BB Pekka Kotipohja

Tullaan taas jälleen kerran siihen tulokseen, että porukka tuijottaa vaan niitä painoja ja kiloja ja voimanostobodaus on se juttu. Sekin on yksi tapa tehdä. Ei ole yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa, mutta esimerkiksi alataljaa tehdessä mihin kohdelihakseen se liike on optimaalisin niin ehkä sitä kannattaisi siinä toteuttaa ja hakea se maksimaalinen hyöty siitä ja optimaalisemmat liikkeet ottaa toisille lihaksen osa-alueille.

99%:lla se mieli vaan muuttuisi, kun menisi itse kokeielmaan vaan harvalla se pää kestää sitä että et pystykkään enää rytkimään normaaliin tapaan kaikella mahollisella. 🙂
EI, vaan kuormia ei saa rajoittaa liialla teknisellä hinkkaamisella, tämä on kovin vaikea ymmärtää. Kuormat on oltava selkäliikkeissä kohdallaan ja se ei toteudu jos ylätaljassa esim ollaan stabiilina, siinä ei vain ole mitään järkeä. Se venytys ei ole niin tärkeä mitä se supistus ja paikallaan tehdessä automaattisesti kuormat putoaa tekniikan takia ja siten supistava kuorma on alempi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tullaan taas jälleen kerran siihen tulokseen, että porukka tuijottaa vaan niitä painoja ja kiloja ja voimanostobodaus on se juttu. Sekin on yksi tapa tehdä. Ei ole yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa, mutta esimerkiksi alataljaa tehdessä mihin kohdelihakseen se liike on optimaalisin niin ehkä sitä kannattaisi siinä toteuttaa ja hakea se maksimaalinen hyöty siitä ja optimaalisemmat liikkeet ottaa toisille lihaksen osa-alueille.

99%:lla se mieli vaan muuttuisi, kun menisi itse kokeielmaan vaan harvalla se pää kestää sitä että et pystykkään enää rytkimään normaaliin tapaan kaikella mahollisella. 🙂
Mulla on ollut valmentajana kymmeniä, ellei satoja valmennettavia, joille olen opettanut nimenomaan selän treenausta ja kummasti on löytynyt oikeat metodit selälle siinä kohtaa.

Luonnollisesti jokainen itse saa tehdä mitä parhaaksi näkee, mutta tosiasia on, ettei selkä kasva pienillä painoilla ja striktillä tekniikalla mihinkään. Olen siis kokeillut aikanaan juurikin noita samoja metodeja, tekemällä hyvin paikoillaan, lyhyellä liikeradalla selkäliikeittä saamatta juurikaan mitään lihaskasvua aikaiseksi. Kaikki on kokeiltu ja sitä kautta löydetty ne aidosti tehokkaimmat tekniikat. Se vaatii pitkää liikerataa ja sopivaa liikemomenttia mukaan.

En tätä ilkeyksissäni ole täällä väittelemässä, kun muutenkin kirjoitan hyvin harvakseltaan täällä. Toisinaan vaan tulee tarve tuoda esille hieman erilaista aspektia näihin keskusteluihin, koska haluan antaa vinkkejä niille, jotka aidosti haluavat saada lihaskasvua lisää.
 
Kun katsoo Pekan selkää ja kroppaa niin miten te kaksi voitte ihan tosissaan väittää, ettei nuo metodit toimi? Kaveri on kuitenkin tuore Pro?
Elikä jos jollain toimii joku, sitä ei enää saa sitten kyseenlaistaa? Mitä tapahtui sille "Jos kyykky toimii sulla, ei se tarkoita että se toimisi kaikilla"? Osaatko vastata?
 
Itsellä oli joskus hankaluuksia saada soutuja menemään perille ja mitään tuntumaan keskiselkään. Leuanveto mennyt aina hyvin latseille mutta souduilla ei oikeen mitään fiilistä ja sen kyllä huomasi selästä. Aikanaan sain helvetisti apua Arin ja Maken videosta missä kulmasoutua opetettiin. Otin kulmasoudusta melkein kaiken painon pois ja aloin rakentamaan tekniikkaa uudestaan ja sieltä se selkä alkoi löytyä. Romua sai pikkuhiljaa lisätä ja palattiin niihin vanhoihin kuormiin mutta nyt se liike tuntui siellä selässä
 
Elikä jos jollain toimii joku, sitä ei enää saa sitten kyseenlaistaa? Mitä tapahtui sille "Jos kyykky toimii sulla, ei se tarkoita että se toimisi kaikilla"? Osaatko vastata?
Vastaa sinä ensin noihin minun esittämiin kysymyksiin. Palataan sen jälkeen näihin vastakysymyksiin, kävisikö näin?
 
Tuo esim Miken kuvaama juttu liittynee kaiketi siihen, mitä esim Rännälä jollain videolla selittänyt auki, eli siihen, että liikkeen keskiosalle pitäisi saada riittävä kuorma, ja esim jos soutuliikkeet tehdään aivan strictinä, alkaa kuormaa rajoittaa liikaa esim liikkeen alku ja loppuosa, joissa lihas on heikoimmillaan. Tämän takia tuntuisi, että soutuliikkeissä pieni toiston mukana ”eläminen” mahdollistaa raskaamman kuorman siihen liikkeen keskiosalle ja tehokkaamman vasteen. Ihan jo brosciencenäkin ainakin itsestä juuri näin tuntuisi, että tuo Miken kuvaama tapa tehdä selkää menee parhaiten perille, eli raskas kuorma ja pieni toiston mukana eläminen.
 
Vastaa sinä ensin noihin minun esittämiin kysymyksiin. Palataan sen jälkeen näihin vastakysymyksiin, kävisikö näin?
Nyt puhutaan yleisellä tasolla siitä miten selkää pitäis tehdä tai opettaa, mutta koska sä lähdit tolle linjalle, niin mä vastaan samoin, meinaatko tosissas, että metodit ei toimi mulla? En ole pro, mutta selkää on. Ja älä sitten vaan alennu sille tasolle "kyllä mäkin jos lääkkeet". Hyväksy vaan se, että kaikille toimii eri jutut, mutta selkätreenissä on kuormilla merkittävä vaikutus.

Screenshot 2022-12-25 at 13.52.35.jpg
 
Tuo esim Miken kuvaama juttu liittynee kaiketi siihen, mitä esim Rännälä jollain videolla selittänyt auki, eli siihen, että liikkeen keskiosalle pitäisi saada riittävä kuorma, ja esim jos soutuliikkeet tehdään aivan strictinä, alkaa kuormaa rajoittaa liikaa esim liikkeen alku ja loppuosa, joissa lihas on heikoimmillaan. Tämän takia tuntuisi, että soutuliikkeissä pieni toiston mukana ”eläminen” mahdollistaa raskaamman kuorman siihen liikkeen keskiosalle ja tehokkaamman vasteen. Ihan jo brosciencenäkin ainakin itsestä juuri näin tuntuisi, että tuo Miken kuvaama tapa tehdä selkää menee parhaiten perille, eli raskas kuorma ja pieni toiston mukana eläminen.
En nyt tiedä voiko paremmin ja selvemmin mennä pointti perille mitä tässä. Juuri näin.
 
Nyt puhutaan yleisellä tasolla siitä miten selkää pitäis tehdä tai opettaa, mutta koska sä lähdit tolle linjalle, niin mä vastaan samoin, meinaatko tosissas, että metodit ei toimi mulla? En ole pro, mutta selkää on. Ja älä sitten vaan alennu sille tasolle "kyllä mäkin jos lääkkeet". Hyväksy vaan se, että kaikille toimii eri jutut, mutta selkätreenissä on kuormilla merkittävä vaikutus.

katso liitettä 249809
Kiitos vastauksista
 
En ymmärrä edelleen tuota miten jaksatte toitottaa tuota pienellä painolla hinkkausta toitottaa🤣

Eikö se videoilla aika moneen kertaa nimenomaan ole sanottu, että perusasiat kuntoon ja kuormaa vaan läimimään ja se lihas sitten kasvaessaan jaksaa käsitellä isompia ja isompia kuormia. Ja siksi vielä painotettiinkin sitä asiaa, että vältytään tältä keskustelulta, mutta ei niin ei. Ei haluta ymmärtää.

Ei siinäkään mitään väärää ole, mutta turha foorumille on tulla siinä vaiheessa kirjottamaan "ensin perusasiat kuntoon" kun ei taideta itsekään ymmärtää sitä perusasiaa jota nimenomaan nuo videot on. Perusasiaa, ja sitten kun nuo on hallussa niin onko pikkasen hyvä lähteä siihen ottamaan erilaisia toteustapoja kun ymmärretään vaikkapa se selän funktio.

Suomessa on helvetin paljon perus kuntosalilla käyviä jotka valittelee vaivojaan ja monet lopettaa koko salilla käynnin vaivojensa takia. Nämä videot on nimenomaan tarkoitettu kaikille ja estääkseen ne turhien vaivojen tulot ja sitä kautta saisi pysyvää progressiollista kehonrakennusharjoittelua aikaseksi. Eikä kyllä likemmin sitten ole kovin montaa hyvää kehonrakentajaa jolla fysiikka olisi viimesen päälle balanssissa vaan siellä on aina joku silmäänpistävä fysiikan osa-alue jota tulisi painottaa mutta sitä lähdetään useasti painottamaan jonkun muun liharsyhmän kustannuksella...

Edelleen, suosittelen antamaan mahdollisuuden itselleen mikäli kokee esimerkiksi että jotain liharsyhmää ei saa vietyä eteenpäin niin keskittyä ihan näihin perusasioihin. Niin minäkin joudun...
 
Nyt puhutaan yleisellä tasolla siitä miten selkää pitäis tehdä tai opettaa, mutta koska sä lähdit tolle linjalle, niin mä vastaan samoin, meinaatko tosissas, että metodit ei toimi mulla? En ole pro, mutta selkää on. Ja älä sitten vaan alennu sille tasolle "kyllä mäkin jos lääkkeet". Hyväksy vaan se, että kaikille toimii eri jutut, mutta selkätreenissä on kuormilla merkittävä vaikutus.

katso liitettä 249809
Mikellä on hyvä selkä, niin kuin noista peiliselfieistä näkee jokainen. Mutta, voisko se olla vielä kovempi?

Kysymys jonka jokainen voisi kysyä itseltään.

Miulla ei ole tarvetta tähän laittaa edes mitään selkäkuvaa kenenkään arvioitavaksi. Ne tuomarit on saaneet sen perustella puolestani ennen amatöörinä ja nyt jatkossa ammattilaisena. Mutta joka ikisessä harjoituksessa minä pystyn kyseenalaistamaan itseäni että voisiko se haluttu treenattava lihas tehä työtä vieläkin kovemmin? Kuinka saan sen työn mahollisimman haastavaksi sille treenattavalle lihakselle?
 
Kun katsoo Pekan selkää ja kroppaa niin miten te kaksi voitte ihan tosissaan väittää, ettei nuo metodit toimi? Kaveri on kuitenkin tuore Pro? Eikö hän mielestänne ole saanut lihaskasvua?
Ja nyyssölä on yksi Suomen menestyneimmistä kehonrakentajista, jolla varmasti amatööritasolla kovin selkä Suomessa. Kovempi kuin monella ammattilaisella.
Ei tässä Pekkaa kukaan "syyttele". Uskotaan että myös Pekka on tehnyt isoilla kuormilla selkää, jolla on saanut pakattua sinne lihaa. Ja jos ei ole, ehdottomasti kokeiluun ja fileet kasvamaan entisestään.
 
Ja nyyssölä on yksi Suomen menestyneimmistä kehonrakentajista, jolla varmasti amatööritasolla kovin selkä Suomessa. Kovempi kuin monella ammattilaisella.
Ei tässä Pekkaa kukaan "syyttele". Uskotaan että myös Pekka on tehnyt isoilla kuormilla selkää, jolla on saanut pakattua sinne lihaa. Ja jos ei ole, ehdottomasti kokeiluun ja fileet kasvamaan entisestään.

Eiköhän se ole mut varmaan osasyy selän nykyiseen treenaamiseen on selän operaatio mikä rajottaa tekemistä kenties
 
Jos se selkä on Pekalla rasahtanut useamman kerran, on varmaan ihan paras tyyli hänelle tehdä noin Uusitalon opeissa. Vanhoja videoita muistelen, että kyllähän noi Karjalan pojat ryskäs aika isoilla romuilla jossain vaiheessa(vrt Ovaskainen back in the days).
Ja ei tietysti mitään pois Mikeltä tai Mikalta, teille treenityyli on toiminut, kun selät lihoissa ja ehjänä vielä.
 
Onpas täällä oikeassa olijoita. Joillekin tuo "tuntumahinkkaus" on punainen vaate. Kuten Pekka tuossa sanoikin, ei se tarkoita joillain pikkupainoilla treenaamista. Semmonen lamppu tai oivallus pitäisi syttyä päässä, että hei, nyt tää liike tuntuu siellä missä pitääkin. Ulospäin kaikki voi näyttää hyvältä, mutta silti ei oikein tunnu missään. Yleensä hyvä selkä (tai mikä tahansa lihasryhmä) on hyvä, koska se nyt alunperinkin on ollut hyvä ja ottanut hyvin treeniä vastaan. Parhaat vinkit saa tod. niiltä, jotka ovat pystyneet kehittämään heikkouksiaan monen yrityksen ja erehdyksen kautta. Samaisen Ari Uusitalon videolla Savolainenkin mainitsi, ettei häneltä kannata kysellä hauisten treenaamisesta (jotka oli yhdet maailman parhaista) koska ne tuntuu kehittyvän teki niille mitä tahansa.
Jotenkin viihdyttävä hahmo tuo Ari Uusitalo. Videot Savolaisen kanssa olivat parhautta. Niitä voi katsella ihan avoimin mielin, ilman pipon kiristämistä. En usko, että kukaan vähänkään valveutunut kopioi suoraan mitään keneltäkään. Laji kuin laji, niin huipulle on päästy monin eri tavoin.
 
Jos se selkä on Pekalla rasahtanut useamman kerran, on varmaan ihan paras tyyli hänelle tehdä noin Uusitalon opeissa.

Ehdottomasti näin. Terveellä selällä tietenki voi ja kannattaa ottaa hiukan momentumia mukaan.
Moni tyyli voi toimia, yhtä ja oikeaa ei ole kaikille.
 
Back
Ylös Bottom