BB Pekka Kotipohja

Sen verran pitää vielä hämmentää soppaa ja kysyä, että pitääkö joku noita Miken soutuja ”epäpuhtaina”? Omaan silmään se on kyllä helvetin siistiä ja puhdasta soutamista/ vetämistä. Salilla näkee helvetisti sellaista soutamista missä se tanko hädintuskin liikkuu mihinkään ja kaikki liike tehdään sillä heijaamisella ja asento on täysin pysty. Tällästä se omakin touhu oli joskus ja siihen tuli ahaa-elämys näistä Arin videoista ja siitä ne liikkeet on jalostuneet eteenpäin. Itsellä paljon ongelmia alaselän kanssa joten varovainen saa olla mutta onhan tuo Miken ”heijaaminen” esim tuossa kulmasoudussa kuitenkin aika olematonta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on sinänsä ihan sama mitä minä teen, niin aina siellä alkaa se puinti.😄 Pekka ei kehity, vaiha valmentaja, ei tule koskaan olemaan overall voittaja, ei voi olla koskaan pro, juna meni jo, pitäs mennä sille ja sille valmennukseen ja rueta treenaa täysii, väärä tekniikka.

En lähde itse enempää tähän keskusteluun ottamaan kantaa. Siinä vaiheessa kun Leinon Jarpan treenivideo tuli tuonne niin sama ois linkkailla branchin treenivideoita tänne ja lähteä niistä keskustelemaan mutta tuskinpa siitä ois kellekkään mitään hyötyä...

Korjaan tänne vielä loppuun yhden harhaluulon. Kyllä minun selkälihakset raskaita kuormia kestää.
 
Yritin kirjoitta, että sillä heilumisella liike menee "normaalia" enemmän noille toisille lihasryhmille, eikä latseille mille se olisi suurimmaksi osaksi tarkoitettu.
Mitä ihmettä, eikä mene, vaan nimenomaan sillä pienellä liikkeellä vähennetään kuormaa käsiltä, nyt oot kyllä hukassa tässä. NIMENOMAAN sillä pienellä liikkeellä saadaan se kuorma paremmin liikkeelle eikä ole riskiä että aletaan käsillä vetämään. Joko mä en ymmärrä mitä kirjoitat, tai sulla ei ole pienintäkään käsitystä miten selkää tehdään.
 
Mitä ihmettä, eikä mene, vaan nimenomaan sillä pienellä liikkeellä vähennetään kuormaa käsiltä, nyt oot kyllä hukassa tässä. NIMENOMAAN sillä pienellä liikkeellä saadaan se kuorma paremmin liikkeelle eikä ole riskiä että aletaan käsillä vetämään. Joko mä en ymmärrä mitä kirjoitat, tai sulla ei ole pienintäkään käsitystä miten selkää tehdään.
Nimenomaan näin. Miten voi jotkut olla näin pahasti pihalla taljavetojen suhteen? Jos lähdet täysin paikoiltaa ja yläkroppa liikkumatta vetämään kahvaa alaspäin, sä vedät sitä silloin täysin käsillä alkuun, kunnes pääset riittävän alas, että selkä aktivoituu. Pieni liikemomentti alkuun saa kuorman liikkeelle, yläkropan optimaaliseen kulmaan vetoa vasten ja liike menee käsien sijasta suoraan selälle.
 
Sellanen jäätävä heijaaminen esim ylätaljassa koko kropalla on eri asia kuin tämä nyt puhuttu pieni liikkeen mukana eläminen. Sille taitaa olla joku termikin olemassa, oisko ollu compensatory acceleration. Edelleen suosittelisin Rännälän videoita katsomaan. Sen verran olen asiaan perehtynyt itsekin, että ymmärrän sen kaverin osaavan biomekaniikkaa sen verran kuin salijutuissa ylipäänsä tarvitsee käytännön treenin tasolla.
 
Tossa videossa on jo alkuun täysin bustattua ryhti-puhetta.Toki videokin on aika vanha jo.

Kuntosaliliikkeissä tottakai ryhti sopivaksi liikkeen mukaisesti, siitä olen samaa mieltä.
Arkielämässä se ei kuitenkaan ole noin että tämä on hyvä ryhti kun "asento on näin ja olkapäät nuin ja selkä näin jne." Ja että asentoa pitäisi jotenkin jatkuvasti harjoitella ja jännittää kehoa turhaan. Jokaisella on oma ryhtinsä ja lähtökohtaisesti ei ole hyvää ja huonoa ryhtiä. Ei tarvitse paljoa nykytutkimustietoa selailla, että osaa nähdä ryhdin eritavalla kuin noin yksipiirteisesti. Enemminkin todennäköisemmin voi saada Tules ongelmia jos yrittää väkisin itseään pitää tässä "hyvässä" ryhdissä missä tuossa videossa puhutaan. Elikkäs liikkeisiin hyvä ryhti ja arkielämässä rennompi meininki ryhdin suhteen, liikettä sopivasti ja asennon vaihtelua nii hyvä tullee eikä mitään Neuvostoliiton aikaista "hyvä" ryhti meininkiä.
Kiitos tiedosta, vaikka hiukan epäolennaista olikin tähän kohtaan.

Miten voi jotkut olla näin pahasti pihalla taljavetojen suhteen?
Ihan mielenkiinnosta, pitääkö sinulle valmennukseen tulevien olla kokeneita ja liikkeet tuntevia treenaajia?
 
Mä tarkoitin nyt ihan reilua heilumista enkä mitään pientä heilumista mihin te nyt viittaatte. Mutta sovitaan joo, että kaikki muut on pihalla :) Adios
Tässä oli kyse nimenomaan tuosta videosta, jossa yläkroppa pidetään täysin staattisessa tilassa ja kuormaa lähdetään vetämään täysin pystyasennosta alaspäin. Tuossa videossa nimenomaan ei kallisteta yläkroppaa lainkaan. Sama alataljassa, olkapäät eivät elä lainkaan, vaan ovat takana koko liikkeen ajan. Näistä oli puhe ja miten se poikkeaa esim Miken ja minun tekniikoista. Ja jos vielä kommentoit takaisin, niin noi sun adiokset ei merkkaa yhtään mitään! :giggle:
 
Ihan mielenkiinnosta, pitääkö sinulle valmennukseen tulevien olla kokeneita ja liikkeet tuntevia treenaajia?
Olenko näin sanonut missään kohtaa? Nyt oli täällä kommentoivista asiantuntijoista kyse. Ei mun asiakkaista, jotka oikeasti haluavat oppia treenaamaan selkää.
 
Jep kaikki muut on pihalla. Ei muutako helkatisti painoa ja heilumaan. Hyvä siitä tulee :D
Mä tein oikein videon, jossa näytin konkreettisesti tuon liikkeen jota pitää olla kun kuormia liikutetaan, mutta ei, jos keskustelu on tällä tasolla, että tosta videostakaan et ymmärrä vielä, niin sun on aivan turha osallistua enään tänne. Trollaamisen voit lopettaa heti.
 
Mä tein oikein videon, jossa näytin konkreettisesti tuon liikkeen jota pitää olla kun kuormia liikutetaan, mutta ei, jos keskustelu on tällä tasolla, että tosta videostakaan et ymmärrä vielä, niin sun on aivan turha osallistua enään tänne. Trollaamisen voit lopettaa heti.
What? Trollannu? Mitä mä olen trollannu? Omasta mielestä ihan asiallisesti esittänyt täällä omat mielipiteet. Asioista saa kait olla eri mieltä kuin te. Se että teet jostain tietystä aiheesta videon ei tee siitä absoluuttista totuutta. Olen kyllä videon katsonut ja siinä oli kyllä joitain ihan hyviä pointteja. Ja edelleen asioistahan saa ola eri mieltä.
 
What? Trollannu? Mitä mä olen trollannu? Omasta mielestä ihan asiallisesti esittänyt täällä omat mielipiteet. Asioista saa kait olla eri mieltä kuin te. Se että teet jostain tietystä aiheesta videon ei tee siitä absoluuttista totuutta. Olen kyllä videon katsonut ja siinä oli kyllä joitain ihan hyviä pointteja. Ja edelleen asioistahan saa ola eri mieltä.
No kuka tässä on sitten käskenyt laittamaan helvetisti painoa ja heilumaan? Joten jätä noi typerät kommentit pois. Mä esitin aika selvästi videolla pointin, se ei ole heilumista nähnytkään.
 
Kiitos tiedosta, vaikka hiukan epäolennaista olikin tähän kohtaan.

En tarkoittanut sinulle suoraan kommenttia, vaan yleisesti ottaen. Sinun postissa vaan tuo videolinkki oli. Mutta ole hyvä :D

Mitä katsonut näitä treenivideoita Uusitalolta niin ROM jää monissa liikkeissä aika pieneksi. Varmasti tuntuma on hyvä kun tehdään osatoisto tyylisesti muttei se tarkoita, että sinne lihaksiin saadaan enemmän mekaanista kuormaa.
 
Viimeksi muokattu:
No kuka tässä on sitten käskenyt laittamaan helvetisti painoa ja heilumaan? Joten jätä noi typerät kommentit pois. Mä esitin aika selvästi videolla pointin, se ei ole heilumista nähnytkään.
No tuo kommentti oli ihan pilke silmäkulmassa heitetty. Ei liittynyt mitenkään sun videoon. Vaan tähän yleiseen keskusteluun. Aika paljon täällä on myös herjattu ns. "hifistelijöitä" niin kai sitä vähän saa takaskin nakata. Mutta tarkoitus ei ollut missään nimessä trollata. Muun muassa jos vähän kelaat taaksepäin ni sullekki toivottelin hyvät joulut(eikä ollut mitään sarkasmia).
 
Kun itse löysin selkäni aikanaan Uusitalon, Takamaan ym. treenivideoiden avulla, treenipainot puolittuivat mutta koko selkä on tulehtunut treenin jälkeen. Selkä on myös jatkanut kasvuaan. Puolet isommalla kuormalla tehdessä käytin liikemomenttia kuorman liikuttamiseen ja sain niinkin lihaskasvua aikaan. En kuitenkaan koskaan saanut samanlaista tulehdustilaa selkään kuin nykyisin "striktisti" tehdessä. Sain kovan hermostollisen damagen ja osumaa myös selän ohi muihin apulihaksiin ja ennen kaikkea selkävammaisena alaselän aina jumiin.

Aika tärkeänä pitäisin sitä, että kokeilee taljoja versoilla tai remmeillä ilman puristusotetta. Auttaa löytämään selän.
 
No tuo kommentti oli ihan pilke silmäkulmassa heitetty. Ei liittynyt mitenkään sun videoon. Vaan tähän yleiseen keskusteluun. Aika paljon täällä on myös herjattu ns. "hifistelijöitä" niin kai sitä vähän saa takaskin nakata. Mutta tarkoitus ei ollut missään nimessä trollata. Muun muassa jos vähän kelaat taaksepäin ni sullekki toivottelin hyvät joulut(eikä ollut mitään sarkasmia).
No jos jätetään sitten pois läpät, koska sekoittaa vain turhaan keskustelua.
 
No jos jätetään sitten pois läpät, koska sekoittaa vain turhaan keskustelua.
Sovitaan niin. Ekoja kertoja täällä keskustelemassa niin ehkä ei ole vielä etiketit niin selvillä. Mutta niinku nimimerkistäki voi päätellä niin M&M juttuja innolla seurannu since day one :)
 
Olenko näin sanonut missään kohtaa? Nyt oli täällä kommentoivista asiantuntijoista kyse. Ei mun asiakkaista, jotka oikeasti haluavat oppia treenaamaan selkää.
"Miten jotkut voi olla noin pihalla..."
Vähän iski silmään kun meitä on paljon joille selkä on hankala tapaus 🙂👌

En tarkoittanut sinulle suoraan kommenttia, vaan yleisesti ottaen....
Ei ropleemaa 👋

Mutta mielenkiinnolla jäädään seuraamaan miten Pekalla ura etenee, erilaisilla metodeilla 👍
 
Voisikohan se olla kumminkin niin, että toisille menevät vain nämä Uusitalon, Takamaan yms… tuntumalla tekeminen vain paremmin perille?

Itse kun olen yrittänyt selkää tolleen tuntumalla tehdä niin kädet lähinnä puutuu siinä ja munkin on vähän heijattava liikkeissä, mutta jos jollekin tuo tuntuma metodi toimii niin antaa mennä vaan. Ainahan kannattaa kokeilla.
 
Back
Ylös Bottom