Penkkipunnerruksen yliarvostus?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aloin pohtimaan että miksiköhän penkkipunnerrus on niin yliarvostettu? Maallikot kyselee aina penkkitulosta ja aloittelijat keskittyy pelkkään penkkiin, mutta miksi?

Liike ei ole mitenkään näyttävä vrt. maastaveto tanko mutkalla tuplaromuilla. Liikkeellä ei ole mitään historiallista arvoa eli se ei ole wanhan hyvänajan voimailuliike kuten vaikka kaikenlaiset yhdenkäden tempaisut sun muut. Mutta mitäs sitten? Täytyyhän joku syy olla?

Oliskohan siksi, että tekniikka on helppo oppia, aloittelija saa nopeesti rautaa tankoon lisää ja tulokset on keskenään helposti vertailukelpoisia. Liike ei ole niin rasittava ja hankala tehdä kuin veto ja kyykky, jolloin se sopii vähän laiskemmillekin pulliaisille.

Niinhän Jippiissäkin sanotaan että Tappelussahan pärjää sitä paremmin mitä enemmän menee penkistä! :D
Mua henk.koht. Vituttaa juuri toi "ai käyt salilla, no mitä menee penkistä" kysely... :curs:

Sopivan chilliä puuhaa = voi tehä nukkuma-asennossa. Keijohan voi viksuna miehenä ottaa pienet tirsat siinä. "Voihan noi muut tehä hauiskääntöä sillä aikaa ku mä nukun penkillä" :david:

Originally posted by edelbrock
Oliskohan siksi, että tekniikka on helppo oppia, aloittelija saa nopeesti rautaa tankoon lisää ja tulokset on keskenään helposti vertailukelpoisia. Liike ei ole niin rasittava ja hankala tehdä kuin veto ja kyykky, jolloin se sopii vähän laiskemmillekin pulliaisille.

Mitäs vaikeaa vedossa on? Nousee vaan seisomaan ja muistaa pitää alaselän suorana. :thumbs:

Pakko myöntää että itsekkin joskus kundikaverilta kysyin että paljos menee penkistä... (alkuaikoina kun kuulin että see treenailee tavan jannua ahkerammin) :nolo: Ei se edes vastannut... sano ettei sitä voimaa millään penkillä mitata. En tosin kysynyt siksi että mitenkään sitä arvostaisin ja ömh pitäisin jotenkin ihmeellisenä asiana vaan siksi koska "se on tapana" eli olen joskus kuullut kyseltävän tollaista. Varmaan sen takia muutkin maallikot kysele ja aloittelijat hihkuu niin sen perään. Mutta se mistä se käsitys on alunperin lähtenyt on kyllä arvoitus...

ehkä sen "suosio" perustuu siihen että se on yksi parhaista yläkropan voiman mittareista (rinta,ojentajat,olkapäät,selkä)...eihän tavan talliaiset kiinnitä huomiota miten vahvat jalat/vahva keskivartalo sulla on vaan kuinka leveä ja vahva yläkroppa sulla on...

Itsekään en kyllä liiemmin pidä siitä kun kysellään jatkuvasti et paljonko nousee penkistä jne.. Voi tosin kyllä johtua siitäkin etten saa paljoa ylös siitä penkistä :D

Originally posted by Missukka
En tosin kysynyt siksi että mitenkään sitä arvostaisin ja ömh pitäisin jotenkin ihmeellisenä asiana vaan siksi koska "se on tapana" eli olen joskus kuullut kyseltävän tollaista. Varmaan sen takia muutkin maallikot kysele ja aloittelijat hihkuu niin sen perään. Mutta se mistä se käsitys on alunperin lähtenyt on kyllä arvoitus...

Tässä täytyy olla perää...noin sen varmaan moni aattelee ja kun jokapaikassa puhutaan penkkipunnerruksesta niin siitä on helppo kysyä ja sitä on helppo verrata...tuskin tähän mitään sen mystisempää liittyy!!

Ja onhan se aika hyvä yläkropan voiman mittari, kuka tekee esim. kulmasoudulla max ykkösiä?? ja entä hauiskäännöllä?? ranskalaisella punnerruksella?? pystypunnerruksella?? mutta penkistä sitä on melkein kaikki kokeilleet...

Joo o. Arnin kans samoilla linjoilla. Kyllähän penkkipunnerruksella mitataan aika pitkälti yläkropan voimantuotto ja onhan pena yks voimanoston kolmesta lajista:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Evil sealman
Itsekään en kyllä liiemmin pidä siitä kun kysellään jatkuvasti et paljonko nousee penkistä jne..

Sama täällä.... Aina kaverit kyselee, et paljo nousee penkistä, joko oot rikkonu entisen enkkas jne.

Se on aina sama juttu kun näkevät vähän vahvemman näkösen tyypin: "vittu toi nostaa varmaan ihan vitusti penkistä!" Olen yrittänyt sanoa että on olemassa muitakin liikkeitä kuin joku fuking penkki. Ei sillä, ettenkö penkkipunnerruksesta pitäisi, mutta ei tarvii aina olla kyselemässä!

Avauduinpas! :arvi:

Aloitetaanpa uusi trendi. Joka kerta kun joku kysyy sitä fargin penkkitulosta, vastataan kysymyksellä: "No paljolla sä soudat?" :D
Tai sit ei. :nolo:

Legenda vastaus joka toimii käytännössä, "Paljo äitis työntää kuulaa???":D

edit: Suomen koululaitos on rappiolla kun siellä ei opita kirjoittamaan...

Originally posted by Evil sealman
Itsekään en kyllä liiemmin pidä siitä kun kysellään jatkuvasti et paljonko nousee penkistä jne.. Voi tosin kyllä johtua siitäkin etten saa paljoa ylös siitä penkistä :D

joo itse vastaan aina et en tiiä ku en oo kokeillut ja toimii..:D mut liikkeenä penkki on ihan mukava liike..

Penkkituloksen kysyminen on vain tapa. Samanlainen tapakysymys on "Mitä kuuluu?" Niin vain kysytään, vaikka kukaan ei ole kiinnostunut tosiaan toisen ihmisen korvien kunnosta. Tuo on vain small talkia, pelkkää kohteliasta vuoropuhelua.

Jos joku maallikko kyselee penkkitulosta, se vain yrittää esittää kiinnostunutta ja asiantuntevaa ja esittää normaalin tapakysymyksen. Ei se halua kuulla mitä menee kapealla penkillä, raw tai penkkipaidalla. On vain olevinaan kohtelias. Se vain vituttaa pääasiassa niitä, jotka ovat heikkoja ja häpeävät penkkitulostaan ja luulevat, että toinen todellakin odottaa jotain tarkkaa vastausta.

Tälläsen threadin kylkeen vois liittää gallupin, jossa vastattaisiin oma penkkitulos. Sitten voitas kattoa lopuksi, että pitääkö äkkioletus paikkansa, eli ne jotka inhoaa penkkituloksen kyselyä, ovat keskivertoa huonompia penkissä :D

Tietty joku voi saada kiksei siitä että joku kysyy aina "paljon menee penkistä" ja saa selittää että niin ja niin paljon oli se sitten oikeasti paljon tai ei (tai edes totta) Muutenkin mua vituttaa joidenkin kauhee tarve julistaa (penkki)tuloksiaan vähintääkin sunnuntain lehdessä ja radiossa. yhtä paljon mua tosiaan vituttaa toi jankkaus penkkituloksesta tyypeiltä jotka on viimeisimmän 20 vuotta istuneet perseellään tekemättä mitään, tai korkeintaan penkanneet kerran viikossa ja näyttävät läskeiltä orangeilta... :lol2: Mä olen vain varmaan törmännyt noihin kyselijöihin harvinaisen usein...

Originally posted by Sumppari
Tälläsen threadin kylkeen vois liittää gallupin, jossa vastattaisiin oma penkkitulos. Sitten voitas kattoa lopuksi, että pitääkö äkkioletus paikkansa, eli ne jotka inhoaa penkkituloksen kyselyä, ovat keskivertoa huonompia penkissä :D

joo on silläkin varmaan paljon merkitystä että junnaako tulokset paikallaan..ainakin itse olen huommanut joskus jos jossain liikkeessä on jäänyt tulos parannukset tekemättä niin kyllähän se syö miestä..ja varmaan toi penkki on just sellainen liike missä vaikuttaa paljon tuo tulos kehittyminen.

Kuten todettiin, luultavasti se on vain tapa. Alkuperäksi kelpaa hyvin myös esitetty "hyvä yläkehon perusliike" yhdistettynä siihen tosiasiaan, että yläkeho on yliarvostettu (käsillähän ne kovat miehet työtä tekee eikä jaloilla tai selällä...).

Voin kyllä keksiä muitakin syitä. Nyrkillä lyömisestä oli myös puhetta. Liikeradaltaan penkki muistuttaa lyöntiä. Psykologisesti penkkitulos on siis helppo yhdistää kovaan lyöntiin, jota taas pikkupojat ja joskus vähän isommatkin ovat perinteisesti arvostaneet.

Nojatuolipsykologin linjalla jatkaakseni penkissä on miehiä kiehtova vaaramomentti. Raskaan painon alla oleminen näyttää vaaralliselta ja on myös potentiaalisesti sitä, koska periaatteessa painon alle voi vaikka kuolla toisin kuin maastavedossa. Painon päälleen ottanut ja sen siitä pois nostanut on asettunut vaaralle alttiiksi ja selvinnyt siitä voimillaan. Mies on voittanut voimiensa ansiosta työntämällä vastustajan pois luotaan.

Penkki on alkukantaista henkiinjäämistaistelua.

Penkkitulosta on helppo verrata. Lähes joka sälli pystyy tekemään (kavereiden tulosten kanssa) vertailukelpoisen tuloksen, tanko rinnalle ja siitä suorille käsille, kun taas kyykkyjen syvyyksistä voi tulla kinaa. Penkki on myös siitä kiva liike, että siinä ei välitunnilla tehtäessä pahemmin hiki tule, eikä edes hihoja tarvitse paljoa kääriä.

Mulla ei ole tangolla penkkiä ohjelmassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom