Penkki- ja leukapiikkaukset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiko-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Eli tietääkö kukaan hyviä piikkauksia penkkiin tahi leuanvetoon? Penkkiin miten pitkä vain, leuanvetoon mieluiten max. 5 viikkoa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
penkkiin joo, mutta leuat on hepreaa..tässäpä yksi toimiva:
1vk:70%x8x3 (siis kaheksan kolmosta)
2vk:75%x7x3
3vk:80%x6x2
4vk:85%x5x2

viikolla kolme en itse juuri enää ole tehnyt apuliikkeitä..tai jos teen,niin tosi kevyesti.
Ohjelma löytyy Selkäinahon "penkkipunnerruksen voimapakkaus"-kirjasta..

Ja tuonko jälkeen viikko ilman penkkiä ja maksimiyritys vai miten? Ja jos teen vinopenkin aina penkin kanssa, niin teenkö siinäkin samanlaiset?
Vielä se että kun maksimi nyt liikkuu tuolla häpeällisen 87,5:n tuntumassa, niin eikö esim. 60 kg:llä ole vähän liian helppo tehdä kahdeksan kolmosta?

piikkauksella tarkoitetaan yleensä suorituskyvyn huipentamista ja voimasta puheenollen kyseessä on yleensä ykkösmaksimi. siihen kyllä suosittelisin hieman erilaista lähestymistapaa.

leukoihin ja penkkiin sopii aika samat systeemit. periaatteessa alat lyhentämään sarjoja, mutta et tee niitä heti loppuun asti. esim. 3 vkoa kakkosilla tai kolmosilla ylöspäin, kunnes tulee raja vastaan. sitten kevyt viikko ja ykkösillä sama juttu.

No mitenkäs tuo hitaampi lähestymistapa (kolmosilla,kakkosilla maksimiin ja sitten ykkösillä) eroaa esim. tämmöseen

1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi.

Onko tämä nimenomaan penkille? Tuntus ainaki et vedolle ja kyykylle sopis tommonen hienovaraisempi tapa...

Onhan nuo tietysti samanlaisia hyvin pitkälti, ajattelin vaan et onko noissa jotain erityistä jujua takana...

juju on erilaisuudessa. kumpikin tapa toimii kyllä. paremmuudesta ei kannata väitellä. yksilöllisyy tärkeempää.

esittämäsi tapa on mun ehdotelma jostain. se sopii sellasille, jotka ei pysty ottamaan kovaa ykköstä usein, mutta maksimitreeneissä ykköset liikkuu parhaiten. tää tapa myös kakkostreenin mukaan tasaa intensiteettiä ja luo pohjaa kevyen viikon jälkeiselle ykköskokeilulle.

noita tapoja ja miksei muutamaa muutakin voi käyttää vuorotellen. onhan noita piikkaussysteemejä vaikka kuinka paljon pää täynnä.

Kuinkahan nopeesti maksimivoima katoaa? ite oon penkki maksimia kokeillu viimeks 2 viikkoa sitten. Viime reenistä on viikon verran, oon ollu flunssassa viikon ja mietin tässä miten jatkaisin reenejä toivuttuani kokonaan. Olisko mahkuja vielä jatkaa maksimi reenejä vai pitäskö alottaa peruskunto hommat taas uusiks?

maksimivoima on hermoston työkyvyn mittari. kyllä se tossa ajassa nukahtaa hieman, mutta kyllä sitä kannattaa edelleen treenata, jos kausi jäi kesken. tee vaikka eka pieni herättelytreeni, jossa haistelet, miltä tuntuu ja sen mukaan sitten joku 3-5 vkon pätkä.

ups, lipsahti toi edellinen....siis joo viidennelä vk:lla sitten vain maksimi.Ja on tarkoituskin, että nostot ovat helppoja/räjähtäviä.....toimi ainakin mulla vaikka JTO ei tätä suositellutkaan, näitähän on muitakin...toimi mulla ainakin, alle tein jakson vitosia...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pistetään nyt samaan ettei tarvi uutta threadia tehdä.

Eli miten valmistautua leuanvedon toistomaksimitestiin? Aikaa on arviolta 4-7vk eli aikaa on. Kyseessä on siis koulun kuntotesti. Olen ajatellut viimeisen viikon jotenkin näin, tässä siis treenit vain leukojen osalta:

Ma: Treeni lisäpainoilla normaalisti
Ti: Lepo
Ke: omalla painolla esim. 10*75-90% maksimitoistomäärästä
To: Lepo
Pe: omalla painolla esim. 10*70-80% maksimitoistomäärästä
La: Lepo
Su: (mahdollisesti erittäin kevyitä sarjoja alle 50% tehoilla?)
Ma: testi

Miltäs tämmöinen näyttää? Minulla ei kokemusta ole näistä asioista mutta tuo tuntuu mielestäni ihan järkevältä. Sanokaa vain jos on ihan perseellään ja antakaa vinkkejä. :)

liian kova vipa viikko.

4-7 vkoa aikaa... mieluummin se 7. kolme treeniä viikossa:

ma: voima, lisäpainoilla 4-6*1-4*n (varaa 1-3 toistoa per sarja) terävästi.

ke: kestävyys, 2*tikapuu 1,2,3,4,5... viimenen sarja hieman vajaa. sarjatauko 2*sarjan pituus eli jos sarja kestää 10", tauko on 20"

pe: sarjakestävyys, 10*5*op/tauko lyhenee 1´--> 30"

kolme kovaa ja yks kevyt viikko. sitten kaks kovaa ja viimenen:

m lämpän jälkeen maksimitoistot
t -
k -
t -
p 5*5*op terävästi
l -
s -
m TESTI

Jto:

Miten paljon hermotukseen vaikuttaa ikä ja paino?
Itsellä on nyt n. 7 vuotta enemmän ikää ja paino 10-15kg vähemmän.. Hermotus n.15kg huonompi, jos samalla menen kuin pikkasen alta parikymppisenä. Vai onko vain pohjakunto sen verran heikompi, että ei nouse niin ylös.

enemmän siihen vaikuttaa harjottelu ku ikä. tottakai sitten noi nopeusominaisuudet alkaa pikkuhiljaa heikkenemään, ku mennään 40:n ohi. mutta edelleen: harjottelukysymys. räjähtävyyden katoamista voidaan hidastaa/ehkäistä hyvin pitkälle, kun vaan sitä tulis treenattua. maksimivoimahommissa räjähtävyydellä on toki suuri apu, mutta kyllä niitä erittäin vahvoja vanhempia patuja liikkeellä on. turha huoli.

jto sanoi:
enemmän siihen vaikuttaa harjottelu ku ikä. tottakai sitten noi nopeusominaisuudet alkaa pikkuhiljaa heikkenemään, ku mennään 40:n ohi. mutta edelleen: harjottelukysymys. räjähtävyyden katoamista voidaan hidastaa/ehkäistä hyvin pitkälle, kun vaan sitä tulis treenattua. maksimivoimahommissa räjähtävyydellä on toki suuri apu, mutta kyllä niitä erittäin vahvoja vanhempia patuja liikkeellä on. turha huoli.

Minkälaista piikkausta suosittelet, tarkoitan ajallisesti? Tarkoitus olisi seuraavaksi kisata ilman paitaa joulukuun alkupuolella. Olen nyt parisen viikkoa tehnyt pohjakuntoa kasin toistoilla.

Eli käykö tuollainen ilmesiesti ihan ohjelmaksi suunnattu juttu piikkaukseksi? Kyse olisi tästä:

Peruskausi:
Viikko sarjat x toistot x kuorma ( % )
1 5x5x70
2 5x70, 5x72,5, 5x75, 5x72,5, 5x70
3 6x5x70
4 5x70, 75, 80, 75, 70
5 7x5x70

Kisakausi:
Viikko sarjat x toistot x kuorma ( % )
6 4x3x75 4x2x85
7 3x4x75 6x4x80
8 4x3x75 3x2x90
9 3x4x75 6x4x80
10 2x3x75 2x2x95
11 kisa / testaa maksimi !

Ja toimiiko tuo samoilla prosenteilla tämmöiselle 90:n penkkaajalle? :/

Zone-sarja -42%
jto: oon nyt tän ohjelman viikolle 12 just menossa ja mietin että miten pitäisi treenata?..jättääkö koko penkki siltä viikolta pois vai tehdä jotain tyyliin 2x3x60% tai jotain?? tuo viimeisin 2x4x90% tein 93kg:lla ja kapeessa 90:llä. saas nyt nähdä miten viikon päästä rauta nousee. :)

1vko 3x5x80%
2vko 4x3x85%
3vko 5x5x80%
4vko 5x4x85%
5vko 4x6x80%
6vko kevennetty
7vko 2x2x90%
8vko 2x1x95%
9vko 2x3x90%
10vko 2x2x95%
11vko 2x4x90%
12vko kevennetty
13vko 1max

älä pois jätä. joku terävä treeni sopii ihan hyvin. vaikka tollanen ku sanoit. kannattaa katella se eka maksimitreeni sillai, että jos tuntuu kauheen raskaalta, ei itteensä tapa. sitten vaan seuraavalla viikolla uusiks. sit kevennys taas ja pari viikkoa ykkösiä lisää.

Suositut

Back
Ylös Bottom