BB Pekka Kotipohja

Voisikohan se olla kumminkin niin, että toisille menevät vain nämä Uusitalon, Takamaan yms… tuntumalla tekeminen vain paremmin perille?

Itse kun olen yrittänyt selkää tolleen tuntumalla tehdä niin kädet lähinnä puutuu siinä ja munkin on vähän heijattava liikkeissä, mutta jos jollekin tuo tuntuma metodi toimii niin antaa mennä vaan. Ainahan kannattaa kokeilla.

Joo sama
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sovitaan niin. Ekoja kertoja täällä keskustelemassa niin ehkä ei ole vielä etiketit niin selvillä. Mutta niinku nimimerkistäki voi päätellä niin M&M juttuja innolla seurannu since day one :)
Hyvä, netissä kun ei näissä keskusteluissa aina ihan tule selville, niin parempi että tekee varmasti selväksi että on läppä.
 
Yhtään Pekan meriittejä vähättelemättä, se että saa mitalin, ei tarkoita että on kehittynyt. Kehittyminen on eri asia kuin kisatulokset. Jos te vertaatte esim Sihvosen kehitystä samassa ajassa, niin siinä näkee miten on massa kehittynyt. Lihasmassa on kehittymistä, ei se, että esim voittaa joka vuosi samassa sarjassa kultaa.
Jeps, eihän Pekka ole käsittääkseni saanut lihaa yhtään. Toki siellä loukkaantuminen myös taustalla, äläkä Pekka käsitä väärin. Ei todellakaan tulla tänne sua dissaamaan, sun Fysiikka on hieno. Vaikkakin se on ollut joskus ainakin omaan silmään kovempi.
 
Mä nyt yritän vääntää tätä rautalangasta niinkuin mä olen asian ymmärtänyt. Jos ajatellaan, että henkilö tekee ylätaljaa vaikka 100kg:lla. Tällä painolla liike menee osittain hauiksille, alaselällä ja latseille. Nyt henkilö tiputtaa painoja vaikka kuuteenkymmeneen kiloon jolloin heiluminen ja hauisten osuus vähenee. Tästä hän alkaa hitaasti nostamaan sarjapainoja niin, että vaikka puolen vuodesta päästä tekee siistiä sarjaa 80kg:lla. Onko sinun mielestä täysin mahdoton ajatus, että tällaisessa esimerkissä ne latsit tekevät loppujen lopuksi enemmän työtä kuin alkutilanteessa vaikka sarjapainot olisivat pienemmät? Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että niitä sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa myös tässä treenitavassa :D
Hauisten osuus korostuu jos liike on liian puhdas. Kokeile vaikka.
Kyllä, jos satkulla tekee siistejä toistoja sallitulla heilumisella Jari Leinon tapaan, ja tiputtaa painot 60kg ja tekee täysin liikkumatta, kehitys hidastuu. Ja kuorman jälkeen todennäköisesti jopa pysähtyy.
 
Jengil menee kyl tääl tuneteisii. Pekka pääs tollasilla treeneillä Pro tasolle. Kyl se ottaa vaan niin koville osalla. Pekka on Pro te ette ole.
Katso Nyyssölän - Sihvosen - Kohosen - yatesin - colemanin - tai kenen tahansa selkää jolla se on oikeasti kova. Ei kukaan näistä tee taljoja tai soutuja stabiilisti hifistellen pienillä painoilla.
 
Joo itse taas käytin vuosikausia ns. heiluritekniikoita ja tiettyyn pisteeseen asti kehitystä kyllä tuli. Jossain vaiheessa piti miettiä mikä mättää ja tekniikoiden viilaus ja pienemmät painot(aluksi) oli se mikä toimi mulle. Että sama ahaa elämys voi toimia ihan toisinki päin. Mutta tämä on selkeästi aihe joka ei täällä vääntämällä miksikään muutu. Jokainen reenakkoon tyylillään.
Olisi kiva nähdä kuva kuin kovalle tasolle pääsit. Kun nostat itsesi tähän mukaan. Jos lihat on luokkaa keskiverto, ne saa lähes tyylillä kuin tyylillä jos kaikki muu on treenin ohella kunnossa.
 
Sen kuuluukin mennä, ei se ole mikään eristävä pullover. Ylätaljassa forkutkin ottaa osumaa. Ei se ole eristävä liike, vaan iso massaliike.
Tätä ei tahdota ymmärtää. Jari Leino sanoi jo aikanaan että parhaat massaliikkeet menee väkisin myös viereisille lihasryhmille, osittain. Ne on myös ikävimpiä tehdä ja sattuu eniten.
 
Sen enempää ei jaksa lusikkaa soppaan laittaa, mutta ihan omana kokemuksena parhaiten selälle tuntuu toimivan nimenomaan tuo, että pienellä liikkeen mukana elämisellä se itselle riittävä kuorma liikkeelle alkuliikeradasta ja sen jälkeen viedään selkälihaksilla supistukseen. Sitten kun sitä painoa voi selkälihaksilla jarrutella vielä negatiivisessa vaiheessakin.

Ymmärrän, että jos hermotus on selälle aivan hukassa, niin ääristrictillä tekniikalla voidaan hakea fiilistä miltä se tuntuu, kun lihas supistuu, mutta ei siihen varmaan kannata jämähtää vaan treenaa ennemmin koko lihastoimintaketjua täydellä liikeradalla ja riittävällä kuormalla.
 
Katso Nyyssölän - Sihvosen - Kohosen - yatesin - colemanin - tai kenen tahansa selkää jolla se on oikeasti kova. Ei kukaan näistä tee taljoja tai soutuja stabiilisti hifistellen pienillä painoilla.
Tämä kommentti on alkujaan hieman typerä, koska kaikilla näillä selkä on alkujaan fysiikan vahvuus. Kohonen tekee teknisesti ehkä rumimpia sivuvipareita 50 kilosilla mutta samaan aikaan olkapäät Suomen kovimmat, sattumaa? Jos tarkastellaan bodaria, joka on saanut selkään lihasta ilman, että selkälihakset ovat geneettisesti vahvimpia niin tässä esimerkki:

Justin Sheer IFBB PRO. Vuoden kehitys.
1672103809001.png



Perään vielä treenivideo, jonka jokainen voi katsoa. J


View: https://www.youtube.com/watch?v=LFCAj4CKDbk
 
On kyllä kumma tarve monella päästä helpommalla treenissä. Mulla on teille kaikille maailman helpoin tapa, ei tartte edes hikoilla eikä tehdä edes ylätaljaa, joka on ehkä typerin idea ikinä tuhlata se liike stabiiliin hfistelyyn. Tadaa, tehkää pulloveria, siitä kaikki selkäliikkeet on variaatioita, ainoa ero on, että pulloverissa ei ole mekaanista kuormaa. Veivatkaa sitä, aivan varmaan aktivoi latsin koska se on latsin liikerata. Ette saa selkää sillä kasvamaan, mutta voitte sitten itse todeta, että selkä tarttee kuormia. Eikä tule edes hiki.
 
Eniten tässä asiassa naurattaa se että uusitalo ja kotipohja ei taida olla miken suosikkeja joka kerta samavääntö jos tulee jotaki reenivideota pekalta.samantien pekan videon jälkeen teit samasta aiheesta videon miten selkää pitää oikeasti reenata.👍
 
Tämä kommentti on alkujaan hieman typerä, koska kaikilla näillä selkä on alkujaan fysiikan vahvuus. Kohonen tekee teknisesti ehkä rumimpia sivuvipareita 50 kilosilla mutta samaan aikaan olkapäät Suomen kovimmat, sattumaa? Jos tarkastellaan bodaria, joka on saanut selkään lihasta ilman, että selkälihakset ovat geneettisesti vahvimpia niin tässä esimerkki:

Justin Sheer IFBB PRO. Vuoden kehitys.
katso liitettä 249827


Perään vielä treenivideo, jonka jokainen voi katsoa. J


View: https://www.youtube.com/watch?v=LFCAj4CKDbk

Ei mulla selkä ollut alkujaan mikään vahvuus. Olin 50 kiloinen rimpula, eikä mun selkä mitenkään kehittynyt poikkeuksellisen helposti roiskimalla jotain sinne päin. Vuosikausia jumppasin selälle jos jonkinmoisia juttuja. Joku toimi, joku ei, mutta pikku hiljaa aloin tajuta asioita, jotka oikeasti kehitti selkeästi lihasmassaa lisää. Joskus jopa aivan sattuman kautta.

Olen tehnyt vuosien varrella aivan helvetillisiä treenejä selälle. Hyvin usein selkätreeneissä olotilat menneet sinne pahoinvointitasolle treenin aikana.

Mä voin sanoa, että käytän simppeleitä raskaiden kuormien, voimakkaiden liikemomenttien sekä ääripuhtaiden ja eristävien apuliikkeiden kombinaatioita. Paljon toistoja, liikepareja, supersarjoja, pudotuksia, korkeaa volyymia ja vastapainona näillä, sopivin väliajoin, täysin perus suoria sarjoja pidemmillä tauoilla.

Tämä mun tyyli luonnollisesti poikkeaa perus treeniohjelmien massasta, mitä myyn ihmisille ja saan usein kuulla, että nää metodit on aika erilaisia, kun asiakkaiden ensireaktioita tulee. Mutta samalla hyvin nopeasti palaute on, että hitto nää toimii hyvin ja lihasta tulee. Toisaalta, onhan se palkitsevaa, kun heikosti kehittyvä asiakas on saanutkin kasvua aikaan mun metodeilla. Tarkoitus kuitenkin pyhittää keinot.
 
On kyllä kumma tarve monella päästä helpommalla treenissä. Mulla on teille kaikille maailman helpoin tapa, ei tartte edes hikoilla eikä tehdä edes ylätaljaa, joka on ehkä typerin idea ikinä tuhlata se liike stabiiliin hfistelyyn. Tadaa, tehkää pulloveria, siitä kaikki selkäliikkeet on variaatioita, ainoa ero on, että pulloverissa ei ole mekaanista kuormaa. Veivatkaa sitä, aivan varmaan aktivoi latsin koska se on latsin liikerata. Ette saa selkää sillä kasvamaan, mutta voitte sitten itse todeta, että selkä tarttee kuormia. Eikä tule edes hiki.
Miten tämä nyt saatiin väännettyä siihen että joku yrittää päästä helpommalla?

Jos se selkä kehittyy tasaisesti ja treenitapa on kohtuullisella kuormalla puristellen niin eikö se ole sama silloin tehdä niin?
Tai jos reidet kehittyy hackissa ja ojennuksissa niin onko pakko rueta tekemään takakyykkyä?

Ja hyvä on myös muistaa se että suurin osa salilla kävijöistä tykkää pitää sen treenaamisen mieluisena ja sihen ei välttämättä kuulu failure kyykyt, raskaat kulmasoudut jne.
 
Miten tämä nyt saatiin väännettyä siihen että joku yrittää päästä helpommalla?

Jos se selkä kehittyy tasaisesti ja treenitapa on kohtuullisella kuormalla puristellen niin eikö se ole sama silloin tehdä niin?
Tai jos reidet kehittyy hackissa ja ojennuksissa niin onko pakko rueta tekemään takakyykkyä?

Ja hyvä on myös muistaa se että suurin osa salilla kävijöistä tykkää pitää sen treenaamisen mieluisena ja sihen ei välttämättä kuulu failure kyykyt, raskaat kulmasoudut jne.
Varmasti jokainen kehittyy tiettyyn pisteeseen tavalla jos toisella, oli tekniikat sitten optimaalisia tai ei.

On myös niitä, jotka haluavat etsiä niitä maksimaalista lihasmassaa kasvattavia tapoja treeneihin. Ollaan ehkä veivattu salilla jo useampi vuosi ja hakattu päätä seinään kehityksen junnatessa. Nämä ovat useimmiten niitä, jotka lähtevät sitten hakemaan uutta perspektiiviä omaan tekemiseen.

Kuten sanottua, itse ainakin kokisin positiivisena, että joku seniori, jolla on ehkä jotain kompetenssia ja kokemusta taustalla, ehkä jopa meriittejäkin lihaskasvusta, antaa vinkkejä näille treenaajille.
 
Varmasti jokainen kehittyy tiettyyn pisteeseen tavalla jos toisella, oli tekniikat sitten optimaalisia tai ei.

On myös niitä, jotka haluavat etsiä niitä maksimaalista lihasmassaa kasvattavia tapoja treeneihin. Ollaan ehkä veivattu salilla jo useampi vuosi ja hakattu päätä seinään kehityksen junnatessa. Nämä ovat useimmiten niitä, jotka lähtevät sitten hakemaan uutta perspektiiviä omaan tekemiseen.

Kuten sanottua, itse ainakin kokisin positiivisena, että joku seniori, jolla on ehkä jotain kompetenssia ja kokemusta taustalla, ehkä jopa meriittejäkin lihaskasvusta, antaa vinkkejä näille treenaajille.
Ei ollut tämä mulla pointtina ja olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Pakko oli vain kommentoida kun heittona tuli että yritetään vain päästä helpommalla. Suurin osa salilla kävijöistä ja takuulla yli 50% tän foorumin lukijoista ei treenaa siellä salilla tavoitteenaan suurin mahdollinen lihasmassa.
Mut ehkä turhaan tähän sotken nyt heitä kun aiheena oli selän kasvatus.

Itse treenaan joka toisen treenin raskailla souduilla ja leuanvedoilla, vastavuoroisesti taas joka toisen enemmän laitepainotteisesti ja enemmän puristellen. Selkä on mulla aina kyllä ollut vahva lihasryhmä
 
Hauisten osuus korostuu jos liike on liian puhdas. Kokeile vaikka.
Kyllä, jos satkulla tekee siistejä toistoja sallitulla heilumisella Jari Leinon tapaan, ja tiputtaa painot 60kg ja tekee täysin liikkumatta, kehitys hidastuu. Ja kuorman jälkeen todennäköisesti jopa pysähtyy.
Hei, luetko tuon viestin loppuun ajatuksen kanssa. Kiitos
 
samantien pekan videon jälkeen teit samasta aiheesta videon miten selkää pitää oikeasti reenata.👍
Eiks se ollut vähän pointtikin? Et oo tainnut lukea tätä ketjua.

Mä teen tosta videon ja selitän ite tarkemmin mitä tarkoitan ylipäätänsä. Jengi menee ihan metsään ohjeilla, jossa liikaa yritetään aktivoida selkää, sitten tehdään aivan liian pienillä painoilla. Ja kulmasoutuun tai lähes mihinkään selkäliikkeeseen ei ole universaalia suoritustekniikkaa, vaan se riippuu mitä sillä liikkeellä haetaan.
 
Olen lukenu👍niinkö ei tarvi olla hirveä sherlock että sulla menee tunteisiin jos reenataan ns.tuntumapumppailulla se on käynyt jo selväksi.voisit aukaista oman ketjun kuinka liikkeet tulisi oikein tehdä👍niinkö sanoin että sulla ei taida henkilökemiat natsata kyseisten herrojen kans.mutta pekalle onnittelut kortista ja jatka samaan malliin💪
 
Olen lukenu👍niinkö ei tarvi olla hirveä sherlock että sulla menee tunteisiin jos reenataan ns.tuntumapumppailulla se on käynyt jo selväksi.voisit aukaista oman ketjun kuinka liikkeet tulisi oikein tehdä👍niinkö sanoin että sulla ei taida henkilökemiat natsata kyseisten herrojen kans.mutta pekalle onnittelut kortista ja jatka samaan malliin💪
Avaa sä pari lisälankaa ylilaudalle ja itke siellä. Ei sulla nyt tähän ketjuun taida olla mitään annettavaa, mutta vertaistukea saat tohon vihaan kyllä pikku porukalta, joilla kanssa kaikki mun sanomiset aiheuttaa itkua.
 
Ei ollut tämä mulla pointtina ja olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Pakko oli vain kommentoida kun heittona tuli että yritetään vain päästä helpommalla. Suurin osa salilla kävijöistä ja takuulla yli 50% tän foorumin lukijoista ei treenaa siellä salilla tavoitteenaan suurin mahdollinen lihasmassa.
Mut ehkä turhaan tähän sotken nyt heitä kun aiheena oli selän kasvatus.

Itse treenaan joka toisen treenin raskailla souduilla ja leuanvedoilla, vastavuoroisesti taas joka toisen enemmän laitepainotteisesti ja enemmän puristellen. Selkä on mulla aina kyllä ollut vahva lihasryhmä
Saat kuulostaa tuon lauseen:
Suurin osa salilla kävijöistä ja takuulla yli 50% tän foorumin lukijoista ei treenaa siellä salilla tavoitteenaan suurin mahdollinen lihasmassa.
siltä, että se lihasmassa vois ihan vahingossa kasvaa liian suureksi salilla. Että ei mun tartte treenata salilla kovaa, koska se lihasmassa kasvaa sit liian suureksi ja siitä mä en tykkää.

Mä olen satavarma, että harva siellä salilla haluaa pysyä suht maltillisen näköisenä lihasmassan osalta, kun se treeni niitä lihaksia kasvattaa muuten liikaa. Lihaksen kasvatus on sellainen ikuisuusprojekti, jolloin nälkä kasvaa syödessä etkä sä koskaan pidä itseäsi ”liian” isona. Varsinkin nuoremmat harrastajat, joilla on kova nälkä kasvattaa voimia ja lihaksia. Tavoitteena on suurimmalla osalla perspektiivistä riippuen isommat lihakset kuin lähtötilanteessa.

Kyllä salille mennään hakemaan selkeää kehitystä ja muutosta fysiikkaan, oli se sitten dieetin muodossa kireämpi kroppa tai harjoituskauden optimoitu lihaskasvu maltillisella rasvamassalla. Joukkoon luonnollisesti mahtuu niitä treenaajia, jotka vain tykkää pumputella siellä.

Sit jos mietitään sitä, että näihin keskusteluihin osallistuisi niitä ei-tavoitteellisesti-treenaavia yli 50% tällä foorumilla, voisi kyllä ihmetellä, että miksi vaivautua edes kommentoimaan, jos ei treenaaminen olisi lihaskasvuun tähtäävää?
 
Back
Ylös Bottom