BB Pekka Kotipohja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisi mielenkiintoista jos saisi tuon Jari Rännälän selittää oma näkemyksensä selän treenaamisesta.

Puhuiko Aki Mähönen myös joskus selän treenaamisesta tuntumalla unohtamalla ne painot ja laittamalla tekniikan ensiksi kuntoon jos selkä ei ole hyvin hermottava/vastaanottava lihasryhmä? Eikös hän kasvattanut selän huonosta lihasryhmästä hyväksi lihasryhmäksi aika nopeasti aikanaan?
Tästä olisi mielenkiintoista myös kuulla.
 
Muutenkin huvittaa kaikki nykypäivän hifistely. Sulla on tuo ja tuo lihas väärässä asennossa kun teet tuota.
Jos progressiivisesti kuormat nousevat offilla, lähes joka liikkeessä, on melkoisen varmaa että myös lihas reagoi ärsykkeeseen kasvavamalla. Eikä sen tuntuman tarvitse edes aina olla luokkaa "jäätävä". Isot romut isot lihakset pätevät hyvin usein. (ei tietenkään liikaa liikkeen kustannuksella)
Jos aina tekisi pienillä painoilla ja miettisi kokoajan kohdelihasta, kyllä kehitys huonoksi jäisi. Tai sit pitää olla friikki.
Tämä yleisellä tasolla en ota kantaa Kotipohjan treeneihin. Tsemppiä Pekka tuleviin koitoksiin!

Ei hyvä kontrolli tarkoita pieniä painoja. Ne voi olla molemmat. Silloin ollaankin isossa ja vahvassa kunnossa.
 
Ihan ku oisin lukenu nämä samat setit tästä ketjusta monta kertaa aiemminkin 😂 Aina ku tulee tekniikka videoo nii saadaan hyvät mähinät päälle. Käyttämällä vastusta, liikettä ja tekniikkaa selkää kasvaa niin paljon kun genetiikka antaa periksi. Yhden tekijän, jos noista kolmesta jättää pois ei täyteen potenttiaalin päästä ikinä. Se on sitten jokaisen oma asian mihin noista kolmesta asiasta eniten keskittyy. Näin sanosin 11vuoden naturaali treenikokemuksella 🤷🏼‍♂️
 
Muutenkin huvittaa kaikki nykypäivän hifistely. Sulla on tuo ja tuo lihas väärässä asennossa kun teet tuota.
Jos progressiivisesti kuormat nousevat offilla, lähes joka liikkeessä, on melkoisen varmaa että myös lihas reagoi ärsykkeeseen kasvavamalla. Eikä sen tuntuman tarvitse edes aina olla luokkaa "jäätävä". Isot romut isot lihakset pätevät hyvin usein. (ei tietenkään liikaa liikkeen kustannuksella)
Jos aina tekisi pienillä painoilla ja miettisi kokoajan kohdelihasta, kyllä kehitys huonoksi jäisi. Tai sit pitää olla friikki.
Tämä yleisellä tasolla en ota kantaa Kotipohjan treeneihin. Tsemppiä Pekka tuleviin koitoksiin!

"Pääasia, että vedät niin perkeleesti!"

- Jari Leino -
 
Mulla on ollut valmentajana kymmeniä, ellei satoja valmennettavia, joille olen opettanut nimenomaan selän treenausta ja kummasti on löytynyt oikeat metodit selälle siinä kohtaa.

Luonnollisesti jokainen itse saa tehdä mitä parhaaksi näkee, mutta tosiasia on, ettei selkä kasva pienillä painoilla ja striktillä tekniikalla mihinkään. Olen siis kokeillut aikanaan juurikin noita samoja metodeja, tekemällä hyvin paikoillaan, lyhyellä liikeradalla selkäliikeittä saamatta juurikaan mitään lihaskasvua aikaiseksi. Kaikki on kokeiltu ja sitä kautta löydetty ne aidosti tehokkaimmat tekniikat. Se vaatii pitkää liikerataa ja sopivaa liikemomenttia mukaan.

En tätä ilkeyksissäni ole täällä väittelemässä, kun muutenkin kirjoitan hyvin harvakseltaan täällä. Toisinaan vaan tulee tarve tuoda esille hieman erilaista aspektia näihin keskusteluihin, koska haluan antaa vinkkejä niille, jotka aidosti haluavat saada lihaskasvua lisää.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Itse reenasin monta vuotta esim. selkää silleen, että mukana oli hieman liikemomenttia ja painot kasvoivat progressiivisesti. Selkää kuitenkaan ei ollut. Päätin mennä viisaamman oppiin ja siellä nimenomaan painot tippui aluksi reilusti ja tehtiin ns. stabiililla tarkalla(joittenkin mielestä "hifistelyllä") ja hups keikkaa alkoi kehitystä tulla. Selkä alkoi siis kunnolla kasvamaan kun reenattiin pelkästään selkää. En varsinkaan aloittelijaa laittais ekana hakemaan mitään liike energialla pelkästään sen takia että saadaan isommat painot. Eka olisi hyvä "löytää" se selkä ilman heilumisia ja sitten lähtä lisäämään painoja.
Kirpasee äijän fanina lähtä kritisoimaan, mutta itse oon elävä esimerkki siitä että Arin metodit on way to go. Nehän on nimenomaan niitä perustekniikoita.
 
En ole varsinainen syväasiantuntija, mutta tulkitsen näin harrastelijana, että noissa Uusitalon ja Pekan ohjeissa treeniä ei kohdisteta geneerisesti selkään vaan eristetään yksi lihas selästä.

Esimerkiksi: Lavat ja olkapäät taakse noissa souduissa kokonajan, kun treenataan latseja, koska ei haluta treenata silloin suunnikaslihasta ja trapseja. Esim ylätaljassa siksi myös suht kapea ote, koska voi muuten osua vahingossa teres majoriin, joka ei ole latissimus dorsi. Toki ne kai siitä jatkuvasta supistuksesta jotain collateral damagea ottavat kuin myös infraspinatus ja vatsat kulmasouduissa väkisin staattisesta pidosta.
 
Eikö lähtökohtaisesti 99% treenaajista pitäisi olla kiinnostunut miten se pro-tason kehonrakentaja on saannut tehtyä ne ensimmäiset 20kg lihasta eikä niinkään se miten hän yrittää nykyään yksityiskohtaisesti viimeistellä/parannella lihaksiaan ja selviytyä vammahistoriastaan.
 
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Itse reenasin monta vuotta esim. selkää silleen, että mukana oli hieman liikemomenttia ja painot kasvoivat progressiivisesti. Selkää kuitenkaan ei ollut. Päätin mennä viisaamman oppiin ja siellä nimenomaan painot tippui aluksi reilusti ja tehtiin ns. stabiililla tarkalla(joittenkin mielestä "hifistelyllä") ja hups keikkaa alkoi kehitystä tulla. Selkä alkoi siis kunnolla kasvamaan kun reenattiin pelkästään selkää. En varsinkaan aloittelijaa laittais ekana hakemaan mitään liike energialla pelkästään sen takia että saadaan isommat painot. Eka olisi hyvä "löytää" se selkä ilman heilumisia ja sitten lähtä lisäämään painoja.
Kirpasee äijän fanina lähtä kritisoimaan, mutta itse oon elävä esimerkki siitä että Arin metodit on way to go. Nehän on nimenomaan niitä perustekniikoita.
Pitää olla motorisesti äärettömän lahjaton, jos ei osaa lapoja supistaa tai laskea kättä ylhäältä alas. Jos ihminen esim ei osaa kättä koukistaa joka aktivoi hauislihaksen, kannattaa vaihtaa lajia.
 
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Itse reenasin monta vuotta esim. selkää silleen, että mukana oli hieman liikemomenttia ja painot kasvoivat progressiivisesti. Selkää kuitenkaan ei ollut. Päätin mennä viisaamman oppiin ja siellä nimenomaan painot tippui aluksi reilusti ja tehtiin ns. stabiililla tarkalla(joittenkin mielestä "hifistelyllä") ja hups keikkaa alkoi kehitystä tulla. Selkä alkoi siis kunnolla kasvamaan kun reenattiin pelkästään selkää. En varsinkaan aloittelijaa laittais ekana hakemaan mitään liike energialla pelkästään sen takia että saadaan isommat painot. Eka olisi hyvä "löytää" se selkä ilman heilumisia ja sitten lähtä lisäämään painoja.
Kirpasee äijän fanina lähtä kritisoimaan, mutta itse oon elävä esimerkki siitä että Arin metodit on way to go. Nehän on nimenomaan niitä perustekniikoita.
Et ole mun opissa ollut. Mä opetan kyllä treenaamaan oikein, jonka jälkeen lähdetään modifioimaan liikettä vielä tehokkaammin mun tyylillä. Näin liikkeet menevät juurikin parhaiten selälle ja vain selälle. Älä siis oleta asioita kun et tiedä mun metodeista ja tekniikkaneuvoista yhtään mitään.
 
Et ole mun opissa ollut. Mä opetan kyllä treenaamaan oikein, jonka jälkeen lähdetään modifioimaan liikettä vielä tehokkaammin mun tyylillä. Näin liikkeet menevät juurikin parhaiten selälle ja vain selälle. Älä siis oleta asioita kun et tiedä mun metodeista ja tekniikkaneuvoista yhtään mitään.
Monet tekee siitä tuntumasta itseiarvon ymmärtämättä, että jos lihasmassaa ei ole, ei siellä myöskään tunnu kovinkaan tehokkaasti liikkeessä. Sitten luullaan että tehdään väärin. Sitten hinkataan pienillä painoilla kulmasoutua paikallaan tyyliin 30 kilolla. Siinä vieressä joku aloittelija repii 60 kilolla kun huomista ei olis, se kehittyy nopeampaa koska sillä on mekaanista kuormaa tarpeeksi itsellensä.

Se on niin hullua tuon tuntuman kanssa, että hylätään tehokkaita liikkeitä kun kevyt liike "tuntuu" paremmin. Vertaa esim tankopunnerrus versus pec deck. Se tankopunnerrus ei koskaan tunnu samalta kuin pec deck koska se on venyttävä ja pec deck supistava. Mutta koska tuntuma, niin tehdään sitten väärin.

Joku ylätalja on äärettömän helppo liike, mutta niin se vain tehdään kamalan vaikeaksi kun höpötetään tuntumasta, vaikka ei sitä voi varpailla vetää.
 
Pitää olla motorisesti äärettömän lahjaton, jos ei osaa lapoja supistaa tai laskea kättä ylhäältä alas. Jos ihminen esim ei osaa kättä koukistaa joka aktivoi hauislihaksen, kannattaa vaihtaa lajia.
Mulla oli tää ongelmana nimenomaan souduissa. Niillä Arin neuvoilla mitä joskus kauan sitte Maken videoilla neuvoi alkoi homma pelittämään. Nykyään kyllä soudut teen juuri niinkuin opastit videolla eli ei täysin staattisesti. Alussa tuli vaan kiskottua tankoa kohti vatsaa. Kun selän alkoi löytämään oli taas helppo alkaa lisätä kuormaa
 
Alussa tuli vaan kiskottua tankoa kohti vatsaa. Kun selän alkoi löytämään oli taas helppo alkaa lisätä kuormaa
Mutta kun se vatsaan kiskominen ei ole väärin, kato nyt se mun video niin sulle aukeaa tämä ongelma mikä on monella. Vatsaan tehdessä aktivoidaan eri osaa selästä. Mä tein ihan videon että porukka ymmärtäis, ei ole yhtä tapaa soutaa. Tämä on se ongelma kun opetetaan jotain yhtä tekniikkaa jossa aktivoidaan selkä, anteeksi mutta mikä osa selästä aktivoidaan? Miten kukaan voi sanoa että aktivoidaan selkä ylätaljassa kun se ei aktivoi koko selkää vaan osan siitä. Jotta selkä saadaan aktivoitua kokonaan, on tehtävä eri kulmista. Nyt koitetaan selittää että opetellaan minipainoilla aktivoimaan selkä jossain ylätaljassa kun se ei aktivoidu kokonaan millään painolla siinä.


View: https://youtu.be/cHVZ8ogAvQA
 
Mutta kun se vatsaan kiskominen ei ole väärin, kato nyt se mun video niin sulle aukeaa tämä ongelma mikä on monella. Vatsaan tehdessä aktivoidaan eri osaa selästä. Mä tein ihan videon että porukka ymmärtäis, ei ole yhtä tapaa soutaa. Tämä on se ongelma kun opetetaan jotain yhtä tekniikkaa jossa aktivoidaan selkä, anteeksi mutta mikä osa selästä aktivoidaan? Miten kukaan voi sanoa että aktivoidaan selkä ylätaljassa kun se ei aktivoi koko selkää vaan osan siitä. Jotta selkä saadaan aktivoitua kokonaan, on tehtävä eri kulmista. Nyt koitetaan selittää että opetellaan minipainoilla aktivoimaan selkä jossain ylätaljassa kun se ei aktivoidu kokonaan millään painolla siinä.


View: https://youtu.be/cHVZ8ogAvQA

Joo mä katsoin ja se avas paljon koska edelleen selän kanssa ongelmia. Tossa tuli helvetisti tipsejä ainakin mitä itse kokeilen 👌
 
Pitää olla motorisesti äärettömän lahjaton, jos ei osaa lapoja supistaa tai laskea kättä ylhäältä alas. Jos ihminen esim ei osaa kättä koukistaa joka aktivoi hauislihaksen, kannattaa vaihtaa lajia.
Joo niin pitää. Mut miten toi nyt liittyy tähän mun kommenttiin. Moni tekee esim. salilla ylätaljaa päällisin puolin kohtuu nätisti, mutta silti eivät tiedä milte se tuntuu kun liike osuu oikeesti sinne minne pitää. Tästä on kyse.
Moni ei nyt millään halua ymmärtää sitä että se ”striktisti” reenaminen ei tarkoita sitä että esim sitä kulmasoutua tehtäis koko loppuelämä sillä 30kg:lla. Aluksi ne painot pienenee kyllä mutta toki niitä pitää aina lisätä ja lisätä. Sitten kun pystyt sillä striktillä tekniikalla veteleen niillä ns. ”ryskäyspainoilla” niin on varmaan selkäkin erilainen.
 
Et ole mun opissa ollut. Mä opetan kyllä treenaamaan oikein, jonka jälkeen lähdetään modifioimaan liikettä vielä tehokkaammin mun tyylillä. Näin liikkeet menevät juurikin parhaiten selälle ja vain selälle. Älä siis oleta asioita kun et tiedä mun metodeista ja tekniikkaneuvoista yhtään mitään.
Juu en ole ollut. Mutta samanlailla ethän sinäkään ole ollut esim. Uusitalon ja Kotipohjan opissa tai reenikaverina. Älä siis sinäkään oleta ettei heidän tyylinsä toimi.
Eli tämän teorian perusteella itse tiedät yhtä vähän heidän metodeista kun minä sinun.
 
Mikellä on hiton kova selkä, joten selkeästi osaa sitä treenata ja saa liikkeet menemään minne pitää. Mutta 95 % niistä, joiden olen nähnyt salilla tekevän saman näköisellä tyylillä, heillä ei ole kova selkä - heistä ei päälle päin edes näy että kävisivät salilla. Silti kulmasoutavat jollain 80 kilolla. Mike treenaa lihasta siinä missä nämä 95 % yrittävät tehdä samaa, mutta treenaavatkin vain liikettä, koska hermotus puuttuu ja painoa on liikaa siihen nähden, mitä pystyvät lihaksillaan hallitsemaan.
 
Tämä on se ongelma kun opetetaan jotain yhtä tekniikkaa jossa aktivoidaan selkä, anteeksi mutta mikä osa selästä aktivoidaan? Miten kukaan voi sanoa että aktivoidaan selkä ylätaljassa kun se ei aktivoi koko selkää vaan osan siitä. Jotta selkä saadaan aktivoitua kokonaan, on tehtävä eri kulmista. Nyt koitetaan selittää että opetellaan minipainoilla aktivoimaan selkä jossain ylätaljassa kun se ei aktivoidu kokonaan millään painolla siinä.

View: https://youtu.be/k8YPtUKw6P4


Eihän Uusitalo nuin väitäkkään miten sanot?
 
Back
Ylös Bottom