten sotilaspenkissä painolla x on vaikka 10...
(esim. Itse en pysty vetämään leukoja vaakatasossa, enkä siksi keikukkaan tilastoissa kyseisessä lajissa)

(älkää ottako hernettä nenään vaikka on hieman arveluuttava aihe)

naiset ovat heikompia?

Miksiköhän muuten naisilla on yleensäkin penkkipunnerrus heikko verrattuna kyykkyyn ja vetoon? Siis suhde on huonompi kuin miehillä. Harvemmin miehet kyykkäävät yli 2x sen mitä penkkaavat.

Originally posted by Force
Miksiköhän muuten naisilla on yleensäkin penkkipunnerrus heikko verrattuna kyykkyyn ja vetoon? Siis suhde on huonompi kuin miehillä. Harvemmin miehet kyykkäävät yli 2x sen mitä penkkaavat.
Luulisin että mieshormonit kasvuiässä vaikuttavat enemmän yläruumiin kuin alaruumiin kehittymiseen. Pelkästään yläruumiin rakenne on suhteessakin isompi (esim hartiat) puhumattakaan lihaksista. Kintuissa/alaruumiissa ei taas ole niin suuria eroja.
Evoluutionkin kannalta lienee ollut tarpeellista, että pakenemiseen ja liikkumiseen tarkoitetut ruumiinosat ovat suht tasavahvoja ja sukupuoliset erot korostuvat sellaisissa osissa, joilla on merkitystä puolustamisen/taistelemisen/metsästämisen kannalta ja naisilla toisaalta synnyttämisen kannalta tärkeissä osissa (lantio jne). :nolo:

Originally posted by Dobermann
naiset ovat heikompia?

En hakenut ihan tota tässä...

Tarkoitan, että varmasti maailmasta löytyy naisia, jotka pystyvät ottamaan toistoja sotilaspenkissä (omalla painollaan), eikös?
Täten naisten sotilaspenan ennätys pitäisi olla vaikka 4, mikäli rouva/neiti x tämän verran saa toistoja suoritettua. Sen ei tarvitsisi olla 64, koska miehilläkin oli.. Asiat tulisi hyväksyä sellaisina kun ne on.

Originally posted by Force
Miksiköhän muuten naisilla on yleensäkin penkkipunnerrus heikko verrattuna kyykkyyn ja vetoon?
Koska miesten luonnostaan korkeammat mieshormonitasot kehittävät heille isommat hartian seudun luut murrosiässä. Nämä luut mahdollistavat tietysti myös naisia isompien (ja vahvempien) lihaksien kehittymisen. Tuosta syystä naiset ovat erityisesti käsiin/yläkroppaan liittyvissä voimankoetuksissa miehiä selvästi heikompia. Suhteessa kehonpainoon, on ero jalkaliikkeissä paljon pienempi (ja esim. pikajuoksu verrattuna keihään heittoon, jos käytetään yleisurheilun lajeja mittarina). Muistaakseni jossain oli arvio, että käsivoimia mittaavissa lajeissa ero olisi 30-50% paikkeilla miesten hyväksi ja jalkoihin painottuvissa vain noin 10-15%. Voimanostoliikkeillä pystytään aika kätevästi molemmat mittaamaan, alakropan lihasten voimaa kyykyllä ja maastanostolla, yläkropan penkkipunnerruksella.

edit: Ääähh, phat oli nopeampi. :evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Ehkäpä siksi, että saataisi enempi kilpailijoita lajiin..?

En nyt oikein ymmärrä pointtiasi, koska eihän miesten ja naisten tuloksia ikinä verrata tyyliin "tuo nainen voittaa tuon miehen sot.penassa", vaan kyseessä ovat eri sarjat.. Mielestäni kyseessä ei ole mikään tasa-arvo juttukaan, juuri sen takia että eivät miehet ja naiset kilpaile keskenään.

Originally posted by gnut
Ehkäpä siksi, että saataisi enempi kilpailijoita lajiin..?

En nyt oikein ymmärrä pointtiasi, koska eihän miesten ja naisten tuloksia ikinä verrata tyyliin "tuo nainen voittaa tuon miehen sot.penassa", vaan kyseessä ovat eri sarjat.. Mielestäni kyseessä ei ole mikään tasa-arvo juttukaan, juuri sen takia että eivät miehet ja naiset kilpaile keskenään.

Kilpailijoiden saanti lajin pariin nyt voisi tietty olla yksi syy.

Kyseessä nyt ei todellakaan ole mikään kilpailu(en tiedä mistä sä tämän nyt hait), mutta mikäli vaivaudut lukemaan pari edellistä kommenttiani, niin tulee enemmän selkoa.
Eli ihmettelyn aihe: jos laji on SOT.PENA niin nostetaan SOT.PENAA, eikö?! Jos laji on tavallinen pena, ei oteta kaveria avuksi, vaan maksimi on mikä on...

Miksi naisten ennätys ei voi olla tehty kuten kuuluu(omalla painolla=sotilaspenkin idea) ja vähemmillä toistoilla kuin miehillä?

Luonnollisesti naisilla on huonommat lähtökohdat, mutta se ei ole oleellista mun dilemman suhteen.

Miksi naisten ennätys ei voi olla tehty kuten kuuluu(omalla painolla=sotilaspenkin idea) ja vähemmillä toistoilla kuin miehillä?

Onhan tuossa pointtia. Tai jos siihen ei saada osanottajia voitaisiinhan naisten sotilaspenkille keksiä joku muu nimi ettei näitä kahta lajia sekoiteta.

Miksi naisilla on yleisurheilussakin kevyempi kuula ja keihäs? Muistaakseni Mooses ei hakannut kivitauluihinsa mitään mainintaa naisten sotilaspenkin painoista. Montako naista Proteus tuntee jotka pystyvät penkkaamaan edes muutamia toistoja omalla painollaan jalat ilmassa?

Originally posted by NHB
Miksi naisilla on yleisurheilussakin kevyempi kuula ja keihäs? Muistaakseni Mooses ei hakannut kivitauluihinsa mitään mainintaa naisten sotilaspenkin painoista. Montako naista Proteus tuntee jotka pystyvät penkkaamaan edes muutamia toistoja omalla painollaan jalat ilmassa?

Montako naista, jotka kykenevät SOTILASPENKKAAMAAN tunnen? En yhtään... Montako naista tunnen, jotka hyppäävät pituutta edes yli 5 metriä? En yhtään... silti heitä on monia.
Kyseisen viittauksen mukaan NHB kuuluu niihin, jotka eivät usko ennen kuin näkevät itse. Tuolla luolamies-ajattelulla jää paljon tuloksia noteraamatta.

Yleisurheilussa asia hoidetaan lajin nimillä: naisten kuula ja naisten keihäs(luonnollisesti sana "naisten" viittaa naisille suunniteltuun välineeseen). Vastaavasti naisten 100m pikamatka on 100m, kuten miehilläkin, ei 75m, vaikka se saattaisi sopia heille paremmin. Juju on siinä että sana "sotilaspenkkipunnerrus", sisältää ajatuksen omalla painolla nostamisesta. Näin ollen kun naiset nostavat alle omalla painollaan, kyse on jostain aivan eri nimisestä lajista.

Mooses jätti miestenkin sotilaspenkin säännöt kirjoittamatta ja monia muita maailmaa mullistavia sääntöjä... Uskoakseni Mooses olisi kirjoittanut samaa, mikä nykyisinkin on sotilaspenkin määritelmä: "Sotilaspenkkipunnerruksessa tavoitteena on tehdä mahdollisimman monta penkkipunnerrustoitoa omalla painolla. Koska toistot tehdään kertasuorituksena, voiman lisäksi tarvitaan myös kestävyyttä."
(suora lainaus http://www.suomi.net/yritysnetti/olsta/sotilaspenkki/)

Katsoppa samaiselta sivustolta linkki, missä on ennätyksiä. Uskotko tosiaan ettei esim. Sari Rautiala, ennätys 82*30kg, jaksaisi nostella omaa painoaan 60kg(pahoittelen naisen painon mainitsemista, mutta tilanne vaatii sen) EDES muutamaa kertaa...

Toiseksi Mooses oli sen verran kova jätkä siirrellessään vesimassoja, että se olisi varmasti luonut itselleen haastavemman lajin...

Originally posted by Dobermann
Ovoitaisiinhan naisten sotilaspenkille keksiä joku muu nimi ettei näitä kahta lajia sekoiteta.

Miten olisi LOTTAPENKKI?

Montako naista, jotka kykenevät SOTILASPENKKAAMAAN tunnen? En yhtään... Montako naista tunnen, jotka hyppäävät pituutta edes yli 5 metriä? En yhtään... silti heitä on monia.
Kyseisen viittauksen mukaan NHB kuuluu niihin, jotka eivät usko ennen kuin näkevät itse. Tuolla luolamies-ajattelulla jää paljon tuloksia noteraamatta.

Katsoppa samaiselta sivustolta linkki, missä on ennätyksiä. Uskotko tosiaan ettei esim. Sari Rautiala, ennätys 82*30kg, jaksaisi nostella omaa painoaan 60kg(pahoittelen naisen painon mainitsemista, mutta tilanne vaatii sen) EDES muutamaa kertaa...

Kyse ei tosiaankaan ole siitä ettenkö uskoisi sellaisia naisia olevan jotka kykenisivät tekemään miesten säännöillä vähintään yhden toiston sotilaspenkissä. Tunnenkin jopa kaksi sellaista yksilöä jotka pystyvät tai ovat siihen pystyneet. Toinen kyllä lääkeaineiden vahvalla avustuksella. Kyse on siitä että heitä on niin vähän ettei kisoja saada aikaan. Kyseisen viittauksen tarkoitus oli herättää sut huomaamaan tämä tosiseikka. Epäonnistuin näköjään siinä. Ja toisaalta, sotilaspenkki on muutenkin nin kekesimällä keksitty läji vailla minkäänlaista yhteyttä mihinkään ihmisen luonnolliseen toimintoon, että on hieman vaikeuksi pitää sen sääntöjä jotenkin pyhinä.

Suositut

Back
Ylös Bottom