Pelkkä kyykky jalkatreeninä.

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kyllä näin on mullakin, että kunnon kyykyn jälkeen saa portaita kulkiessa irvistellä muutaman päivän. Joskus tuntuu, että just ja just ehtii palautua seuraavaan treeniin. Toisaalta muutaman kerran oon joutunut tekeen kyykyn 5:n päivän kierrolla ja ihan hyvin kulki vaikka jalat ei täysin palautuneilta tuntuneetkaan.

N.O.Kummonen sanoi:
Jos nyt haetaan hyviä syitä treenata pohkeita muiden jalkalihasten ohella niin ponnistusvoima tulee ekana mieleen. Tosin tästäkin ollaan montaa mieltä kuinka paljon kannattaa panostaa juuri pohkeiden treenaamiseen. Tod.näk. ei kannata rakentaa ponnistusvoiman parantamisprojektia pelkän pohjetreenin varaan. Mielummin sen kyykyn varaan.
Samanlaiseen käsitykseen olen itsekin tullut aika pitkälti. Pitää olla monipuolisesti voimaa jaloissa jos haluaa maksimaalisen ponnistusvoiman (hermotukset on sitten erikseen). On niitäkin koulukuntia jotka perustavat ponnistusvoiman pohje- painotteisesti, mutta mitä itse olen nähnyt ja kokenut, sanoisin että monipuolisuus vie voiton (aika loogistakin).
Todella kevyillä kavereilla tämä ei päde samalla tavalla, koska heillä pelkkä hyvä hermotus riittää lennättämään kaverin ilmojen teille (tätä on nähty).

Katotaan jos Hulkki :evil: tulisi kommentoimaan jossain vaiheessa. Se on täysin "mato" näissä asioissa. ;)

Proteos sanoi:
Katotaan jos Hulkki :evil: tulisi kommentoimaan jossain vaiheessa. Se on täysin "mato" näissä asioissa. ;)
Hmm?

Olen tästä aiemminkin kirjoitellut, mutta ponnistusvoimaan tutkineiden tahojen mukaan pohkeiden merkitys on luultua pienempi. Esimerkiksi suora lainaus Tri Ellington Dardenin kirjasta High-Intensity Strength Training (sivu 69):

The gluteus maximus muscles of the buttocks are the most important for running and jumping. From 65 to 80 percent of the power comes from them. Yes, the quadriceps and hamstrings contribute to running and jumping, but not to the extent as do the gluteal muscles. And the calves add only approximately 5 percent. The calves act primarily as a shock absorber.

Lisää samansuuntaista infoa voi saada mm. osoitteesta http://www.jumpforsts.com/stfj.html tilattavista opuksista ja videoista. Tuolla korostetaan nimenomaan maastavedon merkitystä ponnistusvoiman kehittämisessä. Eikä sinänsä ihmekään, harva liike ottaa niin hyvin perseeseen kuin mave. Lisäksi mave on liikkeenä melko lähellä kahden jalan ponnistusta, joten on vain loogista että mavessa käytetään kutakuinkin samoja lihaksia kuin hyppäämisessä.

Hulkki sanoi:
Ei ollu mitään vittuilua... Käytin yleistä sanontaa mikä tarkoittaa jonkun osaavan tietyn asian hyvin. :)

Tarinoit silloin muinoin jossain threadissa pitkät pätkät kyseisestä asiasta. En ite viitsinyt jauhaa "second hand"-tietoa jottei mene tarinat väärin. Niin juu... ja olihan sulla ihan lahjakkaita tuloksiakin menetelmilläsi.

Hulkki sanoi:
Hmm?

Olen tästä aiemminkin kirjoitellut, mutta ponnistusvoimaan tutkineiden tahojen mukaan pohkeiden merkitys on luultua pienempi. Esimerkiksi suora lainaus Tri Ellington Dardenin kirjasta High-Intensity Strength Training (sivu 69):

Pakara 65-80% myös juoksusta!??!? aika ylläri jos pitää paikkansa. Olisiko antaa muuta materiaalia lainauksien tai linkkien muodossa aiheesta (sulla kuitenkin löytyy teratavuja infoa aiheesta) :D

Pertti 123 sanoi:
Pakara 65-80% myös juoksusta!??!? aika ylläri jos pitää paikkansa. Olisiko antaa muuta materiaalia lainauksien tai linkkien muodossa aiheesta (sulla kuitenkin löytyy teratavuja infoa aiheesta) :D
Ei ole linkkejä, vaan ihan paperimuodossa oleva kirja jota sitten quottasin.

Juoksussa ainakin mututuntumalta luulisin reisien olevan hiukan suuremmassa osassa kuin hyppäämisessä, mutta suurimman osan voimasta myös juoksuun uskon tulevan pakaroista.

Toisaalta en halua spekuloida asiaa johon en ole sen kummemmin perehtynyt. Paremmin asian varmasti tuntevat eri lajien urheilijoita valmentavat strength coachit, kuten nyt esimerkiksi joku Charles Poliquin.

Mitnick sanoi:
Älä vikise. On varmaan tosi siistin näköstä ku pohje on 35cm ja reisi 70cm. Treenaa ne pohkees, ehkä vielä alat joku päivä tykkäämään siitä pohjetreenistä.

Niin on tosi siistin näköstä :hyper: Joka päivä joudun sellaisia kattelee (en peilistä tosin, kuten joku tietty heti päätteli)... Kannattaa niitä edes vähän reenailla ni tytötki tykkää enempi... ;)

Hulkki sanoi:
Ei ole linkkejä, vaan ihan paperimuodossa oleva kirja jota sitten quottasin.

Juoksussa ainakin mututuntumalta luulisin reisien olevan hiukan suuremmassa osassa kuin hyppäämisessä, mutta suurimman osan voimasta myös juoksuun uskon tulevan pakaroista.

Toisaalta en halua spekuloida asiaa johon en ole sen kummemmin perehtynyt. Paremmin asian varmasti tuntevat eri lajien urheilijoita valmentavat strength coachit, kuten nyt esimerkiksi joku Charles Poliquin.

Joo itse reenailen pikajuoksua ja pohkeen työtä pidetään myöskin tärkeänä, ei ehkä niinkään vahva pohje, vaan kimmoisa sellainen. Tosiaan voi kuvitella että pikajuoksussa toi takareisi syö prosentteja tolta pakaralta. Mutte eipä mullakaan muuta kuin mutua ole.

"Mun mielestä maailman huonoin syy treenata mitään lihasta. Vielä kun tietää, kuinka kovasti ne naiset ihailevat juuri kaikista lihaksista pohkeita. Aina saa raflassa olla käärimässä lahkeita varsinkin kun on naisten haku...
"

Tai kesäisin kiva kulkea uimarannoilla (yleensäkkään missään) verkkarit jalassa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kertokaas nyt paras sarja- ja toistomäärä mun viikottaiseen kyykkytreeniin, kun treenaan puhtaasti voimaa. Vedän aika syvään aina(eli reidet ja lattia samaan tasoon, kisanosto?) ja pakarat kasvaa tosi herkästi, oikeastaan 5 toistoa riittää jo massatreeniksi, eli vähemmän saisi olla.

3x3 sillain vai vaihtelua välillä 3-5x1-4 toistoa? Joka sarjassa ilmeisesti sillain, että jää vielä varaa yhteen toistoon?

Suositut

Back
Ylös Bottom