BB Pekka Kotipohja

Meta title: đŸ”„ PEKKA KOTIPOHJA – LAVOJEN LEGENDAN NÄKY đŸ”„

Meta description: Kokenut kisaaja ja rautainen treenipersoona, tunnettu tinkimÀttömÀstÀ asenteesta ja vahvasta fyysisestÀ lÀsnÀolosta.

Sen verran pitÀÀ vielĂ€ hĂ€mmentÀÀ soppaa ja kysyĂ€, ettĂ€ pitÀÀkö joku noita Miken soutuja ”epĂ€puhtaina”? Omaan silmÀÀn se on kyllĂ€ helvetin siistiĂ€ ja puhdasta soutamista/ vetĂ€mistĂ€. Salilla nĂ€kee helvetisti sellaista soutamista missĂ€ se tanko hĂ€dintuskin liikkuu mihinkÀÀn ja kaikki liike tehdÀÀn sillĂ€ heijaamisella ja asento on tĂ€ysin pysty. TĂ€llĂ€stĂ€ se omakin touhu oli joskus ja siihen tuli ahaa-elĂ€mys nĂ€istĂ€ Arin videoista ja siitĂ€ ne liikkeet on jalostuneet eteenpĂ€in. ItsellĂ€ paljon ongelmia alaselĂ€n kanssa joten varovainen saa olla mutta onhan tuo Miken ”heijaaminen” esim tuossa kulmasoudussa kuitenkin aika olematonta.

Se on sinĂ€nsĂ€ ihan sama mitĂ€ minĂ€ teen, niin aina siellĂ€ alkaa se puinti.😄 Pekka ei kehity, vaiha valmentaja, ei tule koskaan olemaan overall voittaja, ei voi olla koskaan pro, juna meni jo, pitĂ€s mennĂ€ sille ja sille valmennukseen ja rueta treenaa tĂ€ysii, vÀÀrĂ€ tekniikka.

En lÀhde itse enempÀÀ tÀhÀn keskusteluun ottamaan kantaa. SiinÀ vaiheessa kun Leinon Jarpan treenivideo tuli tuonne niin sama ois linkkailla branchin treenivideoita tÀnne ja lÀhteÀ niistÀ keskustelemaan mutta tuskinpa siitÀ ois kellekkÀÀn mitÀÀn hyötyÀ...

Korjaan tÀnne vielÀ loppuun yhden harhaluulon. KyllÀ minun selkÀlihakset raskaita kuormia kestÀÀ.

Yritin kirjoitta, ettÀ sillÀ heilumisella liike menee "normaalia" enemmÀn noille toisille lihasryhmille, eikÀ latseille mille se olisi suurimmaksi osaksi tarkoitettu.
MitÀ ihmettÀ, eikÀ mene, vaan nimenomaan sillÀ pienellÀ liikkeellÀ vÀhennetÀÀn kuormaa kÀsiltÀ, nyt oot kyllÀ hukassa tÀssÀ. NIMENOMAAN sillÀ pienellÀ liikkeellÀ saadaan se kuorma paremmin liikkeelle eikÀ ole riskiÀ ettÀ aletaan kÀsillÀ vetÀmÀÀn. Joko mÀ en ymmÀrrÀ mitÀ kirjoitat, tai sulla ei ole pienintÀkÀÀn kÀsitystÀ miten selkÀÀ tehdÀÀn.

MitÀ ihmettÀ, eikÀ mene, vaan nimenomaan sillÀ pienellÀ liikkeellÀ vÀhennetÀÀn kuormaa kÀsiltÀ, nyt oot kyllÀ hukassa tÀssÀ. NIMENOMAAN sillÀ pienellÀ liikkeellÀ saadaan se kuorma paremmin liikkeelle eikÀ ole riskiÀ ettÀ aletaan kÀsillÀ vetÀmÀÀn. Joko mÀ en ymmÀrrÀ mitÀ kirjoitat, tai sulla ei ole pienintÀkÀÀn kÀsitystÀ miten selkÀÀ tehdÀÀn.
Nimenomaan nÀin. Miten voi jotkut olla nÀin pahasti pihalla taljavetojen suhteen? Jos lÀhdet tÀysin paikoiltaa ja ylÀkroppa liikkumatta vetÀmÀÀn kahvaa alaspÀin, sÀ vedÀt sitÀ silloin tÀysin kÀsillÀ alkuun, kunnes pÀÀset riittÀvÀn alas, ettÀ selkÀ aktivoituu. Pieni liikemomentti alkuun saa kuorman liikkeelle, ylÀkropan optimaaliseen kulmaan vetoa vasten ja liike menee kÀsien sijasta suoraan selÀlle.

MÀ tarkoitin nyt ihan reilua heilumista enkÀ mitÀÀn pientÀ heilumista mihin te nyt viittaatte. Mutta sovitaan joo, ettÀ kaikki muut on pihalla :) Adios

Sellanen jÀÀtÀvÀ heijaaminen esim ylÀtaljassa koko kropalla on eri asia kuin tÀmÀ nyt puhuttu pieni liikkeen mukana elÀminen. Sille taitaa olla joku termikin olemassa, oisko ollu compensatory acceleration. Edelleen suosittelisin RÀnnÀlÀn videoita katsomaan. Sen verran olen asiaan perehtynyt itsekin, ettÀ ymmÀrrÀn sen kaverin osaavan biomekaniikkaa sen verran kuin salijutuissa ylipÀÀnsÀ tarvitsee kÀytÀnnön treenin tasolla.

Tossa videossa on jo alkuun tÀysin bustattua ryhti-puhetta.Toki videokin on aika vanha jo.

KuntosaliliikkeissÀ tottakai ryhti sopivaksi liikkeen mukaisesti, siitÀ olen samaa mieltÀ.
ArkielÀmÀssÀ se ei kuitenkaan ole noin ettÀ tÀmÀ on hyvÀ ryhti kun "asento on nÀin ja olkapÀÀt nuin ja selkÀ nÀin jne." Ja ettÀ asentoa pitÀisi jotenkin jatkuvasti harjoitella ja jÀnnittÀÀ kehoa turhaan. Jokaisella on oma ryhtinsÀ ja lÀhtökohtaisesti ei ole hyvÀÀ ja huonoa ryhtiÀ. Ei tarvitse paljoa nykytutkimustietoa selailla, ettÀ osaa nÀhdÀ ryhdin eritavalla kuin noin yksipiirteisesti. Enemminkin todennÀköisemmin voi saada Tules ongelmia jos yrittÀÀ vÀkisin itseÀÀn pitÀÀ tÀssÀ "hyvÀssÀ" ryhdissÀ missÀ tuossa videossa puhutaan. ElikkÀs liikkeisiin hyvÀ ryhti ja arkielÀmÀssÀ rennompi meininki ryhdin suhteen, liikettÀ sopivasti ja asennon vaihtelua nii hyvÀ tullee eikÀ mitÀÀn Neuvostoliiton aikaista "hyvÀ" ryhti meininkiÀ.
Kiitos tiedosta, vaikka hiukan epÀolennaista olikin tÀhÀn kohtaan.

Miten voi jotkut olla nÀin pahasti pihalla taljavetojen suhteen?
Ihan mielenkiinnosta, pitÀÀkö sinulle valmennukseen tulevien olla kokeneita ja liikkeet tuntevia treenaajia?

MÀ tarkoitin nyt ihan reilua heilumista enkÀ mitÀÀn pientÀ heilumista mihin te nyt viittaatte. Mutta sovitaan joo, ettÀ kaikki muut on pihalla :) Adios
TÀssÀ oli kyse nimenomaan tuosta videosta, jossa ylÀkroppa pidetÀÀn tÀysin staattisessa tilassa ja kuormaa lÀhdetÀÀn vetÀmÀÀn tÀysin pystyasennosta alaspÀin. Tuossa videossa nimenomaan ei kallisteta ylÀkroppaa lainkaan. Sama alataljassa, olkapÀÀt eivÀt elÀ lainkaan, vaan ovat takana koko liikkeen ajan. NÀistÀ oli puhe ja miten se poikkeaa esim Miken ja minun tekniikoista. Ja jos vielÀ kommentoit takaisin, niin noi sun adiokset ei merkkaa yhtÀÀn mitÀÀn! :giggle:

Ihan mielenkiinnosta, pitÀÀkö sinulle valmennukseen tulevien olla kokeneita ja liikkeet tuntevia treenaajia?
Olenko nÀin sanonut missÀÀn kohtaa? Nyt oli tÀÀllÀ kommentoivista asiantuntijoista kyse. Ei mun asiakkaista, jotka oikeasti haluavat oppia treenaamaan selkÀÀ.

Jep kaikki muut on pihalla. Ei muutako helkatisti painoa ja heilumaan. HyvÀ siitÀ tulee :D
MÀ tein oikein videon, jossa nÀytin konkreettisesti tuon liikkeen jota pitÀÀ olla kun kuormia liikutetaan, mutta ei, jos keskustelu on tÀllÀ tasolla, ettÀ tosta videostakaan et ymmÀrrÀ vielÀ, niin sun on aivan turha osallistua enÀÀn tÀnne. Trollaamisen voit lopettaa heti.

MÀ tein oikein videon, jossa nÀytin konkreettisesti tuon liikkeen jota pitÀÀ olla kun kuormia liikutetaan, mutta ei, jos keskustelu on tÀllÀ tasolla, ettÀ tosta videostakaan et ymmÀrrÀ vielÀ, niin sun on aivan turha osallistua enÀÀn tÀnne. Trollaamisen voit lopettaa heti.
What? Trollannu? MitÀ mÀ olen trollannu? Omasta mielestÀ ihan asiallisesti esittÀnyt tÀÀllÀ omat mielipiteet. Asioista saa kait olla eri mieltÀ kuin te. Se ettÀ teet jostain tietystÀ aiheesta videon ei tee siitÀ absoluuttista totuutta. Olen kyllÀ videon katsonut ja siinÀ oli kyllÀ joitain ihan hyviÀ pointteja. Ja edelleen asioistahan saa ola eri mieltÀ.

What? Trollannu? MitÀ mÀ olen trollannu? Omasta mielestÀ ihan asiallisesti esittÀnyt tÀÀllÀ omat mielipiteet. Asioista saa kait olla eri mieltÀ kuin te. Se ettÀ teet jostain tietystÀ aiheesta videon ei tee siitÀ absoluuttista totuutta. Olen kyllÀ videon katsonut ja siinÀ oli kyllÀ joitain ihan hyviÀ pointteja. Ja edelleen asioistahan saa ola eri mieltÀ.
No kuka tÀssÀ on sitten kÀskenyt laittamaan helvetisti painoa ja heilumaan? Joten jÀtÀ noi typerÀt kommentit pois. MÀ esitin aika selvÀsti videolla pointin, se ei ole heilumista nÀhnytkÀÀn.

Kiitos tiedosta, vaikka hiukan epÀolennaista olikin tÀhÀn kohtaan.

En tarkoittanut sinulle suoraan kommenttia, vaan yleisesti ottaen. Sinun postissa vaan tuo videolinkki oli. Mutta ole hyvÀ :D

MitÀ katsonut nÀitÀ treenivideoita Uusitalolta niin ROM jÀÀ monissa liikkeissÀ aika pieneksi. Varmasti tuntuma on hyvÀ kun tehdÀÀn osatoisto tyylisesti muttei se tarkoita, ettÀ sinne lihaksiin saadaan enemmÀn mekaanista kuormaa.

Viimeksi muokattu:
No kuka tÀssÀ on sitten kÀskenyt laittamaan helvetisti painoa ja heilumaan? Joten jÀtÀ noi typerÀt kommentit pois. MÀ esitin aika selvÀsti videolla pointin, se ei ole heilumista nÀhnytkÀÀn.
No tuo kommentti oli ihan pilke silmÀkulmassa heitetty. Ei liittynyt mitenkÀÀn sun videoon. Vaan tÀhÀn yleiseen keskusteluun. Aika paljon tÀÀllÀ on myös herjattu ns. "hifistelijöitÀ" niin kai sitÀ vÀhÀn saa takaskin nakata. Mutta tarkoitus ei ollut missÀÀn nimessÀ trollata. Muun muassa jos vÀhÀn kelaat taaksepÀin ni sullekki toivottelin hyvÀt joulut(eikÀ ollut mitÀÀn sarkasmia).

Kun itse löysin selkÀni aikanaan Uusitalon, Takamaan ym. treenivideoiden avulla, treenipainot puolittuivat mutta koko selkÀ on tulehtunut treenin jÀlkeen. SelkÀ on myös jatkanut kasvuaan. Puolet isommalla kuormalla tehdessÀ kÀytin liikemomenttia kuorman liikuttamiseen ja sain niinkin lihaskasvua aikaan. En kuitenkaan koskaan saanut samanlaista tulehdustilaa selkÀÀn kuin nykyisin "striktisti" tehdessÀ. Sain kovan hermostollisen damagen ja osumaa myös selÀn ohi muihin apulihaksiin ja ennen kaikkea selkÀvammaisena alaselÀn aina jumiin.

Aika tÀrkeÀnÀ pitÀisin sitÀ, ettÀ kokeilee taljoja versoilla tai remmeillÀ ilman puristusotetta. Auttaa löytÀmÀÀn selÀn.

No tuo kommentti oli ihan pilke silmÀkulmassa heitetty. Ei liittynyt mitenkÀÀn sun videoon. Vaan tÀhÀn yleiseen keskusteluun. Aika paljon tÀÀllÀ on myös herjattu ns. "hifistelijöitÀ" niin kai sitÀ vÀhÀn saa takaskin nakata. Mutta tarkoitus ei ollut missÀÀn nimessÀ trollata. Muun muassa jos vÀhÀn kelaat taaksepÀin ni sullekki toivottelin hyvÀt joulut(eikÀ ollut mitÀÀn sarkasmia).
No jos jÀtetÀÀn sitten pois lÀpÀt, koska sekoittaa vain turhaan keskustelua.

No jos jÀtetÀÀn sitten pois lÀpÀt, koska sekoittaa vain turhaan keskustelua.
Sovitaan niin. Ekoja kertoja tÀÀllÀ keskustelemassa niin ehkÀ ei ole vielÀ etiketit niin selvillÀ. Mutta niinku nimimerkistÀki voi pÀÀtellÀ niin M&M juttuja innolla seurannu since day one :)

Olenko nÀin sanonut missÀÀn kohtaa? Nyt oli tÀÀllÀ kommentoivista asiantuntijoista kyse. Ei mun asiakkaista, jotka oikeasti haluavat oppia treenaamaan selkÀÀ.
"Miten jotkut voi olla noin pihalla..."
VĂ€hĂ€n iski silmÀÀn kun meitĂ€ on paljon joille selkĂ€ on hankala tapaus 🙂👌

En tarkoittanut sinulle suoraan kommenttia, vaan yleisesti ottaen....
Ei ropleemaa 👋

Mutta mielenkiinnolla jÀÀdÀÀn seuraamaan miten Pekalla ura etenee, erilaisilla metodeilla 👍

Voisikohan se olla kumminkin niin, ettÀ toisille menevÀt vain nÀmÀ Uusitalon, Takamaan yms
 tuntumalla tekeminen vain paremmin perille?

Itse kun olen yrittÀnyt selkÀÀ tolleen tuntumalla tehdÀ niin kÀdet lÀhinnÀ puutuu siinÀ ja munkin on vÀhÀn heijattava liikkeissÀ, mutta jos jollekin tuo tuntuma metodi toimii niin antaa mennÀ vaan. Ainahan kannattaa kokeilla.

Back
Ylös Bottom