Penkkipaita vai ei, siinäpä kysymys

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally posted by Raven
Mitä ihmettä... Mikä paino ei sitten voita sitä jousivoimaa? Eli, jos laitan tankoon esim 30kg, niin sitten se nousee sieltä muka itsestään ylös??

No voi helvetin helvetti. Mieti järjelläs. Jos paidan jousivoima massaksi muutettuna on vaikka 35 kg, niin se 30 kg ei tule rintaan ellet vedä sitä. Ja kun lopetat vetämisen, niin paino pomppaa ylös. Jos taas nostat 200 kg tollasella paidalla, paino tulee rinnalle, ja joudut sen siitä itse nostamaan, mutta nostettavaa ei jää kuin 165 kg. Äläkä taas ala nussiin sitä pilkkua, tiedän, paita ei auta koko matkalta saman vertaa kuten ei jousikaan. Satuin nyt vain esittämään asian näin yksinkertaistettuna jotta sinäkin ymmärtäisit sen.

Originally posted by Raven
Mitä ihmettä... Mikä paino ei sitten voita sitä jousivoimaa? Eli, jos laitan tankoon esim 30kg, niin sitten se nousee sieltä muka itsestään ylös??

Pari tärkeää seikkaa olisi syytä ottaa huomioon. Eiköhän penkkipaitojen rakenteeseen varastoidu energiaa, niin kuin on esitetty, turha kai siitä on kiistellä. Ei kuitenkaan ole mitään keinoa, millä varastoitunut energia voisi kohdistaa voiman pystysuunnassa, voima vaikuttaakin vaakasuunnassa.

Fysiologisesti rintalihasten toiminta vastannee lähimmin penkkipaidan toimintaa. Ajattelemalla asiaa siltä pohjalta, ja ottamalla huomioon penkkipaidan epälineaarisen voiman tuoton noston aikana, on varmaan helpompi ymmärtää ilmiötä.

Entä vammautumisriski? Paidan kanssa rintalihasten kuormitus pienenee, samoin ilmeisesti olkapäät pääsevät helpommalla?

Originally posted by Nat_Ural
Entä vammautumisriski? Paidan kanssa rintalihasten kuormitus pienenee, samoin ilmeisesti olkapäät pääsevät helpommalla?

No ainakin loukkaantumisia on enemmän raw-penkkaajilla, kuin paitanostajilla.

Mutta ei se silti tarkoita, että niitä tarvitsisi laittaa monta päällekkäin(tupla/tripla-paidat).

Originally posted by Nat_Ural
Pari tärkeää seikkaa olisi syytä ottaa huomioon. Eiköhän penkkipaitojen rakenteeseen varastoidu energiaa, niin kuin on esitetty, turha kai siitä on kiistellä. Ei kuitenkaan ole mitään keinoa, millä varastoitunut energia voisi kohdistaa voiman pystysuunnassa, voima vaikuttaakin vaakasuunnassa.

Fysiologisesti rintalihasten toiminta vastannee lähimmin penkkipaidan toimintaa. Ajattelemalla asiaa siltä pohjalta, ja ottamalla huomioon penkkipaidan epälineaarisen voiman tuoton noston aikana, on varmaan helpompi ymmärtää ilmiötä.

Näin on. Voima vaikuttaa vaakasuunnassa, ja vetää olkavarsia toisiinsa päin ja näin auttaa nostossa. Ja vammautumisesta sen verran, että miten penkkipaita vähentää vammautumista maksiminostossa? Samalla painollahan se vähentää rintalihaksen kuormitusta X kg, mutta jos nostetaan maksimia, voidaan tankoon lisätä tämä X kg joka on paidan tekemä työ, ja rintalihaksen kuormitus on taas sama kuin lähtötilanteessa.

Originally posted by Powerhousu
No voi helvetin helvetti. Mieti järjelläs. Jos paidan jousivoima massaksi muutettuna on vaikka 35 kg, niin se 30 kg ei tule rintaan ellet vedä sitä. Ja kun lopetat vetämisen, niin paino pomppaa ylös. Jos taas nostat 200 kg tollasella paidalla, paino tulee rinnalle, ja joudut sen siitä itse nostamaan, mutta nostettavaa ei jää kuin 165 kg. Äläkä taas ala nussiin sitä pilkkua, tiedän, paita ei auta koko matkalta saman vertaa kuten ei jousikaan. Satuin nyt vain esittämään asian näin yksinkertaistettuna jotta sinäkin ymmärtäisit sen.

Se pilkun viilaus tuntuu olevan täällä muutenkin monella pääasiana.
Kyllä ymmärrän mitä tarkoitat ja tottakai se paita auttaa ja helpottaa nostoa lähdössä.
Mutta jouseen sitä ei kuitenkaan voi verrata. Jousi nostaa itse itsensä ylös, ilman apua. Paita ei itse nosta yhtään mitään, jos nostaja sen sisällä ei nosta.

Näin on. Voima vaikuttaa vaakasuunnassa, ja vetää olkavarsia toisiinsa päin ja näin auttaa nostossa. Ja vammautumisesta sen verran, että miten penkkipaita vähentää vammautumista maksiminostossa? Samalla painollahan se vähentää rintalihaksen kuormitusta X kg, mutta jos nostetaan maksimia, voidaan tankoon lisätä tämä X kg joka on paidan tekemä työ, ja rintalihaksen kuormitus on taas sama kuin lähtötilanteessa.

Tossa teoriassa on pieni aukko. Nimittäin, jos nostaja, jonka raw-penkki on 150 kg, nostaa paidalla, jolla 150 kg tulee rintaan eli teoriasi mukaan paita auttaa tuon verran. Tuo nostaja saisi teoriasi mukaan 300 kiloa rinnaltalähdöstä. Kuitenkin käytäntö on osoittanut sen olevan 200 kilon kieppeillä. Minne häviää 100 kiloa. Jousiteoriasi ei oikein selitä siis sitä että rinnaltalähtevä rauta ei olekaan raw-nosto + rinnalle tuleva rauta. Eikä sitä, jos paidasta saatava hyöty rinnaltalähtöön on 50 kiloa niin miksi sen tangon rintaan asti saaminen vaatiikin 150 kiloa. Jousellasi on melko huono hyötysuhde.

Myönnän sen, että paita auttaa, mutta paidasta saadaan hyöty vain treenaamalla ja vahvistumalla. Sitä ei siis voi verrata trukkiin tai muuhun nostavaan laitteeseen. Lisäksi tunkkiin vertaaminen ei selitä sitä miksi nostaja parantaa tulostaan samalla paidalla.

Originally posted by N.O.Kummonen
Tossa teoriassa on pieni aukko. Nimittäin, jos nostaja, jonka raw-penkki on 150 kg, nostaa paidalla, jolla 150 kg tulee rintaan eli teoriasi mukaan paita auttaa tuon verran. Tuo nostaja saisi teoriasi mukaan 300 kiloa rinnaltalähdöstä. Kuitenkin käytäntö on osoittanut sen olevan 200 kilon kieppeillä. Minne häviää 100 kiloa. Jousiteoriasi ei oikein selitä siis sitä että rinnaltalähtevä rauta ei olekaan raw-nosto + rinnalle tuleva rauta. Eikä sitä, jos paidasta saatava hyöty rinnaltalähtöön on 50 kiloa niin miksi sen tangon rintaan asti saaminen vaatiikin 150 kiloa. Jousellasi on melko huono hyötysuhde.

Myönnän sen, että paita auttaa, mutta paidasta saadaan hyöty vain treenaamalla ja vahvistumalla. Sitä ei siis voi verrata trukkiin tai muuhun nostavaan laitteeseen. Lisäksi tunkkiin vertaaminen ei selitä sitä miksi nostaja parantaa tulostaan samalla paidalla.

Johtuu siitä että paita ei auta suoranaisesti tankoa ylöspäin vaan vetää kyynärvarsia toisiaan vasten. Jos tosta aletaan laskeskeleen vektoreja, niin se 100 kg voi löytyä sieltä.

Tosta penkkipaidan vertaamisesta trukkiin tai tunkkiin olen samaa mieltä. Ei niitä voi oikein verrata. Mä lopetan kuitenkin tähän, koska niinkuin jo sanoin, ei tässä oo mitään järkee. Mä en edes yritä todistella että penkkipaita on turha, tai koita sanoa että penkkipaitaa ei saisi käyttää. Koitan todistaa että penkkipaita auttaa nostossa, ja jotkut täällä yrittää jotenkin senkin kyseenalaistaa etsimällä aukkoja mun teoriasta. Nää mun jutut on melko mutua, mutta sekään ei taas muuta mihinkään sitä asiaa että penkkipaita auttaa saamaan enemmän rautaa ylös tekemällä osan työstä. Piste.

Näköjään keskustelijoiden olisi syytä ymmärtää hieman alakoulufysiikkaa. Penkkipaita on tavalliseen jouseen verrattuna aika mutkikas komponetti, ehkä olisi syytä puhua elastisen potentiaalienergian varastoimisvälineestä. Penkipaidassa kuitujen väliset jännitykset ovat niitä jousia, joista tässä puhutaan. Jos jousesta tulee mieleen vain vanhan nissanin väsyneet jouset, kannattaa osapuolten tutustua asiaan hieman tarkemmin, ennen seuraavaa möläytystä :)

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/pespr.html

Originally posted by Powerhousu
Koitan todistaa että penkkipaita auttaa nostossa, ja jotkut täällä yrittää jotenkin senkin kyseenalaistaa etsimällä aukkoja mun teoriasta. Nää mun jutut on melko mutua, mutta sekään ei taas muuta mihinkään sitä asiaa että penkkipaita auttaa saamaan enemmän rautaa ylös tekemällä osan työstä. Piste.

Tuskin kukaan yrittää väittää, että paidasta ei ole yhtään mitään hyötyä.. Paita toki auttaa enemmän rautaa ylös, mutta pitää muistaa myös ojentajat. Jos ojentajissa ei ole voimaa, niin on aivan sama millainen paita on päällä.

Jousellasi on melko huono hyötysuhde.

Teknologia kehittyy, hyötysuhde paranee ja miehet kovenee. Mitä parempi hyötysuhde, sitä kovempi ukko vaaditaan jousen sisään. :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Joo, ei sitä kai kukaan kiistä, että paita auttaa. Mielestäni tuo jo aiemmin lainaamani Dave Taten lausahdus on aika kuvaava.

"While the bench shirt does help, it really only changes the sticking point a couple of inches."

Artikkeli mistä lainaus löytyy: juttu

Originally posted by takatukkamika
Kaikki homobodarit kitisee penkkipaidan käytöstä.
:lol2:

Sulla on ongelmia. Kukin valitkoon itse onko bodari vai voimanostaja vai mikä. Mua ei sais millään sellaseks pömppömahaseks karvaseks voimanostajaks jollaisia he/ te usein on/olette. Mä oon mielummin tällanen karvaton hyväkroppainen höpönassu. Murrr. :haart:

Originally posted by Mike
Ne homobodarit sattuu nostamaan aika perkeleesti ilman paitaa.

Ei ainakaan moni minun tuntema ja tietämäni.. Varsinkaan suhteutettuna painoon. Mutta poikkeuksia varmasti löytyy monia ja satun vain tietämään ne "heikoimmat".

penkkipaita vai ei

Toni Salin nosti lauantaina 260kg ilman paitaa joten ehdottomasti ei :D .Salinia voitais suosiolla alkaa pitämään suomalaisen penkkipunnerruksen tämänhetkisenä referenssinä no. 1

Kuinka hyvä tuo 120 kg:n penkki alle 60 kg:n sarjaan voimanostajalla itseasiassa on?

Alla on kaikkien sarjojen ikäluokkien ja sukupuolien IPF:n penkkiennätykset alle 60 kg:n sarjaan. Jälkimmäinen kilomäärä on enkka, jos suurempi tulos tehty ikäryhmässä mutta vielä pienempään sarjaan.

Naisjuniorit (14-18 v) 110 kg
Naisjuniorit (19-23 v) 117,5 kg, 122,5 kg (-56 kg)
Naiset avoin 145 kg
Naisveteraanit (40-49 v) 137,5 kg
Naisveteraanit yli 50 v 85 kg
Meet records 147,5 kg

Miesjuniorit (14-18 v) 140 kg, 142,5 kg (-56 kg)
Miesjuniorit (19-23 v) 180 kg
Miehet avoin 193 kg
Miesveteraanit (40-49 v) 193 kg
Miesveteraanit (50-59 v) 140 kg, 188 kg (-56 kg)
Miesveteraanit yli 60 v 112,5 kg, 125 kg (-56 kg)
Meet records 192,5 kg

Noi on kolmen nostomuodon kisoissa tehdyt tulokset. Pelkässä penkissä ennätys alle 60 kg:n sarjaan on 205,5 kg.

ku tekee sen ilman paitaa.

Ku tekis sen myös ilman roinaa niin sais kunnioitusta. Tai kävis edes nimellisesti testit (esim. IPF) ettei vois vetää kaikkea kerralla niin että napa ruskaa. Kumma heppu olet Mike! Kaikkea muuta saisi käyttää paitsi penkkipaitaa, joka on sallittu. Toi sotii aika voimakkaasti vastaan mun käsitystä urheilusta.

Kyllä ykkösiä suomessa ovat ilman erikoista järjestystä Kenneth Sandvik, Ove Lehto, Janne Kuuseva ja Mikko Hämäläinen. Kovia on toki muitakin, mutta tuossa ne jotka olivat päälimmäisenä mielessä. Kova on toki Salinkin.

:offtopic: Pitää myös muistaa että penkki ei ole yhtäkuin voimanosto. Lajeissa mitattuna se on yksi kolmasosa voimanostosta ja yhteistuloksesta katsottuna usein yhden neljäsosan luokkaa.

Kumma heppu olet Mike! Kaikkea muuta saisi käyttää paitsi penkkipaitaa, joka on sallittu. T

Mä voin rikkoa sun haavemaailman sanomalla, että yhtälailla siellä dropitellaan paita päällä. Sorry vain, mutta puhdas urheilu on käsite, joka on vain sun omassa pääkopassa.

Originally posted by Mike
Mä voin rikkoa sun haavemaailman sanomalla, että yhtälailla siellä dropitellaan paita päällä. Sorry vain, mutta puhdas urheilu on käsite, joka on vain sun omassa pääkopassa.

Jep. näitä haavemaailmajannuja tuntuu aina vaan riittävän, vaikka vähän väliä joku jostain lajista jää kiinni. Luulisi silmien jo aukeavan mutta kun ei.

Ja pikku höpönassut luulee, että joku SVNL tai IPF tarkoittaa sitä että sen nostajat on puhtaita... voi kiesus.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom