Penkkipunnerruksen vaikeus.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Osaako joku sanoo mikähän siinä on mulle nii vaikeeta..? Oon pitkä mies eli mulla on pitkät raajat ja penkki tuntuu aina olevan nii jumalattoman vaikeeta..Vinopena kyllä nousee ja käsipainoilla kans menee hyvin ja taljassa..Johtuuko se vaan noista mun pitkistä käsistä..??

antti1 sanoi:
Osaako joku sanoo mikähän siinä on mulle nii vaikeeta..? Oon pitkä mies eli mulla on pitkät raajat ja penkki tuntuu aina olevan nii jumalattoman vaikeeta..Vinopena kyllä nousee ja käsipainoilla kans menee hyvin ja taljassa..Johtuuko se vaan noista mun pitkistä käsistä..??

Liian vähän nostelua. Kaikki (no, melkein) muuttuvat paremmiksi mitä enemmän niitä tekee. Pistät nyt vain tiukan penkkiohjelman pystyyn. Itse hakkasin viime vuonna 6x6 3xviikossa. Painot tietenkin suhteellisen pieniä, eli ei koskaan lähellekään "loppuun asti". 36 toistoa per treeni, 108 nostoa per viikko. Perstuntumalta väittäisin kropan oppineen paljon paremmat asennot penkkiä varten. Nyt 2x6 ohjelma tuntuu hyvältä, kun asento penkiltä löytyy automaattisesti eikä mikään paikka huojua tai notku.

Sul on varmaan jonkun verran perää tossa, homma on helpompaa kun on lyhyet kädet ja kunnon rintakupu. Vaan toisaalta joskus sulla voi olla vielä isompi kupu ja lyhtypylvään paksuiset kädet. Jos oisin sinä, ainakin yrittäisin seuraavaa:

Harjoittele selän kaarta. Koita saada mahdollisimman isolle kaarelle, että pääsisit työntämään ikäänkuin alaspäin

Ota kroppa mukaan! Semmonen kainaloista-alaspäin-halvaatunut penkkipunnerrus ei varmasti kulje.

Käytännössä:
Pistä jalat kunnolla penkin alle siten, että reiden päällinen on kunnolla alaviistossa (venyttele etureisiä), päkiät tukevasti maassa, perse kiinni penkissä. Painat jo aloittaessa käsilläsi levytangosta hartioita penkkiä vasten, työnnät jaloilla persettä lähemmäs painaen selän kaarelle. Ota sitten paino telineestä, vedä ilmaa, laske hitaasti ja huolella alarinnan päälle ja kosketuksen jälkeen nosta ylös, liikerata on painoja / nopeutta tärkeämpi. Riittävä nopeus ja painot tulee sitten kun totut tuohon. Koita vetää ilmaa keuhkoihin alaslaskun aikana ja pitää ittesi pulleana (ite pullistan mahankin!) kun työnnät. Joskus jännitän koko kropan ylöstyönnön aikana, jos haluun kaikki voimat irti.

En sitten tiedä miten oikeita nää neuvot ovat mutta sovella mikä hyvältä kuulostaa :)

Nii en kertakaikkiaan taho saada ku sen jonku vähä toista sataa penkistä..Vinopenkiltä teen melkeenpä enempi toistoja samoilla painoilla..Joku tossa mun tekniikassa mättää kerta vinopenaa teen kumminki 40kg käsipainoillaki sen about 4-8 toistoo.Kulkeeko noi sarjat ihan käsi kädessä teidän mielestä?? Nii ja kiitoksia noista vihjeistä jo etukäteen!

Mihin sulla tyssää se penkki? jääkö rinnalle vai eikö ojentajissa ole poweria?
Lasket tangon varmaan alarinnalle etkä käytä pientäkään pomppua?
Minkälaisella jaolla treenaat (kerkeetkö palautua?)
Monta sarjaa teet penkkiä?

Imo aika sopusuhtaset noi sun kp / penkki tulokset... riippuu tietysti että kumpaa oot tehny enempi.

Suurimmalla osalla jääräpäisistä penkkijannuista tekee liikkeet pompulla. Siinä sitten otetaan rinnalta työtä pois ja loukkaantumisriski kasvaa.
Toinen minkä oon huomannu on se alaslasku... melkeinpä tiputetaan se paino tohon rinnalle ja sitten koitetaan tasapainoilla se ylös. Jos laskettaisiin rauhallisesti niin voima joka menee toho tasapainovirheen korjaamiseen on pois toistoista.

En nyt sano että sä tekisit noin tai mitään mutta tulipahan nytten kirjotettua... :rolleyes:

Tekemällä se penkki paranee (tietyissä rajoissa)
edit: jos tuntuu että toi kaari ei sovi sulle ni kokeile tehdä jalat leveemmällä.

En tee kyllä penkkiä pompulla,kaikki liikkeet pyrin tekemään mahdollisimman puhtaasti.
Itseäänhän siinä vaan huijaa eikä ketään muuta..
Lasken tangon hitaasti rinnalle ja siitä ylös.Ja ei se tanko rinnalle oo ikinä jääny,tuntuu että ojentajista loppuu paukku mut omasta mielestä ne on suhteellisen vahvat..
Esim. Dippiä teen about 25-35 kertaa (riippuen päivästä) omalla painolla ja painan 93kg tällä hetkellä,pituuttahan mulla on 190cm eli suhteellisen paljon.
Kädet on pitkät ku nälkä vuosi ja sen uskon olevan suurin ongelma tohon penkkivaivaan..

Ja palautumisen hoidan aina hyvin etten reenaa mitään jos paikat on kipeenä!

Ei kait se auta ku reenata rintaa enemmän ja kovemmin..! :rock:

ootko koittanut miten kapee penkki kulkee??..kyllä noilla 40kg:n hantteleilla tehtävä vino-p on kovempi kuin toi reilun satasen maksimipena. tokihan se riippuu myös siitä miten olet treenannut mutta silti. tottakai se on raskaampaa pitkillä kavereilla sillä nostomatka kasvaa ja työtä täytyy näin ollen tehdä enemmän, mutta uskon silti että pitkätkin kaverit nostavat suht kovia rautoja kunnon treenillä. jostain oon lukenut että pitkät miehet nostavat kisoissakin kapeella "elbows in" tyyliin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
antti1 sanoi:
Kuten huumor sanoi,niin minustaki toi käsipainoilla tehty vinopena sarja on kova verrattuna tohon penamaksimiin...

niimpä... mut ei mullakaa penkki kulje vaikka tekisin mitä ja olen kans pitkä kätinen, oma pituus vähä päälle 188cm. helppoha nuil tappi käsil on :rolleyes:

paljonko se pena maksimi on, tuo toista sataa on aika häilyvä luku.

edit:luulen että heikoin lenkki on olkapää voimat, sillä jos se penkki on jonkin verran reilu sata ja vinopenkki sarjaa pystyt tekemään kuitenkin 40kilon kässäreillä on ojentajissa ja rinnassa ainakin hyvin voimaa.

Ei en usko että olkapäistä loppuu paukku,ne on aina ollu mun ylivoimaisesti vahvin lihäsryhmä. (esim.pystypunnerrus laitteessa 6x130kg,viparit eteen ja sivulle 10x18kg yms..) Olkapäitten kans ollaan aina pärjätty,pitkistä raajoista en ole huomannu haittaa tässä.

Ja tosta rinta treenistä vielä sen verran että nyi tänään peck decissä tein 90kg jotai 10 toistoo ja taljalla revin 50kg kädelleen about 15 toistoo.

Kyllä tuntus jotenki että ton penkin pitäs nousta enemmän..En sit tiiiä. :wall:

Nii en tiedä onko noi painot vertailukelpoisia muitten suorituksiin koska laitteitahan on erilaisia!

Tein tänään pitkästä aikaa penkissä pitempää sarjaa (10) ja mulla vasen käsi ei tahtonu suoristua kunnolla.. Siis kyse ei ole siitä että olis ollu jo niin pumpissa että ei nouse, vaan jotenki tuo käsi ei päässy "lukkoon" asti..

Tämäpä onkin mielenkiintoinen kysymys. Olen itse myös 190cm (100kg) ja penkki on kyllä aina ollut hyvin heikko. Lähtötilanne tämä: joskus 5v. sitten lopetin treenaamisen (jota olin muutaman vuoden silloin junnuna harrastanut) ja nyt olen treenannut reilu puoli vuotta. Penkkiä en ole tosin täysipainoisesti pystynyt tekemään kuin muutaman kuukauden rannevammojen takia. Rintaa kässäreillä kuitenkin koko tämän puolisen vuotta.

Tulokset about seuraavat:
Penkkimax n. 115-120kg (110kg tuli kevyesti ylös, kun ei ole varmistajaa niin ei uskalla kokeilla todellista maksimia)
Vinopena kässäreillä 40kg x 6
Ranskalainen punnerrus 50kg x 8
Pystypunnerrus kässäreillä 60kg (eli 30kg hanttelit) x 10
Edit: vipunostot sivuille 10 x 20kg

Miltä nämä tulokset vaikuttavat viisaampien mielestä suhteessa toisiinsa? Onko jokin liikkeistä selvästi muita perässä, joka selittäisi heikon penkin. Huom. on siis syytä muistuttaa että penkkiä en ole kunnolla tehnyt kuin muutaman kuukauden, ja periaatteessa kehitys on ollut nousujohteista, joten voi olla että muutaman kuukauden päästä tilanne on toinen ja penkkimaksimi suurempi (vastasinkohan omaan kysymykseeni?).

Ps. Sori jos tungin alkuperäisen postaajan apajille

Lainaanpa threadia vähän. Onko kuinka vaarallista, jos penkissä tykkää laskea tangon aika korkealle, vähän nännien yläpuolelle, jos alaslasku on kuitenkin hallittu? Sieltä nousee minulla painot jostain syystä parhaiten.

Mulla ainaki vaikeutuu nosto jos vaan noin korkealle tangon laskee,enemmänki käytän tissien alapuolella ku yläpuolella.Tiiä sit muista,mulla toi teknikka on pakko olla muutenki aika heikko.. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom