BB Pekka Kotipohja


View: https://youtu.be/k8YPtUKw6P4


Eihän Uusitalo nuin väitäkkään miten sanot?


Tossa videossa on jo alkuun täysin bustattua ryhti-puhetta.Toki videokin on aika vanha jo.

Kuntosaliliikkeissä tottakai ryhti sopivaksi liikkeen mukaisesti, siitä olen samaa mieltä.
Arkielämässä se ei kuitenkaan ole noin että tämä on hyvä ryhti kun "asento on näin ja olkapäät nuin ja selkä näin jne." Ja että asentoa pitäisi jotenkin jatkuvasti harjoitella ja jännittää kehoa turhaan. Jokaisella on oma ryhtinsä ja lähtökohtaisesti ei ole hyvää ja huonoa ryhtiä. Ei tarvitse paljoa nykytutkimustietoa selailla, että osaa nähdä ryhdin eritavalla kuin noin yksipiirteisesti. Enemminkin todennäköisemmin voi saada Tules ongelmia jos yrittää väkisin itseään pitää tässä "hyvässä" ryhdissä missä tuossa videossa puhutaan. Elikkäs liikkeisiin hyvä ryhti ja arkielämässä rennompi meininki ryhdin suhteen, liikettä sopivasti ja asennon vaihtelua nii hyvä tullee eikä mitään Neuvostoliiton aikaista "hyvä" ryhti meininkiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu en ole ollut. Mutta samanlailla ethän sinäkään ole ollut esim. Uusitalon ja Kotipohjan opissa tai reenikaverina. Älä siis sinäkään oleta ettei heidän tyylinsä toimi.
Eli tämän teorian perusteella itse tiedät yhtä vähän heidän metodeista kun minä sinun.
Paitsi että mä olen treenannut yli 30 vuotta suht kaikille tavoilla, miten voi treenata. Juurikin tehnyt tuolla Uusitalon tavalla hyvin hyvin striktisti taljoja ilman että kroppa liikkuu senttiäkään vedonmyötäisesti. Täysin tehotonta treenaamista sellainen, selkä ei kehittynyt mihinkään. EI mihinkään. Kädet tosin sai jerkkua paljon, kun liike siirtyy olkavarsille väkisinkin tuolla tavalla tehtynä. Tehkää tietysti ihan just miten haluatte, se ei mua haittaa. Jännä juttu vaan, kun sitten niitä ihmisiä sattuu tulemaan mun pakeille ja lopulta pyytävät mua jeesimään näissä asioissa, kun kehitys junnaa. Joka kerta näillekin ihmisille on tullut se ahaa -elämys, kun ollaankin heitetty koko hifistely tunkiolle ja alettu tekemään treeniä miettien sitä selän isoa liikerataa.
 
Asia tuli varmaan jo selväksi. Hienoa kuitenkin, että Pekan kehitys ei ole junnannut. Todisteena tästä SM-voiton jälkeen voitettu Pro-kortti
Yhtään Pekan meriittejä vähättelemättä, se että saa mitalin, ei tarkoita että on kehittynyt. Kehittyminen on eri asia kuin kisatulokset. Jos te vertaatte esim Sihvosen kehitystä samassa ajassa, niin siinä näkee miten on massa kehittynyt. Lihasmassa on kehittymistä, ei se, että esim voittaa joka vuosi samassa sarjassa kultaa.
 
Yhtään Pekan meriittejä vähättelemättä, se että saa mitalin, ei tarkoita että on kehittynyt. Kehittyminen on eri asia kuin kisatulokset. Jos te vertaatte esim Sihvosen kehitystä samassa ajassa, niin siinä näkee miten on massa kehittynyt. Lihasmassa on kehittymistä, ei se, että esim voittaa joka vuosi samassa sarjassa kultaa.
Saivartelua. Varmaan ymmärsit mitä tarkoitan, mutta joo sovitaan, että jokainen saa treenata sillä tavoin kuin haluaa mutta Pekan tapa ei ole oikea koska Nyyssölä ei ole saanut tällä selkää kasvatettua. Adios!
 
Saivartelua. Varmaan ymmärsit mitä tarkoitan, mutta joo sovitaan, että jokainen saa treenata sillä tavoin kuin haluaa mutta Pekan tapa ei ole oikea koska Nyyssölä ei ole saanut tällä selkää kasvatettua. Adios!
Pekan treenit mä ymmärrän koska sillä on selkä leikattu eikä ole mahdollista kuormilla pelata. Mutta te muut, älkää nyt herranjumala alkako hienostelemaan liikaa, sitä rautaa pitää liikuttaa reippaasti että se lihas tekee työtä.

Toi on liian yleistä että vältellään ikäviä liikkeitä ja treenejä. Se on aivan naurettavan helppoa tehdä superpuhtaasti pienemmillä painoilla ja olla prässissä kyykyn sijaan, siksi niitä kevyempiä juttuja puolustellaan viimeiseen saakka. Mutta pääasia, että tulee myös muita mielipiteitä vaikka sinä ja moni muu ei tykkäiskään, ei teidän ole pakko tehdä mitään mitä ette halua eikä siitä ole haittaa, että mä tein esim esimerkkivideon selästä.
 
Saivartelua. Varmaan ymmärsit mitä tarkoitan, mutta joo sovitaan, että jokainen saa treenata sillä tavoin kuin haluaa mutta Pekan tapa ei ole oikea koska Nyyssölä ei ole saanut tällä selkää kasvatettua. Adios!
Älä nyt loukkaannu siitä, etten niele Uusitalon yleisohjeistuksia taljavedoissa. Tämä on keskusteluforumi, jossa nimenomaan on mielekästä keskustella asioista. Ehkä joku saattaa tästäkin ottaa kopin ja mennä kokeilemaan kumpaistakin tyyliä? Ei tässä kukaan mitään häviä, ainoastaan sinä, kun pahoitit mielesi. Sayonara!
 
Pekan treenit mä ymmärrän koska sillä on selkä leikattu eikä ole mahdollista kuormilla pelata. Mutta te muut, älkää nyt herranjumala alkako hienostelemaan liikaa, sitä rautaa pitää liikuttaa reippaasti että se lihas tekee työtä.

Mä nyt yritän vääntää tätä rautalangasta niinkuin mä olen asian ymmärtänyt. Jos ajatellaan, että henkilö tekee ylätaljaa vaikka 100kg:lla. Tällä painolla liike menee osittain hauiksille, alaselällä ja latseille. Nyt henkilö tiputtaa painoja vaikka kuuteenkymmeneen kiloon jolloin heiluminen ja hauisten osuus vähenee. Tästä hän alkaa hitaasti nostamaan sarjapainoja niin, että vaikka puolen vuodesta päästä tekee siistiä sarjaa 80kg:lla. Onko sinun mielestä täysin mahdoton ajatus, että tällaisessa esimerkissä ne latsit tekevät loppujen lopuksi enemmän työtä kuin alkutilanteessa vaikka sarjapainot olisivat pienemmät? Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että niitä sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa myös tässä treenitavassa :D
 
Älä nyt loukkaannu siitä, etten niele Uusitalon yleisohjeistuksia taljavedoissa. Tämä on keskusteluforumi, jossa nimenomaan on mielekästä keskustella asioista. Ehkä joku saattaa tästäkin ottaa kopin ja mennä kokeilemaan kumpaistakin tyyliä? Ei tässä kukaan mitään häviä, ainoastaan sinä, kun pahoitit mielesi. Sayonara!
En ole todellakaan pahoittanut mieltäni. Ennemminkin huvittaa lukea noita sun viestejä, älä huoli :D
 
Mä nyt yritän vääntää tätä rautalangasta niinkuin mä olen asian ymmärtänyt. Jos ajatellaan, että henkilö tekee ylätaljaa vaikka 100kg:lla. Tällä painolla liike menee osittain hauiksille, alaselällä ja latseille. Nyt henkilö tiputtaa painoja vaikka kuuteenkymmeneen kiloon jolloin heiluminen ja hauisten osuus vähenee. Tästä hän alkaa hitaasti nostamaan sarjapainoja niin, että vaikka puolen vuodesta päästä tekee siistiä sarjaa 80kg:lla. Onko sinun mielestä täysin mahdoton ajatus, että tällaisessa esimerkissä ne latsit tekevät loppujen lopuksi enemmän työtä kuin alkutilanteessa vaikka sarjapainot olisivat pienemmät? Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että niitä sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa myös tässä treenitavassa :D
Ei, kun ylätaljaa ei pidä tehdä äärimmäisen striktillä tyylillä, koska se selkä ei oikeasti tee siinä riittävän isolla liikealueella töitä. Alataljassa esim pitämällä olkapäät takana ja lavat yhdessä koko liikkeen ajan, jää liike ns. osatoistoksi. Katso miten arska teki alataljaa ja miten nää uusavuttomat sitä tekee jonkun höpöhöpön ohjauksessa tuossa IG klipissä. Mä kyllä tässä kohtaa tiedän mistä puhun.
 
Paitsi että mä olen treenannut yli 30 vuotta suht kaikille tavoilla, miten voi treenata. Juurikin tehnyt tuolla Uusitalon tavalla hyvin hyvin striktisti taljoja ilman että kroppa liikkuu senttiäkään vedonmyötäisesti. Täysin tehotonta treenaamista sellainen, selkä ei kehittynyt mihinkään. EI mihinkään. Kädet tosin sai jerkkua paljon, kun liike siirtyy olkavarsille väkisinkin tuolla tavalla tehtynä. Tehkää tietysti ihan just miten haluatte, se ei mua haittaa. Jännä juttu vaan, kun sitten niitä ihmisiä sattuu tulemaan mun pakeille ja lopulta pyytävät mua jeesimään näissä asioissa, kun kehitys junnaa. Joka kerta näillekin ihmisille on tullut se ahaa -elämys, kun ollaankin heitetty koko hifistely tunkiolle ja alettu tekemään treeniä miettien sitä selän isoa liikerataa.
Joo itse taas käytin vuosikausia ns. heiluritekniikoita ja tiettyyn pisteeseen asti kehitystä kyllä tuli. Jossain vaiheessa piti miettiä mikä mättää ja tekniikoiden viilaus ja pienemmät painot(aluksi) oli se mikä toimi mulle. Että sama ahaa elämys voi toimia ihan toisinki päin. Mutta tämä on selkeästi aihe joka ei täällä vääntämällä miksikään muutu. Jokainen reenakkoon tyylillään.
 
Mä nyt yritän vääntää tätä rautalangasta niinkuin mä olen asian ymmärtänyt. Jos ajatellaan, että henkilö tekee ylätaljaa vaikka 100kg:lla. Tällä painolla liike menee osittain hauiksille, alaselällä ja latseille. Nyt henkilö tiputtaa painoja vaikka kuuteenkymmeneen kiloon jolloin heiluminen ja hauisten osuus vähenee. Tästä hän alkaa hitaasti nostamaan sarjapainoja niin, että vaikka puolen vuodesta päästä tekee siistiä sarjaa 80kg:lla. Onko sinun mielestä täysin mahdoton ajatus, että tällaisessa esimerkissä ne latsit tekevät loppujen lopuksi enemmän työtä kuin alkutilanteessa vaikka sarjapainot olisivat pienemmät? Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että niitä sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa myös tässä treenitavassa :D
Se toinen kaveri on paukuttanut puoli vuotta jo yli 100kg ylätaljoja, sillä on isompi selkä aivan varmaan. Se kuorman pudottaminen hölmöllä venytyksessä momentin droppaamisella vain on tyhmää kun supistus kuormalla on tärkeä.
 
Sanoisin edelleen, että selkäliikkeet ovat useimmat sen tyylistä liikkeitä, että mahdollisimman ison kuorman saaminen liikkeen keskiosuudelle (joka lienee oikeasti se tärkein) on vaikea saada ilman pientä elämistä liikkeen mukana. Muuten kuormaa rajoittaa ne lihaksen liikeradan alussa ja lopussa oleva heikommat alueet, joista aivan striktinä vetämällä ei saa keskiosaa riittävästi kuormittavaa kuormaa oikein liikkeelle. Hyvin rakennetuissa koneliikkeissä tätä ongelmaa on ratkaistu keskiosasta raskaammalla vastuskäyrällä, näitä tosin on harvassa. Jengi unohtaa nyt sen, että mekaaninen kuorma on ensisijainen lihasta kasvattava tekijä, subjektiivinen ”hyvä tuntuma” eli käytännössä usein hyvä loppusupistus vasta selvästi sekundaarinen asia.
 
Mä nyt yritän vääntää tätä rautalangasta niinkuin mä olen asian ymmärtänyt. Jos ajatellaan, että henkilö tekee ylätaljaa vaikka 100kg:lla. Tällä painolla liike menee osittain hauiksille, alaselällä ja latseille. Nyt henkilö tiputtaa painoja vaikka kuuteenkymmeneen kiloon jolloin heiluminen ja hauisten osuus vähenee. Tästä hän alkaa hitaasti nostamaan sarjapainoja niin, että vaikka puolen vuodesta päästä tekee siistiä sarjaa 80kg:lla. Onko sinun mielestä täysin mahdoton ajatus, että tällaisessa esimerkissä ne latsit tekevät loppujen lopuksi enemmän työtä kuin alkutilanteessa vaikka sarjapainot olisivat pienemmät? Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että niitä sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa myös tässä treenitavassa :D
Juurikin näin! :)
 
Tällä painolla liike menee osittain hauiksille, alaselällä ja latseille
Sen kuuluukin mennä, ei se ole mikään eristävä pullover. Ylätaljassa forkutkin ottaa osumaa. Ei se ole eristävä liike, vaan iso massaliike.
 
Sen kuuluukin mennä, ei se ole mikään eristävä pullover. Ylätaljassa forkutkin ottaa osumaa. Ei se ole eristävä liike, vaan iso massaliike.
Ymmärrän sen. Varmaan ymmärrät, että esim. maastavedosta keskusteltaessa ei ole rakentavaa kirjoittaa joka ikistä lihasta mihin se käy. Yritin kirjoitta, että sillä heilumisella liike menee "normaalia" enemmän noille toisille lihasryhmille, eikä latseille mille se olisi suurimmaksi osaksi tarkoitettu.
 
Pekan treenit mä ymmärrän koska sillä on selkä leikattu eikä ole mahdollista kuormilla pelata. Mutta te muut, älkää nyt herranjumala alkako hienostelemaan liikaa, sitä rautaa pitää liikuttaa reippaasti että se lihas tekee työtä.

Toi on liian yleistä että vältellään ikäviä liikkeitä ja treenejä. Se on aivan naurettavan helppoa tehdä superpuhtaasti pienemmillä painoilla ja olla prässissä kyykyn sijaan, siksi niitä kevyempiä juttuja puolustellaan viimeiseen saakka. Mutta pääasia, että tulee myös muita mielipiteitä vaikka sinä ja moni muu ei tykkäiskään, ei teidän ole pakko tehdä mitään mitä ette halua eikä siitä ole haittaa, että mä tein esim esimerkkivideon selästä.
Nuo Pekan videot on ihan yleispäteviä niillekkin kenellä ei ole esim. selkää leikattu. Kyllä niistä kannattis ottaa kaikkien koppia.

"
Toi on liian yleistä että vältellään ikäviä liikkeitä ja treenejä.
Vielä yleisempää on nähdä kun joku menee esim. siihen ylätaljaan ja alkaa riuhtomaan sitä ihan liian isoilla painoilla. Ei sitten niin mitään järkeä.
Ei täällä kukaan kevyempiä painoja puolustele. Ei se siistillä tyylillä reenaaminen ole mitään heikkojen hommaa ja hankalien liikkeiden karttamista. Sillä ns. striktilläkin tyylillä voi reenataa kovaa. Siinä ei vaan rasitu niin paljoa toissijaiset lihakset. Mutta Mikellekkin kaikesta huolimatta hyvät joulut ja uudet vuodet :D
 
Back
Ylös Bottom